Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących dostawę i montaż instalacji solarnych i fotowoltaiczny... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.274.2022.1.DP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.274.2022.1.DP

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących dostawę i montaż instalacji solarnych i fotowoltaicznych zgodnie z art. 86 ustawy o VAT oraz prawa do zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 maja 2022 r. wpłynął Państwa  wniosek z 4 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących dostawę i montaż instalacji solarnych i fotowoltaicznych zgodnie z art. 86 ustawy o VAT oraz prawa do zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 ustawy o VAT.

Uzupełnili go Państwo pismem z 27 czerwca 2022 r. (wpływ 27 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Gmina realizuje projekt wraz z sąsiednią Gminą A. pod nazwą „(…)”, w ramach Osi Priorytetowej 3 - Efektywna i zielona energia Działania 3.1 Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 - PROJEKTY PARASOLOWE.

Projekt jest wspólnie realizowany przez dwie gminy, Gminę i Gminę A dla mieszkańców tych dwóch gmin. Faktury będą wystawiane na obydwie gminy zgodnie z zakresem wykonanych robót. Gmina będzie płaciła wykonawcy za fakturę za instalację na rzecz mieszkańców Gminy.

Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i wybudowanie instalacji odnawialnych źródeł energii: instalacji kolektorów solarnych oraz instalacji fotowoltaicznych. Projekt będzie współfinansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wysokość dofinansowania wyniesie do 60% kosztów kwalifikowanych (kwota netto bez podatku VAT). Wkład własny mieszkańców wyniesie min. 40% kosztów kwalifikowanych. Wysokość otrzymanego dofinansowania jest uzależniona od ilości instalacji. Otrzymana dotacja nie może być przeznaczona na inny projekt, niż ten o którym mowa w złożonym wniosku, gdyby projekt nie był dofinansowany, to Gmina nie realizowałaby go. Dotacja, którą otrzyma Gmina, nie może być przeznaczona na jej ogólną działalność.

W drodze przetargu został wyłoniony wykonawca ww. projektu. Zadaniem Wykonawcy jest zaprojektowanie i wykonanie instalacji OZE o mocy zgodnej z kryteriami merytorycznymi projektu. Wykonawca zaprojektuje i wybuduje instalacje, których właścicielem przez kolejne 5 lat będzie Gmina, a mieszkańcy będą przez ten okres jedynie korzystać z tych instalacji. Po upływie tego okresu instalacje zostaną przekazane mieszkańcom na własność. Mieszkańcy zobowiążą się w stosownych umowach do udziału finansowego w kosztach realizacji projektu w wysokości około 40% uśrednionego kosztu kwalifikowalnego przypadającego na jeden budynek (Właściciela lub współwłaścicieli).

Wnioskodawca w zakresie realizacji zamówienia na dostawę i montaż instalacji solarnych oraz paneli fotowoltaicznych jest zamawiającym w rozumieniu ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Usługi na rzecz mieszkańców polegające na budowie (w tym zakupie urządzeń) infrastruktury, służącej do wytwarzania energii elektrycznej i/lub cieplnej, pochodzącej ze źródeł odnawialnych OZE (np. energia słoneczna), wymienionych we wniosku będą dokumentowane fakturami VAT i będą zawierały podatek należny, a jako nabywca będzie figurować Gmina.

Budynki mieszkalne, na których montowane będą instalacje, o których mowa we wniosku, będą stanowiły budynki zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą. Montaż instalacji odbędzie [się] nie na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych w przypadku, gdy taka instalacja nie będzie możliwa na budynku mieszkalnym, instalacja zostanie zamontowana na innym budynku lub gruncie ale będzie służyć wyłącznie dla gospodarstwa domowego. Budowa instalacji, w ramach opisanego we wniosku projektu, będzie wykonywana w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Czynności realizowane przez Wnioskodawcę (dostawa i montaż paneli fotowoltaicznych oraz kolektorów solarnych) na rzecz mieszkańców są wykonywane w ramach termomodernizacji.

Podmiot, który świadczyć będzie na rzecz Wnioskodawcy, usługi w ramach realizacji projektu to podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zarówno czynności, jakie wykonawca wykona na rzecz Gminy oraz czynności, które Gmina wykona na rzecz mieszkańca w związku z wykonaniem instalacji OZE, będą się mieścić w pozycjach 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT,

montaż instalacji solarnych poz. 25,

montaż instalacji fotowoltaicznych poz. 23.

Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę tylko do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Faktyczny wykonawca wykona na rzecz gminy usługę dostawy oraz montażu infrastruktury, służącej do wytwarzania energii elektrycznej i/lub cieplnej, pochodzącej ze źródeł odnawialnych OZE, tj. paneli słonecznych oraz instalacji fotowoltaicznych. Świadczenie dokonane na rzecz mieszkańców przez Gminę, będzie polegało na dostawie oraz montażu instalacji fotowoltaicznej oraz kolektorów słonecznych. Wnioskodawca w zakresie realizacji zamówienia na dostawę i montaż instalacji solarnych oraz paneli fotowoltaicznych jest zamawiającym w rozumieniu ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę są sklasyfikowane następująco:

dla kolektorów słonecznych - PKWiU 43.22.12.0,

dla instalacji fotowoltaicznych - PKWiU 43.21.10.2.

Zadanie zostało zrealizowane w 2020 i 2021 r., rozliczenie projektu planowane jest na 2022 r. W ramach zadania Firma A. wykonała:

instalację fotowoltaiczną o mocy 3,18 Kwp – 8 szt.,

instalację fotowoltaiczną o mocy 4,24 kWp – 16 szt.,

instalację fotowoltaiczną o mocy 5,035 kWp – 18 szt.,

instalację solarną 2-kol – 10 kpl.,

instalację solarną 3-kol – 2 kpl.,

montaż górnej wężownicy (przy kolektorach słonecznych) – 12 kpl.

Za wykonane zadanie firma A. wystawiła dwie faktury na łączną kwotę netto 976.204,72 zł, usługi zostały objęte stawką podatku VAT 8%.

Dofinasowanie do zadania 60% z Urzędu Marszałkowskiego będzie od kwoty netto. Mieszkańcy wpłacili 40% od kwoty netto.

Pytania

1.Czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego do wyżej wymienionych zadań zgodnie z art. 86 ustawy o VAT? W przypadku gdy Gmina wykaże podatek należny od faktury dokumentującej montaż zestawów solarnych i fotowoltaicznych, to wykazany przez Gminę podatek należny będzie dla Gminy w całości stanowił podatek naliczony.

2.Czy Gmina będzie miała prawo do zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 [ustawy o] podatku VAT w sytuacji, kiedy zadania będą służyć czynnościom opodatkowanym a Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca, Gmina uważa, iż przysługuje mu prawo do zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 podatku o VAT w sytuacji, kiedy zadania będą służyć czynnościom opodatkowanym a Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca, Gmina, uważa iż przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ustawy o VAT w związku z realizacją wyżej opisanego zadania, gdyż poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (mieszkańcy otrzymali faktury VAT).

Gmina nabywając od podmiotów trzecich usługi budowlane (montaż instalacji solarnych i fotowoltaicznych), działających w tym przypadku w charakterze podwykonawców, będzie odpowiedzialna za rozliczenie podatku należnego i przysługiwać jej będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze złożonej deklaracji podatkowej, w której uwzględni kwotę podatku należnego.

W przypadku więc, gdy Gmina wykaże podatek należny od faktury dokumentującej montaż zestawów solarnych i fotowoltaicznych – to wykazany przez Gminę podatek należny będzie dla Gminy w całości stanowił podatek naliczony.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a usługi budowlane związane z realizacją przedmiotowej inwestycji wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wpłaty mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach montażu instalacji solarnych oraz fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych stanowić bowiem będą zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i są opodatkowane 8% stawką podatku.

Tym samym Gmina nabywając od podmiotów trzecich usługi budowlane (montaż instalacji solarnych i fotowoltaicznych), będzie odpowiedzialna za rozliczenie podatku należnego i przysługiwać jej będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze złożonej deklaracji podatkowej, w której uwzględni kwotę podatku należnego. W przypadku więc, gdy Gmina wykaże podatek należny od faktury dokumentującej montaż zestawów solarnych i fotowoltaicznych (w sytuacji gdy firma montująca wystawi faktury w procedurze odwrotnego obciążenia), to wykazany przez Gminę podatek należny będzie dla Gminy w całości stanowił podatek naliczony.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ta zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych jak i  niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Pojęcie „podatnik” zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Organy władzy mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z  art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj.:

gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz

gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej,  np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

W opisie sprawy wskazali Państwo, że Gmina wraz z sąsiednią Gminą A realizuje projekt pn. „(…)”. Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i wybudowanie instalacji odnawialnych źródeł energii: instalacji kolektorów solarnych oraz instalacji fotowoltaicznych.

Projekt będzie współfinansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wysokość dofinansowania wyniesie do 60% kosztów kwalifikowanych (kwota netto bez podatku VAT). Wysokość otrzymanego dofinansowania jest uzależniona od ilości instalacji. Dotacja nie może być przeznaczona na inny projekt ani na ogólną działalność Gminy.  Gdyby projekt nie był dofinansowany, to by go Gmina nie realizowała.

Wkład własny mieszkańców wyniesie około 40% uśrednionego kosztu kwalifikowalnego przypadającego na jeden budynek. 

W drodze przetargu został wyłoniony wykonawca ww. projektu. Wykonawca zaprojektuje i wybuduje instalacje OZE, których właścicielem przez kolejne 5 lat będzie Gmina, a mieszkańcy będą przez ten okres jedynie  z nich korzystać. Po upływie tego okresu instalacje zostaną przekazane mieszkańcom na własność.

Usługi na rzecz mieszkańców polegające na budowie (w tym zakupie urządzeń) instalacji OZE będą dokumentowane fakturami i będą zawierały podatek należny, a jako nabywca będzie figurować Gmina.

Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę tylko do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług.

Dostawa i montaż paneli fotowoltaicznych oraz kolektorów solarnych, realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Mieszkańców, są wykonywane w ramach termomodernizacji.

Podsumowując, Wykonawca wykona na rzecz Gminy usługę dostawy oraz montażu paneli słonecznych oraz instalacji fotowoltaicznych. Świadczenie dokonane na rzecz mieszkańców przez Gminę, będzie polegało na dostawie oraz montażu instalacji fotowoltaicznej oraz kolektorów słonecznych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego do wyżej wymienionych zadań zgodnie z art. 86 ustawy oraz prawo do zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 ustawy.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, po analizie przedstawionego przez Państwa opisu sprawy w kontekście przywołanych wyżej przepisów prawa należy stwierdzić, że są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Nabywane w ramach realizacji Projektu towary i usługi wykorzystują Państwo do czynności opodatkowanych VAT, tj. do wykonywania odpłatnych świadczeń na rzecz mieszkańców biorących udział w Projekcie. Zatem będą mieli Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach zakupowych, związanych z realizacją Projektu. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT. W konsekwencji będzie przysługiwało Państwu również prawo do zwrotu podatku na zasadach wskazanych w art. 87 ust. 1 ustawy.

W swoim stanowisku odnoszą się Państwo do tzw. mechanizmu odwrotnego obciążenia dla zakupionych od Wykonawcy dostawy i montażu instalacji solarnych oraz paneli fotowoltaicznych.

Należy zauważyć, że od 1 listopada 2019 r. mechanizm odwrotnego obciążenia został zlikwidowany.

Mechanizm odwrotnego obciążenia regulowały przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 października 2019 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.).

Art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 października 2019 r.:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b)usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Art. 17 ust. 1h ustawy w ww. okresie:

W przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Art. 17 ust. 2 ustawy w ww. okresie:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powyższe przepisy zostały zmienione ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751 ze zm.), zwaną dalej „ustawą zmieniającą”, która weszła w życie w życie z dniem 1 listopada 2019 r.

Zgodnie z art. 1 pkt 3 lit. a, b i c ustawy zmieniającej:

W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

3) w art. 17:

a)w ust. 1 uchyla się pkt 7 i 8,

b)uchyla się ust. 1c-1h,

c)w ust. 2 wyrazy ,,ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8" zastępuje się wyrazami ,,ust. 1 pkt 4 i 5,

Jednocześnie mocą art. 1 pkt 31 ustawy zmieniającej uchylone zostały załączniki nr 13 i 14 do ustawy.

Art. 10 ustawy zmieniającej wprowadził przepisy przejściowe:

W przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług, wymienionych w załączniku nr 11 lub załączniku nr 14 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, dokonanych:

1)przed dniem 1 listopada 2019 r., dla których obowiązek podatkowy powstał lub faktura została wystawiona po dniu 31 października 2019 r.,

2)po dniu 31 października 2019 r., dla których faktura została wystawiona przed dniem 1 listopada 2019 r.

– stosuje się przepisy art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, ust. 1c-1h i 2-2b, art. 18c ust. 1 pkt 1, art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a i b, art. 99 ust. 9, art. 101a, art. 102 ust. 3, art. 106e ust. 1 pkt 18 i ust. 4 pkt 1 oraz art. 108 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

We wniosku wskazali Państwo, że Zadanie zostało zrealizowane w 2020 i 2021 r. oraz że za wykonane zadanie Wykonawca wystawił fakturę. Oznacza to, że realizacja inwestycji została dokonana po dniu 1 listopada 2019 r., a zatem obowiązek podatkowy, jak również wystawienie faktury również miały miejsce po dniu 1 listopada 2019 r.

W związku z powyższym w odniesieniu do faktur wystawionych przez Wykonawcę w ramach Projektu nie będą miały zastosowania przepisy regulujące mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym była mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 października 2019 r. oraz w przepisie przejściowym – art. 10 ustawy zmieniającej.

W swoim stanowisku wskazali Państwo przede wszystkim, że Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy oraz zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 ustawy, ponieważ poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Dlatego, pomimo zastrzeżenia dotyczącego mechanizmu odwrotnego obciążenia, Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz prawa do zwrotu różnicy podatku, oceniane całościowo jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawcy, którzy wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w swojej sprawie, i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów uczestniczących w Projekcie.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii stawki podatku dla świadczonych usług. Po 30 czerwca 2020 r. kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług może być określona wyłącznie w ramach wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o VAT.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).