Temat interpretacji
Prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją opisanego projektu.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją opisanego projektu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2022 r. (wpływ 15 marca 2021 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na mocy art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Gmina prowadzi w J. budowę budynku usługowo-rekreacyjno-sportowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz instalacją gazową. Budynek będzie pełnił funkcję usługowo-rekreacyjno-sportową. Przewidziano dwie sale wraz z zapleczem kuchennym oraz sanitariaty. Główne wejście zlokalizowane jest od strony zachodniej, zaprojektowano także jedno dodatkowe wyjście z sali głównej na taras oraz dwa wyjścia gospodarcze z pomieszczenia technicznego oraz magazynu. Dla dwóch sal przyporządkowany jest wspólny węzeł sanitarny. Przy Sali głównej znajdują się również pomieszczenia magazynowe. Sale dostępne z ogólnodostępnego korytarza. Obok budynku zaprojektowano plac zabaw, miejsca parkingowe oraz przeniesioną altankę. Śmietnik zlokalizowany zostanie przy wjeździe na działkę. Na terenie projektuję się także ławki, kosze na śmieci, oświetlenie terenu.
Po wybudowaniu ww. budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą, Gmina odda go na czas nieokreślony w odpłatną dzierżawę dla Centrum … X. w X. Instytucja kultury będzie wykorzystywać przedmiotowy budynek do prowadzenia działalności statutowej, w tym również do prowadzenia działalności gospodarczej (np. odpłatny wynajem na rzecz mieszkańców gminy obiektu w szczególności na organizację imprez rodzinnych jak wesela, komunie i inne).
Centrum X. zobowiązane będzie do używania przedmiotu dzierżawy z należytą starannością i zgodnie z przeznaczeniem, dokonywania bieżących napraw i remontów związanych ze zwykłym używaniem przedmiotu dzierżawy, zabezpieczeniem przedmiotu dzierżawy zgodnie z wymogami ochrony przeciwpożarowej, ubezpieczenia przedmiotu dzierżawy od wszelkiego ryzyka w tym ubezpieczenia budynków od ognia i innych zdarzeń losowych, zachowania przedmiotu dzierżawy w należytym porządku i czystości.
Gmina będzie pobierać od dzierżawcy czynsz dzierżawny, który będzie składać się z dwóch części: opłaty za dzierżawę danego obiektu w wysokości ok. xxx zł netto oraz ustalonej kwoty wyrażonej w procentach od uzyskanych przychodów netto przez dzierżawcę z wykorzystaniem dzierżawionych nieruchomości (obiektów). Czynsz ma charakter roczny i będzie rozliczany w dwóch ratach.
Wartość nakładów na realizację inwestycji wyniesie łącznie ok. xxx zł.
Gmina nie może określić na ten moment, w jakim okresie wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów w ramach realizacji inwestycji z uwagi na to, iż czynsz dzierżawny roczny w głównej mierze uzależniony jest od wartości przychodów ze sprzedaży zrealizowanych przez dzierżawcę w ciągu roku w ramach danego obiektu będącego przedmiotem dzierżawy.
Sposób ustalenia czynszu dzierżawnego uwzględni funkcje jakie pełnić będzie dzierżawca w związku z dzierżawą ww. obiektów tj. zarządzanie obiektem, ubezpieczenie obiektów i zachowanie obiektów w należytym stanie oraz gdzie ryzyko gospodarcze i realizacja przychodów z dzierżawionych obiektów i ich bieżące administrowanie obiektami jest przeniesione na dzierżawcę.
Na moment składania niniejszego wniosku nie przewiduje się, iż Gmina, niezależnie od Centrum X, będzie wykonywała jakiekolwiek czynności za pomocą ww. budynku.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku na pytania sformułowane w wezwaniu odpowiedzieli Państwo według poniższych treści:
Faktury dokumentujące poniesione wydatki na realizacje zadania objętego zakresem pytania będą wystawiane na Gminę.
Przy uwzględnieniu jakich czynników dokonana jest przez Państwa kalkulacja czynszu dzierżawnego?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że kalkulacja czynszu dzierżawnego zostanie dokonana przy uwzględnieniu funkcji jakie będzie pełnić dzierżawca obiektu (administrowanie obiektem, ponoszenie wydatków zw. z bieżącym utrzymaniem obiektu w tym bieżące naprawy i remonty, ponoszenie kosztów ubezpieczenia) oraz w odniesieniu do przychodów osiąganych z najmu obiektu przez dzierżawcę.
Od czego jest uzależniona wysokość czynszu z tytułu dzierżawy?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że wysokość czynszu z tytułu dzierżawy będzie składać się z dwóch części: stałej opłaty rocznej (ponoszonej jednorazowo w roku kalendarzowym) oraz zmiennej opłaty uzależnionej od wysokości przychodów wygenerowanych przez dzierżawcę z wykorzystaniem przedmiotu dzierżawy w roku kalendarzowym.
Czy wysokość czynszu dzierżawnego została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? tj. czy będzie odpowiadać średniorynkowym kwotom za tego typu czynności w odniesieniu do tego typu obiektów?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że należy wskazać, iż obiekt jest na etapie budowy i w związku z tym, że czas trwania budowy wyniesie ok. 18 miesięcy założona wysokość czynszu dzierżawnego będzie mogła być oceniona dopiero w późniejszym okresie. Nie mniej jednak Gmina będzie dążyć do tego poziom czynszu uwzględniał funkcje jakie będzie realizować dzierżawca tj. w pełni zarządzanie przedmiotowym obiektem, dokonywania bieżących napraw i remontów związanych ze zwykłym używaniem przedmiotu dzierżawy, zabezpieczeniem przedmiotu dzierżawy zgodnie z wymogami ochrony przeciwpożarowej, ubezpieczenia przedmiotu dzierżawy od wszelkiego ryzyka w tym ubezpieczenia budynków od ognia i innych zdarzeń losowych, zachowania przedmiotu dzierżawy w należytym porządku i czystości.
Czy wysokość czynszu dzierżawnego została skalkulowana z uwzględnieniem kosztów poniesionych nakładów inwestycyjnych?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że wysokość czynszu nie została skalkulowana z uwzględnieniem kosztów poniesionych nakładów. Gmina zakłada czynsz dzierżawny głównie w oparciu o partycypację w przychodach generowanych przy wynajmie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę. Jednocześnie nie będą na niej ciążyć bieżące wydatki związane z administrowaniem obiektu jak i jego utrzymaniem i ubezpieczeniem.
W jakiej relacji pozostaje czynsz dzierżawny za rok do nakładów poniesionych na inwestycję? Proszę podać jednoznacznie wielkość udziału.
Udzielili Państwo odpowiedzi, że aktualnie Gmina nie jest wstanie pokazać relacji czynszu dzierżawnego za rok do nakładów poniesionych na inwestycję z uwagi na zmienny charakter czynszu dzierżawnego, który będzie uzależniony od wysokości przychodów osiąganych z najmu przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę. Należy wziąć pod uwagę, iż przedmiotowa inwestycja jest w trakcie budowy.
Czy przewidują Państwo, że czynsz dzierżawny z tytułu odpłatnej dzierżawy ww. budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą relatywnie pokryje wartość poniesionych kosztów na realizację przedmiotowej inwestycji?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że Gmina przewiduje, iż czynsz dzierżawny w długim okresie będzie pokrywać część poniesionych kosztów na realizację przedmiotowej inwestycji. Należy wskazać, iż w przypadku inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, rzadko kiedy dochodzi do pełnego pokrycia wydatków z przychodów osiąganych za pośrednictwem zrealizowanej inwestycji czego przykładem są np. obiekty sportowe (baseny, hale widowiskowe etc., stadiony miejskie).
Czy przewidują Państwo, że obrót z tytułu przedmiotowej dzierżawy będzie znaczący dla Państwa budżetu? Na jakim poziomie szacunkowo będą się kształtowały dochody z tytułu tej dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że obrót z tytułu przedmiotowej umowy dzierżawy nie będzie znaczący dla budżetu gminy. Jednakże należy mieć na względzie, iż w odniesieniu do przedmiotu dzierżawy Gmina nie będzie ponosić bieżących wydatków zw. z administrowaniem ww. obiektu, jego utrzymaniem oraz ubezpieczeniem. Na obecną chwilę Gmina nie jest w stanie przewidzieć jak będą kształtować się dochody z tyt. dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy z uwagi na to, iż czynsz dzierżawny będzie uzależniony od wysokości przychodów osiąganych z najmu przedmiotu dzierżawy przez samego dzierżawcę.
W opisie sprawy wskazaliście, że nie są Państwo w stanie określić na ten moment w jakim okresie wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów, w związku z powyższą informacją proszę wskazać czy zakładacie Państwo że wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz w jakim przewidywanym horyzoncie czasowym to nastąpi?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że Gmina wskazuje, iż w obecnych realiach rynkowych (trwający stan epidemii, niepewna sytuacja związana z konfliktem zbrojnym w Ukrainie, bardzo duża inflacja) nie można jednoznacznie przewidzieć czy wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot ponoszonych nakładów inwestycyjnych.
Czy ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała, czy zmienna?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie zmienna (będzie składać się z jednorazowej stałej kwoty podlegającej co rocznej waloryzacji oraz zmiennej uzależnionej od wysokości przychodów osiągniętych przez dzierżawcę przy wykorzystaniu przedmiotu dzierżawy).
Czy pierwsza część opłaty za czynsz dzierżawny, którą Państwo ustalili w wysokości xxx zł netto stanowi czynsz roczny czy miesięczny?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że pierwsza część opłaty za czynsz dzierżawny w wysokości xxx zł netto stanowi opłatę roczną.
W jakich granicach ustalili Państwo wysokość „kwoty wyrażonej w procentach od uzyskanych przychodów netto przez dzierżawcę” składającą się na drugą część opłaty za czynsz dzierżawny?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że kwota wyrażona w procentach od uzyskanych przychodów netto przez dzierżawcę składającą się na drugą część opłaty za czynsz dzierżawny będzie wynosić 5% wartości netto przychodów uzyskanych przez dzierżawcę z najmu przedmiotu dzierżawy.
Jaka będzie przewidywana miesięczna (lub roczna) „kwota wyrażona w procentach od uzyskanych przychodów netto” składająca się na drugą część opłaty za czynsz dzierżawny? W jakich granicach będzie kształtowała się jej wysokość?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że Gmina nie jest w stanie w sposób jednoznaczny wskazać w jakich granicach będzie kształtowała się wysokość drugiej części opłaty za czynsz dzierżawny, gdyż będzie on zależny od wysokości przychodów osiągniętych z wykorzystaniem przedmiotu dzierżawy przez jego dzierżawcę.
Czy przewidujecie Państwo, że obecnie ustalona kwota czynszu dzierżawnego zostanie podwyższona czy pozostanie na obecnym poziomie lub innym - należy wskazać jakim?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że Gmina nie wyklucza iż kwota czynszu dzierżawnego zostanie podwyższona w przyszłości, przy czym będzie to uzależnione od wielu czynników (np. czynnik inflacyjny, zainteresowanie obiektem przez podmioty zewnętrzne, zmiana funkcjonalności, zniesienie stanu epidemiologicznego związanego z koronawirusem).
Czy budowa opisanego budynku wraz z infrastrukturą jest dokonywana w zakresie realizacji zadań własnych Gminy nałożonych przepisami ustawy samorządzie gminnym dla realizacji, których została ona powołana?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że budowa opisanego budynku wraz z infrastrukturą jest dokonywana w zakresie realizacji zadań własnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym dla realizacji, których została ona powołana.
Czy towary i usługi nabywane w ramach opisanej inwestycji będą wykorzystywane przez Państwo wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy też również do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem?
Udzielili Państwo odpowiedzi, że na chwilę obecną Gmina nie przewiduje wykorzystania towarów i usług nabywanych w ramach opisanej inwestycji do czynności innych niż podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jednocześnie nie korzystających ze zwolnienia z tego podatku).
Pytanie
Czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę ww. budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego poniesionego w związku z wydatkami na budowę ww. budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w związku z tym, że towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowej inwestycji będą przeznaczone i wykorzystywane do prowadzenia przez gminę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza – jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje, w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest
więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
-zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
-pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
I dalej, z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Przedstawione wyżej regulacje nie dają możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. A contrario, w przypadku wykorzystywania towarów do działalności opodatkowanej VAT, zastosowanie ma art. 86 ust. 1 ustawy VAT.
Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z uwagi na to, iż inwestycja będzie realizowana w obiektach będących przedmiotem odpłatnej dzierżawy, która podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, kwota podatku VAT zawartego w otrzymanych przez Gminę fakturach w związku z prowadzoną budową będzie podlegać odliczeniu.
Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2019 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.502.2019.1.MC, w której organ wskazał, że: „Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi”. Podobnie również w interpretacji indywidualnej z dnia 26 marca 2020 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.81.2020.1.KW.
W świetle przedstawionego powyżej stanowiska, Gmina wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo budowę budynku usługowo-rekreacyjno-sportowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość nakładów na realizację inwestycji wyniesie łącznie ok: xxx zł. Po zakończeniu budowy oddadzą go Państwo na czas nieokreślony w odpłatną dzierżawę dla Centrum X.. Instytucja kultury będzie wykorzystywać budynek do prowadzenia działalności statutowej, w tym również do prowadzenia działalności gospodarczej (np. odpłatny wynajem na rzecz mieszkańców gminy obiektu w szczególności na organizację imprez rodzinnych jak wesela, komunie i inne).
Będą Państwo pobierać od dzierżawcy czynsz dzierżawny, który będzie składać się z dwóch części: opłaty za dzierżawę danego obiektu w wysokości ok. xxx zł netto oraz ustalonej kwoty wyrażonej w procentach od uzyskanych przychodów netto przez dzierżawcę z wykorzystaniem dzierżawionych nieruchomości (obiektów). Czynsz ma charakter roczny. Ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie zmienna (będzie składać się z jednorazowej stałej kwoty podlegającej co rocznej waloryzacji oraz zmiennej uzależnionej od wysokości przychodów osiągniętych przez dzierżawcę przy wykorzystaniu przedmiotu dzierżawy). Nie wykluczają Państwo, iż kwota czynszu dzierżawnego zostanie podwyższona w przyszłości, przy czym będzie wskazują Państwo, że uzależnione to będzie od wielu czynników.
Nie mogą Państwo w sposób jednoznaczny wskazać w jakich granicach będzie kształtowała się wysokość drugiej części opłaty za czynsz dzierżawny, a także określić na ten moment w jakim okresie wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów w ramach realizacji inwestycji z uwagi na to, iż czynsz dzierżawny roczny w głównej mierze uzależniony jest od wysokości przychodów osiągniętych z wykorzystaniem przedmiotu dzierżawy przez jego dzierżawcę. Podkreślili Państwo, że obiekt jest na etapie budowy i w związku z tym, że czas jej trwania wyniesie około 18 miesięcy założona wysokość czynszu dzierżawnego będzie mogła być oceniona dopiero w późniejszym okresie. Dodatkowo wskazaliście Państwo, że aktualnie nie jesteście w stanie również pokazać relacji czynszu dzierżawnego za rok do nakładów poniesionych na inwestycję z uwagi na zmienny charakter czynszu dzierżawnego.
Nie mniej jednak będą Państwo dążyć do tego by poziom czynszu uwzględniał funkcje, jakie będzie realizować dzierżawca tj. w pełni zarządzanie przedmiotowym obiektem, dokonywania bieżących napraw i remontów związanych ze zwykłym używaniem przedmiotu dzierżawy, zabezpieczeniem przedmiotu dzierżawy zgodnie z wymogami ochrony przeciwpożarowej, ubezpieczenia przedmiotu dzierżawy od wszelkiego ryzyka w tym ubezpieczenia budynków od ognia i innych zdarzeń losowych, zachowania przedmiotu dzierżawy w należytym porządku i czystości. Nie będą na Państwu ciążyć bieżące wydatki związane z administrowaniem obiektu jak i jego utrzymaniem i ubezpieczeniem. Przewidują Państwo, iż czynsz dzierżawny w długim okresie będzie pokrywać część poniesionych kosztów na realizację przedmiotowej inwestycji.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę budynku usługowo-rekreacyjno-sportowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione. Jak wynika z okoliczności sprawy, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto dzierżawa obiektu będzie stanowić dla Państwa czynność opodatkowaną podatkiem VAT niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania. Tym samym, będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na budowę opisanego budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.
W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga również, że wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzimy postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmujemy wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadzamy dowodów, lecz dokonujemy oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy. W tym miejscu zastrzegamy jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe tj. zostanie ustalone, że wysokość czynszu dzierżawnego odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych lub jest skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że budynek wraz z infrastrukturą towarzyszącą nie jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych, (a np. do realizacji zadań własnych gminy), to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w prowadzonym postępowaniu, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).