Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Stowarzyszenie (…) z siedzibą w (…) jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych. Działają Państwo na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. tj. z dnia 4 kwietnia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 713).
Działają Państwo na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.
Realizują Państwo m.in. strategię rozwoju lokalnego (LSR) dla obszaru (…) gmin: (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2014-2020.
W okresie poprzedzającym złożenie niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, prowadzili Państwo działalność obejmującą:
1)realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w ramach Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020 ze wsparciem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;
2)pozostałą nieodpłatną działalność statutową.
W ramach Lokalnej Strategii Rozwoju i PROW nieodpłatnie realizowali Państwo:
1)wsparcie tworzenia nowych przedsiębiorstw,
2)wsparcie rozwoju istniejących przedsiębiorstw,
3)promocję obszaru działania Państwa,
4)budowę, remont małej infrastruktury turystycznej,
5)wsparcie markowych produktów lokalnych,
6)projekty współpracy (w tym współpracy międzynarodowej) dotyczących promocji obszaru Państwa działania,
7)aktywizację lokalnych społeczności oraz tworzenie i rozwój infrastruktury społecznej,
8)doposażenie klubów sportowych i innych organizacji pozarządowych,
9)doradztwo i działania szkoleniowe.
Cała nieodpłatna, opisana powyżej statutowa dotychczasowa Państwa działalność realizowana była w formie konkursów i projektów grantowych. Realizując te zakresy Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) Państwo nikomu nie dostarczali żadnych towarów ani nie świadczyli żadnych usług.
Obecnie kontynuują Państwo - bez zmian - nieodpłatną działalność statutową w opisanym powyżej zakresie.
Oprócz nieodpłatnej działalności statutowej, Państwo - jako Lider - realizują Projekt partnerski, w rozumieniu art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Województwa (…) na lata 2014-2020, w ramach czwartej osi priorytetowej pn. (…), 4.1. (…), Działanie 4.1.1 (…) (zwany dalej: Projektem, albo Projektem OZE).
Projekt OZE podlega przepisom:
a)Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006,
b)Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 821/2014 z dnia 28 lipca 2014 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w zakresie szczegółowych uregulowań dotyczących transferu wkładów z programów i zarządzania nimi, przekazywania sprawozdań z wdrażania instrumentów finansowych, charakterystyki technicznej działań informacyjnych, komunikacyjnych i działań na rzecz widoczności w odniesieniu do operacji oraz systemu rejestracji i przechowywania danych,
c)Ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, tj. z dnia 29 czerwca 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1431).
(…) 2017 r. w celu realizacji Projektu OZE zawarli Państwo umowę partnerską z (…) gminami (…) i (…). Celem partnerstwa jest wspólne przygotowanie, realizacja oraz rozliczenie Projektu w ramach RPO Województwa (…).
Projekt OZE dzieli się na dwie części: na część realizowaną przez Państwa oraz na część realizowaną przez gminy.
Projekt OZE w części realizowanej przez Państwa polega na montażu przez Państwa instalacji fotowoltaicznych, instalacji solarnych oraz pomp ciepła CWU, zwanych dalej „Instalacjami OZE” w prywatnych budynkach mieszkalnych położonych na obszarze Państwa działalności.
Finansowanie części Projektu realizowanego przez Państwa pochodzi w części ze środków europejskich przyznanych w ramach RPO województwa (…) oraz w części z wkładów mieszkańców. Projekt OZE w części realizowanej przez gminy polega na montażu przez gminy instalacji OZE na gminnych budynkach użyteczności publicznej.
Finansowanie części Projektu realizowanego przez gminy pochodzi w części ze środków europejskich przyznanych w ramach RPO województwa (…) oraz w części od tych gmin.
Z tytuł Projektu OZE są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny.
Złożyli Państwo również do Urzędu Marszałkowskiego wniosek pod tytułem (…) w ramach pomocy finansowej na realizację operacji w ramach poddziałania (…) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach tego działania został utworzony i oznakowany szlak kulinarny i materiały promocyjne, została wydana publikacja, mapy, gadżety, wyjazd (…) (…) do (…) oraz do (…)(…).
Każdy z partnerów ponosił osobno i we własnym zakresie koszty. Faktury były przedłożone do refundacji w 100% kosztów kwalifikowanych i nie więcej niż 80 (…) zł. Okres projektu trwał do (…) roku.
Nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej, są Państwo zarejestrowani w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT, składają Państwo deklaracje VAT-7.
Usługi i produkty nabyte na potrzeby realizowanego projektu współpracy nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Państwa. Usługi i produkty zostały udokumentowane fakturą VAT, w której jako nabywca figurują Państwo.
Interpretacja będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundacji.
Pytanie
Czy mają Państwo możliwość odliczenia i uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pod tytułem (…) w ramach pomocy finansowej na realizację operacji w ramach poddziałania (…) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, nie mają Państwo możliwość odliczenia ani uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji po tytułem (…) w ramach pomocy finansowej na realizację operacji w ramach poddziałania (…) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Natomiast stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Z opisu sprawy wynika, że funkcjonują Państwo jako stowarzyszenie, na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2020 r. poz. 2261). Prowadzą Państwo nieodpłatną działalność statutową. Działają Państwo m.in. na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich realizując m.in. strategię rozwoju lokalnego (LSR) dla gmin (…) w ramach PROW na lata 2014-2020. Oprócz nieodpłatnej działalności statutowej, uczestniczyli Państwo w Projekcie OZE i w związku z realizacją tego projektu są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny.
Wystąpili Państwo do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o przyznanie pomocy finansowej na realizację projektu pn. (…), w ramach poddziałania (…) objętego PROW na lata 2014-2020. W ramach projektu utworzono i oznakowano szlak kulinarny, powstały materiały promocyjne, wydano publikację, mapy, gadżety, zorganizowano wyjazd do (…) oraz do LGD (…).
Każdy z partnerów ponosił koszty we własnym zakresie. Okres projektu trwał do (…) roku.
Nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej. Usługi i produkty nabyte na potrzeby realizowanego projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Państwa. Usługi i produkty zostały udokumentowane fakturą VAT, w której jako nabywca figurują Państwo.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia i uzyskania zwrotu podatku naliczonego dotyczącego wydatków poniesionych w ramach opisanego projektu.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie są spełnione. Nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej. Jak Państwo wskazują towary i usługi i nabyte na potrzeby realizowanego projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W konsekwencji nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…), na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy oraz do zwrotu różnicy podatku, stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym nie mają Państwo prawa do odliczenia ani uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. (…) jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).