zwolnienie od podatku transakcji sprzedaży nieruchomości - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.231.2020.2.RM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.08.2020, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.231.2020.2.RM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

zwolnienie od podatku transakcji sprzedaży nieruchomości

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 16 czerwca 2020 r.), uzupełnionym w dniu 5 sierpnia 2020 r. (data wpływu 11 sierpnia 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 3 sierpnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 3 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji sprzedaży nieruchomości.

Wniosek uzupełniony został w dniu 5 sierpnia 2020 r. (data wpływu 11 sierpnia 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 3 sierpnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, uzupełniony pismem z dnia 5 sierpnia 2020 r.:

W dniu 2010 roku Wnioskodawczyni dokonała zakupu nieruchomości w postaci gruntu o łącznej powierzchni ha, zabudowanej kompleksem budynków przystosowanych do celów magazynowych, produkcyjnych oraz administracyjnych, zwanej w dalszej części wniosku nieruchomością.

Niniejsza transakcja nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, w związku z czym Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zakupiona nieruchomość została ujęta w ewidencji środków trwałych Wnioskodawczyni i służy jej działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie architektury (PKD ).

W toku eksploatacji budynku nie zostały poniesione wydatki na jego ulepszenie. Wszystkie poniesione wydatki dotyczyły drobnych remontów użytkowanej nieruchomości, celem utrzymania jej we właściwym stanie poprzez przywrócenie jej pierwotnej zdolności użytkowej, którą utraciła w wyniku upływu czasu i eksploatacji.

Aktualnie doszło już do sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, dla której zarówno Sprzedający (Wnioskodawczyni) jak i Kupujący są polskimi rezydentami podatkowymi oraz czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy sprzedana nieruchomość składa się tylko i wyłącznie z 1 wyodrębnionej działki, Wnioskodawczyni wskazała że sprzedana nieruchomość składa się tylko i wyłącznie z 1 wyodrębnionej działki, zabudowanej kompleksem budynków.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania co konkretnie oznacza, że transakcja nabycia nieruchomości z dnia . 2010 r. nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. czy oznacza to, że transakcja ta w ogóle nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (np. sprzedaż była dokonana przez osobę fizyczną, która dla tej transakcji nie działała jako podatnik podatku od towarów i usług) czy też transakcja ta podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lecz korzystała ze zwolnienia z opodatkowania, Wnioskodawczyni wskazała że Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia od transakcji zakupu nieruchomości, ponieważ przedmiotowa nieruchomość została nabyta od Starostwa ze stawką zw. (zwolniona) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, co również zostało wskazane na fakturze zakupu nieruchomości.

W odpowiedzi na pytania Organu dotyczące wskazania:

  1. jakie konkretnie zabudowania stanowiące budynki/budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r., poz. 1186 ze zm.) dalej: ustawa Prawo budowlane znajdowały się na sprzedanej nieruchomości,
  2. czy od dnia rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania danego zabudowania stanowiącego budynek/budowlę w rozumieniu ustawy Prawo budowlane (wchodzącego w skład sprzedanej nieruchomości) do dnia sprzedaży minął okres co najmniej 2 lat,
  3. czy Wnioskodawczyni ponosiła na (wchodzące w skład sprzedanej nieruchomości) poszczególne budynki/budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane wydatki na ulepszenie danego budynku/budowli, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej danego budynku/budowli, jeśli tak należy wskazać:
    1. kiedy miały miejsce te ulepszenia (należy wskazać datę),
    2. czy ulepszenia te stanowiły przebudowę rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania budynku/budowli lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia budynku/budowli,
    3. czy Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie danego budynku/budowli,
    4. czy od rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania budynku/budowli, w tym w prowadzonej działalności gospodarczej, po dokonanych ulepszeniach stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku/budowli do dnia sprzedaży minął okres co najmniej 2 lat.
  4. czy sprzedana nieruchomość w całym okresie posiadania (tj. od momentu jej nabycia przez Wnioskodawczynię do momentu sprzedaży) była wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług

Wnioskodawczyni wskazała, że na sprzedanej Nieruchomości znajdowały się następujące obiekty budowlane:

  • Budynek gospodarczy murowany o powierzchni użytkowej m2, przykryty dachówką na ustroju krokwiowym, strop drewniany, wyposażony w instalację elektryczną;
  • Budynek byłej kotłowni, bez urządzeń, niepodpiwniczony o powierzchni użytkowej m2, murowany 1 kondygnacyjny z poddaszem nieużytkowym, dach konstrukcji drewnianej, dwupołaciowej wysokiej, kryty dachówką, tynki cementowo-wapienne, posadzki z betonu, wyposażony w instalację elektryczną;
  • Budynek stolarni niepodpiwniczony o powierzchni użytkowej m2, murowany 1 kondygnacyjny, dach konstrukcji drewnianej dwupołaciowej wysokiej, kryty dachówką ceramiczną, poddasze nieużytkowe, wyposażony w instalację elektryczną, wodociągową oraz kanalizacyjną;
  • Budynek magazynowy niepodpiwniczony o powierzchni użytkowej m2, murowany 1 kondygnacyjny, dach konstrukcji drewnianej dwupołaciowej, kryty dachówką ceramiczną, tynki cementowo-wapienne, posadzki z betonu, wyposażony w instalację elektryczną;
  • Budynek ślusarni niepodpiwniczony o powierzchni użytkowej m2, murowany 1 kondygnacyjny, dach konstrukcji drewnianej dwupołaciowej wysokiej, kryty dachówką ceramiczną, poddasze nieużytkowe, tynki cementowo-wapienne, posadzki betonowe, z zapleczem sanitarnym w postaci łazienki, wyposażony w instalację elektryczną, wodociągową oraz kanalizacyjną;
  • Budynek magazynowy niepodpiwniczony o powierzchni użytkowej m2, murowany 1 kondygnacyjny, dach konstrukcji drewnianej dwupołaciowej wysokiej, kryty dachówką ceramiczną, tynki cementowo-wapienne, posadzka z betonu z ubytkami, bez okien, strop rozebrany, bez instalacji, kwalifikujący do rozbiórki;
  • Budynek magazynowy niepodpiwniczony o powierzchni użytkowej m2; murowany 1 kondygnacyjny, dach konstrukcji drewnianej dwupołaciowej wysokiej, kryty dachówką ceramiczną, tynki cementowo-wapienne, posadzki z betonu;
  • Budynek administracyjny niepodpiwniczony o powierzchni użytkowej m2, murowany 1 kondygnacyjny, dach konstrukcji drewnianej dwupołaciowej wysokiej z lukarnami, kryty dachówką ceramiczną, tynki cementowo-wapienne, posadzki betonowe i z lastriko, wyposażony w instalację elektryczną, wodociągową, kanalizacyjną, brak co;
  • Budynek magazyn gazów technicznych niepodpiwniczony o powierzchni użytkowej m2, murowany 1 kondygnacyjny, dach konstrukcji drewnianej płaskiej, kryty eternitem, bez okien, tynki cementowo-wapienne, posadzki betonowe, bez instalacji;
  • Budynek magazyn-wiata zamknięta, stalowo-murowana o powierzchni użytkowej m2, 1 kondygnacyjny, dach konstrukcji metalowej płaskiej, kryty blachą, tynki cementowo-wapienne, posadzki betonowe, wyposażony w instalację elektryczną;
  • Budynek - magazyn trocin nie podpiwniczony o powierzchni użytkowej m2, murowany 1 kondygnacyjny, dach konstrukcji drewnianej płaski jednopołaciowy kryty eternitem, tynki cementowo-wapienne, posadzki betonowe, brama dwuskrzydłowa metalowa, instalacji brak;
  • Magazyn - wiata otwarta konstrukcji stalowej, osadzonej na stropach fundamentowych o powierzchni użytkowej m2, 1 kondygnacyjny, konstrukcja dachu z płatwi metalowych, umocniona stężeniami, dwupołaciowa płaska, przykryty blachą ocynkowaną trapezową, posadzka betonowa, instalacji brak;
  • Magazyn - wiata otwarta konstrukcji stalowej, osadzonej na stropach fundamentowych o powierzchni użytkowej m2, 1 kondygnacyjny, konstrukcja dachu z płatwi metalowych umocniona stężeniami, dwupołaciowa płaska, przykryty blachą trapezową, posadzka betonowa, instalacji brak;
  • Zbiornik przeciwpożarowy o wymiarach m x m x m, betonowy otwarty, zasilany wodą opadową oraz zbiornik wybieralny ścieków, który utracił swoją funkcję wobec skanalizowania wsi i podłączenia nieruchomości do kanalizacji wiejskiej.

Działka jest częściowo ogrodzona.

Od dnia rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania każdego z powyższych zabudowań, wchodzących w skład sprzedanej nieruchomości do dnia sprzedaży upłynął okres co najmniej 2 lat.

Wnioskodawczyni nie ponosiła na żaden budynek/budowlę, wchodzących w skład sprzedanej Nieruchomości wydatków na ulepszenie przekraczających 30% ich wartości początkowej (zarówno każdego z osobna jak i ogółu).

Sprzedana nieruchomość w całym okresie posiadania służyła tylko i wyłącznie na potrzeby wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy transakcja sprzedaży powyżej opisanej nieruchomości, której nabycie nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług, w związku z czym Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz w trakcie jej użytkowania Wnioskodawczyni nie poczyniła wydatków na jej ulepszenie, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawczyni, transakcja sprzedaży przedmiotowej nieruchomości korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zwolnienie od podatku od towarów i usług jest możliwe jedynie przy łącznym spełnieniu dwóch warunków.

Pierwszy wymaga, aby w stosunku do sprzedawanego obiektu nie przysługiwało Nabywcy w momencie jego zakupu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a). W związku z tym, iż transakcja zakupu nieruchomości z dnia 2010 roku nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług to pierwszy warunek zwolnienia został spełniony.

Drugą przesłanką niezbędną do zwolnienia transakcji sprzedaży nieruchomości od podatku od towarów i usług jest brak poniesienia wydatków na ulepszenie sprzedawanej nieruchomości, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tej nieruchomości (art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b).

W przypadku przedmiotowej nieruchomości nie dokonano żadnych nakładów o charakterze ulepszającym. Wszelkie wydatki ponoszone od momentu zakupu nieruchomości miały charakter wydatków remontowych, tj. ich celem było utrzymanie nieruchomości we właściwym stanie technicznym poprzez przywrócenie jej pierwotnej zdolności użytkowej, którą utraciła w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników jej wyposażenia technicznego. Żaden z poniesionych wydatków nie stanowił ulepszenia nieruchomości, którego cechą jest zwiększenie wartości użytkowej składnika majątku. Tym samym został również spełniony drugi warunek zwolnienia sprzedaży nieruchomości od podatku od towarów i usług.

Ponieważ oba warunki zostały spełnione, to w ocenie Wnioskodawczyni sprzedaż nieruchomości korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Przez towary natomiast rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Jak stanowi art. 2 ust. 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przy tym przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zatem w przypadku niespełnienia przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jednocześnie, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z obniżonej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z takiej preferencji korzysta również dostawa gruntu, na którym dany budynek (budowla) jest posadowiony.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni (czynny podatnik podatku od towarów i usług) dokonała sprzedaży nieruchomości, którą nabyła w 2010 r. Przy nabyciu nieruchomości, Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego gdyż dostawa nieruchomości podlegała zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Na nieruchomość składa się działka gruntu zabudowana kompleksem budynków przystosowanych do celów magazynowych, produkcyjnych oraz administracyjnych (nieruchomość). Na sprzedanej nieruchomości znajdowały się następujące obiekty stanowiące budynki/budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane: budynek gospodarczy murowany, budynek byłej kotłowni, budynek stolarni, budynek ślusarni, trzy budynki magazynowe o powierzchni użytkowej m2, m2 i m2, budynek administracyjny, magazyn gazów technicznych, magazyn - wiata zamknięta o powierzchni użytkowej m2, magazyn trocin, dwa magazyny - wiaty otwarte o powierzchni użytkowej m2 i m2, zbiornik przeciwpożarowy oraz zbiornik wybieralny ścieków.

Przy tym wskazano, że nieruchomość w całym okresie posiadania służyła tylko i wyłącznie na potrzeby wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawczyni wykorzystywała nieruchomość w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie architektury. Od dnia rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania każdego z ww. obiektów do dnia sprzedaży upłynął okres co najmniej 2 lat. Wnioskodawczyni nie ponosiła na żaden budynek/budowlę, wchodzących w skład sprzedanej nieruchomości wydatków na ulepszenie przekraczających 30% ich wartości początkowej (wykonywano jedynie drobne remonty).

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą możliwości zastosowania dla dokonanej dostawy nieruchomości zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

We własnym stanowisku Wnioskodawczyni wskazuje, że sprzedaż nieruchomości korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Natomiast mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy, że sprzedaż nieruchomości podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wnioskodawczyni wskazała, że użytkowanie obiektów zlokalizowanych na działce rozpoczęło się wcześniej niż 2 lata przed dokonaniem sprzedaży. Przy tym Wnioskodawczyni nie ponosiła na żaden budynek/budowlę, wchodzących w skład sprzedanej nieruchomości wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu. Zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w stosunku do budynków/budowli zlokalizowanych na działce doszło do pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i jednocześnie od pierwszego zasiedlenia budynków/budowli do ich sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym, w odniesieniu do dostawy budynku gospodarczego murowanego, budynku byłej kotłowni, budynku stolarni, budynku ślusarni, trzech budynków magazynowych (o pow. użytk. .. m2, m2 i m2), budynku administracyjnego, magazynu gazów technicznych, magazynu wiaty zamkniętej o pow. użytk. m2, magazynu trocin, dwóch magazynów - wiat otwartych o pow. użytk. m2 i m2, zbiornika przeciwpożarowego oraz zbiornika wybieralnego ścieków spełnione są przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W konsekwencji również zbycie gruntu, na którym posadowione są wskazane budynki/budowle, przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wnioskodawczyni we własnym stanowisku wskazała, że: () w ocenie Wnioskodawczyni sprzedaż nieruchomości korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy (). Tymczasem zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ma zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zatem skoro w analizowanym przypadku znajduje zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do przedmiotowej transakcji sprzedaży nie stosuje się zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni, z którego wynika, że transakcja sprzedaży nieruchomości korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy należy uznać za nieprawidłowe. Choć Wnioskodawczyni prawidłowo wywiodła, że sprzedaż nieruchomości korzysta ze zwolnienia z podatku, to należy zauważyć, że podstawą do zwolnienia jest art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a nie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, na który powołuje się Wnioskodawczyni.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej