Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami na zakup nieruchomości
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanych z wydatkami na zakup nieruchomości. Uzupełnił go Pan pismem z 18 lutego 2022 r. (data wpływu 23 lutego 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca zajmuje się najmem krótkoterminowym. Jest polskim rezydentem podatkowym, czynnym podatnikiem VAT.
W 2019 roku zawarł umowę deweloperską mieszkania, które obecnie jest przedmiotem najmu krótkoterminowego.
Przedmiotowy lokal remontował (ponosił na niego nakłady). Wydatki były ponoszone w 2019 i 2020 roku. Przedmiotowa nieruchomość była wynajmowana krótkoterminowo. Od przedmiotowych nakładów oraz od nabycia lokalu wraz z miejscem w hali garażowej został odliczony podatek VAT.
Niestety z uwagi na pandemię od września 2020 do lipca 2021 roku zostało wynajęte na najem długoterminowy. W konsekwencji, Wnioskodawca dokonał korekty deklaracji VAT i zwrócił odliczony podatek od towarów i usług. Obecnie przedmiotowa nieruchomość jest przedmiotem najmu krótkoterminowego. W związku z czym Wnioskodawca chciałby dokonać ponownej korekty deklaracji VAT i dokonać odliczenia podatku od towarów i usług związanych z wydatkami na zakup nieruchomości, miejsca w hali garażowej, od opłat notarialnych związanych z nabyciem nieruchomości, wydatków poczynionych na remont.
Doprecyzował Pan opis stanu faktycznego, tj.:
1)Czy zakupiony przez Pana lokal mieszkalny wraz z miejscem w hali garażowej stanowi środek trwały w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?
Odpowiedź: Tak, obecnie mieszkanie jest środkiem trwałym.
2)Czy ww. lokal został wprowadzony do ewidencji środków trwałych a jeśli tak to kiedy, proszę podać datę?
Odpowiedź: Przedmiotowy lokal został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w 30 września 2020 roku.
3)Jaka była cena nabycia tego lokalu?
Odpowiedź: Cena nabycia lokalu wyniosła (…) zł brutto.
4)Czy lokal był zakupiony w celu wykorzystywania go wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedź: Przedmiotowy lokal został nabyty na najem krótkoterminowy, zatem wyłącznie w celu działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Niestety z uwagi na pandemię od września 2020 do czerwca 2021 roku włącznie zostało wynajęte na najem długoterminowy, czyli zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT. Obecnie – od lipca 2021 roku do dzisiaj – jest wykorzystywany wyłącznie na cele opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czyli na najem krótkoterminowy.
5)Do jakiej kategorii czynności był wykorzystywany lokal mieszkalny od momentu zakupu do dnia złożenia wniosku, proszę aby Pan wskazał kiedy był wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku a w jakim okresie do czynności opodatkowanych?
Odpowiedź. Jw.
6)Czy ponosił Pan wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które podwyższałyby wartość początkową lokalu a jeśli tak to kiedy i jaka to była wartość?
Odpowiedź: Tak, zostały poniesione wydatki na ulepszenie nieruchomości. Przedmiotowe wydatki 59 454,55 zł brutto.
7)Jeśli ponosił Pan inne niż ww. wydatki na lokal, to proszę wskazać jakie i co stanowiły?
Odpowiedź: W związku posiadaniem przedmiotowego lokalu były ponoszone wydatki na czynsz, media oraz sprzątanie.
8)Czy wydatki były udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Pana działalność gospodarczą?
Odpowiedź: Wydatki były udokumentowane fakturami lub rachunkami wystawionymi na prowadzoną przeze mnie działalność gospodarczą.
Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko zawarte we wniosku.
Pytania
Czy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca ma prawo dokonać odliczenia podatku od towarów i usług związanych z wydatkami na zakup nieruchomości, miejsca w hali garażowej, od opłat notarialnych związanych z nabyciem nieruchomości, wydatków poczynionych na remont nieruchomości?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmie wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art 114, art 119 ust. 4, art 120 ust 17 i 19 oraz art 124.
W myśl art. 86 ust 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednoznacznie, że wydatki które chce odliczyć Wnioskodawca były bezpośrednio związane ze świadczeniem przez niego usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług nie uległo przedawnieniu. W związku z czym Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług związanych z wydatkami na zakup nieruchomości, miejsca w hali garażowej, od opłat notarialnych związanych z nabyciem nieruchomości, wydatków poczynionych na remont.
Fakt, że wcześniej skorygował deklaracje podatkowe i zwrócił odliczony podatek VAT, nie ma wpływu na jego ponowne odliczenie, albowiem wydatki były związane z usługami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ich poniesienie nie nastąpiło przed przedawnieniem zobowiązania podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,
Kwotę podatku naliczonego stanowi:
suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że w okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Należy w tym miejscu podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 91 ustawy.
Przepisy zawarte w art. 91 ustawy wprowadzają regułę ostatecznego rozliczenia podatku naliczonego za dany rok podatkowy w sytuacji, gdy odliczenia dokonano na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, a ponadto regulują kwestię odliczenia podatku w przypadku, gdy uprzednio odliczona kwota podatku naliczonego z różnych przyczyn musi zostać skorygowana lub przypadku, gdy podatek naliczony nie został odliczony, bo na moment realizacji prawa do odliczenia nabyty towar lub usługa nie miały służyć działalności opodatkowanej ale sytuacja ta uległa zmianie.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy o VAT:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Jak stanowi art. 91 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Stosownie do art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
W świetle art. 91 ust. 5 ustawy o VAT:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Na podstawie art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1)opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
W myśl art. 91 ust. 7 ustawy o VAT:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Stosownie do art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Z treści art. 91 ust. 7b ustawy o VAT:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT. W 2019 roku nabył Pan lokal za kwotę (…) zł brutto. Przedmiotowy lokal został wprowadzony przez Pana do ewidencji środków trwałych 30 września 2020 roku.
Lokal został nabyty na najem krótkoterminowy, zatem miał Pan zamiar wykorzystywać go wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W latach 2019 i 2020 poniósł Pan wydatki na ulepszenie nieruchomości w kwocie (…) zł brutto.
Od przedmiotowych nakładów oraz od nabycia lokalu wraz z miejscem w hali garażowej odliczył Pan podatek VAT. Z uwagi na pandemię od września 2020 do czerwca 2021 roku włącznie, wynajął Pan lokal na najem długoterminowy, czyli zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT. W konsekwencji dokonał Pan korekty deklaracji VAT i zwrócił odliczony podatek od towarów i usług.
Od lipca 2021 roku do dzisiaj, wykorzystuje Pan lokal wyłącznie na cele opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czyli na najem krótkoterminowy. W związku z czym chciałby Pan dokonać ponownej korekty deklaracji VAT i dokonać odliczenia podatku od towarów i usług związanych z wydatkami na zakup nieruchomości, miejsca w hali garażowej, od opłat notarialnych związanych z nabyciem nieruchomości, wydatków poczynionych na remont.
W związku z posiadaniem przedmiotowego lokalu ponosił Pan wydatki na czynsz, media oraz sprzątanie. Wydatki były udokumentowane fakturami lub rachunkami wystawionymi na prowadzoną przez Pana działalność gospodarczą.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy ma Pan wątpliwości dotyczące odliczenia podatku od towarów i usług związanych z wydatkami na zakup nieruchomości, miejsca w hali garażowej, od opłat notarialnych związanych z nabyciem nieruchomości, wydatków poczynionych na remont nieruchomości.
Odpowiadając na Pana wątpliwości należy wyjaśnić, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Należy jednak pamiętać, że jest to generalna zasada, a zmiana w sposobie wykorzystywania środka trwałego (np. nieruchomości) implikuje okoliczność zastosowania systemu korekty podatku VAT.
Przenosząc powołany stan prawny na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że spełnione zostały przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy warunkujące prawo do odliczenia, tj. jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT, jednocześnie wydatki dotyczące zakupu lokalu mieszkalnego wraz z miejscem w hali garażowej, nakłady na remont i opłaty notarialne poniósł Pan z zamiarem wykorzystania do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup nieruchomości, miejsca w hali garażowej, wydatków poczynionych na remont nieruchomości stanowiących jej ulepszenie oraz opłat notarialnych związanych z nabyciem nieruchomości. Prawo to przysługuje Panu pod warunkiem, że poniesione wydatki zostały prawidłowo udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Pana, w przypadku bowiem wydatków udokumentowanych rachunkiem, prawo do odliczenia nie przysługuje.
W związku z powyższym przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ww. wydatków. Jednakże z uwagi na zmianę przeznaczenia lokalu w okresie od 30 września 2020 r. do czerwca 2021 r. tj. do wykonywania czynności zwolnionych odliczenia powinien Pan dokonać z uwzględnieniem regulacji art. 91 ustawy.
Zatem Pana stanowisko z uwagi na uzasadnienie, które nie uwzględnia
regulacji art. 91 ustawy jest nieprawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Wydana interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie prawa do odliczenia, stąd wszelkie inne kwestie poruszone we wniosku nie były przedmiotem interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).