Brak opodatkowania podatkiem VAT przekazania środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę nagród (Cashback) oraz Premii, brak opodatkowania podatkiem... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.343.2022.3.JSZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.343.2022.3.JSZ

Temat interpretacji

Brak opodatkowania podatkiem VAT przekazania środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę nagród (Cashback) oraz Premii, brak opodatkowania podatkiem VAT wypłaty Użytkownikom ww. nagród (Cashback) oraz Premii, udokumentowanie notami księgowymi wpłat środków pieniężnych oraz udokumentowanie fakturami części środków pieniężnych stanowiących wynagrodzenie za świadczone usługi.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

braku opodatkowania podatkiem VAT przekazania Państwu przez Partnera środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę przez Państwa nagród w postaci zwrotu środków (Cashback) oraz Premii za polecenia,

braku opodatkowania podatkiem VATwypłaty Użytkownikom przez Państwa środków pieniężnych tytułem nagród w postaci Cashback i/lub Premii za polecenie,

możliwości udokumentowania notami księgowymi wpłat środków pieniężnych przez Partnerów wykorzystywanych wyłącznie na nagrody pieniężne (Cashback, Premie) dla Użytkowników,

udokumentowania fakturami części środków pieniężnych, która pozostanie u Państwa z racji wynagrodzenia za działania, które Państwo świadczą na rzecz Partnera

oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnił go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 1 sierpnia 2022 r. (wpływ 5 sierpnia 2022 r.) oraz z 11 sierpnia 2022 r. (wpływ 16 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.

… Sp. z o.o. (zwany dalej: Spółką lub Wnioskodawcą) będący czynnym podatnikiem podatku VAT zamierza w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozpocząć świadczenie usług, polegających na odpłatnym umożliwieniu swoim kontrahentom (zwanymi dalej: „Partnerami”) udziału w programie rekomendacyjno-lojalnościowym (zwanym dalej Programem). Celem Programu będzie zwiększenie sprzedaży oraz promocja towarów i/lub usług Partnerów. Program realizowany będzie z wykorzystaniem udostępnianych przez Spółkę aplikacji mobilnych oraz strony internetowej (zwanych dalej Serwisem). Spółka będzie właścicielem Serwisu. Korzystając z usług Spółki, każdy z Partnerów będzie mógł umieścić w Serwisie swoją ofertę promocyjną kierowaną do swoich aktualnych lub potencjalnych klientów będących osobami fizycznymi.

2.        

Spółka będzie udostępniać Serwis wszystkim zainteresowanym osobom (zwanymi dalej: „Użytkownikami”) którzy, aby korzystać z Serwisu będą musieli się w nim zarejestrować. Użytkownicy będą konsumentami w rozumieniu przepisów obowiązującego prawa na terytorium RP. Serwis prowadzony przez Spółkę będzie dla Użytkowników bezpłatny i ogólnodostępny w Internecie oraz sklepach oferujących aplikacje mobilne np. ... Użytkownicy po zaakceptowaniu Regulaminu Serwisu (zwanego dalej Regulaminem) będą mogli otrzymywać dwa rodzaje nagród z tytułu sprzedaży premiowej:

1)zwrot części środków pieniężnych za zakup towaru/usługi Partnera, którego oferta promocyjna umieszczona jest w Serwisie (zwany dalej Cashback),

2)nagrody pieniężne (zwane dalej Premiami) za polecenie Partnera innym Użytkownikom.

Każdy Użytkownik Serwisu, który spełni warunki określone w Regulaminie uzyska prawo do wypłaty Cashback i/lub Premii. Podstawowym warunkiem wypłaty Cashback będzie dokonanie przez Użytkownika zakupu i zapłaty za towar i/lub usługę, objęte Ofertą Promocyjną oraz nieskorzystanie w przysługującym Użytkownikowi terminie z prawa do zwrotu towarów lub usług. Podstawowym warunkiem wypłaty Premii Użytkownikowi Polecającemu będzie dokonanie zakupu przez Użytkownika, który skorzystał z polecenia. Spełnienie innych warunków będzie ukierunkowane na zwiększenie przychodów Partnerów np. częstotliwość i wartość zakupów.

3.        

Warunki oferty promocyjnej i/lub udzielenia polecenia i związana z nimi wysokość nagród będą zmienne w czasie, ale dostępne na bieżąco w Serwisie, dla każdego Użytkownika i będą znane mu z góry. Warunki nie będą konkursem lub loterią, a spełnienie warunków Oferty przez Użytkownika będzie gwarantować uzyskanie prawa do Cashback i/lub Premii. Użytkownicy nie będą dokonywać bezpośredniego zakupu od Spółki, w związku z czym Spółka nie będzie wystawiać paragonu fiskalnego ani faktury VAT z tytułu sprzedaży.

4.        

Wypłata nagród premiowych: Cashback i/lub Premii będzie realizowana wyłącznie po weryfikacji i potwierdzeniu spełnienia przez Użytkownika warunków konkretnej Oferty, zgodnie z formalnymi warunkami Regulaminu. Powiązanie przyznanego prawa do wypłaty z daną transakcją będzie dokonywać Spółka. Każdy zakup towaru lub usługi będzie traktowany indywidualnie i rozliczany odrębnie – niezależnie od ilości Ofert, z których skorzysta Użytkownik oraz niezależnie od tego czy Oferty te będą udostępnione w Serwisie przez jednego Partnera czy kilku Partnerów. Wypłaty środków pieniężnych będą realizowane w formie elektronicznej za pośrednictwem Serwisu Spółki. Użytkownik będzie zawsze otrzymywać środki pieniężne w formie bezgotówkowej na własne konto bankowe zarejestrowane w Serwisie Spółki. Wypłatami zajmować się będzie Spółka, jednakże środki przeznaczone na wypłaty Cashback i Premii będą finansowane wyłącznie ze środków Partnerów. Środki będą przekazywane przez Partnerów, po jednoznacznym powiązaniu przez Spółkę transakcji Użytkownika z Ofertą Promocyjną Partnera. Spółka nie będzie uprawniona do korzystania z tych środków w jakikolwiek inny sposób niż wypłata Cashback lub Premii, a jedynie uprawniona przez Partnerów do zlecenia wypłaty środków tytułem Cashback i Premii na rzecz Użytkowników.

5.        

Spółka będzie otrzymywać od Partnerów umówione wynagrodzenie za świadczone usługi, w szczególności za udostępnienie ofert Partnerów w Serwisie, za organizację i obsługę systemu promocyjnego. Wynagrodzenie w zależności od ustaleń z Partnerem będzie rozliczane z dołu lub przekazywane razem z kwotą Cashback i/lub Premią za polecenie. Wysokość wynagrodzenia uzależniona będzie od faktycznego zwiększenia obrotu u Partnerów, dzięki korzystaniu przez Użytkowników z Serwisu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Państwa kontrahenci są podatnikami podatku VAT i posiadają siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. Państwa kontrahenci - „Partnerzy” posiadają na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Czynności, które będą wykonywane przez Państwa na rzecz tych Partnerów świadczone będą dla tego stałego miejsca prowadzenia działalności. Użytkownicy, o których mowa we wniosku posiadają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski.

Nagrody związane ze sprzedażą Premiową, o których mowa we wniosku, będą uzyskiwane przez „Użytkowników” w państwie członkowskim Unii Europejskiej – Rzeczpospolita Polska.

Pytania

1)Czy przekazanie Spółce przez Partnera środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę przez Spółkę nagród w postaci: 1) zwrotu środków (Cashback) oraz 2) Premii za polecenia, tytułem skorzystania przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i spełnienia warunków tych Ofert, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w rozumieniu Ustawy o podatku od towarów i usług, Dz.U. z 2021 poz. 685 ze zm. (dalej Ustawa VAT)?

2)Czy wypłata Użytkownikom przez Spółkę środków pieniężnych tytułem nagród w postaci 1) Cashback i/lub 2) Premii za polecenie, związanych ze skorzystaniem przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i spełnienie warunków tych Ofert, będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w rozumieniu Ustawy VAT?

3)Czy Spółka w rozliczeniu z Partnerami może dokumentować notami księgowymi wpłaty środków pieniężnych przez Partnerów wykorzystywanych wyłącznie na nagrody pieniężne (Cashback, Premie) dla Użytkowników, którzy nabyli towar lub usługę u danego Partnera?

4)Czy część środków pieniężnych, która pozostanie w Spółce z racji wynagrodzenia za działania, które Wnioskodawca świadczy na rzecz Partnera powinna podlegać udokumentowaniu fakturami VAT wystawianymi przez podmiot świadczący przedmiotowe usługi, a więc przez Spółkę, w rozumieniu Ustawy VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko i uzasadnienie do pytania nr 1

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie Spółce przez Partnera środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę przez Spółkę: 1) zwrotu środków (Cashback) oraz 2) Premii za polecenia tytułem skorzystania przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i spełnienia warunków tych Ofert nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Z przepisu tego wynika, że warunkiem koniecznym, aby opodatkować dostawę towarów i świadczenie usług, jest odpłatny charakter.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Mając na uwadze powyższą definicję należy stwierdzić, że środki pieniężne nie są towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy VAT. Nie są one bowiem ani rzeczą, ani częścią rzeczy, ani postacią energii. Przekazanie Wnioskodawcy kwoty Premii nie będzie więc dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez pojęcie usługi należy rozumieć zatem każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie, jak i zaniechanie. Przy ocenie charakteru danej czynności należy zwrócić uwagę, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni odbiorca odnoszący z niego korzyść. Usługa wyróżnia się tym, że jej świadczenie zmierza do zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego. Zgodnie z przytoczonym zdarzeniem przyszłym, przekazanie środków pieniężnych i ich późniejsza wypłata nie zmierzają do zaspokojenia potrzeb Spółki, lecz jest zaspokojeniem potrzeby Partnerów (Kontrahentów).

Jednocześnie, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie, środki pieniężne otrzymane przez Spółkę od Partnerów na wypłatę Cashback i/lub Poleceń nie będą dla Spółki wynagrodzeniem za świadczenie usług.

Czynność przekazania Wnioskodawcy kwoty nagród (Cashback, Premie) nie będzie zatem usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT.

Stanowisko i uzasadnienie do pytania nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy wypłata Użytkownikom przez Spółkę środków pieniężnych tytułem: 1) Cashback i/lub 2) Premii za polecenie, związanych ze skorzystaniem przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i spełnienie warunków tych Ofert nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wypłata Użytkownikowi Cashback i/lub Premii w formie środków pieniężnych nie mieści się w zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy VAT definicji towaru. Skoro czynność taka nie będzie uznana za towar, to w opisanym planowanym zdarzeniu przyszłym nie będzie miała miejsca dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy VAT, podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wypłata uprawnionemu Użytkownikowi i\lub Cashback przez Wnioskodawcę nie będzie stanowić również odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT. Za dokonanie wypłaty Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia i nie zobowiązuje Użytkownika do wykonywania na rzecz Spółki jakichkolwiek innych czynności. Wypłata Cashback i/lub Premii jest rezultatem działania Użytkownika, a nie warunkiem korzystania z Serwisu.

Stanowisko i uzasadnienie do pytania nr 3

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Spółka może dokumentować notami księgowymi wpłaty środków pieniężnych przez Partnerów wykorzystywane wyłącznie na nagrody pieniężne (Cashback, Premie) dla Użytkowników, którzy nabyli towar lub usługę u danego Partnera.

Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1 zdaniem Wnioskodawcy przekazane przez Partnerów Spółce środki na wypłatę Cashback i/lub Premii nie stanowią czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji taka czynność nie podlega udokumentowaniu fakturą. W przepisach krajowych nie ma natomiast przeciwskazań, aby w rozliczeniu z Partnerem czynność taką udokumentować notą księgową.

Noty księgowe stanowią dokumenty księgowe na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r., poz. 217, ze zm.). Nota księgowa jest dokumentem rozliczeniowym. Stosuje się ją przy dokumentowaniu transakcji, które nie podlegają przepisom ustawy o podatku VAT. Przekazanie Cashback i/lub Premii nie wpływa na rozliczenia VAT Wnioskodawcy. Z tego względu Wnioskodawca w wystawianych notach księgowych nie ma obowiązku wyodrębniać kwoty podatku VAT.

Stanowisko i uzasadnienie do pytania nr 4

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie, jakie Spółka uzyska za usługi świadczone na rzecz Partnera powinny podlegać udokumentowaniu fakturami VAT wystawianymi przez podmiot świadczący przedmiotowe usługi, a więc przez Spółkę.

Spółka w związku z wypłatą Cashback i/lub Premii na rzecz Użytkowników nie dokonuje dostawy towarów ani nie świadczy usług. Spółka nie jest też podmiotem, który dokonał na rzecz Użytkowników sprzedaży towarów czy usług, z tytułu zakupu których przysługuje Cashback i/lub Premia. Spółka nie udziela zatem rabatu. Jednakże opodatkowaniu podlega świadczona przez Spółkę na rzecz Partnerów biorących udział w Programie usługa promocji tych Partnerów oraz oferowanych przez nich towarów i/lub usług. Dzięki Spółce Partnerzy biorący udział w Programie uzyskują korzyści w postaci promocji i zwiększenia sprzedaży.

Zgodnie z art. 5 i art. 8 ustawy VAT, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

W ocenie Wnioskodawcy usługi świadczone na rzecz Partnerów stanowią usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT. W przypadku czynności wykonanych na rzecz Partnerów istnieje wzajemność świadczeń. Wnioskodawca zobowiązuje się do wykonania świadczeń na rzecz Partnerów, w zamian za określone wynagrodzenie.

Zatem jeśli Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz Partnera, który uczestniczy w Programie, powinien dokumentować je zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT – fakturami VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku, którego istnieje bezpośredni jego odbiorca odnoszący korzyść związaną z tym świadczeniem.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Należy przy tym podkreślić, że aby dana czynność (dostawa towarów lub świadczenie usług) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi zostać wykonywana

przez podatnika tego podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozpocząć świadczenie usług, polegających na odpłatnym umożliwieniu swoim kontrahentom („Partnerom”) udziału w programie rekomendacyjno-lojalnościowym. Celem Programu będzie zwiększenie sprzedaży oraz promocja towarów i/lub usług Partnerów. Program realizowany będzie z wykorzystaniem udostępnianych przez Państwa aplikacji mobilnych oraz strony internetowej. Państwo będą właścicielem Serwisu. Korzystając z Państwa usług, każdy z Partnerów będzie mógł umieścić w Serwisie swoją ofertę promocyjną kierowaną do swoich aktualnych lub potencjalnych klientów będących osobami fizycznymi. Będą Państwo udostępniać Serwis wszystkim zainteresowanym osobom którzy, aby korzystać z Serwisu będą musieli się w nim zarejestrować. Użytkownicy będą konsumentami w rozumieniu przepisów obowiązującego prawa na terytorium RP. Serwis prowadzony przez Spółkę będzie dla Użytkowników bezpłatny i ogólnodostępny w Internecie oraz sklepach oferujących aplikacje mobilne. Użytkownicy po zaakceptowaniu Regulaminu Serwisu  będą mogli otrzymywać dwa rodzaje nagród z tytułu sprzedaży premiowej:

1)zwrot części środków pieniężnych za zakup towaru/usługi Partnera, którego oferta promocyjna umieszczona jest w Serwisie (zwany dalej Cashback),

2)nagrody pieniężne (zwane dalej Premiami) za polecenie Partnera innym Użytkownikom.

Odnosząc się do kwestii objętych zakresem zadanych pytań należy wskazać, że jak wynika z powołanych powyżej przepisów, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Należy w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

I tak, w wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie C-89/91 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r. C-154/80, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto, TSUE przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu – jak wskazał Trybunał – świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje tutaj także orzeczenie z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem, pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub jej ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Podsumowując należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to odpłatne świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że wypłata nagród premiowych: Cashback i/lub Premii będzie realizowana wyłącznie po weryfikacji i potwierdzeniu spełnienia przez Użytkownika warunków konkretnej Oferty, zgodnie z formalnymi warunkami Regulaminu. Będą Państwo dokonywać powiązania przyznanego prawa do wypłaty z daną transakcją. Wypłaty środków pieniężnych będą realizowane w formie elektronicznej za pośrednictwem Państwa Serwisu. Użytkownik będzie zawsze otrzymywać środki pieniężne w formie bezgotówkowej na własne konto bankowe zarejestrowane w Państwa Serwisie. Wypłatami zajmować się będą Państwo, jednakże środki przeznaczone na wypłaty Cashback i Premii będą finansowane wyłącznie ze środków Partnerów. Środki będą przekazywane przez Partnerów, po jednoznacznym powiązaniu przez Państwa transakcji Użytkownika z Ofertą Promocyjną Partnera. Nie będą Państwo uprawnieni do korzystania z tych środków w jakikolwiek inny sposób niż wypłata Cashback lub Premii, a jedynie uprawniona przez Partnerów do zlecenia wypłaty środków tytułem Cashback i Premii na rzecz Użytkowników.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że środki pieniężne – jako środek płatniczy – nie stanowią towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy.

Zatem skoro środki pieniężne nie są uznane za towar w rozumieniu przepisów ustawy, to zarówno przekazanie Państwu przez Partnera środków pieniężnych w części przeznaczonych na wypłatę przez Państwa nagród w postaci zwrotu środków (Cashback) oraz Premii za polecenia, jak i wypłata Użytkownikom przez Państwa tych środków pieniężnych tytułem nagród w postaci  Cashback i/lub Premii za polecenie, nie może być utożsamiane z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie stanowi, co do zasady, usługę. Muszą być jednak przy tym spełnione następujące warunki:

istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługę świadczoną na rzecz usługobiorcy,

istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy usługi,

odpłatność za otrzymane świadczenie (usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W przedmiotowej sprawie w związku z przekazaniem Państwu przez Partnera środków pieniężnych w części przeznaczonych na wypłatę przez Państwa nagród w postaci zwrotu środków (Cashback) oraz Premii za polecenia, nie będą Państwo świadczyli na rzecz Partnera jakichkolwiek usług. Tym samym środki pieniężne otrzymane przez Państwa od Partnera na wypłatę nagród w postaci zwrotu środków (Cashback) oraz Premii za polecenia nie będą dla Państwa wynagrodzeniem za świadczenie usług. Również wypłata przez Państwa Użytkownikom środków pieniężnych tytułem nagród w postaci  Cashback i/lub Premii za polecenie nie będzie wynagrodzeniem za świadczenie usług, ponieważ z wniosku nie wynika aby Uczestnik na rzecz Państwa świadczył jakichkolwiek usługi.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że przekazanie Państwu przez Partnera środków pieniężnych w części przeznaczonych na wypłatę przez Państwa nagród w postaci zwrotu środków (Cashback) oraz Premii za polecenia, jak i wypłata Użytkownikom przez Państwa tych środków pieniężnych tytułem nagród w postaci  Cashback i/lub Premii za polecenie, nie będzie stanowiło wynagrodzenia ze świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ustawy.

W konsekwencji, skoro czynności polegające na przekazaniu Państwu przez Partnera środków pieniężnych w części przeznaczonych na wypłatę przez Państwa nagród w postaci zwrotu środków (Cashback) oraz Premii za polecenia oraz wypłacie tych środków pieniężnych na rzecz Użytkownikom nie będą stanowić dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy, ani wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, to ww. czynności nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem przekazanie Państwu przez Partnera środków pieniężnych w części przeznaczonych na wypłatę przez Państwa nagród w postaci zwrotu środków (Cashback) oraz Premii za polecenia, jak i wypłata Użytkownikom przez Państwa tych środków pieniężnych tytułem nagród w postaci  Cashback i/lub Premii za polecenie, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 wniosku należy uznać za prawidłowe.

Przechodząc do kwestii objętej zakresem pytania nr 3 wniosku wskazać należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej upoważnienia w żadnym zakresie nie regulują kwestii wystawiania not księgowych. Noty księgowe stanowią dokumenty księgowe na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r., poz. 217, z późn. zm.), a nie przepisów dotyczących podatku VAT.

Nota księgowa jest dokumentem rozliczeniowym. Stosuje się ją przy dokumentowaniu transakcji, które nie podlegają przepisom ustawy o podatku VAT. Noty księgowe są dokumentami stosowanymi także w przypadku dokonywania wzajemnych rozliczeń pomiędzy powiązanymi jednostkami nieuprawnionymi do wystawiania faktur VAT.

Przepisy ustawy VAT nie regulują również kwestii kto może wystawić noty księgowe jak w opisanej sprawie, a kto nie. Również nie regulują kwestii wystawiania not księgowych przez podmiot zwracający koszty.

Jak wyżej wskazano przekazanie Państwu przez Partnera środków pieniężnych w części przeznaczonych na wypłatę przez Państwa nagród w postaci zwrotu środków (Cashback) oraz Premii za polecenia nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie będą mieli Państwo prawa dokumentować podejmowanych ww. czynności fakturami.

Natomiast, w rozliczeniu z Partnerami brak jest przeciwskazań do dokumentowania notami księgowymi wpłat środków pieniężnych przez Partnerów wykorzystywanych wyłącznie na nagrody pieniężne (Cashback, Premie) dla Użytkowników, skoro przepisy krajowe nie określają dokumentu, jakim powinna zostać udokumentowana ww. czynność. Zatem czynność ta może być dokumentowana notami księgowymi, które nie wskazują kwoty podatku VAT, gdyż nie wpływają na rozliczenia podatku VAT Partnerów, czy Państwa. Jeżeli inne przepisy nie sprzeciwiają się możliwości wystawienia not księgowych, to w rozliczeniu z Partnerami mogą Państwo dokumentować notami księgowymi wpłaty środków pieniężnych przez Partnerów wykorzystywanych wyłącznie na nagrody pieniężne (Cashback, Premie) dla Użytkowników.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

W zakresie pytania nr 4 wniosku należy wskazać, że z okoliczności sprawy wynika, że zobowiązali się Państwo wobec Partnerów do świadczenia za wynagrodzeniem usług, w szczególności polegających na udostępnianiu ofert Partnerów w Serwisie, na organizacji i obsługi systemu promocyjnego. Zatem otrzymują Państwo wynagrodzenie za wyświadczone usługi stanowiące działania na rzecz Partnerów.

Tym samym, w przedmiotowej sprawie będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami przez Państwa na rzecz Partnerów a wypłaconym wynagrodzeniem. Wobec powyższego, część środków pieniężnych, która pozostanie u Państwa z racji wynagrodzenia za działania, które Państwo świadczą na rzecz Partnera będzie stanowiła wynagrodzenie za świadczone przez Państwa na rzecz Partnerów usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, które będą podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zasady dotyczące dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawarte w Dziale XI rozdziale 1 ustawy.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Przepis art. 106b ust. 2 ustawy stanowi, że:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W świetle art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

- czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

- czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika.

Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT.

Niemniej jednak, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w przewidzianym przepisem terminie.

Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy. Stosownie do treści art. 106e ustawy:

Faktura powinna zawierać m.in.:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)kwotę należności ogółem (…)

Jak wyżej wskazano część środków pieniężnych, która pozostanie u Państwa z racji wynagrodzenia za działania, które Państwo świadczą na rzecz Partnera będzie stanowiła wynagrodzenie za świadczone przez Państwa na rzecz Partnerów usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. Tym samym świadczenie tych usług na rzecz Partnera, będącego podatnikiem podatku VAT, powinni Państwo udokumentować poprzez wystawienie faktury.

Tym samym Państwo stanowisko w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).