Temat interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy ponoszonych wydatkach, związanych z realizacją zadania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy ponoszonych wydatkach, związanych z realizacją zadania pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – na wezwanie – pismem z dnia 18 listopada 2022 r. (data wpływu 18 listopada 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina Miejska zrealizowała projekt pn. „(…)”. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w ramach osi priorytetowej (...) – „(...)” Działania (...) – (...). Dofinansowanie na podstawie umowy (...) z dnia (...) grudnia 2018 r. Data rozpoczęcia realizacji projektu: 2017-07-(...), data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 2017-07-(...), data finansowego zakończenia realizacji projektu: 2022-03-(...).
W ramach realizacji projektu Gmina poniosła następujące rodzaje wydatków objętych podatkiem od towarów i usług:
1.Studium wykonalności;
2.Nadzór w projekcie;
3.Środki trwałe wartości niematerialne i prawne;
4.Szkolenia (w ramach cross financingu).
Opisane wydatki, w części kwalifikowalnej zostały dofinansowane w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i wkładu własnego Gminy w 15%. Środki EFRR w rozumieniu § 12 ust. 2 i ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r., w sprawie zwolnień od podatków od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2018.701) nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a zatem nie jest możliwe ubieganie się o zwrot podatku od towarów i usług w oparciu o przepisy zawarte w tym Rozporządzeniu.
Gmina Miejska w ramach projektu pn. „(…)”, zrealizowała zadania polegające na zakupie i wdrożeniu eUsług wraz ze szkoleniami dla eUsług, doposażeniu serwerowni wraz ze szkoleniami dla Administratora, wdrożyła eUsługi eRejestracji i zarządzenie wizytami w Urzędzie, dla podniesienia bezpieczeństwa zakupiła Firewall, wdrożyła eUsługi Budżetu Obywatelskiego, zakupiła i wdrożyła eUsługi eRada wraz ze szkoleniami dla eRady, zakupiła tablety dla obsługi eRady, doposażyła aplikację eRada, zakupiła centralnego UPS, zakupiła i wdrożyła eUsługi wspierające NGO wraz ze szkoleniami dla NGO. Głównym celem projektu jest udostępnienie kilkudziesięciu elektronicznych eUsług spersonalizowanych oraz wprowadzenie elektronicznej formy korespondencji w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej dla zmniejszenia zużycia papieru i energii począwszy od 2022 roku.
Wprowadzone e-usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym gdyż są bezkosztowe, Gmina Miejska w ramach tych usług nie będzie pobierała żadnych opłat.
Cel projektu wpisuje się bezpośrednio w cele Osi Priorytetowej (...) – „(...)”, a w szczególności w działania (...) – (...), gdyż efektem realizacji projektu jest kompleksowy dostęp do eUsług. Szczegółowe cele projektu: 1. Zakres Projektu wpisuje się w Cel tematyczny 2 – Zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), Priorytet inwestycyjny 2c – Wzmocnienie zastosowania TIK dla e-administracji, e-włączenia społecznego, ekultury.
Determinuje to cele: Zwiększenie podaży publicznych usług świadczonych drogą elektroniczną oraz udostępnianie w sieci informacji sektora publicznego. Zwiększenie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu:
1)poprawy jakości i dostępności oraz zwiększenia bezpieczeństwa zasobów sektora publicznego;
2)usprawnienia funkcjonowania administracji, wzmocnienia stopnia cyfryzacji instytucji publicznych, rozwoju usług publicznych w zakresie tworzenia nowych oraz podniesienia poziomu zaawansowania istniejących eUsług.
Wskaźniki produktu:
1)Liczba osób objętych szkoleniami/doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych, O/K/M - szt. (...);
2)Liczba podmiotów, które udostępniły on-line informacje sektora publicznego - (...) szt.;
3)Liczba podmiotów udostępniających usługi wewnątrzadministracyjne (A2A) - (...)szt.;
4)Liczba udostępnionych usług wewnątrzadministracyjnych (A2A) - (...) szt.;
5)Liczba uruchomionych systemów teleinformatycznych w podmiotach wykonujących zadania publiczne - (...) szt.;
6)Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości 3 - dwustronna interakcja - (...)szt;
7)Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości 3 - dwustronna interakcja - (...) szt.;
8)Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości 3 - dwustronna interakcja - (...) szt.
Wskaźniki rezultatu: 1) Liczba osób korzystających z usług publicznych online - (...) szt.
Właścicielem projektu po jego rzeczowym i finansowym zakończeniu będzie Gmina Miejska, która utrzyma założone i osiągnięte w projekcie wskaźniki przez co najmniej 5 lat od zakończenia projektu. Projekt, po jego rzeczowym i finansowym zakończeniu, będzie bezpośrednio zarządzany przez Urząd Miasta. Gmina posiada odpowiednio przygotowaną kadrę oraz strukturę organizacyjną przygotowaną merytorycznie do realizacji zadań związanych z zarządzaniem projektem zarówno w trakcie jego realizacji, jak i po jej zakończeniu.
Przedmiotowy projekt dotyczy rozwoju eUsług dla mieszkańców i przedsiębiorców, poprawę jakości i dostępności eUsług świadczonych przez Gminę Miejską, wzmocnienie stopnia cyfryzacji, rozwój eUsług publicznych w zakresie tworzenia nowych oraz podniesienia poziomu zaawansowania istniejących eUsług, zwiększenie bezpieczeństwa zasobów sektora publicznego, usprawnienie funkcjonowania administracji Gminy, jak najbardziej przyczynia się do rozwoju e-integracji, wzrostu dobrobytu nie służy czynnościom opodatkowanym.
Gmina Miejska zrealizowała również przedmiotowe zadanie w celu realizacji zadań własnych, w tym zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty z zakresu: wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; promocji gminy; współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 działalność pożytku publicznego, organizacje pozarządowe, wyłączenie stosowania przepisów ustawy ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw promocji gminy; (art. 7 ust. 1 pkt 1, 3, 7 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506 t.j. 2019.03.15).
Gmina Miejska jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.
Pytanie
Czy w związku z opisaną sytuacją, Gmina Miejska ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy ponoszonych wydatkach, związanych z realizacją zadania polegającego na kompleksowej modernizacji oraz wprowadzeniu eUsług?
Państwa stanowisko w sprawie
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku o towarów i usług (Dz.U.2022 poz. 931 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego podatku dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego, związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.
Sytuacja taka ma właśnie miejsce w opisanym zdarzeniu, w związku z tym gminie na podstawie art. 15 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie tej ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu, podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 15 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, przy czym w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych; natomiast stosownie do art. 2 ust 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U.2022 poz. 559 z późn. zm.), gmina posiada osobowość prawną, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy zawarty został w cytowanej wyżej ustawie o samorządzie gminnym w art. 7 ust. 1 przedmiotowej ustawy, mówi iż zaspakajanie potrzeb wspólnoty, należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują w szczególności sprawy:
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
2)wodociągów i zaopatrzenia w wodę; kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
3)gminnego budownictwa mieszkaniowego;
4)promocji gminy;
5)ochrony zdrowia;
6)pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
7)gminnego budownictwa mieszkaniowego;
8)edukacji publicznej;
9)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
11) targowisk i hal targowych;
12) zieleni gminnej i zadrzewień;
13) cmentarzy gminnych;
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
18) promocji gminy;
19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 działalność pożytku publicznego, organizacje pozarządowe, wyłączenie stosowania przepisów ustawy ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Z przedstawionych zadań wynika, że realizacja projektu pn. „(…)”, należy w całości do zadań własnych gminy.
Należy tu zauważyć, że ustawa nie wylicza tu szczegółowo zakresu zadań w sprawach wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; promocji gminy; współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 działalność pożytku publicznego, organizacje pozarządowe, wyłączenie stosowania przepisów ustawy ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Zakupiony sprzęt oraz wdrożone eUsługi służą zaspokojeniu potrzeb mieszkańców oraz wpływają na poprawę dostępności publicznej. Przedmiot projektu przyczynia się do poprawy funkcjonalności urzędu oraz zwiększa dostęp do oferowanych usług poprzez możliwość elektronicznego załatwienia sprawy co okazało się szczególnie istotne w czasie pandemii. Wszystkie te sprawy związane z realizacją przedmiotowego zadania są zadaniami własnymi gminy. Wprowadzone eUsługi zostały udostępnione nieodpłatnie.
Z opisanego zdarzenia wynika, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina Miejska nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacja projektu.
Gminie nie przysługuje też prawo do odzyskania tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 12 ust. 2 i 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku, w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. 2022 poz. 971).
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie zatem do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji.
Z opisu sprawy wynika, że zrealizowaliście Państwo projekt pn. „(...)”, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
W ramach projektu pn. „(…)”, zrealizowaliście Państwo zadania polegające na zakupie i wdrożeniu eUsług wraz ze szkoleniami dla eUsług, doposażeniu serwerowni wraz ze szkoleniami dla Administratora, wdrożeniu eUsługi eRejestracji i zarządzenia wizytami w Urzędzie, dla podniesienia bezpieczeństwa zakupiliście Firewall, wdrożyliście eUsługi Budżetu Obywatelskiego, zakupiliście i wdrożyliście eUsługi eRada wraz ze szkoleniami dla eRady, zakupiliście tablety dla obsługi eRady, doposażyliście aplikację eRada, zakupiliście centralnego UPS, zakupiliście i wdrożyliście eUsługi wspierające NGO wraz ze szkoleniami dla NGO.
Wprowadzone e-usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Gmina Miejska zrealizowała przedmiotowe zadanie w celu realizacji zadań własnych a w ramach tych usług nie będzie pobierała żadnych opłat.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy ponoszonych wydatkach, związanych z realizacją zadania pn. „(…)”.
W tej kwestii wskazać trzeba na podstawowy warunek, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT tj. związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki nie wystąpił. Jak wyjaśniliście Państwo, przedmiotowy projekt dotyczący rozwoju eUsług nie służy czynnościom opodatkowanym. Wpłynie on na poprawę jakości i dostępności eUsług, wzmocni stopnień ich cyfryzacji i rozwój w zakresie tworzenia nowych oraz podniesienie poziomu zaawansowania już istniejących eUsług. Wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa zasobów sektora publicznego, usprawnienie funkcjonowania administracji Gminy, jak najbardziej przyczyni się do rozwoju e-integracji, wzrostu dobrobytu jednak nie będzie miał on związku z czynnościom opodatkowanym. Usługi zostały udostępnione nieodpłatnie.
W związku z powyższym, skoro realizacja przedmiotowego projektu należy w całości do zadań własnych Gminy, a wprowadzone eUsługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, to zgodzić się z Państwem należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. „(…)” Państwu nie przysługuje.
Zatem stanowisko Państwa w myśl, którego Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzki Sąd Administracyjny. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).