Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina X (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Gmina zamierza dokonać realizacji inwestycji w zakresie pielęgnowania wielokulturowej tożsamości lokalnej oraz zadbania o spuściznę historyczną i walory przyrodnicze. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez:
1)rewitalizację zabytkowego budynku (…) położonego na terenie Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
2)zrealizowanie filmu edukacyjno-promocyjnego na temat walorów przyrodniczo-historycznych Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
3)stworzenie wielkoformatowej przyrodniczej gry edukacyjnej.
Zgodnie z projektem planowane są działania budowlane i konserwatorskie mające na celu rewitalizację (…), który powstał w (...) i służył jako (...).
Prace budowlano-konserwatorskie obejmować będą:
1)zrewitalizowanie ścian budynku wykonanych techniką pruskiego muru, poprzez oczyszczenie z powłok malarskich, usunięcie mikroorganizmów, uzupełnienie ubytków (pojedynczych cegieł oraz zawalonych ścianek), wymiana spoiwa między nimi;
2)oczyszczenie szkieletu drewnianego z powłok malarskich, zdezynfekowanie i uzupełnienie kitem trocinowym oraz wykonanie wstawek z drewna w tym samym gatunku; następnie zostanie zabezpieczony poprzez olejowanie na gorąco;
3)rozebranie i wymiana pokrycia dachowego na nowe (deskowanie, łacenie, położenie dachówki), oczyszczenie drewnianych elementów konstrukcji z powłok malarskich i mikroorganizmów, następnie uzupełnienie oraz zaimpregnowanie; zrekonstruowanie wypełnienia balustrady ganku;
4)oczyszczenie wnętrza budynku, w tym ścian, z powłok malarskich, zanieczyszczeń i ptasiego guano; wykonanie izolacji cieplnej i przeciwdźwiękowej; wykonanie tynków wapienno-cementowych;
5)zdemontowanie i wykonanie nowej posadzki i schodów, oczyszczenie, zdezynfekowanie, uzupełnienie i zaimpregnowanie elementów ceglanych, drewnianych i kamiennych;
6)wykonanie nowej stolarki okiennej na wzór wcześniej istniejącej, zgodnie z nadzorem konserwatorskim wg wzoru historycznego.
Zrealizowanie filmu edukacyjno-promocyjnego na temat walorów przyrodniczo-historycznych Zespołu Pałacowo-Parkowego w X oraz stworzenie wielkoformatowej przyrodniczej gry edukacyjnej, mają na celu podniesienie świadomości ekologicznej oraz wiedzy przyrodniczo-historycznej mieszkańców Gminy i turystów odwiedzających X. Film trwający od 5 do 10 minut prezentować będzie walory „(…)” i będzie wyświetlany w poczekalni (…). Prezentacja odbywać się będzie na posiadanym sprzęcie będącym własnością Gminy X (telewizor LCD i laptop). Zarówno turyści, jak i mieszkańcy będą mieli możliwość obejrzenia go zarówno w czasie funkcjonowania Urzędu Miejskiego, jak i w weekendy w czasie wyświetlania seansów filmowych. Dla młodszych mieszkańców w ramach projektu przygotowana będzie równie atrakcyjna oferta edukacyjna – wielkoformatowa gra prezentująca walory przyrodnicze i historyczne gminy, skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (5-10 lat). Podczas 4 lokalnych wydarzeń szkolnych angażujących uczniów i nauczycieli, społeczność 4 (…) szkół poszerzy swoją wiedzę przyrodniczą i zintegruje się (jest to dodatkowy wskaźnik produktu).
Inwestycja będzie współfinansowana z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.
Po zrealizowaniu zamierzonej inwestycji, Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat od użytkowników korzystających ze zrealizowanej inwestycji i nie będzie dokonywała jakiegokolwiek odpłatnego jej udostępniania. Zrealizowana inwestycja nie będzie również w jakiejkolwiek innej formie służyła uzyskiwaniu dla Gminy dochodu. A zatem, zrealizowana inwestycji nie będzie służyła Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z realizacją ww. inwestycji, tytułem ponoszonych nakładów, Gmina będzie otrzymywała faktury VAT od kontrahentów realizujących inwestycję.
Inwestycja będzie realizowana w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych Gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559).
Pytanie
Czy w sytuacji, o której mowa w zdarzeniu przyszłym, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach VAT otrzymanych od kontrahentów w związku z ponoszonymi nakładami na realizację inwestycji polegającej na pielęgnowaniu wielokulturowej tożsamości lokalnej oraz zadbanie o spuściznę historyczną i walory przyrodnicze, poprzez:
1)rewitalizację zabytkowego budynku (…) położonego na terenie Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
2)zrealizowanie filmu edukacyjno-promocyjnego na temat walorów przyrodniczo-historycznych Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
3)stworzenie wielkoformatowej przyrodniczej gry edukacyjnej,
a tym samym prawo do zwrotu (odzyskania) z (…) Urzędu Skarbowego podatku VAT związanego z realizowaną inwestycją?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach VAT otrzymanych od kontrahentów w związku z ponoszonymi nakładami na realizację inwestycji polegającej na pielęgnowaniu wielokulturowej tożsamości lokalnej oraz zadbanie o spuściznę historyczną i walory przyrodnicze, poprzez:
1)rewitalizację zabytkowego budynku (…) położonego na terenie Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
2)zrealizowanie filmu edukacyjno-promocyjnego na temat walorów przyrodniczo-historycznych Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
3)stworzenie wielkoformatowej przyrodniczej gry edukacyjnej,
a tym samym nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu (odzyskania) z Urzędu Skarbowego podatku VAT związanego z realizowaną inwestycją.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), dalej ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zastrzeżeniem art. 114, at. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
A zatem warunkiem niezbędnym do przysługiwania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest wykorzystywanie towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wcześniej wskazano, po realizacji inwestycji polegającej na pielęgnowaniu wielokulturowej tożsamości lokalnej oraz zadbanie o spuściznę historyczną i walory przyrodnicze, poprzez:
1)rewitalizację zabytkowego budynku (…) położonego na terenie Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
2)zrealizowanie filmu edukacyjno-promocyjnego na temat walorów przyrodniczo-historycznych Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
3)stworzenie wielkoformatowej przyrodniczej gry edukacyjnej,
w związku z jej użytkowaniem Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od jej użytkowników, ani nie będzie uzyskiwała jakiegokolwiek dochodu. A tym samym zrealizowana inwestycja nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych.
W zdarzeniu przyszłym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ani nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu (odzyskania) z Urzędu Skarbowego podatku od towarów i usług zawartego w fakturach VAT związanych z poniesionymi wydatkami na realizację przedmiotowej inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Przepis art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
(…)
8)edukacji publicznej;
9)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
(…)
12)zieleni gminnej i zadrzewień;
(…)
15)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
(…)
18)promocji gminy;
(…).
Wątpliwości Państwa w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach otrzymanych od kontrahentów w związku z ponoszonymi nakładami na realizację inwestycji polegającej na pielęgnowaniu wielokulturowej tożsamości lokalnej oraz zadbanie o spuściznę historyczną i walory przyrodnicze, poprzez:
1)rewitalizację zabytkowego budynku (…) położonego na terenie Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
2)zrealizowanie filmu edukacyjno-promocyjnego na temat walorów przyrodniczo-historycznych Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
3)stworzenie wielkoformatowej przyrodniczej gry edukacyjnej,
a tym samym prawo do zwrotu (odzyskania) z (…) Urzędu Skarbowego podatku VAT związanego z realizowaną inwestycją.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – po zrealizowaniu zamierzonej inwestycji, Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat od użytkowników korzystających ze zrealizowanej inwestycji i nie będzie dokonywała jakiegokolwiek odpłatnego jej udostępniania. Zrealizowana inwestycja nie będzie również w jakiejkolwiek innej formie służyła uzyskiwaniu dla Gminy dochodu. Jak również wskazali Państwo – realizowana inwestycji nie będzie służyła Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych. Inwestycja będzie realizowana w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych Gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.
W konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z realizacją ww. projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ z treści wniosku nie wynika, by Gmina spełniała te warunki, nie mają Państwo również możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach otrzymanych od kontrahentów w związku z ponoszonymi nakładami na realizację inwestycji polegającej na pielęgnowaniu wielokulturowej tożsamości lokalnej oraz zadbanie o spuściznę historyczną i walory przyrodnicze, poprzez:
1)rewitalizację zabytkowego budynku (…) położonego na terenie Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
2)zrealizowanie filmu edukacyjno-promocyjnego na temat walorów przyrodniczo-historycznych Zespołu Pałacowo-Parkowego w X,
3)stworzenie wielkoformatowej przyrodniczej gry edukacyjnej,
a tym samym nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu (odzyskania) podatku VAT związanego z realizowaną inwestycją.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).