Temat interpretacji
Brak obowiązku wystawiania faktur korygujących w zaistniałej Sytuacji 1 i Sytuacji 2.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku wystawiania faktur korygujących w zaistniałej Sytuacji 1 i Sytuacji 2. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. (dalej ....., Spółka lub Wnioskodawca) jest importerem i przedstawicielem firm produkujących komponenty samochodowe niezbędne do napraw i wymian eksploatacyjnych w samochodach osobowych i dostawczych. Spółka oferuje również wyposażenie warsztatowe i rozwiązania informatyczne dla podmiotów z branży samochodowej.
Spółka na swoje potrzeby stworzyła program X będący wysoce wyspecjalizowanym oprogramowaniem gospodarki magazynowej, przystosowanym do specyficznych wymagań branży motoryzacyjnej. Program ten jest wykorzystywany przez ....między innymi do wystawiania faktur sprzedaży. Odpowiednio zmodyfikowana wersja programu jest w formie odpłatnej licencji udostępniana także podmiotom zewnętrznym.
Obecnie Spółka pracuje nad dostosowaniem programu X do możliwości wystawiania faktur ustrukturyzowanych, które będą wysyłane do Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: KSeF). Faktury ustrukturyzowane wystawiane przez system X będą miały nadawany wewnętrzny kolejny numer w danej serii zgodnie z zapisami art. 106e ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa VAT). Jednocześnie system KSeF zgodnie z zapisami art. 106nd ust. 2 pkt 8 ustawy VAT będzie przydzielał wystawionym fakturom unikatowy numer identyfikujący KSeF (dalej: nKSeF). W praktyce ze względu na potencjalne awarie, niedostępność systemu KSeF, możliwe będą sytuacje, gdzie faktura oznaczona wcześniejszym numerem wewnętrznym zostanie przesłana do KSeF później niż faktura z późniejszym numerem wewnętrznym. W rezultacie powyższego później wystawionej w X fakturze może być nadany nKSeF wcześniej niż w stosunku do faktury wystawionej w X z wcześniejszym numerem wewnętrznym. Sytuację taką może zobrazować następujący przykład (Sytuacja 1):
‒faktura o numerze wewnętrznym .....została wystawiona 20 czerwca, a faktura o numerze ....została wystawiona 21 czerwca,
‒ze względu na awarię KSeF w dniu 20 czerwca, faktura A001 została skutecznie wysłana do KSeF dopiero 21 czerwca, ale nastąpiło to już po wysłaniu do KSeF faktury A002,
‒system KSeF nadał fakturze ....nKSeF wcześniej niż fakturze ......
Opisana sytuacja (awaria systemu KSeF i brak możliwości skutecznego wysłania faktury do KSeF) może także spowodować, iż dany numer wewnętrzny faktury z X zostanie zablokowany i pojawi się luka w numeracji faktur. Sytuację taką może zobrazować następujący przykład (Sytuacja 2):
‒faktura o numerze wewnętrznym ....została wystawiona 23 czerwca rano i skutecznie wysłana do KSeF, o tej samej porze nadany został odpowiedni nKSeF,
‒faktura o numerze ....była gotowa do wystawienia 23 czerwca wieczorem, ale ze względu na awarię systemu KSeF nie została skutecznie wysłana do KSeF co spowodowało zablokowanie tego numeru w X - faktura o tym numerze nie zostanie już w ogóle wygenerowana, nie został nadany nKSeF,
‒faktura o numerze ....została wystawiona 24 czerwca rano i skutecznie wysłana do KSeF, o tej samej porze nadany został odpowiedni nKSeF,
‒do obrotu gospodarczego i do KSeF wprowadzone zostały tylko faktury o numerach ....., powstała zatem luka w wewnętrznej numeracji faktur w systemie X.
Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji czy opisane sytuacje są dopuszczalne w świetle regulacji ustawy VAT, czy też wymagają wystawienia stosowanych faktur korygujących.
.... jest czynnym podatnikiem VAT, wykonuje wyłącznie sprzedaż opodatkowaną VAT i ma siedzibę swojej działalności na terytorium Polski.
Pytanie
Czy zaistnienie Sytuacji 1 i Sytuacji 2 jest dopuszczalne w świetle regulacji ustawy VAT i nie wymaga wystawiania faktur korygujących?
Państwa
stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Sytuacja 1 i Sytuacja 2 są dopuszczalne w świetle regulacji ustawy VAT i nie wymagają wystawiania faktur korygujących. Poniżej przedstawiono uzasadnienie przyjętego stanowiska.
Zgodnie z zapisami art. 106e ust. 1 pkt 2 ustawy VAT faktura powinna zawierać kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę. Jednocześnie zgodnie z zapisami art. 106nd ust. 2 pkt 8 ustawy VAT system KSeF służy między innymi do oznaczania faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym. Powyższe skutkuje tym, że faktury ustrukturyzowane będą miały dwa numery porządkowe, jeden wewnętrzny nadany przez podatnika/wystawcę faktury i drugi nadany przez KSeF. Założenia obu przedstawionych regulacji są jednak identyczne i mają prowadzić do osiągnięcia celu w postaci jednoznacznego i unikalnego oznaczenia faktury VAT, tak aby jej identyfikacja w oparciu o nadany numer była zawsze bezwzględnie możliwa.
Wprowadzone nowe regulacje o fakturach ustrukturyzowanych są przepisami szczególnymi w stosunku do ogólnych zasad dotyczących wystawiania faktur i w niektórych sytuacjach doprecyzowują te regulacje - innymi słowy normy te w pierwszej kolejności powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu obowiązków podatników i skutków podatkowych wystawianych faktur. Przykładowo art. 106na ustawy VAT wskazuje kiedy fakturę ustrukturyzowana uznaje się za wystawiona i otrzymaną. Przepis ten odwołuje się odpowiednio do dnia przesłania faktury do KSeF i dnia przydzielenia fakturze numeru identyfikującego nKSeF. Niezależnie zatem od tego jaka data będzie widnieć na fakturze jako data wystawienia i jaki numer wewnętrzny zostanie nadany tej fakturze, skutki podatkowe wprowadzenia do obrotu tej faktury będą związane z brzmieniem art. 106na i odnosić się będą do numeru nKSeF.
Chronologia nadawania numerów nKSeF zaszyta jest w algorytmach tego systemu i w oczywisty sposób zawsze będzie zachowana (system nadawał będzie kolejne unikatowe numery według kolejności wysyłania faktur do KSeF). Mając na względzie praktyczne sytuacje jakie mogą występować w Spółce związane z potencjalnymi awariami systemu, wielością miejsce gdzie będą generowane faktury itd. dochodzić może do przypadków gdzie chronologicznie nadawane numery wewnętrzne faktur nie będą odpowiadać chronologii nadawania nKSeF (zdarzenie określone wcześniej jako Sytuacja 1).
Zdaniem Spółki takie okoliczności nie naruszają zapisów ustawy VAT, w szczególności treści art. 106e ust. 1 pkt 2. Faktury będą w jednoznaczny sposób oznaczone numeracyjnie, zarówno wewnętrznie jak i w KSeF, identyfikacja danej faktury po numerze będzie zawsze możliwa i jednoznaczna.
Podobne wnioski dotyczyć będą zdarzeń określonych wcześniej jako Sytuacja 2. Luka w wewnętrznej numeracji faktur w Spółce (brak danego numeru) nie spowoduje braku możliwości jednoznacznego identyfikowania faktur generowanych przez ....(nigdy taki sam numer nie będzie nadany dwóm odrębnym fakturom, zawsze kolejny numer przypisany do faktury będzie wyższy niż numer poprzednio stosowany). Chronologia numeracji będzie oczywiście zachowana przy przydzielaniu przez system numeru nKSeF.
Zdaniem Spółki zarówno w Sytuacji 1 jak i Sytuacji 2 wystawienie faktury korygującej nie jest wymagane w stosunku do wewnętrznej numeracji faktury, co więcej wystawienie takiej korekty byłoby niezgodne z zapisami ustawy VAT.
Stosownie do zapisów art. 106j ustawy VAT podatnik wystawia fakturę korygującą gdy:
‒podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
‒dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
‒dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty,
‒stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.
Żadna z wymienionych powyżej okoliczności nie ma miejsca w Sytuacji 1 i Sytuacji 2, gdyż w tych przypadkach nie dochodzi do zmian danych faktury wpływających na podstawę opodatkowania lub kwotę podatku, nie następują żadne zwroty, a same faktury nie zawierają pomyłek (w szczególności za pomyłkę zdaniem MP nie można uznać luki w numeracji wewnętrznej).
Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że Sytuacja 1 i Sytuacja 2 są dopuszczalne w świetle regulacji ustawy VAT i nie wymagają wystawiania faktur korygujących.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka obecnie pracuje nad dostosowaniem programu X do możliwości wystawiania faktur ustrukturyzowanych, które będą wysyłane do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Faktury ustrukturyzowane wystawiane przez system X będą miały nadawany wewnętrzny kolejny numer w danej serii zgodnie z zapisami art. 106e ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie system KSeF zgodnie z zapisami art. 106nd ust. 2 pkt 8 ustawy VAT będzie przydzielał wystawionym fakturom unikatowy numer identyfikujący KSeF (nKSeF). W praktyce ze względu na potencjalne awarie, niedostępność systemu KSeF możliwe będą sytuacje, gdzie faktura oznaczona wcześniejszym numerem wewnętrznym zostanie przesłana do KSeF później niż faktura z późniejszym numerem wewnętrznym. W rezultacie powyższego później wystawionej w X fakturze może być nadany nKSeF wcześniej niż w stosunku do faktury wystawionej w X z wcześniejszym numerem wewnętrznym. Sytuację taką może zobrazować następujący przykład (Sytuacja 1):
‒faktura o numerze wewnętrznym .....została wystawiona 20 czerwca, a faktura o numerze .....została wystawiona 21 czerwca,
‒ze względu na awarię KSeF w dniu 20 czerwca, faktura ....została skutecznie wysłana do KSeF dopiero 21 czerwca ale nastąpiło to już po wysłaniu do KSeF faktury ....,
‒system KSeF nadał fakturze ....nKSeF wcześniej niż fakturze .....
Opisana sytuacja (awaria systemu KSeF i brak możliwości skutecznego wysłania faktury do KSeF) może także spowodować, iż dany numer wewnętrzny faktury z X zostanie zablokowany i pojawi się luka w numeracji faktur. Sytuację taką może zobrazować następujący przykład (Sytuacja 2):
‒faktura o numerze wewnętrznym .....została wystawiona 23 czerwca rano i skutecznie wysłana do KSeF, o tej samej porze nadany został odpowiedni nKSeF,
‒faktura o numerze ....była gotowa do wystawienia 23 czerwca wieczorem, ale ze względu na awarię systemu KSeF nie została skutecznie wysłana do KSeF co spowodowało zablokowanie tego numeru w X - faktura o tym numerze nie zostanie już w ogóle wygenerowana, nie został nadany nKSeF,
‒faktura o numerze ....została wystawiona 24 czerwca rano i skutecznie wysłana do KSeF, o tej samej porze nadany został odpowiedni nKSeF,
‒do obrotu gospodarczego i do KSeF wprowadzone zostały tylko faktury o numerach ...., powstała zatem luka w wewnętrznej numeracji faktur w systemie X.
W myśl art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 32 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.
Kwestie dotyczące zasad wystawiania faktur i faktur korygujących zawarte zostały w art. 106a-106q ustawy.
Jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.
Przepis art. 106e ust. 1 ustawy mówi, że:
Faktura powinna zawierać:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15)kwotę należności ogółem (…).
Zgodnie z art. 106g ust. 1 ustawy:
Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.
Art. 106i ust. 1 ustawy stanowi, że:
Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
W praktyce zdarzają się również sytuacje, gdy po wystawieniu faktury następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji, ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania tej faktury przez wystawienie faktury korygującej.
Jak stanowi art. 106j ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2)(uchylony)
3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
– podatnik wystawia fakturę korygującą.
Na podstawie art. 106j ust. 2 ustawy:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1)(uchylony)
2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca – w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;
3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4)(uchylony)
5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.
W świetle art. 106j ust. 2a ustawy:
Faktura korygująca może zawierać:
1)wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”;
2)przyczynę korekty.
Zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy:
W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:
1)zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;
2)może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą – w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.
W myśl art. 106j ust. 4 ustawy:
Fakturę korygującą fakturę ustrukturyzowaną wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej.
Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, co oznacza, iż nie można jej uznać za prawidłową fakturę, gdy wskazuje ona, co prawda zaistniałe zdarzenie gospodarcze, ale które wystąpiło między innymi podmiotami. Jeżeli więc faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek pozycji powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między ściśle określonymi podmiotami gospodarczymi.
Jak wynika z powyższych regulacji, fakturę korygującą wystawia się w przypadku udzielenia rabatów, obniżek cen, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (zwrotu całości lub części należności) oraz w sytuacji, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Zatem, jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
Z powołanych przepisów dotyczących korygowania faktur wynika, że dopuszczalne jest korygowanie „pomyłek w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury”, przy czym nie uczyniono żadnych zastrzeżeń co do charakteru tych pomyłek, mogą to być więc – co do zasady – wszelkie możliwe pomyłki.
Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości/ilości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy:
Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8–15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.
W myśl art. 106k ust. 3 ustawy:
Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1)wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;
2)numer kolejny i datę jej wystawienia;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
4)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–6;
5)wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.
Na podstawie art. 106k ust. 3 ustawy:
Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.
W oparciu o art. 106k ust. 4 ustawy:
Przepisy ust. 1–3 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących
Nota korygująca jest wystawiana przez nabywcę, a nie sprzedawcę i ma zastosowanie w ograniczonych przypadkach. Możliwość korygowania faktur poprzez wystawienie przez nabywcę not korygujących dotyczy jedynie pomyłek dotyczących danych nabywcy, takich jak np. błąd w nazwisku, imieniu, nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym czy też oznaczeniu towaru lub usługi.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2076), wprowadzono zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) w zakresie utworzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
KSeF umożliwia wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Faktura ustrukturyzowana przyjmuje format xml zgodny ze strukturą logiczną e-Faktury FA(1) opublikowaną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE) na platformie ePUAP.
Ustawa zmieniająca wprowadza możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.
Wprowadzone od 1 stycznia 2022 r. rozwiązanie, tj. wystawianie faktur ustrukturyzowanych w ramach KSeF, ma charakter fakultatywny. Planowane jest też wprowadzenie obligatoryjnego KSeF.
Zatem od 1 stycznia 2022 r. faktury ustrukturyzowane funkcjonują w obrocie gospodarczym jako jedna z trzech dopuszczanych form dokumentowania transakcji, obok faktur papierowych i faktur elektronicznych.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 32a ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze ustrukturyzowanej – rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie.
Jak stanowi art. 106na ust. 1 ustawy:
Fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.
Zatem powyższy przepis jednoznacznie określa moment wystawienia faktury ustrukturyzowanej, którym jest dzień jej przesłania do KSeF.
W myśl art. 106nc ust. 1 ustawy:
Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
W oparciu o art. 106nd ust. 2 pkt 8 ustawy:
Krajowy System e-Faktur jest systemem teleinformatycznym służącym do oznaczania faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym przydzielonym w Krajowym Systemie e-Faktur.
Na podstawie art. 106ne ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra komunikaty dotyczące niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur.
Odnosząc się do wątpliwości Państwa Spółki, wskazać należy, że przepis art. 106j ust. 1 ustawy ściśle określa sytuacje, w których można wystawić fakturę korygującą, tj.: w sytuacji udzielenia rabatów, obniżek cen, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (zwrotu całości lub części należności) oraz w sytuacji, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzą przesłanki do wystawienia faktur korygujących, ponieważ w opisanych we wniosku przez Państwa Spółkę Sytuacji 1 i Sytuacji 2 nie wystąpiła żadna z przesłanek wskazanych w art. 106j ust. 1 ustawy.
Natomiast dopuszczalne jest wystawienie faktury korygującej w KSeF w celu korekty danych (nieobowiązkowych elementów faktury wystawionej w KSeF), które nie wpływają na wartość korekt, tj. podstawy opodatkowania i kwotę podatku (np. data sprzedaży, oznaczenie FP, TP, adnotacja MPP, symbole GTU). W fakturze korygującej należy wskazać prawidłową treść korygowanych pozycji.
Nadal istnieje również możliwość wystawienia w tym zakresie noty korygującej przez nabywcę (poza KSeF).
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).