nieuznanie za podstawę opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach realizowanego projektu, moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej ... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.831.2019.2.ŻR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.02.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.831.2019.2.ŻR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

nieuznanie za podstawę opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach realizowanego projektu, moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji,

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2019 r. (data wpływu 17 grudnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2020 r. (data wpływu 30 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieuznania za podstawę opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach realizowanego projektu,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji,

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieuznania za podstawę opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach realizowanego projektu,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 stycznia 2020 r. (data wpływu 30 stycznia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego oraz o uiszczenie opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Fundacja jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Misją Fundacji realizowaną nieprzerwanie od momentu jej założenia w styczniu roku 1991 jest działanie na rzecz polskich uczelni wyższych i przedsiębiorstw, w celu propagowania oraz wdrażania najlepszych praktyk opartych o międzynarodowe standardy w zakresie dotyczących zakładania i prowadzenia firm innowacyjnych, wdrażania nowych technologii, transferu rezultatów badań naukowych oraz nowych rozwiązań marketingowych i organizacyjnych do przedsiębiorstw, a także organizacja i promocja współpracy międzynarodowej.

W kwietniu 2019 r. Fundacja została wybrana przez do wspólnej realizacji projektu planowanego do realizacji w trybie pozakonkursowym w ramach Osi 1 Gospodarka Wiedzy Działania 1.3 Centra Innowacji, typ B. Regionalny program rozwijania centrów transferu wiedzy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Mocą uchwały nr z dnia 1 sierpnia 2019 r. okres realizacji ww. projektu to 1 maja 2019 do 30 czerwca 2023 r. Głównym celem projektu jest podniesienie innowacyjności przedsiębiorstw poprzez usprawnienie transferu wiedzy z wykorzystaniem potencjału środowiska naukowego instytucji otoczenia biznesu.

Projekt pn. realizowany jest przez Województwo . w partnerstwie z:

  1. Uniwersytetem . w -. Specjalizacja w ramach inteligentnych specjalizacji ..
  2. Akademią w, Centrum . w . Specjalizacja w ramach inteligentnych specjalizacji ..
  3. Politechniką . Specjalizacja w ramach inteligentnej specjalizacji .
  4. Towarzystwem . Specjalizacja w ramach inteligentnej specjalizacji .
  5. Sieć, Oddział . w . Inteligentnej specjalizacji ..
  6. Instytutem w ramach inteligentnej specjalizacji Produkcja metali i wyrobów metalowych oraz wyrobów z mineralnych surowców niemetalicznych.
  7. Fundacją . Specjalizacja w ramach inteligentnej specjalizacji

(dalej łącznie jako: Partnerzy) na podstawie porozumienia zawartego w dniu 30 maja 2019 r.

Zgodnie z postanowieniami Porozumienia zawartego w dniu 31 maja 2019 r., Liderem Projektu jest Województwo , a pozostali Partnerzy zostali wyłonieni przez Województwo w drodze otwartego naboru zgodnie z ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 - 2020 (Dz.U.2018 poz.1431 z późn.zm.), na podstawie złożonych ofert współpracy. Partnerzy projektu złożyli oświadczenia, iż spełniają definicję Instytucji Otoczenia Biznesu, zgodnie z którą: Partnerami kwalifikowanymi w kategorii IOB są podmioty niedziałające dla zysku lub przeznaczające zysk na cele statutowe, zgodnie z zapisami statutów lub dokumentów równoważnych, prowadzące działalność mającą na celu tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju innowacji i przedsiębiorczości. W szczególności mogą to być uczelnie oraz jednostki naukowe, które spełniają definicję IOB-a oraz posiadają wyodrębnione lub zadeklarują wyodrębnienie w strukturze Centrum .. Pod pojęciem Centrum . rozumie się wydzieloną komórkę organizacyjną (zespół, pracownię lub inne w zależności od przyjętej struktury organizacyjnej) w IOB, prowadzące działalność mającą na celu tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju innowacji i przedsiębiorczości, specjalizującą się we współpracy z podmiotami gospodarczymi. Wnioskodawca podpisał umowę Partnerską o realizację projektu. Projekt pozytywnie przeszedł ocenę formalną w Centrum Przedsiębiorczości . Każdy z Partnerów, w tym Lider, posiada określony budżet w ramach projektu. Partnerzy realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z ich realizacją. Projekt nie będzie generował przychodu podlegającego opodatkowaniu i tym samym nie będzie podstaw do opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ani w konsekwencji podstaw do jego odzyskania zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z założeniami naboru, Partnerzy realizują usługi proinnowacyjne zgodnie z , tj. audyt technologiczny wstępny, jako obligatoryjny dla każdego przedsiębiorcy, obejmujący m.in.: analizę sytuacji przedsiębiorstwa, sytuację branży/rynków, w których przedsiębiorstwo działa, trendów w obszarze technologii, w których pracuje przedsiębiorstwo, potencjału do absorbcji i skutecznego wykorzystania udzielonej pomocy. Następnie w zależności od potrzeb i decyzji przedsiębiorcy audyt technologiczny pogłębiony, który skupi się przede wszystkim na obszarze do poprawy wskazanym w audycie wstępnym. Będzie on zawierał (m.in.): ocenę potencjału i otoczenia funkcjonowania przedsiębiorcy, plan rozwoju przedsiębiorcy na podstawie nowych lub znacząco ulepszonych rozwiązań. W wyniku audytu wstępnego będzie możliwe także wsparcie w zakresie transferu wiedzy/technologii zgodnie z przedstawionym katalogiem. Każdy z Partnerów, w ramach naboru na Partnerów, w ofercie zadeklarował wsparcie dla minimum 80 przedsiębiorców. Łącznie Partnerzy wybrani do realizacji projektu zobligowali się do zrealizowania wsparcia dla 754 przedsiębiorstw, przy czym na etapie składania ofert i późniejszego przygotowywania wniosku o dofinansowanie, Partnerzy nie mieli zidentyfikowanych konkretnych przedsiębiorców, dla których będą realizować działania wspierające. Poszukiwanie i rekrutacja przedsiębiorców jest jednym z zadań Partnerów na etapie realizacji projektu, należy to także do zadań Lidera. Każdy z Partnerów realizuje zadania zgodnie z budżetem, wskazującym koszty niezbędne do poniesienia dla wsparcia przedsiębiorców, przy czym zasadniczą cześć kosztów stanowią wynagrodzenia personelu.

Po stronie Partnerów pojawiają się następujące pozycje kosztowe:

  • Wynagrodzenia ekspertów wewnętrznych i zewnętrznych (spoza Jednostki);
  • Delegacje, wyjazdy służbowe personelu;
  • Szkolenia dla personelu;
  • Udział w konferencjach;
  • Odpisy amortyzacyjne;
  • Zakup analiz i ekspertyz;
  • Zakup i pokrycie kosztów uzyskania dostępu do baz, analiz;
  • Koszty pośrednie.

Oznacza to, że wszelkie wydatki Partnerów stanowią koszty funkcjonowania centrów świadczących usługi dla przedsiębiorców. Całość przekazanych Partnerom środków będzie podlegała transferowi, służyć będzie pokryciu kosztów udzielania wsparcia przedsiębiorcom, co potwierdzone zostanie wydanymi zaświadczeniami o udzieleniu pomocy de minimis. Usługi będą świadczone przez Partnerów na rzecz przedsiębiorców z częściową odpłatnością, stanowiąc w części nieodpłatnej pomoc de minimis, udzielaną przedsiębiorcy przez Partnerów Projektu. Wysokość odpłatności będzie wynikała z potrzeb przedsiębiorcy (wybór usług) oraz przyjętego na potrzeby realizacji projektu cennika usług świadczonych przez Centra ., jednak nie będzie przekraczała 23% wartości usługi świadczonej na rzecz przedsiębiorcy. Zapisy dotyczące odpłatności wprowadzono na etapie Regulaminu naboru na Partnerów, jako swoistego rodzaju zabezpieczenie na wypadek wystąpienia konieczności odprowadzenia podatku VAT od dotacji. Opłata ponoszona przez przedsiębiorców miałby równoważyć ww. VAT tak, aby środki przekazywane Partnerom w ramach dotacji przekazywane były wyłącznie na realizację działań merytorycznych, tj. usług proinnowacyjnych. Nie przewidziano nałożenia marży przez IOB na usługi, a jedynie refundowanie kosztów wynikających z projektu.

Zgodnie z założeniami realizacji projektu, Liderowi projektu, przekazywana jest dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie zaliczki stanowiącej 95% wydatków kwalifikowanych całego Partnerstwa, zaś 5% kosztów kwalifikowanych projektu stanowi współfinansowanie ze środków własnych poszczególnych Partnerów i Lidera. Lider po akceptacji wniosku o płatność Partnera, refunduje poniesione wydatki kwalifikowane (refundacyjny system rozliczeń pomiędzy Liderem i Partnerami zgodnie z założeniami umowy partnerskiej i ustalonym harmonogramem. Każdy z Partnerów zobowiązany jest transferować 100% dotacji/środków publicznych w postaci wsparcia na przedsiębiorstwa, które zdecydują się na skorzystanie z usług w ramach projektu. Zakłada się, że realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował zysku. Niemniej jednak w związku z pismem Ministerstwa Rozwoju z dnia 30 października 2017 r. oraz zapisami Regulaminu naboru projektów w trybie pozakonkursowym odnoszącymi się do Stanowiska Ministerstwa Finansów z dnia 16 maja 2017 r., w którym wskazano obszary, w których może zaistnieć konieczność opodatkowania dotacji oraz zapłaty tzw. VAT należnego (m.in. w projektach, w ramach których usługi doradcze świadczone są przez beneficjentów na rzecz ostatecznych odbiorców nieodpłatnie bądź po cenie niższej niż rynkowa) w projekcie założono wprowadzenie faktur VAT dla przedsiębiorców (odbiorców ostatecznych) z uwzględnieniem konieczności opodatkowania dotacji po stronie Partnerów. W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku niniejszego projektu nie można jednak jednoznacznie uznać, iż dotacja stanowi podstawę opodatkowania, stąd wniosek o interpretację. Na potrzeby przygotowania Projektu, każdy z Partnerów przygotował cennik usług dla przedsiębiorców. Jednocześnie należy wskazać, że zaproponowany cennik nie służył uznaniu z góry działalności za opodatkowaną, a jedynie ma charakter szacunkowy, dla celów realizacji projektu i nie funkcjonuje, jako oferta działań komercyjnych realizowanych przez Partnerów. Ostateczna wartość wsparcia będzie określona po zakończeniu usługi, brak jest możliwości określenia pełnej wysokości wsparcia doradczego w momencie jego świadczenia, ponieważ jest uzależniona od wyników audytu zerowego oraz od decyzji przedsiębiorcy, co do zakresu współpracy.

W uzupełnieniu wniosku na pytanie nr 1 Czy projekt objęty zakresem wniosku, Wnioskodawca będzie realizował w ramach działalności statutowej, czy w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług? Wnioskodawca odpowiedział Projekt pn. (dalej:) objęty zakresem wniosku Wnioskodawca będzie realizował w ramach swojej działalności statutowej. Zgodnie z postanowieniami Porozumienia zawartego w dniu 31 maja 2019 r., Liderem Projektu jest Województwo , a pozostali Partnerzy zostali wyłonieni przez Województwo w drodze otwartego naboru zgodnie z ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 - 2020 (Dz.U.2018 poz.1431 z późn. zm.), na podstawie złożonych ofert współpracy. Partnerzy projektu złożyli oświadczenia, iż spełniają definicję Instytucji Otoczenia Biznesu, zgodnie z którą Partnerami kwalifikowanymi w kategorii IOB są podmioty niedziałające dla zysku lub przeznaczające zysk na cele statutowe, zgodnie z zapisami statutów lub dokumentów równoważnych, prowadzące działalność mającą na celu tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju innowacji i przedsiębiorczości. Statut Fundacji . Wnioskodawca przesłał w załączeniu.

Zgodnie z postanowieniami Porozumienia zawartego w dniu 31 maja 2019 r., Liderem Projektu jest Województwo , a pozostali Partnerzy zostali wyłonieni przez Województwo w drodze otwartego naboru zgodnie z ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 - 2020 (Dz.U.2018 poz.1431 z późn. zm.), na podstawie złożonych ofert współpracy. W szczególności, Partnerami Urzędu w projekcie mogą być uczelnie oraz jednostki naukowe, które spełniają definicję IOB oraz posiadają wyodrębnione w strukturze Centrum . lub zadeklarują wyodrębnienie takiego centrum. Pod pojęciem Centrum . (..) rozumie się wydzieloną komórkę organizacyjną (zespół, pracownię lub inne w zależności od przyjętej struktury organizacyjnej) w IOB, prowadzące działalność mającą na celu tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju innowacji i przedsiębiorczości, specjalizującą się we współpracy z podmiotami gospodarczymi. Lider Projektu nie tworzy takiego centrum, lecz koordynuje działalność wszystkich , odpowiada za promocję i rozliczenie całego projektu. Każdy z Partnerów, w tym Lider, posiada wyodrębniony budżet w ramach projektu. Partnerzy realizują zadania indywidualnie przydzielone im we wniosku o dofinansowanie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z ich realizacją. Ze względów wskazanych w odpowiedzi na pytanie 1, projekt nie będzie generował przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT.

Na pytanie nr 3 Jakie czynności/usługi/dostawę towaru w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz uczestników projektu, tj. na rzecz przedsiębiorców? Wnioskodawca wskazał Zgodnie z założeniami zdefiniowanymi w dokumencie programowym Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych w ramach projektu Lider poprzez współpracę z Partnerami realizuje działania mające na celu wsparcie transferu wiedzy/technologii do przedsiębiorców. W ww. dokumencie programowym do realizacji celu strategicznego Województwa w przypadku wskazano katalog dostępnych określonych z góry działań i zasad w ramach Osi Priorytetowych odnoszących się do realizowanego przez Fundację projektu.

Zapisy te określają wprost zasady obowiązujące w ramach projektu, mianowicie regionalny program rozwijania . realizowany jest w oparciu o następujące zasady:

  • program jest realizowany przez Województwo..., we współpracy z podmiotami prowadzącymi centra wyspecjalizowane w świadczeniu proinnowacyjnych usług na rzecz przedsiębiorstw, w szczególności MŚP w obszarach specjalizacji regionalnej,
  • wybór centrów jest dokonywany z uwzględnieniem zasady przejrzystości i transparentności, a także w oparciu o kryteria dotyczące doświadczenia oraz potencjału merytorycznego i organizacyjnego,
  • wsparcie w ramach programu przeznaczone jest na inkubowanie działalności B+R wśród przedsiębiorstw, w szczególności podmiotów z sektora MŚP, udzielone wsparcie pokrywa określone we wniosku o dofinansowanie koszty partnerów związane ze wsparciem przedsiębiorców, rozliczenia dokonuje się w oparciu o koszty rzeczywiste partnerów wpisane do katalogu kosztów kwalifikowalnych;
  • wycena usług na charakter wtórny - służy potwierdzeniu rzetelności wyceny kosztów własnych centrów oraz stanowi podstawę do oszacowania wysokości udzielanej pomocy de minimis,
  • .. uczestniczące w programie pełnią funkcję regionalnych brokerów innowacji oraz świadczą usługi proinnowacyjne na rzecz beneficjentów ostatecznych tj. przedsiębiorstw, w szczególności MSP, takie jak:
    • audyt technologiczny wstępny lub pogłębiony, obejmujący m.in.:
      • ocenę potencjału i otoczenia funkcjonowania przedsiębiorstwa,
      • o plan rozwoju przedsiębiorstwa na podstawie nowych lub znacząco ulepszonych rozwiązań,
    • usługi w zakresie transferu technologii, obejmujące w szczególności:
      • przygotowanie ofert i zapytań w zakresie prac badawczo-rozwojowych (B+R),
      • przegląd profili wykonawców i nabywców prac B+R,
      • nawiązywanie kontaktów pomiędzy wykonawcami i nabywcami wyników prac B+R,
      • doradztwo w procesie ubiegania się o wsparcie w formie bonów na innowacje w ramach poddziałania 1.2.3 MRPO, z wyłączeniem usług i czynności technicznych polegających na przygotowaniu i wypełnieniu formularza wniosku o dofinansowanie dla projektu ubiegającego się o wsparcie w ramach tego poddziałania oraz innych działań/poddziałań współfinansowanych ze środków EFRR i EFS w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 (zgodnie z podrozdziałem 6.3 pkt 1) ppkt p) wytycznych horyzontalnych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020),
      • doradztwo w procesie negocjacji i zawierania umów pomiędzy wykonawcami i nabywcami wyników prac B+R, z wyłączeniem umów, których stroną będzie . uczestniczące w programie, które świadczy daną usługę w zakresie transferu technologii.

Na pytanie Organu Kto będzie zawierał umowę z uczestnikami projektu (przedsiębiorcami) i jaki będzie jej przedmiot? Wnioskodawca odpowiedział Umowy te będzie zawierał Wnioskodawca, przedmiotem umowy jest świadczenie proinnowacyjnych usług doradczych, tj. audytu technologicznego lub doradztwa z zakresu transferu technologii wymienionych w odpowiedzi na pytanie 3, na warunkach i zasadach określonych w Umowie.

W ramach projektu Lider przygotował wzór umowy, która będzie zawierana ze wszystkimi przedsiębiorcami biorącymi udział w projekcie. Wnioskodawca może uwzględnić indywidualne potrzeby i uwarunkowania przedsiębiorców, takie jak np. termin realizacji usługi.

Umowy zawierane z przedsiębiorcami odwołują się do Kodeksu Cywilnego, jest więc możliwe odstąpienie od umowy na warunkach ogólnych przez uczestnika projektu.

Fundacja, tak jak każdy z Partnerów, realizuje zadania projektu zgodnie z budżetem i zawartą umową. Dotacja przekazywana jest na całość realizacji projektu, bez wyszczególnienia usług dla konkretnych przedsiębiorstw. Kosztami kwalifikowanymi w ramach dotacji są, oprócz wynagrodzeń ekspertów, również m.in. wydatki na promocję, kształcenie personelu projektu, delegacje, amortyzację, koszty administracyjne. Wypłata dotacji następuje w formie okresowych refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych, bez odniesienia do wartości zrealizowanych działań na rzecz przedsiębiorstw w danym okresie.

Kosztami kwalifikowanymi - zgodnie z umową na realizację projektu - będą: wynagrodzenia dla zespołu .., wynagrodzenia ekspertów zewnętrznych w oparciu o umowy cywilnoprawne, delegacje i szkolenia personelu projektu, odpisy amortyzacyjne w związku z realizacją projektu, sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, koszty promocji, pozostałe koszty bezpośrednie powiązane z realizacją projektu, a także koszty pośrednie.

Przyznana dotacja jest niższa, niż koszty projektu. Koszty ogólne ponoszone przez Wnioskodawcę - przez co rozumie się całość kosztów funkcjonowania Fundacji są znacząco wyższe, niż koszty realizacji projektu przez wydzielone w ramach Fundacji ... Zgodnie z budżetem projektu w ramach dotacji pokrywana będzie część kosztów ogólnych Wnioskodawcy oraz koszty specyficzne dla projektu , czyli delegacje, wynagrodzenia personelu projektu, zatrudnianie ekspertów zewnętrznych, szkolenia dedykowane pod konkretnych przedsiębiorców, których na co dzień Fundacja nie ponosi w kosztach ogólnych.

Jeżeli Wnioskodawca nie otrzymałby dotacji, to nie realizowałby projektu. Decyzja o realizacji projektu przez całe konsorcjum projektowe złożone z 9 instytucji warunkowana jest przez odpowiednie Uchwały Zarządu Województwa, zatem można jednoznacznie przyjąć, iż w przypadku nieotrzymania wsparcia, Lider i Partnerzy, w tym Fundacja, nie realizowaliby identycznych działań - tj. działań w zakresie i terminach określonych umową .

Na pytanie nr 11 Czy otrzymana dotacja będzie miała bezpośrednio wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach projektu czynności/usług/dostawy towarów na rzecz podmiotów uczestniczących w projekcie? Zainteresowany odpowiedział Wnioskodawca określać będzie wartość realizowanych usług dla przedsiębiorstw w celu rzetelnej wyceny pomocy de minimis udzielanej przedsiębiorcy. Wycena ta będzie dokonywana według średnich stawek rynkowych w Województwie., a fakt otrzymania dotacji nie będzie mieć na tę wycenę żadnego wpływu. Podczas wyceny nie przewidziano kalkulacji marż lub zysku.

Następnie na pytanie nr 12 Czy otrzymanie dotacji, o której mowa w opisie sprawy pozwala świadczyć Wnioskodawcy czynności/usługi/dostawę towarów objęte projektem po cenie niższej, niż ta, którą musiałby żądać Wnioskodawca, gdyby nie otrzymał ww. dotacji? Zainteresowany wskazał Jak wskazaliśmy w odpowiedzi na pytanie 11, wycena usług świadczonych dla przedsiębiorstw będzie dokonywana według średnich stawek rynkowych, a fakt otrzymania dotacji nie będzie mieć na tę wycenę żadnego wpływu. Wnioskodawca nie realizowałby projektu gdyby nie otrzymał ww. dotacji, zatem nie dokonywano by wtedy kalkulacji usług określonych w umowie , które mają charakter specyficzny dla tego projektu, tj. Wnioskodawca (Fundacja.) w ramach swoich standardowych usług nie oferuje rozwiązań zdefiniowanych w projekcie.

Jak już Wnioskodawca wskazał w odpowiedziach na pytania 11 i 12, bez dotacji nie doszłoby do realizacji projektu . Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na wycenę świadczonych usług, ponieważ dofinansowanie w ramach projektu ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektu. Zatem przedmiotowe dofinansowanie nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Partnerów usług, a tym samym nie będzie stanowić elementu podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, bowiem opodatkowaniu podlegają tylko dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów czy świadczonych usług oraz są ściśle związane z daną usługą czy towarem. Jeżeli wnioskodawca nie brałby udziału w projekcie, nie oferowałby dokładnie takich usług jak zakontraktowane w tym projekcie, nie wydzieliłby też jednostki pod nazwą Centrum .., która powstała w wyniku zobowiązania podjętego w umowie na realizację projektu.

Każdy z Partnerów w ramach naboru na Partnerów w ofercie zadeklarował wsparcie dla minimum 80 przedsiębiorstw. Łącznie Partnerzy wybrani do realizacji projektu zobligowali się do zrealizowania wsparcia dla 754 przedsiębiorstw, przy czym na etapie składania ofert i późniejszego przygotowywania wniosku o dofinansowanie, Partnerzy nie zidentyfikowali konkretnych przedsiębiorstw, dla których będą realizować działania wspierające. Poszukiwanie i rekrutacja przedsiębiorstw jest jednym z zadań Partnerów podczas realizacji projektu. W ramach projektu Fundacja zadeklarowała gotowość usług dla 100 przedsiębiorców, jednak ostateczna ilość zrealizowanych usług zależy od ilości chętnych przedsiębiorstw, a na ostateczną wysokość dotacji ma wpływ nie tylko ilość zrealizowanych usług, lecz także wysokość poniesionych kosztów kwalifikowanych, które wykazywane są okresowo w celu otrzymania refundacji.

Na pytanie Organu nr 15 W jaki sposób wyliczane są kwoty dotacji przyznane Wnioskodawcy w celu realizacji ww. projektu i od czego uzależniona jest ich wysokość? (np. ilości uczestniczących podmiotów, godzin przeprowadzonych spotkań, szkoleń, doradztwa, itp.). Zainteresowany wskazał Kwoty refundacji wypłacane okresowo w ramach dotacji uzależnione są od wysokości poniesionych kosztów kwalifikowanych. Raportowane będą również ilości zawartych umów na realizacje usług w danym kwartale rozliczeniowym, jednak nie mają one bezpośredniego wpływu na wysokość refundacji i mają na celu jedynie wykazanie planowej realizacji projektu i monitorowanie realizacji wskaźników projektu. Dotacja w ramach projektu ma charakter kosztowy i w całości przeznaczona jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektu. Rozliczanie kosztów poszczególnych zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę oraz Partnerów w ramach projektu odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków Partnerów i Lidera. Do rozliczenia kosztów w projekcie przedstawiane są listy płac, faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w projekcie, rozlicza się wynagrodzenia personelu w części, w jakiej jest on zaangażowany do realizacji projektu w poszczególnych miesiącach. Koszty pośrednie rozliczane są ryczałtem.

Następnie na pytanie nr 16 Czy w trakcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych, jeśli tak, to z kim i w jaki sposób będzie je rozliczać? Wnioskodawca odpowiedział Jak Wnioskodawca wskazał w odpowiedzi na pyt. 15, otrzymana dotacja przeznaczona jest w całości na realizację projektu. Projekt dotyczy realizacji konkretnego przedsięwzięcia, którego celem jest osiągnięcie wskaźników zakładanych we wniosku o dofinansowanie. Dofinansowanie pozostaje w ścisłym związku zarówno z ponoszonymi wydatkami kwalifikowalnymi projektu, jak i z osiągnięciem wskaźników określonych w umowie. Wnioskodawca będzie się rozliczał z Liderem kwartalnie w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych.

Zgodnie z umową zawartą z Liderem projektu, w przypadku niewykorzystania środków na realizację projektu w całości lub części, Fundacja jest zobowiązana zwrócić nieuznaną za koszty kwalifikowane część otrzymanych refundacji na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą (IP). W przypadku stwierdzenia wystąpienia nieprawidłowości na każdym etapie realizacji projektu, np. nieosiągnięcia wskaźników produktu w terminie i wysokości wskazanych we wniosku o dofinansowanie, IP może dokonać pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowanych i żądać zwrotu środków wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych od dnia przekazania środków lub nałożyć korektę finansową na projekt. Wysokość korekty kosztów określa się indywidualnie proporcjonalnie do wagi i charakteru nieprawidłowości. W szczególności, w przypadku zrealizowania mniejszej niż zakładano ilości usług, wypłacona dotacja może zostać proporcjonalnie pomniejszona.

Każdy z Partnerów realizuje zadania zgodnie z zatwierdzonym budżetem, będącym załącznikiem do umowy na realizację projektu. Budżet projektu wskazuje koszty niezbędne do poniesienia w celu wsparcia przedsiębiorców, w tym wynagrodzenia personelu.

W budżecie Fundacji występują następujące pozycje kosztowe:

  • Wynagrodzenia ekspertów wewnętrznych (zatrudnionych w Fundacji na podstawie umowy o pracę) i zewnętrznych.
  • Delegacje, wyjazdy służbowe personelu.
  • Szkolenia dla personelu.
  • Udział w konferencjach.
  • Odpisy amortyzacyjne, w tym jednorazowe na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania.
  • Zakup analiz i ekspertyz.
  • Zakup i pokrycie kosztów uzyskania dostępu do baz danych, analiz, itp.
  • Koszty pośrednie.

Oznacza to, że wszelkie wydatki w ramach projektu stanowią koszty funkcjonowania .. świadczących usługi dla przedsiębiorstw.

Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę, tj. Fundację, a następnie będą przedstawiane do refundacji Liderowi projektu.

Wszystkie wskazane w pytaniu towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do wykonywania wskazanych w umowie usług na rzecz przedsiębiorstw oraz do czynności pomocniczych, takich jak promocja, działania brokerskie, przejazdy, udział w szkoleniach niezbędnych do realizacji projektu zgodnie z najlepszymi praktykami. Specyfikacja przypisania czynności do towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu podana jest w tabeli niżej.

Lp.

Rodzaj towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu

Czynności Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu

1

Towary i usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług - jednorazowa amortyzacja sprzętu (komputery, drukarki) i oprogramowania

Użycie w ramach stanowisk pracy personelu Projektu - realizacja audytów technologicznych i innych usług w ramach projektu

2

Towary i usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług - koszty lokalu i mediów oraz materiały biurowe i higieniczne

Wyposażenie stanowisk pracy, funkcjonowanie biura projektu

3

Towary i usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług - koszty analiz i ekspertyz

Narzędzie pracy personelu merytorycznego projektu wykorzystywane w realizacji audytów

4

Zwolnionych od podatku od towarów i usług - delegacje, szkolenia personelu

Udział w szkoleniach i konferencjach w celu podnoszenia kwalifikacji personelu, przejazdy ekspertów do audytowanych przedsiębiorstw

5

Niepodlegających podatkowi od towarów i usług - wynagrodzenia i honoraria

Bezpośrednia realizacja usług dla przedsiębiorstw przez personel wewnętrzny i ekspertów zewnętrznych

6

Niepodlegających podatkowi od towarów i usług - amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

Narzędzia pracy personelu projektu, narzędzia wykorzystywane dla celów promocji

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy otrzymana dotacja w ramach realizowanego Projektu stanowi podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT?
  2. Czy w przypadku uznania otrzymania dotacji za podstawę opodatkowania można uznać, za słuszne, iż powstanie obowiązku podatkowego występuje w momencie wystawienia faktury przedsiębiorcy?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1

Otrzymana dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ: zgodnie z art. 29a u.p.t.u., podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem wskazanych w artykule przepisów, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Do podstawy opodatkowania p.t.u. wlicza się zatem tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni (a nie jedynie pośredni) wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczonych usług.

Tym samym, dla określenia, że dotacja wliczana jest w podstawę opodatkowania p.t.u spełnione muszą być następujące warunki:

  1. podatnik p.t.u. dokonuje czynności podlegające p.t.u.,
  2. z tytułu tych świadczeń otrzymuje wynagrodzenie,
  3. w skład wynagrodzenia podatnika p.t.u. wejdzie dotacja, która ma bezpośredni wpływ na cenę świadczenia.

W ocenie Wnioskodawcy, z przytoczonego przepisu wynika, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć wszystkie składniki wynagrodzenia należnego za wykonaną usługę. Są to wszystkie elementy kalkulacyjne wyświadczonej usługi, tj. wynagrodzenie oraz poniesione wydatki (np. koszty i opłaty administracyjne), a także otrzymane dopłaty.

Jednakże, jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 22 listopada 2001 r. w sprawie o sygn. C-184/00, sam tylko fakt, iż dotacja (czy inny sposób dofinansowania) wpływa na ostateczną cenę świadczenia, co niemal zawsze ma miejsce, nie może być decydujący dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania. Jednocześnie wyjaśniono, że do uznania dotacji (subwencji) za zwiększającą podstawę opodatkowania konieczne jest stwierdzenie, iż dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej (dostawy towarów lub świadczenia usług).

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyrokach sądów administracyjnych, tj. np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 marca 2018 r. (sygn. VIII SA/Wa 150/18, orzeczenie prawomocne), gdzie Sąd wskazał, że Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Tym samym podstawę opodatkowania podatkiem VAT zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Celem uznania omawianego dofinansowania za dotację wchodzącą w skład podstawy opodatkowania, konieczne jest, aby została ona zapłacona wyraźnie na rzecz podmiotu subsydiowanego w celu umożliwienia mu świadczenia określonych towarów lub usług - tylko w takim wypadku dotacja może być uznana za wynagrodzenie za świadczenie usług (względnie dostawę towaru) i tym samym podlegać opodatkowaniu.

Wnioskodawca będzie świadczył usługi, natomiast dotacja pokrywa koszty realizacji projektu i przedsiębiorca nie jest znany na początkowym etapie oraz nie jest możliwe na początku świadczenia usługi, dokładne określenie usług, z których przedsiębiorca skorzysta, gdyż są one definiowane zgodnie z potrzebami zgłaszanymi przez przedsiębiorcę.

Ad. 2

Jeżeli otrzymana dotacja w ramach projektu będzie opodatkowana, to zdaniem Fundacji obowiązek podatkowy zgodnie z ordynacją podatkową powstaje w momencie zakończenia realizacji usług dla danego podmiotu i wystawienia faktury końcowej za ich realizację. W ramach realizacji projektu na zasadzie refundacji poniesionych kosztów zrealizowanych usług, nie ma możliwości wskazania innego terminu zapłaty VAT należnego. Z zasad realizacji projektu wynika, że dotacja nie jest przeznaczona na pokrycie VAT, dopuszczalna jest płatność VAT przez konkretnego przedsiębiorcę, na rzecz którego usługa będzie wykonywana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ponadto stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje w partnerstwie projekt . Głównym celem projektu jest podniesienie innowacyjności przedsiębiorstw poprzez usprawnienie transferu wiedzy z wykorzystaniem potencjału środowiska naukowego instytucji otoczenia biznesu. Zgodnie z założeniami naboru Partnerzy realizują usługi proinnowacyjne zgodnie z SzOOP, tj. audyt technologiczny wstępny, jako obligatoryjny dla każdego przedsiębiorcy, obejmujący m. in.: analizę sytuacji przedsiębiorstwa, sytuację branży/rynków, w których przedsiębiorstwo działa, trendów w obszarze technologii, w których pracuje przedsiębiorstwo, potencjału do absorbcji i skutecznego wykorzystania udzielonej pomocy. Następnie w zależności od potrzeb i decyzji przedsiębiorcy audyt technologiczny pogłębiony, który skupi się przede wszystkim na obszarze do poprawy wskazanym w audycie wstępnym. Będzie on zawierał (m.in.): ocenę potencjału i otoczenia funkcjonowania przedsiębiorcy, plan rozwoju przedsiębiorcy na podstawie nowych lub znacząco ulepszonych rozwiązań. W wyniku audytu wstępnego będzie możliwe także wsparcie w zakresie transferu wiedzy/technologii zgodnie z przedstawionym katalogiem. Każdy z Partnerów w ramach naboru na Partnerów w ofercie zadeklarował wsparcie dla minimum 80 przedsiębiorców. Łącznie Partnerzy wybrani do realizacji projektu zobligowali się do zrealizowania wsparcia dla 754 przedsiębiorstw. Każdy z Partnerów realizuje zadania zgodnie z budżetem, wskazującym koszty niezbędne do poniesienia dla wsparcia przedsiębiorców, przy czym zasadniczą cześć kosztów stanowią wynagrodzenia personelu.

Po stronie Partnerów pojawiają się następujące pozycje kosztowe:

  • Wynagrodzenia ekspertów wewnętrznych i zewnętrznych (spoza Jednostki);
  • Delegacje, wyjazdy służbowe personelu;
  • Szkolenia dla personelu;
  • Udział w konferencjach;
  • Odpisy amortyzacyjne;
  • Zakup analiz i ekspertyz;
  • Zakup i pokrycie kosztów uzyskania dostępu do baz, analiz;
  • Koszty pośrednie.

Całość przekazanych Partnerom środków będzie podlegała transferowi, służyć będzie pokryciu kosztów udzielania wsparcia przedsiębiorcom, co potwierdzone zostanie wydanymi zaświadczeniami o udzieleniu pomocy de minimis. Usługi będą świadczone przez Partnerów na rzecz przedsiębiorców z częściową odpłatnością, stanowiąc w części nieodpłatnej pomoc de minimis, udzielaną przedsiębiorcy przez Partnerów Projektu. Zgodnie z założeniami realizacji projektu, Liderowi projektu, przekazywana jest dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie zaliczki stanowiącej 95% wydatków kwalifikowanych całego Partnerstwa, zaś 5% kosztów kwalifikowanych projektu stanowi współfinansowanie ze środków własnych poszczególnych Partnerów i Lidera. Lider po akceptacji wniosku o płatność Partnera refunduje poniesione wydatki kwalifikowane (refundacyjny system rozliczeń pomiędzy Liderem i Partnerami zgodnie z założeniami umowy partnerskiej i ustalonym harmonogramem. Każdy z Partnerów zobowiązany jest transferować 100% dotacji/środków publicznych w postaci wsparcia na przedsiębiorstwa, które zdecydują się na skorzystanie z usług w ramach projektu. Umowy z uczestnikami projektu (przedsiębiorcami) będzie zawierał Wnioskodawca, przedmiotem umowy jest świadczenie proinnowacyjnych usług doradczych, tj. audytu technologicznego lub doradztwa z zakresu transferu technologii. Fundacja, tak jak każdy z Partnerów realizuje zadania projektu zgodnie z budżetem i zawartą umową. Dotacja przekazywana jest na całość realizacji projektu, bez wyszczególnienia usług dla konkretnych przedsiębiorstw. Jeżeli Wnioskodawca nie otrzymałby dotacji, to nie realizowałby projektu. Decyzja o realizacji projektu przez całe konsorcjum projektowe złożone z 9 instytucji warunkowana jest przez odpowiednie Uchwały Zarządu Województwa , zatem można jednoznacznie przyjąć, iż w przypadku nieotrzymania wsparcia Lider i Partnerzy w tym Fundacja nie realizowaliby identycznych działań - tj. działań w zakresie i terminach określonych umową . Otrzymana dotacja przeznaczona jest w całości na realizację projektu. Projekt dotyczy realizacji konkretnego przedsięwzięcia, którego celem jest osiągnięcie wskaźników zakładanych we wniosku o dofinansowanie. Dofinansowanie pozostaje w ścisłym związku zarówno z ponoszonymi wydatkami kwalifikowalnymi projektu, jak i z osiągnięciem wskaźników określonych w umowie. Wnioskodawca będzie się rozliczał z Liderem kwartalnie w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych. Zgodnie z umową zawartą z Liderem projektu, w przypadku niewykorzystania środków na realizację projektu w całości lub części Fundacja jest zobowiązana zwrócić nieuznaną za koszty kwalifikowane część otrzymanych refundacji na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą (IP).

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do tego przepisu, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej: Dyrektywą 2006/112/WE Rady, z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Jak wskazano powyżej, włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Tym samym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Koniecznym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia subwencja bezpośrednio związana z ceną.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Limited v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy, by możliwe było jej ustalenie. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, że dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu usługę pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można i należy potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Należy zwrócić uwagę, że dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cel, na który ta dotacja jest przeznaczona.

Jak już wskazano, kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Tym samym, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Jak wskazano powyżej kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja przekazywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi bowiem do stwierdzenia, że przekazywane Wnioskodawcy środki finansowe na realizację przedmiotowego projektu stanowią dotację, która ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Przedmiotowy projekt jest konkretnym zadaniem, wyodrębnionym z ogólnej działalności Wnioskodawcy i jak wskazano w treści wniosku całość przekazanych Partnerom środków będzie podlegała transferowi, służyć będzie pokryciu kosztów udzielania wsparcia przedsiębiorcom, co potwierdzone zostanie wydanymi zaświadczeniami o udzieleniu pomocy de minimis. Wnioskodawca zobowiązany jest transferować 100% dotacji w postaci wsparcia na przedsiębiorstwa, które zdecydują się na skorzystanie z usług w ramach projektu. Nadto realizacja projektu po stronie Wnioskodawcy jest ściśle uzależniona od otrzymanej dotacji. Bowiem jak wskazano we wniosku jeżeli Wnioskodawca nie otrzymywałby dotacji, to nie realizowałby projektu.

Poprzez sfinansowanie części kosztów usługi, odbiorca nie będzie płacił całej kwoty, co oznacza, że ww. pomoc będzie miała przełożenie na cenę usługi, redukując kwotę należną o koszty refundowane dofinansowaniem. Dofinansowanie to bezpośrednio zatem będzie kształtowało cenę usługi (tj. pokrycie części kosztów świadczenia usług z otrzymanej pomocy finansowej będzie pozwalało na ich organizowanie dla odbiorców po obniżonej cenie), zatem będzie miało charakter cenotwórczy.

Zatem otrzymywane przez Wnioskodawcę środki finansowe stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją ww. projektu należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach projektu, gdyż dzięki dofinansowaniu usługi będą świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz przedsiębiorców z częściową odpłatnością, a w normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za usługi wykonywane w ramach projektu co najmniej równa wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem, lub nie doszłoby w ogóle do realizacji projektu.

Ponadto w tym miejscu należy podkreślić, że to, na co Wnioskodawca przeznacza przedmiotową dotację, tj. na sfinansowanie zakupów (pokrycie kosztów) jest sprawą drugorzędną, bowiem zwykle tak jest, że środki uzyskane przez podmiot świadczący usługi są przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z wykonaniem danej usługi. Istotne w przedmiotowej sprawie jest to, że wykonanie usług jest zależne od otrzymania dotacji, co przeczy tezie, że nie stanowi ona dopłaty do świadczonych usług.

W związku z powyższym otrzymana dotacja w istocie w sposób zindywidualizowany i policzalny związana będzie z wartością danego świadczenia, a więc jego ceną, ustaloną w tym przypadku, na poziomie poniesionych kosztów, bowiem możliwe będzie zidentyfikowanie ekonomicznej i bezpośredniej zależności pomiędzy dotacją, a ostateczną wartością (ceną) wykonanej usługi.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy stwierdzić zatem należy, że przedmiotowa dotacja stanowiąca pokrycie kosztów realizacji projektu jest dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług jako wynagrodzenie od podmiotu trzeciego i stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Podstawą opodatkowania otrzymanej dotacji będzie jej wartość pomniejszona zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o kwotę podatku. Zatem w kwocie dotacji powinna zostać zawarta kwota podatku.

Podsumowując, dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast odnośnie kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji zauważyć należy, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Ww. przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego.

I tak, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.

W myśl art. 19a ust. 6 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Odnosząc zatem okoliczności sprawy do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że obowiązek podatkowy dla otrzymanej dotacji powstanie na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy w momencie otrzymania tej dotacji, tj. z chwilą uznania rachunku bankowego Wnioskodawcy kwotą dotacji.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo należy wskazać, że analiza treści załączników nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tut. organ nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników, a niniejszą interpretację wydano na podstawie opisu sprawy przedstawionego we wniosku.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie:

  • nieuznania za podstawę opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach realizowanego projektu,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji.

Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej