Temat interpretacji
Braku prawa do zwrotu bądź odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2020 r. (data wpływu 13 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. ().
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Muzeum (), (dalej: Wnioskodawca) nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Gminę (), (poz. ) i posiada osobowość prawną.
W chwili obecnej realizuje zadania własne w oparciu o:
- Ustawę z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. 2019, poz. 917),
- Ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. 2018, poz. 1983)
- Statut Muzeum im. () przyjęty Uchwałą Rady Miejskiej w () nr () z dnia () r.
Muzeum jest jednostką organizacyjną, nie nastawioną na osiąganie zysku, której celem jest sprawowanie opieki nad zabytkami, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie kontaktu ze zbiorami przez działania określone w art. 2 Ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 917), tj.:
- gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
- katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
- przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
- zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
- urządzanie wystaw stałych i czasowych;
- organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
- prowadzenie działalności edukacyjnej;
- 7a) popieranie i prowadzenie działalności
artystycznej i upowszechniającej kulturę;
- udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
- zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
- prowadzenie działalności wydawniczej.
Wnioskodawca prowadzi działalność ujętą w PKD pod numerem 91 Działalność bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostała działalność związana z kulturą.
Aktywność ta dotyczy prowadzenia Muzeum (), jako samorządowej instytucji kultury, która gromadzi, konserwuje, opracowuje i udostępnia dobra kultury z terenu Ziemi () i północnej () w zakresie archeologii, historii i etnografii, ze szczególnym uwzględnieniem pszczelarstwa gromadzonego z terenu całego kraju. Udostępnianie zgromadzonych zbiorów społeczeństwu odbywa się m.in. na podstawie biletów.
Przychody ze sprzedaży biletów pozwalają na finansowanie bieżącej działalności muzeum oraz realizację innych działań statutowych jednostki.
Wnioskodawca planuje zrealizować projekt pn. (), (dalej: Projekt lub Zadanie), przy współfinansowaniu z konkursu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020 działanie 5.3 Ochrona dziedzictwa kulturowego i kultury, poddziałanie 5.3.1 Dziedzictwo kulturowe i kultura.
Projekt jest przedsięwzięciem partnerskim, realizowanym przez Wnioskodawcę Muzeum () w () oraz Partnera Gminę ().
Muzeum, będąc jednostką organizacyjną Gminy () jest instytucją muzealną, zajmującą się gromadzeniem, konserwacją, opracowaniem i udostępnianiem dóbr kultury z terenu ziemi () i północnej części województwa () w zakresie archeologii, historii i etnografii, ze szczególnym uwzględnieniem pszczelarstwa gromadzonego z terenu, posiadającą kolekcję pamiątek po księdzu () twórcy nowoczesnego pszczelarstwa i patronie placówki. Jednocześnie Muzeum od wielu lat jako część swojej działalności prowadzi działania o charakterze edukacji, aktywizacji kulturalnej i integracji. Potencjał muzeum (jego ranga wyróżniki, położenie) pozwala na zwiększenie jego wykorzystania (zwiększenie liczby osób korzystających z jego oferty), pod warunkiem zniesienia ograniczeń, związanych ze stanem technicznym dachu budynku, pod którym znajduje się wysokie poddasze przeznaczone na przestrzeń magazynu podręcznego, którą można by wykorzystywać na czas wymiany ekspozycji w salach muzealnych, tym samym zwiększając różnorodność wystaw czasowych i liczbę osób zwiedzających.
W zakresie przedsięwzięcia realizowanego w tym projekcie przewidziano:
- remont dachu i przebudowę poddasza w zabytkowym budynku Muzeum (), zlokalizowanym przy ul. (), (na obszarze działki nr (), wpisanym do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków oraz Gminnej Ewidencji Zabytków,
- uzupełnienie obiektów małej architektury na skwerze przy budynku Muzeum (), (na działce o nr ewid. ()) i dostosowanie ekspozycji do potrzeb osób niepełnosprawnych (niewidomych i słabowidzących) oraz szereg działań informacyjnych, edukacyjnych i promocyjnych.
W wyniku realizacji projektu i przeprowadzeniu prac, polegających na remoncie dachu i przebudowie poddasza budynku muzeum, dzięki czemu: poprawią się warunki funkcjonowania muzeum (stworzenie warunków do większej zmienności oferty ekspozycyjnej, swobodniejsza zmiana wystaw czasowych, dostosowanie oferty działań animacyjnych i artystycznych (wykorzystanie skweru przy muzeum).
Realizacja projektu zwiększy również dostępność zasobów muzeum dla osób niepełnosprawnych, turystów zagranicznych, a także nastąpi rozpropagowanie informacji o walorach i znaczeniu historycznym obiektu, wyróżnikach muzeum i o efektach projektu. Ponadto projekt ma na celu zapewnienie sprawnej i efektywnej realizacji celów statutowych Wnioskodawcy.
Wnioskodawca poniesie wydatki, dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawionymi na niego fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Zakup usług, związanych z realizacją powyższego projektu dokumentowany będzie fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę robót na rzecz Muzeum.
Uiszczony podatek od usług zaliczony został do kosztów kwalifikowalnych powyższego projektu. Dokonywane zakupy usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Muzeum nie jest podatnikiem podatku i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710), w myśl którego zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Wnioskodawca na przestrzeni lat swojej działalności nigdy nie osiągnął dochodu w takiej wysokości lub zbliżonej do ustawowego progu.
Muzeum jako jednostka organizacyjna Gminy (), nie podlega centralizacji rozliczeń podatkowych Gminy () i jego jednostek organizacyjnych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków, poniesionych w związku z realizacją projektu pn. ()?
Pytanie dotyczy jednego stanu faktycznego i jednego zdarzenia przyszłego.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków, poniesionych w związku z realizacją Projektu.
UZASADNIENIE
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku, wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca dokonywane zakupy usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Muzeum nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur, dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji inwestycji. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. (), ponieważ efekty realizowanej inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. Dz. U z 2017 r. poz. 1221 jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2020 r., poz. 106.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej