Temat interpretacji
Odliczenie podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług służących do wykonywania wyłącznie usług opieki medycznej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2020 r. (data wpływu 10 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym pismami z dnia 18 maja 2020 r. (data wpływu 18 maja 2020 r.) oraz z dnia 28 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z projektem pn.: jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z projektem pn.: . Przedmiotowy wniosek uzupełniono 18 maja 2020 r. oraz 28 maja 2020 r. o brakujące elementy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. W ramach działalności statutowej Wnioskodawca wykonuje usługi opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, działając jako podmiot leczniczy, jako przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego wpisany jest pod numerem () w księdze rejestrowej podmiotów leczniczych(). Wnioskodawca jest wpisany w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje usługi zwolnione oraz opodatkowane. Usługi opodatkowane, to przychody uzyskiwane z wynajmu powierzchni oraz usługi opieki medycznej w zakresie orzecznictwa lekarskiego.
Projekt pn.: będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020.
Projekt przewiduje wsparcie podmiotów medycznych zaangażowanych bezpośrednio w diagnostykę i leczenie pacjentów zarażonych COVID-19, poprzez zakup aparatury medycznej i diagnostycznej, materiałów jednorazowego użytku (odczynniki; materiały medyczne; środki do dezynfekcji; środki ochrony osobistej), sprzętu gospodarczego oraz wykonie drobnych prac adaptacyjnych związanych z infrastrukturą budynku tj.:
- Wykonanie ścianki działowej, która ma na celu wydzielenie śluzy z części korytarza komunikacyjnego, w której przeprowadzana będzie weryfikacja osób wchodzących do szpitala. Weryfikacja (selekcja) ma na celu skierowanie osób z objawami świadczącymi o potencjalnym zakażeniu koronawirusem SARS-CoV-2 do odpowiedniego pomieszczenia, w którym pacjent może wypełniać stosowne dokumenty wstępnej kwalifikacji. W wydzielonej części śluzy personel medyczny przeprowadza pomiar temperatury i wstępny wywiad epidemiologiczny. Powstała konstrukcja zapobiega również krzyżowaniu się dróg komunikacyjnych wejściowych i wyjściowych do/z obiektów szpitala.
- Wykonanie ścianki, która ma na celu wydzielenie śluzy dla przestrzeni czystej i obszaru pracy z materiałem zakaźnym w Zakładzie Diagnostyki Laboratoryjnej.
Określony zakres projektu jest wynikiem analizy stanu majątkowego i bieżących potrzeb w sytuacji zagrożenia epidemii wywołanej przez COVID-19 oraz przeprofilowania decyzją Wojewody () () w jednoimienny szpital zakaźny w aspekcie możliwości świadczenia usług medycznych dedykowanych osobom zarażonym koronawirusem SARS-CoV-2 na terenie województwa.
Zakupiona aparatura medyczna i diagnostyczna oraz sprzęt gospodarczy oraz prace adaptacyjne będą własnością Szpitala i stanowić będą jego środki trwałe. Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18). Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej (art. 43 ust. 1 pkt 18), które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.
Aparatura medyczna i diagnostyczna: ()
Materiały jednorazowego użytku: ()
Adaptacja pomieszczeń/rozbudowa:
- Wykonanie ścianki działowej przy wejściu głównym do szpitala, w celu utworzenia Punktu Selekcji 11 m2.
- Montaż zamków z kodami dostępów oraz domofonami przy drzwiach wejściowych do newralgicznych pomieszczeń i budynków szpitala 3.
- Zakup i montaż urządzenia do dezynfekcji ścieków zakaźnych 1.
- Zakup zasilacza awaryjnego UPS wraz z jego montażem i uruchomieniem 1.
- Wykonanie ścianki działowej śluzy dla przestrzeni czystej i obszaru pracy z materiałem zakaźnym w Zakładzie Diagnostyki Laboratoryjnej 5,5 m2.
Sprzęt gospodarczy:
- Środki ochrony osobistej przyłbice chroniące całą twarz 28 szt.
- Pralka 1 szt.
- Suszarka do ubrań 1 szt.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do realizacji wyżej wskazanego projektu Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług środków trwałych służących do wykonywania wyłącznie usług opieki medycznej zwolnionych od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy?
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczy on usługi w zakresie ochrony zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabycia podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT.
W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Według art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. W ramach działalności statutowej Wnioskodawca wykonuje usługi opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, działając jako podmiot leczniczy. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie realizował projekt pn.: w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014- 2020.
Projekt przewiduje wsparcie podmiotów medycznych zaangażowanych bezpośrednio w diagnostykę i leczenie pacjentów zarażonych COVID-19, poprzez zakup aparatury medycznej i diagnostycznej, materiałów jednorazowego użytku (odczynniki, materiały medyczne; środki do dezynfekcji; środki ochrony osobistej), sprzętu gospodarczego oraz wykonie drobnych prac adaptacyjnych związanych z infrastrukturą budynku tj.:
- Wykonanie ścianki działowej, która ma na celu wydzielenie śluzy z części korytarza komunikacyjnego, w której przeprowadzana będzie weryfikacja osób wchodzących do szpitala. Weryfikacja (selekcja) ma na celu skierowanie osób z objawami świadczącymi o potencjalnym zakażeniu koronawirusem SARS-CoV-2 do odpowiedniego pomieszczenia, w którym pacjent może wypełniać stosowne dokumenty wstępnej kwalifikacji. W wydzielonej części śluzy personel medyczny przeprowadza pomiar temperatury i wstępny wywiad epidemiologiczny. Powstała konstrukcja zapobiega również krzyżowaniu się dróg komunikacyjnych wejściowych i wyjściowych do/z obiektów szpitala.
- Wykonanie ścianki, która ma na celu wydzielenie śluzy dla przestrzeni czystej i obszaru pracy z materiałem zakaźnym w Zakładzie Diagnostyki Laboratoryjnej.
Określony zakres projektu jest wynikiem analizy stanu majątkowego i bieżących potrzeb w sytuacji zagrożenia epidemii wywołanej przez COVID-19 oraz przeprofilowania decyzją Wojewody () () w jednoimienny szpital zakaźny w aspekcie możliwości świadczenia usług medycznych dedykowanych osobom zarażonych koronawirusem SARS-CoV-2 na terenie województwa.
Zakupiona aparatura medyczna i diagnostyczna, sprzęt gospodarczy oraz prace adaptacyjne będą własnością Szpitala i stanowić będą jego środki trwale. Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy), które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy ma on możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji ww. projektu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są/nie będą spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy efekty projektu wykorzystywane są/będą wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu.
Podsumowując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu pn.: , ponieważ efekty projektu są/będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.
Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej