Temat interpretacji
Możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 maja 2022 r. (wpływ 19 maja 2022 r.) oraz pismem z 25 maja 2022 r. (wpływ 25 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Fundacja (…), zgodnie ze swoim statutem, prowadzi działalność, której celem jest wspieranie rozwoju (…), mediacji, negocjacji i innych metod rozwiązywania sporów. W ramach prowadzonej działalności statutowej Fundacja przeprowadza sądowe i pozasądowe mediacje. Działalność mediacyjna prowadzona przez Fundację może być realizowana na wniosek urzędów, instytucji lub osób fizycznych i polega na pomocy stronom, za ich zgodą, w rozwiązaniu bez przemocy istniejącego między nimi konfliktu i osiągnięciu porozumienia. Mediacje w imieniu Fundacji przeprowadzają zatrudnione przez nią osoby, często posiadające wykształcenie prawnicze i poza Fundacją prowadzące czynną działalność prawniczą.
Działalność mediacyjna zaszeregowana jest w klasyfikacji kodów PKD pod numerem 69.10.Z (działalność prawnicza). Działalność mediacyjna wpisuje się – zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) – w usługi arbitrażowe i pojednawcze, które mają symbol PKWiU 69.10.17.0, sam mediator natomiast – w rozumieniu Wnioskodawcy i planowanej działalności – będzie specjalistą ds. społecznych, któremu przypisano wg klasyfikacji zawodów i specjalności kod 244504.
Usługi mediacyjne Fundacji nie mają charakteru doradztwa, w szczególności doradztwa prawnego, a stanowią bezpośrednią pomoc dla osób fizycznych, organizacji pozarządowych i innych jednostek. Świadczenie usług mediacji to pośredniczenie w sporze mające na celu ułatwienie stronom dojście do porozumienia. Mediator nie doradza stronom konfliktu, ale pomaga im w dobrowolnym osiągnięciu wzajemnie akceptowalnego porozumienia.
W ramach realizowanej przez Fundację działalności mediacyjnej Fundacja nie świadczy usług wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a i art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (usługi prawnicze i doradcze), które nie uprawniają do korzystania ze zwolnienia z VAT do limitu 200 tys. zł.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Fundacja (…) nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Na dzień dzisiejszy Fundacja, oprócz usług mediacji, nie świadczy innych usług ani nie dokonuje dostaw towarów. Fundacja planuje w przyszłości świadczenie usług szkoleniowych.
Fundacja nie wykonuje usług i nie planuje świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy w dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Rok 2021 był pierwszym rokiem prowadzenia działalności gospodarczej Fundacji. Sprzedaż Fundacji nie przekroczyła w 2021 r. (ani w 2022 r.) 200.000 zł, ani nie przekroczyła kwoty 200.000 zł w proporcji do okresu prowadzenia działalności w 2021 r.
Pytanie
Czy w opisanym powyżej przypadku – mediacja, jako usługa specjalisty ds. społecznych zarejestrowana pod PKD 69.10.Z może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT określonego w art. 113 ust. 1 wg ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., tj. do limitu 200 tys. zł?
Państwa stanowisko w sprawie
W omawianym przypadku, zdaniem Fundacji, zwolnienie z podatku VAT określone w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. wydaje się być uzasadnione i prawidłowe.
W przypadku mediacji działalność Fundacji nie ma charakteru doradztwa, ani usług prawniczych, również w sytuacji, gdy jest wykonywana przez prawnika zatrudnionego przez Fundację. Opisywana sytuacja jest zbieżna z przypadkami, w których wydano interpretację potwierdzające poprawność wykładni prawnej i podatkowej w opisywanych przypadkach.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają m.in. następujące interpretacje indywidualne: 0112-KDIL2-2.4012.505.2019.2.EW, IBPP1/4512-872/15/MS, 0115-KDIT1-1.4012.55.2017.1.BS, ILPP1/4512-1-165/16-5/NS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
a)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
b)eksport towarów;
c)import towarów na terytorium kraju;
d)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
e)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy,
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy,
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy,
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy,
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.
W myśl art. 113 ust. 5 ustawy,
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Natomiast, stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy,
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Ponadto, na mocy art. 113 ust. 10 ustawy,
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy,
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy,
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu.
W związku z powyższym należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Fundacja nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Fundacja w ramach prowadzonej działalności statutowej przeprowadza sądowe i pozasądowe mediacje. Działalność mediacyjna prowadzona przez Fundację może być realizowana na wniosek urzędów, instytucji lub osób fizycznych i polega na pomocy stronom, za ich zgodą, w rozwiązaniu bez przemocy istniejącego między nimi konfliktu i osiągnięciu porozumienia. Mediacje w imieniu Fundacji przeprowadzają zatrudnione przez nią osoby, często posiadające wykształcenie prawnicze i poza Fundacją prowadzące czynną działalność prawniczą.
Działalność mediacyjna zaszeregowana jest w klasyfikacji kodów PKD pod numerem 69.10.Z (działalność prawnicza). Działalność mediacyjna wpisuje się – zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) – w usługi arbitrażowe i pojednawcze, które mają symbol PKWiU 69.10.17.0, sam mediator natomiast – w rozumieniu Wnioskodawcy i planowanej działalności – będzie specjalistą ds. społecznych, któremu przypisano wg. klasyfikacji zawodów i specjalności kod 244504.
Usługi mediacyjne Fundacji nie mają charakteru doradztwa, w szczególności doradztwa prawnego, a stanowią bezpośrednią pomoc dla osób fizycznych, organizacji pozarządowych i innych jednostek. Świadczenie usług mediacji to pośredniczenie w sporze mające na celu ułatwienie stronom dojście do porozumienia. Mediator nie doradza stronom konfliktu, ale pomaga im w dobrowolnym osiągnięciu wzajemnie akceptowalnego porozumienia. W ramach realizowanej przez Fundację działalności mediacyjnej Fundacja nie świadczy usług wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a i art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (usługi prawnicze i doradcze), które nie uprawniają do korzystania ze zwolnienia z VAT do limitu 200 tys. zł.
Rok 2021 był pierwszym rokiem prowadzenia działalności gospodarczej Fundacji. Sprzedaż Fundacji nie przekroczyła w 2021 r. (ani w 2022 r.) 200.000 zł, ani nie przekroczyła kwoty 200.000 zł w proporcji do okresu prowadzenia działalności w 2021 r.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy usługi mediacji jako usługi specjalisty ds. społecznych.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że jak wynika z art. 113 ust. 13 pkt 2 lit a i b wyłączenie ze zwolnienia dotyczy podatników świadczących usługi prawnicze oraz w zakresie doradztwa (z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego). Jak jednak zostało jednoznacznie wskazane w opisie sprawy usługi mediacyjne Fundacji nie mają charakteru doradztwa, w szczególności doradztwa prawnego. Fundacja nie świadczy również usług prawnych i doradczych ani innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
W kontekście mediacji należy wyjaśnić, że pojęcie to zostało w internetowym Słowniku Języka Polskiego zdefiniowane jako „pośredniczenie w sporze mające na celu ułatwienie stronom dojście do porozumienia”.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2018 r., poz. 227 ze zm.) umieszcza zawód mediatora (oznaczonego nr 263502) w grupie elementarnej „specjaliści do spraw społecznych” w ramach grupy średniej „Specjaliści z dziedzin społecznych i religijnych”. Specjaliści z dziedziny prawa sklasyfikowani są jako odrębna grupa średnia.
Świadczenie usług mediacji, czyli pośredniczenie w sporze mające na celu ułatwienie stronom dojście do porozumienia, nie stanowi usług doradztwa, ani usług prawniczych, bowiem mediator nie doradza stronom konfliktu, lecz pomaga zwaśnionym stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach.
Ustawa o podatku od towarów i usług również nie definiuje pojęcia „doradztwo”. W potocznym rozumieniu termin ten obejmuje szereg usług doradczych, w różnych zakresach, np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne, w tym także udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.
W związku z brakiem w ustawie definicji doradztwa celowe jest odwołanie się do wykładni językowej. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (...), „doradzić – doradzać” znaczy udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Natomiast w myśl wskazanego Słownika, „doradca” to ten, kto udziela porad. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad w różnych dziedzinach, np. ekonomicznych, finansowych, a przez doradcę rozumie się osobę, która udziela porad, doradza.
Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko, z położeniem głównego nacisku na czynność udzielania porad, wskazywania rozwiązań, sposobów postępowania w jakiejś sprawie.
Podobnie jak w przypadku usług doradztwa, ustawa nie definiuje pojęcia „usługi prawnicze”. Pomocne w tym wypadku jest odwołanie do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w której w kategorii „usługi prawnicze” znalazły się usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa karnego, handlowego, pracy i cywilnego, a także usługi prawne dotyczące patentów, praw autorskich i pozostałych praw własności intelektualnej, usługi notarialne, arbitrażowe i polubowne, oraz związane z aukcjami. Analiza tej kategorii statystycznej wskazuje zatem, że pod pojęciem usług prawniczych PKWiU rozumie rozmaite czynności związane z doradztwem prawnym.
Analiza przedstawionych okoliczności stanu sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że skoro Fundacja świadczy od 2021 r. wskazane we wniosku usługi mediacji, niestanowiące − jak wynika z wniosku – usług doradztwa, ani usług prawniczych, a sprzedaż nie przekroczyła w 2021 r. 200.000 zł w proporcji do okresu prowadzenia działalności, Fundacja miała prawo w 2021 r. korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem art. 113 ust. 9.
Należy również stwierdzić, że skoro − jak wynika z wniosku – wartość sprzedaży usług mediacji nie przekroczy w 2022 r. 200.000 zł, Fundacja w bieżącym roku dalej może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Zaznaczyć jednak należy, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ww. art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy kwotę, o której mowa w tym przepisie, zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Podsumowując, Fundacja świadcząc usługi mediacji jako usługi specjalisty ds. społecznych może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).