Temat interpretacji
rozliczenie podatku naliczonego z zaliczek zapłaconych na rzecz rolnika ryczałtowego przed wystawieniem faktury VAT RR
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 grudnia 2019 r. (data wpływu 17 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 13 lutego 2019 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku naliczonego z zaliczek zapłaconych na rzecz rolnika ryczałtowego przed wystawieniem faktury VAT RR jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 grudnia 2019 r. do Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług rozliczenia podatku naliczonego z zaliczek zapłaconych na rzecz rolnika ryczałtowego przed wystawieniem faktury VAT RR. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 lutego 2020 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z 7 lutego 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.546.2019.1.JS.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Spółdzielnia została założona () i wpisana do KRS dnia () pod numerem () w Sądzie Rejonowym (). Głównym przedmiotem działalności Spółdzielni jest skup i sprzedaż płodów rolnych.
Spółdzielnia podpisała z rolnikiem ryczałtowym umowę o dostawę przez rolnika ryczałtowego dla spółdzielni wybranych produktów rolnych. Nabywane produkty rolne będą wykorzystywane do wykonywania przez spółdzielnię czynności opodatkowanych.
Zgodnie z treścią umowy Spółdzielnia wpłaci na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego przedpłatę (zaliczkę) powiększoną o kwotę zryczałtowanego VAT za produkty rolne objęte ww. umową.
Jeżeli w tym samym miesiącu nie nastąpi dostawa i nie zostanie wystawiona faktura VAT RR, jako potwierdzenie wypłaconej rolnikowi ryczałtowemu przedpłaty (zaliczki) spółdzielnia wystawi dokument wewnętrzny zgodnie z art. 116 ust. 9b ustawy o VAT.
Po dostarczeniu przez rolnika ryczałtowego objętych umową produktów rolnych zostanie ustalona faktyczna cena na dzień dostawy dostarczonych produktów rolnych i zostanie wystawiona faktura VAT RR rozliczeniowa za dostawę, w której będzie zawarte wyliczenie składające się z trzech elementów:
- wartości całej dostawy netto, VAT, brutto,
- wartości rozliczonej wcześniej zaliczki netto, VAT, brutto, z podaniem danych identyfikacyjnych dokumentu wewnętrznego i daty zapłaty zaliczki,
- wartości pozostałej do rozliczenia netto, VAT, brutto.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Spółdzielnia może odliczyć podatek naliczony (zryczałtowany zwrot podatku), który dotyczy zapłaconych zaliczek na bieżąco, w rozliczeniu miesiąca, w którym wypłacono zaliczki i wystawiono dowody wewnętrzne, nie czekając na wystawienie faktury VAT RR, która będzie wystawiona w późniejszym okresie?
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielni przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z wypłaconych zaliczek na dostawy od rolników ryczałtowych na bieżąco, w rozliczeniu za miesiąc, w którym wypłacono zaliczki i wystawiono do nich dowody wewnętrzne w oparciu o art. 116 ust. 9b ustawy o VAT.
Uzasadnienie:
Zasady sporządzania i przechowywania faktur VAT RR zostały szczegółowo zdefiniowane w art. 116 ustawy o VAT.
Dla potwierdzenia wpłaconej zaliczki należy sporządzić dokument zgodnie z art. 116 ust. 9b ustawy o VAT, a fakturę VAT RR należy wystawić dopiero po dokonaniu dostawy produktów rolnych lub wykonaniu usług rolniczych, z uwzględnieniem danych identyfikujących sporządzony dokument wewnętrzny.
Zdaniem organów podatkowych dokument wewnętrzny zawierający kwotę wypłaconej zaliczki oraz kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku stanowić będzie podstawę do dokonania przez nabywcę jego odliczenia (pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 czerwca 2011 r., nr IPPP2/443-289/11-4/KG).
Zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:
- nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
- zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego.
- w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty (przelewu) za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów rolnych albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane indentyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.
NSA w wyroku z 7 kwietnia 2009 r. (sygn. akt I FSK 254/08) stwierdził, że przepis art. 116 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie sprzeciwia się zwiększeniu u nabywcy produktów rolnych kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 tej ustawy, o stosowną część zryczałtowanego zwrotu podatku w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano częściowej zapłaty należności rolnikowi ryczałtowemu.
Natomiast w wyroku z 9 lutego 2010 r. (sygn. akt I FSK 1787/08) NSA uznał: Stwierdzenie przez Trybunał niekonstytucyjności normy prawnej zawartej w art. 33b ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT nie pozostaje jednak bez znaczenia dla stosowania normy tożsamej zamieszczonej w art. 116 ust. 6 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. Niniejszy wyrok obala bowiem domniemanie konstytucyjności tej normy i choć nie deroguje obecnie obowiązującego przepisu, w którym jest ona zamieszczona, to jednak wymusza nowy sposób interpretowania jego treści. Do momentu nowelizacji art. 116 ust. 6 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. organy stosujące ten przepis powinny zgodnie z ogólną zasadą wykładni i stosowania prawa w sposób zapewniający urzeczywistnienie gwarancji konstytucyjnych (por. wyrok TK z 18 maja 2004 r., sygn. SK 38/03, OTK ZU nr 5/A/2004, poz. 45) uwzględniać prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługujące podatnikowi VAT, który dokonał na rzecz rolnika ryczałtowego przedpłaty za nabywane produkty rolne przed wystawieniem faktury VAT RR.
Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej argumenty, zdaniem Spółdzielni, strona nie jest obowiązana do wystawienia faktury VAT RR celem udokumentowania zaliczki przekazanej rolnikowi ryczałtowemu.
Obowiązek taki powstaje jedynie w przypadku dostawy produktów rolnych.
Jednocześnie Spółdzielnia stoi na stanowisku, iż w przypadku zapłaty zaliczki na poczet dostawy towarów od rolnika ryczałtowego prawo do rozliczenia podatku naliczonego powstaje z chwilą rozliczenia z rolnikiem ryczałtowym z tytułu dostawy towarów pod datą faktycznej zapłaty zaliczki, zarówno gdy w wyniku potrącenia kwoty należności za towary o przekazane wcześniej zaliczki dokonywana jest zapłata na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego (tj. zapłata będąca różnicą pomiędzy kwotą należności za towary a przekazanymi wcześniej zaliczkami), jak i w przypadku, gdy kwota zaliczek równa się wartości dostarczonych towarów (tj. po dostawie produktów rolnych w wyniku kompensaty należności za towary z kwotą zaliczek brak jest przelewu na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.
Przepisy art. 115 118 ustawy określają szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych, w tym zasady nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług produktów rolnych od rolnika ryczałtowego.
Stosownie do art. 115 ust. 1 ustawy, rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.
Zasady sporządzania i przechowywania faktur VAT RR zostały szczegółowo zdefiniowane w art. 116 ustawy o VAT. Jednocześnie, nie została wydana delegacja ustawowa upoważniająca Ministra Finansów do określenia w przepisach wykonawczych dodatkowych regulacji w stosunku do faktur VAT RR.
Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 116 ustawy o VAT, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.
W myśl art. 116 ust. 2 ustawy, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako Faktura VAT RR i zawierać co najmniej:
- imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
- (uchylony);
- datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
- nazwy nabytych produktów rolnych;
- jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
- cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
- wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
- stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
- kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
- wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
- kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
- czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i
otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych
osób.
Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (art. 116 ust. 3 ustawy).
Faktura VAT RR może być, za zgodą dostawcy, wystawiana, podpisywana i przesyłana w formie elektronicznej. W tym przypadku zamiast czytelnymi podpisami lub podpisami osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury VAT RR w formie elektronicznej, określonymi w ust. 2 pkt 13, faktura powinna być opatrzona, odpowiednio przez dostawcę i nabywcę, kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie dostawcy oryginału faktury VAT RR rozumie się jej przesłanie w formie elektronicznej (art. 116 ust. 3a ustawy).
W przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy (art. 116 ust. 4 ustawy).
Na podstawie art. 116 ust. 4a ustawy, oświadczenie określone w ust. 4 może być wystawiane, podpisywane i przesyłane w formie elektronicznej. W tym przypadku zamiast czytelnym podpisem składającego oświadczenie w formie elektronicznej, określonym w ust. 4, dokument powinien być opatrzony przez składającego oświadczenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie nabywcy oryginału oświadczenia rozumie się jego przesłanie w formie elektronicznej.
W przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 składający oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, informuje o tym niezwłocznie nabywcę (art. 116 ust. 5 ustawy).
Stosownie do art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:
- nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
- zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;
- w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów rolnych albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane indentyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.
Za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana (art. 116 ust. 7 ustawy).
Warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych (art. 116 ust. 8 ustawy).
Art. 116 ust. 9 ustawy o VAT wskazuje, że przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:
- zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;
- raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.
W myśl art. 116 ust. 9b ustawy o VAT, przepisu ust. 6 pkt 3 nie stosuje się do dokumentów stwierdzających dokonanie zapłaty w formie zaliczki po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 9 pkt 1. W przypadku gdy zaliczki obejmują całą kwotę należności z tytułu nabycia produktów rolnych, przepisu ust. 6 pkt 3 nie stosuje się, pod warunkiem że podatnik po dokonaniu nabycia produktów rolnych wystawi i wyda rolnikowi ryczałtowemu dokument potwierdzający nabycie produktów rolnych, w którym zostaną również wykazane dane identyfikujące dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty zaliczki na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabywa od rolnika ryczałtowego produkty rolne, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z treścią umowy, Wnioskodawca wpłaci na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego przedpłatę (zaliczkę) powiększoną o kwotę zryczałtowanego VAT za produkty rolne objęte umową. Jeżeli w tym samym miesiącu nie nastąpi dostawa i nie zostanie wystawiona faktura VAT RR, jako potwierdzenie wypłaconej rolnikowi ryczałtowemu przedpłaty (zaliczki), Wnioskodawca wystawi dokument wewnętrzny, zgodnie z art. 116 ust. 9b ustawy o VAT. Po dostarczeniu przez rolnika ryczałtowego objętych umową produktów rolnych zostanie ustalona faktyczna cena na dzień dostawy dostarczonych produktów rolnych i zostanie wystawiona faktura VAT RR rozliczeniowa za dostawę, w której będzie zawarte wyliczenie składające się z wartości całej dostawy (ze wskazaniem kwoty netto, podatku VAT, kwoty brutto), wartości rozliczonej wcześniej zaliczki (kwoty netto, podatku VAT, kwoty brutto) wraz z podaniem danych identyfikacyjnych dokumentu wewnętrznego i daty zapłaty zaliczki, a także wartości pozostałej do rozliczenia (kwoty netto, podatku VAT, kwoty brutto).
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego (zryczałtowanego zwrotu podatku), który dotyczy zapłaconych zaliczek na bieżąco, tj. w rozliczeniu miesiąca, w którym wypłacono zaliczki i wystawiono dowody wewnętrzne, nie czekając na wystawienie faktury VAT RR, która będzie wystawiona w późniejszym okresie.
Wskazać należy, że mechanizm zryczałtowanego zwrotu podatku dla rolników ryczałtowych zakłada obciążenie podmiotów nabywających produkty rolne lub usługi rolnicze od tych rolników bezpośrednio, m.in. punktów skupu, hurtowni, spółdzielni, przetwórni, niektórych sklepów itp. Ponadto, to na nabywającego od rolnika ryczałtowego produkty rolne (usługi rolnicze), a nie na tego rolnika nałożono obowiązek udokumentowania tej transakcji dostawy (usługi). Podatnik omawianego podatku bowiem, nabywający te produkty, rozliczając podatek, ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą zakup tych produktów, oznaczoną jako Faktura VAT RR. Aby jednak powyższe obowiązki nałożone na tych podatników były dla nich neutralne, w art. 116 ust. 6 ustawy przewidziano możliwość odzyskania z urzędu skarbowego kwoty podatku zryczałtowanego zapłaconego rolnikom, przy spełnieniu warunków podanych w tym przepisie.
Określony w przepisie art. 116 ust. 6 ustawy mechanizm prawa do odliczenia przez podatników wypłaconych kwot zryczałtowanego podatku rolnikom ryczałtowym jest wyrazem zasady neutralności wypłacanych kwot dla kontrahentów rolników ryczałtowych. W zakresie, w jakim nabywane produkty lub usługi służą działalności uprawniającej podatnika do odliczenia podatku naliczonego, kwoty wypłaconego zryczałtowanego podatku nie mogą dla podatników być ciężarem w sensie ekonomicznym.
Odzwierciedleniem tego mechanizmu w ustawie o podatku od towarów i usług jest art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6, stanowi kwotę podatku naliczonego, która obniża podatek należny podatnika stosownie do art. 86 ust. 1.
Jak wynika z powołanego art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, wypłacony dla rolnika ryczałtowego zwrot podatku stanowi dla przedsiębiorcy kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dokonano zapłaty, jeżeli spełnione zostaną warunki określone w tym przepisie. Pierwszym warunkiem jest, aby nabycie produktów rolnych było związane z dostawą opodatkowaną. Kolejny warunek to taki, aby zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem. Ostatnim warunkiem jest z kolei, aby w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostały podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty. Jeśli więc zapłata jest dokonana przed wystawieniem faktury VAT RR, to wpisanie na fakturze danych dokumentu potwierdzającego zapłatę pozwoli na uznanie zryczałtowanego zwrotu podatku za podatek naliczony do odliczenia.
Jednocześnie podkreślenia wymaga, że zgodnie z art. 116 ust. 9b, ostatniego z ww. wymogów, tj. art. 116 ust. 6 pkt 3 ustawy nie stosuje się do dokumentów stwierdzających dokonanie zapłaty w formie zaliczki, o ile zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty. W przypadku, gdy zaliczki obejmują całą kwotę należności z tytułu nabycia produktów rolnych, wymogów dokumentacyjnych, o których mowa w art. 116 ust. 6 pkt 3 ustawy, związanych z umieszczaniem na fakturze danych o płatności nie stosuje się, pod warunkiem że podatnik po dokonaniu nabycia produktów rolnych wystawi i wyda rolnikowi ryczałtowemu dokument potwierdzający nabycie produktów rolnych, w którym zostaną również wykazane dane identyfikujące dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty zaliczki na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego bądź jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.
Zatem w przypadku przedpłat czy zaliczek wpłacanych na poczet przyszłej dostawy (świadczenia usług), podatnik wystawia dokument potwierdzający wpłatę zaliczki na konto rolnika ryczałtowego zgodnie z art. 116 ust. 9b ustawy o VAT, co nie pozbawia go prawa do zwiększenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, pod warunkiem że pozostałe przesłanki określone w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT zostaną spełnione łącznie. Natomiast fakturę VAT RR podatnik wystawia po dokonaniu dostawy produktów rolnych lub wykonaniu usług rolniczych, z uwzględnieniem danych identyfikujących sporządzony dokument. Powyższe ma odniesienie do sytuacji, w której zaliczka obejmie całą należność za dostarczone w przyszłości produkty i usługi rolnicze, jak i w przypadku, gdy przedpłata obejmuje jedynie część płatności z umowy, a po wykonaniu umowy następują dopłaty.
W przedmiotowej sprawie, nabywane przez Wnioskodawcę produkty rolne będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a zapłata zaliczki (przedpłaty) za te produkty rolne, powiększonej o kwotę zryczałtowanego podatku VAT, następuje na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego. W związku z tym, Wnioskodawca wystawia dokument wewnętrzny zgodnie z art. 116 ust. 9b ustawy. Po dostarczeniu produktów rolnych objętych umową przez rolnika ryczałtowego, zostanie wystawiona faktura VAT RR rozliczeniowa potwierdzająca dostawę, z podaniem danych identyfikacyjnych dokumentu wewnętrznego i daty zapłaty zaliczki.
Zatem w tej sytuacji, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwiększenia podatku naliczonego w miesiącu wystawienia dokumentu wewnętrznego potwierdzającego zapłatę zaliczki, o którym mowa w art. 116 ust. 9b ustawy o VAT, bowiem jak wynika ze zdarzenia przyszłego spełnia wszystkie przesłanki określone w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT.
Tym samym, odpowiadając na pytanie postawione we wniosku, wskazać należy, że w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z wypłaconych zaliczek na dostawy od rolników ryczałtowych na bieżąco, tj. w rozliczeniu za miesiąc, w którym wypłacono zaliczki i wystawiono do nich dowody wewnętrze w oparciu o art. 116 ust. 9b ustawy.
Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.
Końcowo, odnosząc się do interpretacji indywidualnej powołanej przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu stanowiska, Organ pragnie zauważyć, że dotyczy ona konkretnej sprawy podatnika, osadzonej w określonych okolicznościach zdarzenia przyszłego w niej przedstawionych. W tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Ponadto nadmienić również należy, że interpretacja ta została uchylona prawomocnym wyrokiem WSA w Warszawie z dnia 9 sierpnia 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 3007/11.
Podkreślenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku, w zakresie zadanego przez Wnioskodawcę pytania i stanowiska przedstawionego w odniesieniu do zadanego pytania. Inne kwestie, nieobjęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzone. W szczególności, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wystawiany przez Wnioskodawcę dokument wewnętrzny potwierdzający zapłatę zaliczki jest wystawiony zgodnie z art. 116 ust. 9b ustawy. Stwierdzenie to przyjęto jako element okoliczności opisanego zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej