Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem w części dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem w części dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 lutego 2022 r. (wpływ 7 lutego 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina podstawie Umowy o przyznaniu pomocy z 1 marca 2021 r. zrealizowała zadanie pn.: „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami na odcinku od miejscowości (…)” w ramach poddziałania (...), typ operacji (...), Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Cel operacji: Podniesienie standardu życia mieszkańców, zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i osadniczej oraz ochrona i poprawa jakości środowiska Gminy poprzez rozbudowę sieci wodociągowej oraz budowę kanalizacji sanitarnej.
Przedmiot operacji: Na obszarze południowej części gminy objętym projektem nie było sieci kanalizacji sanitarnej. Ścieki sanitarne z budynków mieszkalnych odprowadzane były do istniejących, często nieszczelnych szamb. Wysoki poziom wód gruntowych powierzchniowych (szczególnie w okresie wiosennym, wynikający z nieprzepuszczalnej warstwy glin) powodował wymywanie ścieków sanitarnych z szamb i ich odpływ powierzchniowy do istniejących rowów. Mając na uwadze ochronę środowiska naturalnego niezbędne było jak najszybsze wykonanie systemu sieci kanalizacji sanitarnej.
Wybudowany system kanalizacji sanitarnej dla południowej części gminy będzie odprowadzać ścieki sanitarne z posesji zlokalizowanych w miejscowościach A. – B. (podłączenie budynków wielorodzinnych) i C. oraz z posesji kolonijnych zlokalizowanych na gruntach obrębu geodezyjnego D. (położonych w pobliżu trasy sieci tłocznej kanalizacji sanitarnej).
W miejscowości C. istnieje gminna sieć wodociągowa dostarczająca mieszkańcom wodę do celów bytowo-gospodarczych do domów mieszkalnych i gospodarstw rolnych oraz na potrzeby przeciwpożarowe. Sieć wodociągowa zasilana jest z SUW w C. Właścicielem SUW oraz gminnej sieci wodociągowej jest gmina C. natomiast eksploatatorem i dostawcą wody jest Zakład Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa. W miejscowości C. wystąpiła konieczność rozbudowy istniejącej sieci wodociągowej. Jej rozbudowa podyktowana była koniecznością uzbrojenia nowych terenów pod budownictwo mieszkaniowe.
Wybudowana została sieć wodociągowa PE 160 w celu uzbrojenia działek o nr ew. 1, 2, 3, 4 (obręb nr 1 C.). Sieć wodociągowa PE160 włączona została do gminnej sieci wodociągowej W90 w Punkcie W1.
Zakres rzeczowy zadania obejmował budowę:
a) sieci kanalizacji sanitarnej:
- grawitacyjnej z rur PVC-U 200 z wydłużonym kielichem (klasy SN8, rury ze ścianką litą wg PN-EN 1401:1999, łączone na uszczelki gumowe wargowe, w odcinkach o dł. 6 m/szt.) o długości łącznej L= 69,0 m,
- grawitacyjnej z rur PVC-U 250 z wydłużonym kielichem (klasy SN8, rury ze ścianką litą wg PN-EN 1401:1999, łączone na uszczelki gumowe wargowe, w odcinkach o dł. 6 m/szt.) o długości łącznej L= 442,5 m,
- tłocznej z rur PE63 (dz*g=63,0*3,8mm, SDR 17, PN10, z polietylenu klasy PE100RC typ 3 wg PAS 1075 lub równoważnych - montaż bezwykopowo metodą przewiertu sterowanego, rury do kanalizacji w zwojach łączone poprzez zgrzewanie elektrooporowe) o długości łącznej L=396,5 m,
- tłocznej z rur PE110 (dz*g=110,0*6,6mm, SDR 17, PN10, z polietylenu klasy PE100RC typ 3 wg PAS 1075 lub równoważnych - montaż bezwykopowo metodą przewiertu sterowanego, rury do kanalizacji w odcinkach o dł. 12m/szt. łączone poprzez zgrzewanie doczołowe) o długości łącznej L=1368,0 m,
- tłocznej z rur PE140 (dz*g=140,0*8,3mm, SDR 17, PN10, z polietylenu klasy PE100RC typ 3 wg PAS 1075 lub równoważnych - montaż bezwykopowo metodą przewiertu sterowanego, rury do kanalizacji w odcinkach o dł. 12m/szt. łączone poprzez zgrzewanie doczołowe) o długości łącznej L=3212,0 m,
b) przyłączy kanalizacji sanitarnej:
- grawitacyjnych z rur PVC-U 160 z wydłużonym kielichem (klasy SN8, rury ze ścianką litą wg PN-EN 1401:1999, łączone na uszczelki gumowe wargowe, w odcinkach o dł. 6 m/szt.) - 5 szt. o długości łącznej L= 124,5 m,
c) przepompowni ścieków kanalizacji sanitarnej z polimerobetonu 1000 (P1) - 1szt.
d) przepompowni ścieków kanalizacji sanitarnej z polimerobetonu 1200 (P2, P3) - 2szt.
e) sieci wodociągowej: - z rur PE160 (dz*g=160*9,5mm, z polietylenu klasy PE100, SDR17, PN10, rury dowody pitnej w odcinkach o dł. 12m/szt. łączone poprzez zgrzewanie doczołowe) o długości łącznej L= 351,5m.
Na podstawie zawartej Umowy o przyznaniu pomocy Gminie przyznane zostało dofinansowanie stanowiące nie więcej niż 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych.
Całkowita wartość zadania: 1 790 096,72 zł
Wydatki kwalifikowalne: 1 446 362,43 zł
Dofinansowanie: 920 320 zł
Całkowita wartość kosztów inwestycyjnych (budowlanych): 1 665 866,72 zł,
Koszty kwalifikowalne inwestycyjne (budowlane): 1 322 132,43 zł, w tym VAT 247 228,01 zł
Koszty kwalifikowalne ogólne (dokumentacja techniczna, nadzór inwestorski): 124 230 zł, w tym VAT 23 230 zł
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizowana inwestycja nie służy działalności Gminy opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. Nie pobiera opłat za korzystanie z przebudowanej drogi oraz nie osiąga z tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wykonując inwestycję, Gmina realizuje zadania własne nałożone na nią przepisami ustawy o samorządzie gminnym.
Z nowo powstałej infrastruktury korzystać będą mieszkańcy gminy lub właściciele nieruchomości z terenu gminy.
Projekt, po jego realizacji będzie przynosił dochody w postaci opłat za zużytą wodę, które pobierane są przez Zakład Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa będący eksploatatorem sieci wodociągowej oraz dostawcą wody na terenie Gminy.
Wpłaty za odprowadzone ścieki pobierane są przez Zakład Komunalny, będący jednostką budżetową gminy.
Dokonane w ramach projektu zakupy usług nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę.
W związku z powyższym, Gmina do kosztów kwalifikowanych projektu zaliczyła kwotę podatku VAT realizowanej inwestycji. W tym celu należy wykazać, że ten podatek VAT nie będzie mógł być przez nią odzyskany w całości lub w części zarówno na etapie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Gmina może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowany opisanego projektu. W związku z powyższym Gmina jest zobowiązana załączyć do wniosku o płatność inwestycji interpretację indywidualną dotyczącą odliczenia lub zwrotu podatku VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy projektu pn.: (…) w ramach poddziałania (...), typ operacji (...), Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
W treści wniosku omyłkowo ujęty został zapis „Nie pobiera opłat za korzystanie z przebudowanej drogi oraz nie osiąga z tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT”.
Zakład Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa nie jest jednostką budżetową gminy/zakładem budżetowym, tj. podmiotem, który został scentralizowany z Gminą, spółką w której Gmina posiada udziały. Nie jest podmiotem powiązanym z Gminą.
Na podstawie Umowy z 27 kwietnia 2017 r. (Aneks nr 1 do Umowy zawarty 30 listopada 2020 r.) z Województwem, reprezentowanym przez Zakład Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa, sieć wodociągowa eksploatowana jest przez Zakład Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa. Przedmiotowa Umowa na eksploatację wodociągów zbiorowych na terenie Gminy zawarta została na czas określony, tj. od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
Ponadto na podstawie Umowy nr 1/2020 z 1 lipca 2020 r. (Aneks nr 1 zawarty 30 listopada 2020 r.) Zakład Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa dzierżawi wodociągi na terenie Gminy. Zgodnie z Umową i Aneksem dzierżawa obejmuje infrastrukturę wodociągową w skład której wchodzi: stacja uzdatniania wody w miejscowości C. wraz z siecią wodociągową, z której zaopatrywane w wodę są miejscowości: (…); stacja uzdatniania wody w miejscowości (…) wraz z siecią wodociągową, z której zaopatrywane w wodę są miejscowości: (…); stacja uzdatniania wody w miejscowości (…) wraz z siecią wodociągową, z której zaopatrywane w wodę są miejscowości: (…); stacja uzdatniania wody w miejscowości (…) wraz z siecią wodociągową, z której zaopatrywane w wodę są miejscowości: (…).
Umowa zawarta została na czas określony tj. od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2023 r.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 oraz art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych na dzień 1 stycznia 2022 r. wartość budowli wodociągowych została zwiększona o kwotę inwestycji, tj. o 108 956,70 zł. W związku z tym zwiększyła się podstawa naliczenia podatku od nieruchomości w 2022 r., który uiszcza Zakład Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa na podstawie deklaracji podatkowej.
Obowiązująca Umowa Nr 1/2020 na dzierżawę wodociągów na terenie Gminy jest odpłatna, czynsz dzierżawny wynosi 1000 zł netto + podatek VAT i obejmuje całą infrastrukturę wodociągową (długość sieci wodociągowej 110,55 km).
Umowa Nr 1/2020 z 1 lipca 2020 r. na dzierżawę wodociągów na terenie Gminy, Aneks nr 1 do umowy zawarty 30 listopada 2020 r. obejmuje okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2023 r.
Wysokość czynszu dzierżawnego zgodnie z wymienioną umową wynosi 1000 zł netto + podatek VAT (1 230 brutto) i obejmuje całą infrastrukturę wodociągową na terenie Gminy.
Całkowite poniesione koszty rozbudowy sieci wodociągowej objętej zadaniem (351,5 mb) wyniosły 108 956,70 zł.
Dla przedmiotowej inwestycji nie zostanie zawarta odrębna umowa eksploatacji oraz umowa dzierżawy wodociągu na terenie Gminy.
Dla przedmiotowej inwestycji nie zostanie ustalony odrębny czynsz dzierżawny.
Dochody roczne z tytułu czynszu dzierżawnego ww. infrastruktury wodociągowej wynoszą 12 000 zł, co stanowi 0,08 % dochodów własnych Gminy.
W ramach przedmiotowej inwestycji w zakresie sieci kanalizacji sanitarnej usługi odbioru ścieków świadczone będą wyłącznie na rzecz mieszkańców na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. W zakresie sieci wodociągowej poprowadzona została sieć w celu przyszłego zaopatrzenia niezabudowanych na dzień dzisiejszy działek przeznaczonych w mpzp jako teren zabudowy zagrodowej, zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej.
Pytanie
Czy w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją inwestycji „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami na odcinku od miejscowości (…)” Gmina będzie miała prawo odliczenia kwoty podatku VAT z faktur dotyczących wymienionych powyżej prac?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina nie ma prawa odliczenia kwot podatku VAT z faktur dotyczących przedmiotowego projektu obejmujących budowę sieci kanalizacji sanitarnej i rozbudowę sieci wodociągowej, opracowanie dokumentacji technicznej oraz nadzór inwestorski.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. „gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych”.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów.
Gmina realizując inwestycję .: „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami na odcinku od miejscowości (…)” nie działa w charakterze podatnika VAT. Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych z użyciem wykonanych prac sfinansowanych w ramach projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem w części dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym,
w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy,
nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym,
krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559),
gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,
do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zrealizowała zadanie pn.: „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami na odcinku od miejscowości (…)”.
Przedmiot operacji: Na obszarze południowej części gminy objętym projektem nie było sieci kanalizacji sanitarnej. Ścieki sanitarne z budynków mieszkalnych odprowadzane były do istniejących, często nieszczelnych szamb. Wysoki poziom wód gruntowych powierzchniowych (szczególnie w okresie wiosennym, wynikający z nieprzepuszczalnej warstwy glin) powodował wymywanie ścieków sanitarnych z szamb i ich odpływ powierzchniowy do istniejących rowów. Mając na uwadze ochronę środowiska naturalnego niezbędne było jak najszybsze wykonanie systemu sieci kanalizacji sanitarnej.
Wybudowany system kanalizacji sanitarnej dla południowej części gminy będzie odprowadzać ścieki sanitarne z posesji zlokalizowanych w miejscowościach A. – B. (podłączenie budynków wielorodzinnych) i C. oraz z posesji kolonijnych zlokalizowanych na gruntach obrębu geodezyjnego D. (położonych w pobliżu trasy sieci tłocznej kanalizacji sanitarnej).
Z nowo powstałej infrastruktury korzystać będą mieszkańcy gminy lub właściciele nieruchomości z terenu gminy. Wpłaty za odprowadzone ścieki pobierane są przez Zakład Komunalny, będący jednostką budżetową gminy. W ramach przedmiotowej inwestycji w zakresie sieci kanalizacji sanitarnej usługi odbioru ścieków świadczone będą wyłącznie na rzecz mieszkańców na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizowanym projektem.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną).
W analizowanej sprawie zostały spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jak wynika z okoliczności sprawy, usługi odbioru ścieków świadczone będą wyłącznie na rzecz mieszkańców na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Wpłaty za odprowadzone ścieki pobierane są przez Zakład Komunalny, będący jednostką budżetową gminy. W związku z tym należy uznać, że z tytułu świadczenia przez Gminę odpłatnych usług w zakresie odprowadzania ścieków komunalnych z wykorzystaniem sieci kanalizacyjnej Gmina działa w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabyte w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego - wbrew wskazaniom Wnioskodawcy - służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Gminę.
W konsekwencji, z tytułu realizacji ww. projektu Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane na otrzymywanych od wykonawców fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej.
Prawo to przysługuje Gminie pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.
Jednocześnie należy zauważyć, że bez wpływu na możliwości odliczenia podatku naliczonego pozostaje to, z jakiego źródła finansowane są inwestycje - ze środków własnych, czy z otrzymanego dofinansowania.
Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją w części dotyczącej sieci kanalizacji sanitarnej, natomiast w części dotyczącej sieci wodociągowej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).