Brak prawa do odliczenia. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.150.2020.2.AW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.05.2020, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.150.2020.2.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2020 r. (data wpływu 18 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2020 r. (data wpływu 13 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 maja 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej zwana Gminą lub Wnioskodawcą) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 11 września 2006 r.

Gmina wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego (organ władzy publicznej, zadania własne jednostki samorządu terytorialnego, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej).

Od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina stosuje model scentralizowanego rozliczania polegający na wspólnym rozliczaniu podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 oraz ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U z 2018 r., poz. 280), czyli składana jest jedna skonsolidowana deklaracja VAT-7, obejmująca swoim zakresem wszelkie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwanym dalej również podatkiem VAT).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie ochrony środowiska, zaopatrzenia w energię elektryczną, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina składa wniosek w celu stwierdzenia czy nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją niżej opisanej inwestycji.

Gmina realizuje projekt pn. () (zwany dalej również Projektem lub Inwestycją). Projekt realizowany jest w Programie Operacyjnym: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej (). Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w Instytucji Zarządzającej Departamencie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (zwanym dalej: Instytucją Zarządzającą).

Projekt polega na instalacji paneli fotowoltaicznych wykorzystujących energię słońca do 2 MWe/MWth oraz pompy ciepła powietrze-woda. Głównym celem Projektu jest poprawa stanu środowiska poprzez zastosowanie odnawialnych źródeł energii w obiektach użyteczności publicznej w Gminie.

Wyróżnia się dwie płaszczyzny efektów jakie przyniesie realizacja Projektu:

  1. Społeczny:
    1. promocja energii odnawialnej poprzez realizację inwestycji polegającej na wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznej do produkcji energii elektrycznej oraz pomp ciepła do produkcji energii cieplnej;
    2. ochrona środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie emisji CO2 do środowiska i produkcję energii ze źródeł odnawialnych.
  2. Ekonomiczny:
    1. zmniejszenie kosztów działalności operacyjnej Wnioskodawcy;
    2. zwiększenie wartości nieruchomości objętej projektem.

Inwestycja obejmuje następujące obiekty:

  1. Szkołę Podstawową 1 modernizacja węzła cieplnego w budynku poprzez zastąpienie kotła węglowego ekologicznym i oszczędnym węzłem opartym o pompę ciepła powietrze-woda o mocy 47,2 Kw oraz montaż na dachu instalacji fotowoltaicznej o mocy 10,08 kWp, 31 modułów o mocy 325 Wp każdy, inwerter sieciowy o łącznej mocy 8,20 kW;
  2. Szkołę Podstawową 2 montaż na dachu instalacji fotowoltaicznej o mocy 17,88 kWp, 55 modułów o mocy 325 Wp każdy, inwerter sieciowy o łącznej mocy 17,50 kW;
  3. Szkołę Podstawową 3 montaż na dachu instalacji fotowoltaicznej o mocy 44,20 kWp, 136 modułów o mocy 325 Wp każdy, inwerter sieciowy o łącznej mocy 44,20 kW;
  4. Przedszkole Publiczne modernizacja węzła cieplnego w budynku poprzez zastąpienie kotła olejowego pompą ciepła powietrze-woda o mocy 47,2 Kw oraz montaż na dachu instalacji fotowoltaicznej o mocy 10,08 kWp, 31 modułów o mocy 325 Wp każdy, inwerter sieciowy o łącznej mocy 8,20 kW.

Okres realizacji Inwestycji rozkłada się na następujące czasookresy:

  1. Data rozpoczęcia realizacji projektu: 12 października 2018 r.,
  2. Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji: 29 czerwca 2020 r.,
  3. Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 31 grudnia 2020 r.

Zakres rzeczowy Projektu obejmuje:

  1. Roboty budowlane,
  2. Studium wykonalności,
  3. Prace przygotowawcze (projekty instalacji fotowoltaicznej i pomp ciepła),
  4. Promocja projektu,
  5. Nadzór w projekcie.

Na zakres finansowy Projektu składają się wydatki kwalifikowalne oraz niekwalifikowalne. Inwestycja będzie finansowana ze środków własnych Wnioskodawcy oraz ze środków zewnętrznych od Instytucji Zarządzającej. Wydatki kwalifikowalne to:

  1. Środki własne, które będą stanowić 15% wartości Projektu,
  2. Środki zewnętrzne, które będą stanowić 85% wartości projektu.

Zaznaczyć należy, że wartość Studium wykonalności wynosić będzie 14.760,00 zł, natomiast w zakresie finansowym Projektu wydatkiem kwalifikowalnym może być ujęty wydatek do wysokości 10.000,00 zł i to ta kwota będzie sfinansowana w systemie 15%/85%. Kwota 4.760,00 zł została sfinansowana ze środków własnych Wnioskodawcy.

Łączna wartość Projektu stanowi kwota w wysokości 1.079.553,78 zł, z czego wydatki kwalifikowalne to kwota w wysokości 1.074.793,78 zł. Różnica w wysokości 4.760,00 zł jest wydatkiem niekwalifikowalnym z ww. przyczyn. Na wydatki kwalifikowalne składają się środki dofinansowania od Instytucji Zarządzającej w wysokości 913.574,71 zł, a środki własne Gminy stanowić będą wartość 161.219,07 zł.

Po zakończeniu Inwestycji jej efekty będą służyły tylko na potrzeby własne wcześniej wymienionych jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy. W sytuacji wystąpienia braku możliwości odbioru energii elektrycznej, powstałe nadwyżki będą wprowadzane do sieci elektroenergetycznej, co jednak jest mało prawdopodobne. Zamontowane instalacje fotowoltaiczne nie zapewnią całkowitego zapotrzebowania jednostek na energię elektryczną. Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem należnym od towarów i usług. Nie będzie dokonywać sprzedaży wytworzonego prądu podmiotom zewnętrznym, nie będzie generować podatku należnego.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

Nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu pn. () będą wykorzystywane tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Wymienione we wniosku szkoły i przedszkole wykonują tylko czynności zwolnione od podatku lub niepodlegające temu podatkowi. Szkoły i przedszkole są jednostkami organizacyjnymi Gminy. Gmina przy pomocy tych jednostek wykonuje zadanie własne w zakresie edukacji publicznej. Jednostki te nie prowadzą działalności gospodarczych, które generowałyby podatek należny (np. najem, dzierżawa i inne). Jedynymi czynnościami objętymi ustawą o podatku VAT jest sprzedaż posiłków dla uczniów w stołówkach szkolnych i w przedszkolu, która to sprzedaż jest zwolniona od podatku.

Zakupione towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę tylko do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi i w związku z tym nie będzie możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika preproporcji i proporcji (art. 86 ust. 2a i art. 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług służących realizacji Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług służących realizacji Projektu.

Art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 106) zwanej dalej też ustawą o podatku VAT, stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przepisu tego jasno wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie w jakim nabywane towary bądź usługi są lub będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. będą generowały podatek należny. Jak wspomniano w opisie stanu faktycznego efekty Inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W ust. 2a. wyżej powołanego artykułu wskazano, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Przepis ten również nie daje prawa do, nawet częściowego, odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nabyte towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu działalności mieszanej, w tym działalności gospodarczej generującej podatek należny. Inwestycja będzie służyła tylko własnym potrzebom energetycznym, czyli niepodlegającymi ustawie o podatku VAT.

Art. 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT wskazuje, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Powołany przepis również nie daje możliwości prawa do odliczenia w części podatku naliczonego, ponieważ efekty Projektu nie będą wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie będzie generować podatku należnego.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług służących realizacji Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt pn. (). Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Projekt polega na instalacji paneli fotowoltaicznych wykorzystujących energię słońca oraz pompy ciepła powietrze-woda. Głównym celem projektu jest poprawa stanu środowiska poprzez zastosowanie odnawialnych źródeł energii w obiektach użyteczności publicznej w Gminie.

Inwestycja obejmuje 3 szkoły podstawowe oraz przedszkole publiczne i jest realizowana w ramach zadań własnych zdefiniowanych w ustawie o samorządzie gminnym.

Po zakończeniu Inwestycji jej efekty będą służyły tylko na potrzeby własne wcześniej wymienionych jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazał, że nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wynika z wniosku nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi. Zatem, nabyte towary i usługi w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Gmina nie będzie miała na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej