Możliwość korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w związku ze świadczonymi usługami. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.514.2022.4.WL

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.514.2022.4.WL

Temat interpretacji

Możliwość korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w związku ze świadczonymi usługami.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 20 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w związku ze świadczonymi usługami oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 września 2022 r. (data wpływu 6 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się świadczeniem pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Wnioskodawca świadczy usługi polegające na:

analizie i omówieniu wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie (również funkcjonalności integracyjnych z innymi systemami),

modelowaniu i projektowaniu automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie,

przedstawianiu funkcjonalności systemu polegającą na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie,

pomocy w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego,

weryfikacji czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi,

przeprowadzaniu ogólnych testów i raportowaniu błędów, pomocy w ich rozwiązywaniu.

Wnioskodawca nie udziela porad, fachowych zaleceń w zakresie informatyki. Jego usługi polegają jedynie na świadczeniu pomocy technicznej oraz dokonywaniu analizy technicznej. Wnioskodawca w poprzednim roku podatkowym osiągnął przychód nieprzekraczający 2.000.000 euro. Wnioskodawca nie spełnia ponadto żadnej przesłanki wskazanej w art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie pozbawiającej go możliwości stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z klasyfikacją wskazaną przez Urząd Statystyczny w piśmie z dnia ... r., nr ... opisane wyżej usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. W związku z tym niniejszym wnioskiem Wnioskodawca pragnie ustalić prawidłową stawkę ryczałtu dla przychodów ze świadczonych przez siebie usług.

Ponadto Wnioskodawca pragnie potwierdzić możliwość stosowania przez niego zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, z uwagi iż w wyniku klasyfikacji wskazanej przez Urząd Statystyczny dokona on zmiany kodu PKD prowadzonej przez siebie działalności na kod powiązany z PKWiU wskazany przez Urząd Statystyczny, tj. na kod PKD 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan:

Na pytanie Organu „Od kiedy prowadzi Pan działalność gospodarczą? – należy podać dzień, miesiąc, rok” odpowiedział Pan „Działalność gospodarczą prowadzę od ... 2021 r.”

Na pytanie Organu „Czy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą” odpowiedział Pan „Nie jestem zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.”

Na pytanie Organu „Czy w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wartość sprzedaży za 2021 r. nie przekroczyła kwoty 200 000 zł?” odpowiedział Pan „W prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej wartość sprzedaży za 2021 r. nie przekroczyła kwoty 200 000 zł (w proporcji do okresu prowadzonej działalności).”

Na pytanie Organu „Czy w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej przewidywana wartość sprzedaży za 2022 r. nie przekroczy kwoty 200 000 zł?” odpowiedział Pan „W prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej przewidywana wartość sprzedaży za 2022 r. nie przekroczy kwoty 200 000 zł.”

Na pytanie Organu „Jeżeli rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej w 2022 r., to należy wskazać, czy przewidywana przez Pana wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2022, nie przekroczy kwoty 200 000,00 zł?” odpowiedział Pan „Nie rozpocząłem działalności gospodarczej w 2022 r., w związku z tym, to pytanie jest bezprzedmiotowe i tym samym pozostawiam je bez odpowiedzi.”

Na pytanie Organu „Czy w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej świadczy/będzie Pan świadczył usługi doradztwa?” odpowiedział Pan „W prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej nie świadczę/nie będę świadczył usług doradztwa.”

Na pytanie Organu „Czy w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wykonuje/będzie Pan wykonywał - inne niż usługi doradcze - czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, należy wskazać jakie to czynności?” odpowiedział Pan „Wskazuję, iż w prowadzonej przeze mnie działalności gospodarcze nie wykonuję i nie będę wykonywać ani usług doradczych ani innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.”

Pytanie

Czy Wnioskodawca świadcząc usługi opisane w stanie faktycznym może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, świadcząc usługi opisane w stanie faktycznym może on korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Nie każdy jednak podatnik może z ww. zwolnienia skorzystać. Ustawodawca przewidział bowiem pewne kategorie czynności, które wykluczają stosowanie zwolnienia, czego wyraz dał w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT (ust. 1 - dostawy określonych towarów, ust. 2 - świadczenie określonych usług).

Jedną z kategorii wykluczających możliwość zastosowania zwolnienia są przewidziane w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit b) usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Niestety żadne przepisy ustawy nie wyjaśniają co należy rozumieć poprzez usługi doradztwa. Należy zatem posiłkować się znaczeniem językowym tego pojęcia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „doradztwo" to „udzielanie fachowy porad”. Natomiast „doradzać” jest definiowane jako „udzielać porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwem jest zatem udzielanie fachowych zaleceń, porad. Swojego czasu potwierdził to WSA w ..., który w wyroku z dnia 4 kwietnia 2013 r., sygn. akt I SA/Łd 183/13 wskazał, że „Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych.”

Na co należy zwrócić uwagę, sam wybór PKD 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki nie skutkuje utratą ww. zwolnienia. Żaden przepis ustawy o VAT nie uzależnia prawa do zwolnienia od wybranego kodu PKD. Istotny jest jedynie faktyczny charakter czynności jakie wykonuje podatnik. W niniejszej sprawie Wnioskodawca:

analizuje i omawia wymagania biznesowe związane z wdrożenie wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie (również funkcjonalności integracyjnych z innymi systemami),

modeluje i projektuje automatyzacje procesy wdrożeniowe nowych funkcjonalności w systemie,

przedstawia funkcjonalność systemu polegającą na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie,

pomaga w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego,

weryfikuje czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi,

prowadzi ogólne testy i raportuje błędy, pomaga w ich rozwiązaniu.

Czynności Wnioskodawcy skupiają się zatem na projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych oraz na pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych. Wnioskodawca, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zwrócił się do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o klasyfikacji jego usług do właściwego kodu PKWiU. W wyniku analizy czynności jakie wykonuje Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej za właściwy został mu wskazany kod 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Oznacza to, że w ocenie Urzędu Statystycznego charakter faktycznych czynności Wnioskodawcy przesądza o prawidłowości uznania ich za czynności związane z pomocą techniczną w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Wnioskodawca nie będzie zatem wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, w szczególności czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie będą polegały na udzielaniu porad, opinii, i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa. Ponadto, przewidywana wartość sprzedaży w 2020 r. nie przekroczy kwoty 200.000 zł. Tym samym Wnioskodawca spełni wskazane wyżej warunki i będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia od VAT określonego w art 113 ust. 1 ustawy. Zauważyć przy tym należy, iż ustawa o VAT, a w szczególności art. 113 ust. 1 pkt 1 wskazujący na wyłączenia ze zwolnienia z podatku VAT w związku z dokonywaniem konkretnych dostaw odwołuje się jedynie do klasyfikacji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), nie natomiast do kodów określających rodzaj prowadzonej działalności (PKD). W świetle przepisów ustawy jest bowiem bez znaczenia jaki kod działalności zostanie przez podatnika wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Kody PKD wprowadzone zostały przede wszystkim w celach statystycznych, pomagając ustalić ile i jakie firmy działają w poszczególnych branżach - określają rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. Z punktu widzenia stosowania przepisów ustawy o VAT istotny jest jedynie faktyczny charakter czynności jakie są wykonywane przez podatnika, co zostaje uzewnętrznione w kodzie PKWiU określającym konkretne usługi bądź konkretne towary.

Linia interpretacyjna wypracowana na przestrzeni lat w odniesieniu do usług świadczonych przez informatyków/programistów jest jednolita i pozytywnie opowiada się za wykładnią zaprezentowaną powyżej przez Wnioskodawcę. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 17 grudnia 2019 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.622.2019.2.ZD potwierdził, że podatnik świadczący usługi informatyczne nie wykonujący przy tym czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT nie jest wykluczony ze zwolnienia z podatku VAT. Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 23 kwietnia 2012 r., nr IBPP1/443-58/12/MS również potwierdza, że: „jeżeli Wnioskodawca rzeczywiście nie wykonywał i nie wykonuje żadnych czynności, których istotą jest jakiegokolwiek rodzaju doradztwo (np. w zakresie informatyki), wówczas w sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 12 załącznika do obowiązującego obecnie rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jak i z poz. 13 obowiązującego uprzednio rozporządzenia w tym zakresie.” Mając powyższe na względzie Wnioskodawca świadcząc usługi opisane w stanie faktycznym może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy, wynika, że:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Na podstawie art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

wyrobów tytoniowych,

samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy stanowi, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.

Wskazania tu wymaga, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Ponieważ brak w ustawie definicji doradztwa, to należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że od ... 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się świadczeniem pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zgodnie z klasyfikacją wskazaną przez Urząd Statystyczny w piśmie z dnia ... r., nr ... opisane wyżej usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. W wyniku klasyfikacji wskazanej przez Urząd Statystyczny dokona Pan zmiany kodu PKD prowadzonej przez siebie działalności na kod powiązany z PKWiU wskazany przez Urząd Statystyczny, tj. na kod PKD 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Świadczone przez Pana usługi polegają jedynie na świadczeniu pomocy technicznej oraz dokonywaniu analizy technicznej. W prowadzonej przez Pana działalności gospodarcze nie wykonuje i nie będzie Pan wykonywał ani usług doradczych ani innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży za 2021 r. nie przekroczyła kwoty 200 000 zł (w proporcji do okresu prowadzonej działalności). Przewidywana wartość sprzedaży za 2022 r. nie przekroczy kwoty 200 000 zł.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w związku ze świadczonymi usługami.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów wskazuje, że skoro wartość Pana sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności w roku podatkowym 2021, nie przekroczyła 200 000 zł oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pan usług doradztwa i nie wykonuje Pan innych czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Pana wartość sprzedaży za rok 2022 przekroczy kwotę 200 000 zł, lub wykona Pan jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pan prawo do tego zwolnienia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi Pan się zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).