Opodatkowanie podatkiem VAT kwoty nagród otrzymywanych w Konkursie oraz sposób ustalenia podstawy opodatkowania. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.29.2019.3.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.02.2020, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.29.2019.3.AK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Opodatkowanie podatkiem VAT kwoty nagród otrzymywanych w Konkursie oraz sposób ustalenia podstawy opodatkowania.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2019 r. (data wpływu 27 listopada 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2020 r. (data wpływu 12 lutego 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 28 stycznia 2020 r. znak 0114-KDIP4-1.4012.29.2019.2.AK (skutecznie doręczone dnia 30 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT kwoty pierwszej nagrody w Konkursie oraz ustalenia podstawy opodatkowania metodą w stu jest prawidłowe,
  • braku opodatkowania podatkiem VAT kwoty drugiej i trzeciej nagrody oraz dwóch wyróżnień w Konkursie oraz nieuwzględniania w podstawie opodatkowania w odniesieniu do pierwszej nagrody, kwot przypadających dla osób, które nie zarejestrowały się jako czynni podatnicy podatku VAT jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT kwoty nagród otrzymywanych w Konkursie oraz sposobu ustalenia podstawy opodatkowania. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 4 lutego 2020 r., złożonym w dniu 5 lutego 2020 r. (data wpływu 12 lutego 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 28 stycznia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Muzeum (...), zwane dalej Wnioskodawcą lub Muzeum, działa w szczególności na podstawie:

  1. ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.);
  2. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.);
  3. rozporządzenia ().

Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Organizatorem Muzeum jest Minister (), który zapewnia środki niezbędne do jego utrzymania i rozwoju. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego sprawuje nadzór nad Muzeum w zakresie określonym w ustawie o muzeach. Muzeum jest państwową instytucją kultury. Gospodarka finansowa Muzeum prowadzona jest na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Wnioskodawca był organizatorem konkursu, zwanym dalej Konkursem. Konkurs był konkursem jednoetapowym w rozumieniu art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Konkurs był prowadzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych oraz regulaminu konkursu, zwanego dalej również Regulaminem.

Przedmiotem Konkursu było opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej ekspozycji Muzeum (...) w pawilonie wystawowym w W(), zapewniającej realizację misji tej instytucji (dalej także jako: Koncepcja). Przez koncepcję (...) należy rozumieć ideę ekspozycji, wybrane detale dotyczące ekspozycji oraz sposób wykorzystania na cele programowe i edukacyjne przestrzeni, stanowiącej obszar projektowania w pawilonie wystawowym w W(...). Przez opracowanie koncepcji, stanowiące zadanie konkursowe, należy rozumieć przedstawienie w pracy konkursowej:

  1. opisu idei całej ekspozycji Muzeum (...) we wszystkich modułach wystawowych;
  2. elementów ekspozycji oraz ścieżek zwiedzania w dowolnej części obszaru modułu wystawowego nr 01, dotyczących okresu ();
  3. elementów ekspozycji, dotyczących () w dowolnej części obszaru modułu wystawowego nr 01 na powierzchni nie mniejszej niż 150 m2 i nie większej niż 200 m2, spójnych z pozostałymi elementami ekspozycji, dotyczącymi okresu ();
  4. elementów ekspozycji, dotyczących (), w dowolnej części obszaru modułu wystawowego nr 02 na powierzchni nie mniejszej niż 150 m2 i nie większej niż 200 m2;
  5. elementów ekspozycji oraz ścieżek zwiedzania w całym obszarze modułu wystawowego nr 04, dotyczących broni (), przy czym część () należy zaprojektować na powierzchni nie mniejszej niż 70 m2 i nie większej niż 80 m2;
  6. opisu roli multimediów w odniesieniu do poszczególnych elementów ekspozycji we wszystkich modułach wystawowych oraz ewentualnie w holu wejściowym, z wyłączeniem Sali .

Celem Konkursu było uzyskanie najlepszej kompleksowej koncepcji () Muzeum (...) w pawilonie wystawowym (...), odpowiadającej funkcji i społecznej randze tej instytucji, odpowiadającej wytycznym projektowym i założeniom finansowym organizatora oraz zapewniającej realizację misji Muzeum (...).

Zgodnie z Regulaminem uczestnikami konkursu mogły być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz podmioty te występujące wspólnie, spełniające warunki udziału w konkursie (dalej także jako: Uczestnik lub Uczestnicy). Konkurs nie był skierowany wyłącznie do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Prowadzenie przez Uczestnika pozarolniczej działalności gospodarczej nie było koniecznym warunkiem uczestnictwa w Konkursie.

Pracę konkursową mogli złożyć wyłącznie uczestnicy, którzy zostali dopuszczeni do udziału w konkursie oraz zaproszeni do składania prac konkursowych.

W Konkursie mogły zostać przyznane trzy nagrody pieniężne, dwa wyróżnienia pieniężne oraz jedna nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej.

Oceny prac konkursowych dokonał Sąd Konkursowy. Muzeum zrealizuje wyłącznie nagrody i wyróżnienia pieniężne, które zaproponował Sąd Konkursowy i zatwierdził Kierownik Zamawiającego. Podstawą do wypłaty nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych, a także do realizacji nagrody w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej, był protokół z przebiegu prac Sądu Konkursowego, zatwierdzony przez Muzeum, oraz oświadczenia o wyrażeniu zgody na przeniesienie na organizatora prawa własności prac konkursowych oraz praw autorskich do prac konkursowych na warunkach określonych w Regulaminie, złożone przez uczestników występujących samodzielnie albo uczestników będących pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, którym zostały przyznane nagrody pieniężne lub wyróżnienia pieniężne.

Prace konkursowe mogły zawierać część graficzną, część opisową oraz część identyfikacyjną. Część graficzna obejmowała przygotowanie sześciu sztywnych plansz, naklejonych na lekki podkład, w formacie 100 x 70 cm każda, w układzie poziomym. W części graficznej należało zawrzeć rysunki, perspektywy lub wizualizacje w dowolnej ilości i w dowolnej skali, a także rzuty lub przekroje w dowolnej ilości i w skali 1:100. Część opisową należało przygotować w postaci dwóch identycznych egzemplarzy zeszytu w formacie A3, w formie pisemnej, w języku polskim, dowolnie oprawionych, z ponumerowanymi stronami, o objętości nie większej niż 50 stron. Część identyfikacyjna obejmowała zamkniętą kopertę zawierającą: kartę identyfikacyjną; kartę autorską; oświadczenie o przeniesieniu na organizatora własności pracy konkursowej oraz praw autorskich do pracy konkursowej; pendrivy lub płyty CD lub DVD zawierające:

  1. wersję elektroniczną części graficznej i części opisowej pracy konkursowej;
  2. prezentację multimedialną na temat pracy konkursowej, w dowolnym formacie, o długości nieprzekraczającej 180 sekund, przeznaczoną przez organizatora do celów informacyjnych i promocyjnych po rozstrzygnięciu konkursu.

W zakresie prawa własności prac konkursowych i praw autorskich do prac konkursowych regulamin przewidywał, że uczestnik konkursu występujący samodzielnie albo uczestnicy konkursu będący pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, którym została przyznana pierwsza nagroda pieniężna oraz nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki przenoszą na organizatora prawo własności wszystkich rzeczy składających się na ich pracę konkursową. Przeniesienie prawa własności rzeczy, następuje z dniem wypłacenia uczestnikowi albo uczestnikom pierwszej nagrody pieniężnej. Z tytułu przeniesienia prawa własności rzeczy, uczestnikowi albo uczestnikom nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.

Z zastrzeżeniem pkt 1.7 rozdziału V Regulaminu, uczestnicy konkursu, którym nie została przyznana pierwsza nagroda pieniężna i nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej nie byli obowiązani do przeniesienia na organizatora prawa własności wszystkich rzeczy składających się na ich prace konkursowe. W pkt 1.7 rozdziału 5 Regulaminu postanowiono jednak, że z dniem upływu czterech lat od opublikowania ogłoszenia o wynikach konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej organizator nabywa prawo własności wszystkich rzeczy składających się na prace konkursowe wymienione, jeżeli w tym okresie żaden z uczestników występujących samodzielnie albo żaden z uczestników występujących wspólnie nie złoży wniosku o zwrot ich pracy konkursowej lub nie odbierze ich pracy konkursowej. Z tytułu przeniesienia prawa własności, o którym mowa w pkt 1.7 rozdziału V, uczestnikowi albo uczestnikom nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.

W odniesieniu do autorskich praw majątkowych do prac konkursowych Regulamin stanowił w pkt 2.3 rozdziału V, że wszyscy uczestnicy konkursu występujący samodzielnie albo wszyscy uczestnicy konkursu będący pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie przenoszą na organizatora autorskie prawa majątkowe do ich prac konkursowych, w tym również do prezentacji multimedialnych, na polach eksploatacji wskazanych w Regulaminie, tj.:

  1. publiczne wystawianie oryginałów utworów w postaci prac konkursowych na terytorium RP w okresie dwóch miesięcy od dnia opublikowania ogłoszenia o wynikach konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
  2. wytwarzanie dowolną techniką kopii utworów w postaci prac konkursowych w celu umieszczenia w dowolnej publikacji, w dowolnym utworze audiowizualnym lub w dowolnym wideogramie;
  3. wprowadzanie do obrotu całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych jako części dowolnej publikacji, dowolnego utworu audiowizualnego lub dowolnego wideogramu;
  4. publiczne udostępnianie całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych, następuje z dniem opublikowania ogłoszenia o wynikach konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych, o którym mowa powyżej, żadnemu uczestnikowi nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.

Niezależnie od powyższego, uczestnik Konkursu występujący samodzielnie albo uczestnicy konkursu będących pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, którym została przyznana pierwsza nagroda pieniężna oraz nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki przenosi lub przenoszą na organizatora autorskie prawa majątkowe do utworu w postaci pracy konkursowej na następujących polach eksploatacji:

  1. wykonywanie wszelkiej dokumentacji objętej zakresem szczegółowego opracowania pracy konkursowej;
  2. wykonywanie wszelkich robót i innych czynności niezbędnych do zrealizowania pracy konkursowej;
  3. w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie dowolną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
  4. w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy;
  5. w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w pkt 4 - publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie, nadawanie, reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych, o których mowa powyżej, następuje z dniem wypłacenia uczestnikowi albo uczestnikom pierwszej nagrody pieniężnej. Z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych, temu uczestnikowi albo uczestnikom nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.

Z zastrzeżeniem pkt 2.3 rozdziału V Regulaminu, uczestnicy konkursu, którym nie została przyznana pierwsza nagroda pieniężna i nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej nie są obowiązani do przeniesienia na organizatora autorskich praw majątkowych do ich prac konkursowych w zakresie określonym dla uczestnika, któremu została przyznana pierwsza nagroda pieniężna oraz nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.

W przypadku, gdy z przepisów prawa będzie wynikać obowiązek wystawienia i złożenia faktury lub innego dokumentu, wypłata poszczególnych nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych nastąpi nie wcześniej niż po złożeniu faktury lub innego dokumentu przez uczestnika lub uczestników, któremu lub którym została przyznana nagroda pieniężna lub wyróżnienie pieniężne.

Wypłata nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych nastąpi przelewem, na rachunki bankowe wskazane w częściach identyfikacyjnych prac konkursowych.

Nagrody pieniężne oraz wyróżnienia pieniężne przed ich wypłatą zostaną pomniejszone o kwotę podatku, w przypadku gdy z odrębnych przepisów będzie wynikać obowiązek ich opodatkowania. Uczestnikami Konkursu mogły być osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (niebędące podatnikami) lub podatnicy podatku od towarów i usług czynni lub zwolnieni od opodatkowania tym podatkiem.

Wnioskodawca występuje z wnioskiem jako zamawiający w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Ponadto, zważywszy że Muzeum jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, zaś przedmiot Konkursu będzie wykorzystywany również do działalności dającej prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca występuje również w roli podatnika podatku od towarów i usług.

W wyniku rozstrzygnięcia Konkursu przyznano nagrody:

  1. Pierwsza nagroda pieniężna została przyznana uczestnikom występującym wspólnie, tj. trzem osobom fizycznym, z których jedna jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz przedsiębiorcą, a pozostałe nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT ani nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej. Występujący wspólnie uczestnicy udzielili pełnomocnictwa do reprezentowania przed Muzeum, w tym odebrania nagrody, jednemu z uczestników.
    Pierwsza Nagroda pieniężna - zgodnie z kartą identyfikacyjną pracy konkursowej, na wniosek tych uczestników - ma być przekazana na wskazany rachunek bankowy jednej z powyższych osób, tj. osoby niezarejestrowanej jako podatnik VAT ani nieprowadzącej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  2. Druga nagroda pieniężna została przyznana trzem osobom fizycznym będącym wspólnikami spółki cywilnej, będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT,
  3. Trzecia nagroda pieniężna została przyznana osobie fizycznej będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą,
  4. wyróżnienie pieniężne zostało przyznane osobie fizycznej będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Podsumowując:

  1. Konkurs posiadał Regulamin określający nazwę konkursu, organizatora, uczestników konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
  2. W Konkursie istniał element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu, tzn. w Konkursie wyłoniona została ograniczona liczba zwycięzców, którym przyznana zostanie ograniczona liczba nagród i wyróżnień.
  3. Celem Konkursu było uzyskanie najlepszej kompleksowej koncepcji programowo- przestrzennej ekspozycji Muzeum (...) w pawilonie wystawowym w W(...).
  4. Konkurs nie był skierowany wyłącznie do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Prowadzenie działalności gospodarczej przez uczestnika nie było koniecznym warunkiem uczestnictwa w Konkursie.
  5. Nagrody przyznano laureatom, którzy są oraz nie są podatnikami podatku od towarów i usług. Występuje różnica między zakresem przenoszonych na Muzeum praw autorskich pomiędzy laureatem pierwszej nagrody pieniężnej i pozostałych nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych.
  6. Laureaci pierwszej nagrody są zarówno podatnikami podatku od towarów i usług, jak i osobami, które według złożonych oświadczeń, nie prowadzą działalności gospodarczej (nie są podatnikami podatku od towarów i usług). Muzeum nie jest znany sposób podziału nagrody pieniężnej pomiędzy laureatami pierwszej nagrody. Zgodnie ze złożonymi oświadczeniami, nagroda należna wszystkim laureatom ma zastać przekazana na rachunek uczestnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej.

W piśmie z dnia 4 lutego 2020 r. (data wpływu 12 lutego 2020 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, Strona wskazała, że wartość części pierwszej nagrody w Konkursie zorganizowanym przez Wnioskodawcę, jaka będzie przypadała każdemu z laureatów tej nagrody, niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT, nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy VAT, tj. kwoty 200.000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w konkursie na koncepcję Muzeum (...) w pawilonie wystawowym(...) pierwsza, druga i trzecia nagroda pieniężna oraz dwa wyróżnienia pieniężne są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeżeli podmiot, któremu została przyznana nagroda lub wyróżnienie, jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT czynnym?

  • Czy pierwsza, druga i trzecia nagroda pieniężna oraz dwa wyróżnienia pieniężne stanowią kwoty brutto, w których należny podatek od towarów i usług jest zawarty, zatem laureaci będący podatnikami VAT czynnymi powinny obliczyć podatek należny metodą w stu?
  • Czy w przypadku pierwszej nagrody podstawą obliczenia podatku powinna być wartość pierwszej nagrody (w całości), czy też kwota, jaka zgodnie z ustaleniami pomiędzy laureatami pierwszej nagrody, przypada podatnikowi VAT czynnemu?

    Stanowisko Wnioskodawcy:

    Zdaniem Muzeum, w Konkursie na koncepcję Muzeum (...) w pawilonie wystawowym (...) w odniesieniu do pytania nr 1:

    1. pierwsza nagroda pieniężna podlega opodatkowaniu i jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli podmiot, któremu została przyznana nagroda lub wyróżnienie, jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT czynnym
    2. druga i trzecia nagroda pieniężna oraz dwa wyróżnienia pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    W odniesieniu do pytania nr 2, zdaniem Muzeum, pierwsza, druga i trzecia nagroda pieniężna oraz dwa wyróżnienia pieniężne stanowią kwoty brutto, w których należny podatek od towarów i usług jest zawarty, zatem laureaci będący podatnikami VAT czynnymi powinni obliczyć podatek metodą w stu.

    W odniesieniu do pytania nr 3, w przypadku pierwszej nagrody pieniężnej podstawą obliczenia podatku powinna być wartość tej pierwszej nagrody w zakresie w jakim zgodnie z ustaleniami pomiędzy laureatami tej pierwszej nagrody, część nagrody przypada podatnikowi VAT czynnemu.

    Uzasadnienie własnego stanowiska

    Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    W wyroku NSA z dnia 6 kwietnia 2018 r. sygn. I FSK 961/16 podkreślono: Z powołanego przepisu wynika, że usługą jest każde, co do zasady, odpłatne świadczenie, które nie jest dostawą towarów i które przejawia się tym, że świadczeniobiorca (konsument) wynosi z niego, choćby nawet potencjalną korzyść. Posiłkując się także wskazówkami zawartymi w orzeczeniach Trybunału Sprawiedliwości (np. wyrok z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93, wyrok z 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81, wyrok z 5 lutego 1980 r. w sprawie C-154/80 czy w sprawie C- 276/97, C-358/97 i 408/97) formułuje się ogólne stanowisko, że za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być relacje, w których:

    • istnieje jakiś związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
    • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
    • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
    • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
    • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

    Pomiędzy Muzeum a Uczestnikiem, który otrzyma pierwszą nagrodę pieniężną, na skutek przystąpienia do Konkursu nawiąże się stosunek prawny, w ramach którego dojdzie do wymiany wzajemnych świadczeń. Z treści Regulaminu wynika, że pierwsza nagroda pieniężna stanowi ekwiwalentne świadczenie za przeniesienie praw do prac konkursowych. W kontekście stanu faktycznego wniosku należy uznać, że na skutek przeprowadzenia Konkursu nastąpi wykonanie usługi na rzecz Muzeum przez uczestnika lub uczestników będących podatnikami podatku od towarów i usług, który otrzymał lub otrzymali pierwszą nagrodę pieniężną. W wyniku Konkursu Muzeum zrealizuje cel obejmujący uzyskanie najlepszej kompleksowej koncepcji () Muzeum (...) w pawilonie wystawowym (...), odpowiadającej funkcji i społecznej randze tej instytucji, odpowiadającej wytycznym projektowym i założeniom finansowym organizatora oraz zapewniającej realizację misji Muzeum (...). Istnieje zatem bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie Muzeum (prawa do prac) oraz uczestnika lub uczestników, któremu lub którym zostanie przyznana pierwsza nagroda pieniężna (nagroda wyrażona w pieniądzu).

    Jak wynika z Regulaminu, Muzeum nabędzie również prawo własności rzeczy i autorskie prawa majątkowe do prac konkursowych na polach eksploatacji określonych w Regulaminie. Zgodnie z art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1333 ze zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania. W szczególności, przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe). Na podstawie ust. 2 pkt 6 powołanego artykułu, przedmiotem prawa autorskiego są m.in.: utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne. W wyniku Konkursu dojdzie zatem do wykonania przez uczestnika lub uczestników, którzy otrzymali pierwszą nagrodę pieniężną, usługi na rzecz Muzeum w zamian za wynagrodzenie.

    Mając na względzie postanowienia art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., dla stwierdzenia odpłatnego charakteru czynności bez znaczenia prawnego pozostaje kwestia, w jaki sposób określono wynagrodzenie. Nie ma znaczenia okoliczność, że wynagrodzenia w niniejszym przypadku określono jako pierwszą nagrodę pieniężną. W każdym przypadku kwoty należne uczestnikom stanowią bowiem ekwiwalent świadczenia w postaci przeniesienia na Muzeum praw do prac konkursowych. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Biorąc powyższe pod uwagę pierwsza nagroda pieniężna będzie stanowiła wynagrodzenie za wykonanie usługi na rzecz Muzeum (przeniesienie praw do prac konkursowych).

    Muzeum wskazuje, że powyższe stanowisko jest zgodne z utrwaloną praktyką interpretacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Analogiczny pogląd wyrażono w szczególności w interpretacjach z dnia:

    1. 7 kwietnia 2019 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.81.2019.2.RR: Z opisu sprawy wynika, że nagrodzony w konkursie architektonicznym to uprawniony architekt - podmiot prowadzący jednoosobowo działalność gospodarczą, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto jak wynika z opisu sprawy w przypadku zgłoszenia do Organizatora konkursu - Miasta - roszczeń przez osoby trzecie w związku z naruszeniem jakichkolwiek praw do utworu Wnioskodawca przejmie i zaspokoi wynikające z tego tytułu roszczenia, zwolni zamawiającego od odpowiedzialności z tytułu roszczeń, postępowań, szkód, kar umownych, strat. Tym samym w omawianej sytuacji pomiędzy Wnioskodawcą i Organizatorem konkursu istnieje stosunek prawny określający warunki wynagrodzenia i odpowiedzialności, którego zapisy wskazują, że Wnioskodawca w związku z wykonaniem zobowiązań występuje w charakterze podatnika podatku VAT.
      Zatem stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie Wnioskodawca świadcząc na rzecz Miasta usługę polegającą na przeniesieniu autorskich praw majątkowych do nagrodzonej pracy działa w charakterze podatnika VAT, co ostatecznie przesądza o opodatkowaniu tej czynności podatkiem od towarów i usług.
      Tym samym Wnioskodawca w związku z wygraniem konkursu i otrzymaniem nagrody pieniężnej jako laureat prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT jest zobowiązany opodatkować uzyskane środki finansowe podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy.
    2. 5 grudnia 2018 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.768.2018.1.WL: Zatem w analizowanym przypadku, otrzymane przez Wnioskodawczynię - będącą czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług - środki finansowe jako nagroda w konkursie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ stanowią wynagrodzenie za wykonaną usługę polegającą na przeniesieniu wszystkich egzemplarzy pracy konkursowej, nośników na których praca ta została utrwalona oraz całości autorskich praw majątkowych do pracy konkursowej na rzecz Gminy - organizatora konkursu.
    3. 7 września 2018 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.495.2018.3.ŻR: Z powyższego wynika, że w analizowanym przypadku pomiędzy Wnioskodawcą (organizatorem konkursu) a wykonanym przez zwycięzców konkursu świadczeniem - przeniesieniem praw majątkowych do prac, istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Wypłata nagrody następuje bowiem nie w związku z samym udziałem w konkursie, ale w zamian za przeniesienie praw majątkowych do wybranych prac. A zatem wypłata nagrody stanowi de facto wynagrodzenie za wykonanie konkretnego świadczenia.
      W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, że przeniesienie praw majątkowych do prac nagrodzonych w konkursie na koncepcję architektoniczną wpisuje się w definicję świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i w konsekwencji - na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
      (...) Zatem w analizowanym przypadku, zwycięzcy konkursu na koncepcję architektoniczną organizowanego przez Wnioskodawcę, będący podatnikami VAT, otrzymujący nagrody stanowiące wynagrodzenie za wykonaną na rzecz Wnioskodawcy usługę polegającą na przeniesieniu praw majątkowych do prac, są zobowiązani, wykonane na rzecz Wnioskodawcy ww. świadczenie udokumentować fakturą, stosownie do ww. art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy.
      W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, jeżeli uczestnik Konkursu prowadzi działalność gospodarczą i jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., to pierwsza nagroda pieniężna będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jak stanowi ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Art. 106b ust. 1 pkt 1 stanowi zaś, że podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Zgodnie z art. 106b ust. 2 Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

    Muzeum podkreśla, że odmiennie kształtuje się sytuacja laureatów drugiej i trzeciej nagrody pieniężnej oraz dwóch przyznanych wyróżnień pieniężnych. Jak wskazano w stanie faktycznym, zgodnie z regulaminem Konkursu, każdy z uczestników przenosi na Muzeum prawa (w tym autorskie) do prac konkursowych. Jednakże tylko w przypadku laureatów pierwszej nagrody, zakres tych praw jest na tyle szeroki, że umożliwi Muzeum realizację zwycięskiego projektu.

    Jak wskazano w Regulaminie, w odniesieniu do autorskich praw majątkowych do prac konkursowych (pkt 2.3 rozdziału V), że wszyscy uczestnicy konkursu występujący samodzielnie albo wszyscy uczestnicy konkursu będący pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie przenoszą na organizatora autorskie prawa majątkowe do ich prac konkursowych, w tym również do prezentacji multimedialnych, na polach eksploatacji wskazanych w Regulaminie, tj.:

    1. publiczne wystawianie oryginałów utworów w postaci prac konkursowych na terytorium RP w okresie dwóch miesięcy od dnia opublikowania ogłoszenia o wynikach konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
    2. wytwarzanie dowolną techniką kopii utworów w postaci prac konkursowych w celu umieszczenia w dowolnej publikacji, w dowolnym utworze audiowizualnym lub w dowolnym wideogramie;
    3. wprowadzanie do obrotu całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych jako części dowolnej publikacji, dowolnego utworu audiowizualnego lub dowolnego wideogramu;
    4. publiczne udostępnianie całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym. W zakresie zatem nabycia prawa do prac od laureatów innych nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych niż pierwsza, Muzeum otrzymuje wyłącznie prawa do wystawiania oryginałów utworów (w ograniczonym czasie) oraz wykorzystywania ich w publikacjach.

    Tymczasem uczestnik Konkursu występujący samodzielnie albo uczestnicy konkursu będących pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, którym została przyznana pierwsza nagroda pieniężna oraz nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki przenosi lub przenoszą na organizatora autorskie prawa majątkowe do utworu w postaci pracy konkursowej na następujących polach eksploatacji:

    1. wykonywanie wszelkiej dokumentacji objętej zakresem szczegółowego opracowania pracy konkursowej;
    2. wykonywanie wszelkich robót i innych czynności niezbędnych do zrealizowania pracy konkursowej;
    3. w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie dowolną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
    4. w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy;
    5. w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w pkt 4 - publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie, nadawanie, reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

    Oznacza to, że wyłącznie laureat pierwszej nagrody przenosi na Muzeum całość prawa do pracy konkursowej, w sposób umożliwiający realizację pracy konkursowej. Przyjmując zatem, że Konkurs stanowił sposób nabycia usługi obejmującej uzyskanie Koncepcji, wyłącznie w odniesieniu do laureatów pierwszej nagrody można zasadnie twierdzić, że kwota pieniężna (nagroda) stanowi wynagrodzenie za przeniesienie praw do Koncepcji, w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Tylko w tym przypadku są spełnione ww. warunki dla uznania czynności za odpłatną, tj.:

    1. wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
    2. istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
    3. odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

    W przypadku pozostałych nagród i wyróżnień, Muzeum nie nabywa praw do Koncepcji, zaś wypłacane nagrody nie stanowią również ekwiwalentu wartości pracy twórczej uczestników, a jedynie bardzo ograniczonych praw do korzystania z prac konkursowych (prezentacja, wykorzystywanie w publikacjach). Jak wynika jednak z opisu zdarzenia zaistniałego, celem Muzeum nie jest nabycie ograniczonych praw do prac, ale nabycie usługi opracowania Koncepcji od wyłonionego w Konkursie usługodawcy. Stąd wyłącznie w przypadku pierwszej nagrody można uznać, że niezależnie od trybu nabycia prawa (konkurs) może mieć miejsce odpłatne świadczenie usług.

    W pozostałych przypadkach, nagroda nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług. Podkreśla to również Regulamin, który w odniesieniu do rzeczy składających się na prace konkursowe stanowi, że z zastrzeżeniem pkt 1.7 rozdziału V Regulaminu, uczestnicy konkursu, którym nie została przyznana pierwsza nagroda pieniężna i nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej nie byli obowiązani do przeniesienia na organizatora prawa własności wszystkich rzeczy składających się na ich prace konkursowe. W pkt 1.7 rozdziału 5 Regulaminu postanowiono jednak, że z dniem upływu czterech lat od opublikowania ogłoszenia o wynikach konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej organizator nabywa prawo własności wszystkich rzeczy składających się na prace konkursowe wymienione, jeżeli w tym okresie żaden z uczestników występujących samodzielnie albo żaden z uczestników występujących wspólnie nie złoży wniosku o zwrot ich pracy konkursowej lub nie odbierze ich pracy konkursowej. Z tytułu przeniesienia prawa własności, o którym mowa w pkt 1.7 rozdziału V, uczestnikowi albo uczestnikom nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.

    Z powyższego wynika, że intencją Muzeum nie było nabycie rzeczy składających się na prace konkursowe, a rzeczy te, ani prawa do przekazywania informacji o pracach konkursowych (wąskie prawa autorskie do prac), nie stanowiły ekwiwalentu za wypłacone nagrody pieniężne.

    Muzeum wskazuje, że podobne wnioski wynikają z wyroku WSA w Kielcach z dnia 5 września 2019 r. sygn. I SA/Ke 237/19. Sąd ocenił, że Wypłata nagrody następuje bowiem nie w związku z samym udziałem w konkursie, ale w zamian za przeniesienie autorskich praw majątkowych do zwycięskiej pracy. A zatem wypłata nagrody stanowi de facto wynagrodzenie za wykonanie konkretnego świadczenia. W tym stanie rzeczy słusznie przyjęto, że przeniesienie autorskich praw majątkowych do pracy nagrodzonej w konkursie architektonicznym wpisuje się w definicję świadczenia usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i w konsekwencji na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    WSA stwierdził również, że Jednakże warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co w analizowanej sprawie niewątpliwie ma miejsce; po drugie - czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. A zatem aby zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. (...) Przenosząc powyższe na grunt kontrolowanej sprawy należy zauważyć, że nagrodzony w konkursie architektonicznym to uprawniony architekt - podmiot prowadzący jednoosobowo działalność gospodarczą, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

    Z przywołanego zaś fragmentu regulaminu konkursu wynika, że w przypadku zgłoszenia organizatorowi konkursu roszczeń przez osoby trzecie z tytułu naruszenia ich jakichkolwiek praw do utworów, w szczególności praw autorskich i pokrewnych wnioskodawca (uczestnik konkursu) przejmie i zaspokoi wynikające z tego tytułu roszczenia względem Zamawiającego, zwolni Zamawiającego od odpowiedzialności z tytułu jakichkolwiek roszczeń, postępowań, szkód, kar umownych, strat lub wszelkich innych wydatków powstałych w związku z korzystaniem z utworów.

    Tym samym słuszna jest konstatacja, że pomiędzy Wnioskodawcą a organizatorem konkursu istnieje stosunek prawny określający warunki wynagrodzenia i odpowiedzialności, które wskazują, że Wnioskodawca w związku z wykonaniem zobowiązań występuje w charakterze podatnika VAT. Wnioskodawca świadcząc na rzecz Miasta usługę polegającą na przeniesieniu autorskich praw majątkowych do nagrodzonej pracy działał w charakterze podatnika VAT, co ostatecznie przesądza o opodatkowaniu tej czynności podatkiem od towarów i usług. Dlatego w związku z wygraniem konkursu i otrzymaniem nagrody pieniężnej wnioskodawca jako laureat prowadzący działalność gospodarczą jest zobowiązany opodatkować uzyskane środki finansowe podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

    W odniesieniu do pytania nr 2 Muzeum wskazuje, że określone w Regulaminie nagrody pieniężne i wyróżnienia pieniężne powinny być traktowane jako kwoty brutto (zawierające podatek od towarów i usług, o ile jest należny). W wyroku Naczelnego Sąd Administracyjnego z dnia 8 lutego 2018 r. I FSK 1995/16 wskazano, że Stanowisko Sądu pierwszej instancji, w którym autor skargi kasacyjnej dostrzega sprzeczność, w istocie wynika z nieprecyzyjnego odzwierciedlenia w art. 29a u.p.t.u. zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług, jako że obciąża konsumpcję, zawarty jest w cenie towarów i usług uiszczanej przez nabywcę (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 września 2017 r. sygn. akt I FSK 1191/17; dostępny j.w.). Sama literalna wykładnia obecnie obowiązujących art. 29a ust. 1 i ust. 6 pkt 1 u.p.t.u. istotnie może sugerować, że podatek od towarów i usług nie jest składnikiem wynagrodzenia dostawcy towaru lub usługodawcy. Skład orzekający w niniejszej sprawie podziela jednak wyrażony we wskazanym wyżej wyroku pogląd, że obecnie obowiązujący art. 29a ust. 1 i ust. 6 u.p.t.u. należy wykładać analogicznie jak art. 29 u.p.t.u. (obowiązujący do 31 marca 2014 r.), z którego jasno wynikało, że stanowiąca podstawę opodatkowania kwota wynagrodzenia za zrealizowane świadczenia (zapłata) to kwota brutto, a zatem zawierająca należny podatek od towarów i usług.

    Powyższe znajduje potwierdzenie w wyroku z 7 listopada 2013 r. w sprawach połączonych C 249/12 i C-250/12 Corina-Hrisi Tulica przeciwko Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor (C-249/12) oraz Calin Ion Plavoęin przeciwko Directia Generala a Finantelor Publice Timis - Serviciul Solutionare Contestatii Activitatea de Inspectie Fiscala - Serviciul de Inspectie Fiscala Timis (C-250/12), w którym Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że Dyrektywę 2006/112/WE, w szczególności zaś jej art. 73 i 78 należy interpretować w ten sposób, że jeżeli cena towaru została ustalona przez strony bez żadnej wzmianki dotyczącej podatku od wartości dodanej, a dostawca tego towaru jest osobą zobowiązaną z tytułu podatku od wartości dodanej należnego w związku z czynnością podlegającą opodatkowaniu, ustalona cena, w przypadku gdy dostawca nie może odzyskać od nabywcy podatku od wartości dodanej, którego żąda organ podatkowy, powinna być uznana za cenę obejmującą już podatek od wartości dodanej (wyrok dostępny na http://curia.europa.eu). Naliczenie podatku od towarów i usług dokonywane jest metodą "w stu", ponieważ w celu obliczenia podstawy opodatkowania od kwoty należnej (zapłaty) odlicza się wartość tego podatku. Taką też metodę obliczenia podatku pomniejszającego opłatę egzekucyjną, jako wynagrodzenie komornika stanowiące podstawę opodatkowania, wskazał Minister Finansów.

    W konsekwencji w odniesieniu do pytania nr 2 zdaniem Muzeum pierwsza, druga i trzecia nagroda pieniężna oraz dwa wyróżnienia pieniężne stanowią kwoty brutto, w których należny podatek od towarów i usług jest zawarty, zatem laureaci będący podatnikami VAT czynnymi powinni obliczyć podatek metodą w stu (o ile podatek ten jest należny).

    W odniesieniu do pytania nr 3 w przypadku pierwszej nagrody podstawą obliczenia podatku powinna być wartość pierwszej nagrody w zakresie, w jakim zgodnie z ustaleniami pomiędzy laureatami pierwszej nagrody pieniężnej, część nagrody przypada podatnikowi VAT czynnemu. Jak wyżej podniesiono, zdaniem Muzeum wyłącznie pierwsza nagroda podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług, bowiem tylko w tym przypadku Muzeum nabywa usługę, z której może korzystać zgodnie z celem konkursu; pozostałe nagrody i wyróżnienia nie stanowią wynagrodzenia za usługę, ale nagrodę pieniężną z tytułu udziału w konkursie. Jednocześnie - jak zauważono w cytowanym wyżej wyroku WSA w Kielcach - dla opodatkowania danej czynności konieczne jest działanie usługodawcy w charakterze podatnika. Jak wynika ze stanu faktycznego pierwsza nagroda pieniężna została przyznana uczestnikom występującym wspólnie, tj. trzem osobom fizycznym, z których jedna jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz przedsiębiorcą, a pozostałe nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT ani nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej. Występujący wspólnie uczestnicy udzielili pełnomocnictwa do reprezentowania przed Muzeum, w tym odebrania nagrody, jednemu z uczestników. Pierwsza nagroda pieniężna - zgodnie z kartą identyfikacyjną pracy konkursowej, na wniosek tych uczestników - ma być przekazana na wskazany rachunek bankowy jednej z powyższych osób, tj. osoby niezarejestrowanej jako podatnik VAT, ani nieprowadzącej pozarolniczej działalności gospodarczej.

    Mając na względzie, że Muzeum nie jest znany sposób podziału Pierwszej nagrody, a także, że nabycie praw autorskich do Koncepcji od osób, które zgodnie z oświadczeniem, nie są podatnikami podatku oraz nie prowadzą działalności gospodarczej, nie podlega opodatkowaniu - do wystawienia faktury i rozliczenia podatku należnego jest wyłącznie ten z uczestników, który jest podatnikiem podatku VAT czynnym, przy czym podstawę obliczenia podatku będzie stanowiła wyłącznie część kwoty pierwszej nagrody, która zgodnie z ustaleniami laureatów pierwszej nagrody, przypada temu uczestnikowi.

    Mając na względzie treść art. 155 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o VAT rozstrzygnięcie powyższych wątpliwości jest konieczne dla wykonania przez Muzeum obowiązków płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że w przypadkach nieuregulowanych w odrębnych przepisach, do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług oraz zwróconej różnicy podatku od towarów i usług.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT kwoty pierwszej nagrody w Konkursie oraz ustalenia podstawy opodatkowania metodą w stu oraz jest nieprawidłowe w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT kwoty drugiej i trzeciej nagrody oraz dwóch wyróżnień w Konkursie oraz nieuwzględniania w podstawie opodatkowania w odniesieniu do pierwszej nagrody, kwot przypadających dla osób, które nie zarejestrowały się jako czynni podatnicy podatku VAT.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2019 r., poz. 2174 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Natomiast przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Jak wynika z powyższych przepisów w obowiązującej ustawie o podatku od towarów i usług pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo uniwersalnie. Usługą jest świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Nie ma więc znaczenia osoba odbiorcy świadczenia. Usługami są zarówno świadczenia wykonane na rzecz konsumentów, jak i dla przedsiębiorców, a usługą będzie takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Oznacza to, że świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT jest każde świadczenie odpłatne, które powoduje powstanie przysporzenia po stronie odbiorcy na skutek działania wykonawcy świadczenia.

    Należy wyjaśnić, że przepis art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest niejako dopełnieniem art. 7 ust. 1 ww. ustawy i ma na celu objęcie opodatkowaniem każdej transakcji wykonywanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która nie stanowi dostawy towarów, przez co realizowana jest w ten sposób zasada powszechności opodatkowania.

    Zauważa się, że pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Powyższa definicja jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku od towarów i usług wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.

    Zatem usługa jest takim świadczeniem, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia odnoszący z niego korzyść. Ponadto świadczenie jest opodatkowane, jeżeli jest odpłatne, czyli odbywa się za wynagrodzeniem. Przy czym musi istnieć związek pomiędzy świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem, tj. ze stosunku prawnego musi wynikać korzyść otrzymującego świadczenie i związane z tą korzyścią wynagrodzenie.

    Dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest odpłatność za daną czynność, co wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

    Można w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

    I tak, w wyroku z dnia 7 lipca 1982 r. w sprawie C-89/81 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

    Pojęcie odpłatności pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r. C-154/80, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin zapłata stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w przypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

    Na uwagę zasługuje tutaj orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie Trybunał zauważył, że czynność podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy.

    Analiza powyższych wyroków prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

    Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

    Art. 15 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Pojęcie działalności gospodarczej zdefiniowane zostało również w art. 9 (1) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE. W myśl tego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

    Zgodnie z akapitem pierwszym artykułu 9 (1) podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

    Dyrektywa określa bardzo szeroko zakres działalności gospodarczej, obejmujący wszystkie etapy produkcji, dystrybucji i dostarczania towarów i usług. To, że działalność gospodarcza, która ma być traktowana jako taka, nie jest działalnością wykonywaną okazjonalnie, nie oznacza, że działalność ta, aby mieścić się w zakresie podatku VAT, musi osiągnąć pewną liczbę operacji lub osiągnąć określony poziom dochodu. Decydującym elementem jest wola lub zamiar osoby dokonującej czynności, aby brać udział w produkcji, dystrybucji lub dostarczaniu dóbr lub usług. Elementem definiującym działalność gospodarczą na gruncie przepisów Dyrektywy jest to, że osoba, w celu wykonywania swoich działań, wykorzystuje zasoby ludzkie lub rzeczowe w taki sam sposób, jak są one wykorzystywane przez producenta, handlowca lub osoby świadczące usługi. Działalność gospodarcza w rozumieniu Dyrektywy będzie miała miejsce, gdy zaistnieje zamiar wykorzystania i zorganizowania środków w celu wzięcia udziału w produkcji, dystrybucji towarów lub świadczeniu usług.

    Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, był organizatorem Konkursu, który był prowadzony na podstawie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych oraz Regulaminu Konkursu.

    Przedmiotem Konkursu było opracowanie koncepcji () Muzeum (...) w pawilonie wystawowym (..), zapewniającej realizację misji tej instytucji. Przez koncepcję Muzeum (...) należy rozumieć ideę ekspozycji, wybrane detale dotyczące ekspozycji oraz sposób wykorzystania na cele programowe i edukacyjne przestrzeni, stanowiącej obszar projektowania w pawilonie wystawowym w W(...).

    Celem Konkursu było uzyskanie najlepszej kompleksowej koncepcji () Muzeum (...) w pawilonie wystawowym w(...), odpowiadającej funkcji i społecznej randze tej instytucji, odpowiadającej wytycznym projektowym i założeniom finansowym organizatora oraz zapewniającej realizację misji Muzeum (...).

    Zgodnie z Regulaminem uczestnikami konkursu mogły być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz podmioty te występujące wspólnie, spełniające warunki udziału w konkursie. Konkurs nie był skierowany wyłącznie do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Prowadzenie przez Uczestnika pozarolniczej działalności gospodarczej nie było koniecznym warunkiem uczestnictwa w Konkursie.

    Pracę konkursową mogli złożyć wyłącznie uczestnicy, którzy zostali dopuszczeni do udziału w konkursie oraz zaproszeni do składania prac konkursowych.

    W Konkursie mogły zostać przyznane trzy nagrody pieniężne, dwa wyróżnienia pieniężne oraz jedna nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej.

    Podstawą do wypłaty nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych, a także do realizacji nagrody w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej, był protokół z przebiegu prac Sądu Konkursowego, zatwierdzony przez Muzeum, oraz oświadczenia o wyrażeniu zgody na przeniesienie na organizatora prawa własności prac konkursowych oraz praw autorskich do prac konkursowych na warunkach określonych w Regulaminie, złożone przez uczestników występujących samodzielnie albo uczestników będących pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, którym zostały przyznane nagrody pieniężne lub wyróżnienia pieniężne.

    W zakresie prawa własności prac konkursowych i praw autorskich do prac konkursowych regulamin przewidywał, że uczestnik konkursu występujący samodzielnie albo uczestnicy konkursu będący pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, którym została przyznana pierwsza nagroda pieniężna oraz nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki przenoszą na organizatora prawo własności wszystkich rzeczy składających się na ich pracę konkursową. Przeniesienie prawa własności rzeczy, następuje z dniem wypłacenia uczestnikowi albo uczestnikom pierwszej nagrody pieniężnej. Z tytułu przeniesienia prawa własności rzeczy, uczestnikowi albo uczestnikom nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.

    Uczestnicy konkursu, którym nie została przyznana pierwsza nagroda pieniężna i nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej nie byli obowiązani do przeniesienia na organizatora prawa własności wszystkich rzeczy składających się na ich prace konkursowe. W Regulaminie postanowiono jednak, że z dniem upływu czterech lat od opublikowania ogłoszenia o wynikach konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej organizator nabywa prawo własności wszystkich rzeczy składających się na prace konkursowe wymienione, jeżeli w tym okresie żaden z uczestników występujących samodzielnie albo żaden z uczestników występujących wspólnie nie złoży wniosku o zwrot ich pracy konkursowej lub nie odbierze ich pracy konkursowej. Z tytułu przeniesienia prawa własności, uczestnikowi albo uczestnikom nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.

    W odniesieniu do autorskich praw majątkowych do prac konkursowych Regulamin stanowił, że wszyscy uczestnicy konkursu występujący samodzielnie albo wszyscy uczestnicy konkursu będący pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, przenoszą na organizatora autorskie prawa majątkowe do ich prac konkursowych, w tym również do prezentacji multimedialnych, na polach eksploatacji wskazanych w Regulaminie, tj.:

    1. publiczne wystawianie oryginałów utworów w postaci prac konkursowych na terytorium RP w okresie dwóch miesięcy od dnia opublikowania ogłoszenia o wynikach konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
    2. wytwarzanie dowolną techniką kopii utworów w postaci prac konkursowych w celu umieszczenia w dowolnej publikacji, w dowolnym utworze audiowizualnym lub w dowolnym wideogramie;
    3. wprowadzanie do obrotu całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych jako części dowolnej publikacji, dowolnego utworu audiowizualnego lub dowolnego wideogramu;
    4. publiczne udostępnianie całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

    Z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych, o którym mowa powyżej, żadnemu uczestnikowi nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.

    Niezależnie od powyższego, uczestnik Konkursu występujący samodzielnie albo uczestnicy konkursu będących pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, którym została przyznana pierwsza nagroda pieniężna oraz nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki przenosi lub przenoszą na organizatora autorskie prawa majątkowe do utworu w postaci pracy konkursowej na następujących polach eksploatacji: wykonywanie wszelkiej dokumentacji objętej zakresem szczegółowego opracowania pracy konkursowej; wykonywanie wszelkich robót i innych czynności niezbędnych do zrealizowania pracy konkursowej; w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie dowolną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową; w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy; w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w pkt 4 - publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie, nadawanie, reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

    Z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych, temu uczestnikowi albo uczestnikom nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.

    Wnioskodawca występuje z wnioskiem jako zamawiający w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych. Ponadto, zważywszy że Muzeum jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, zaś przedmiot Konkursu będzie wykorzystywany również do działalności dającej prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca występuje również w roli podatnika podatku od towarów i usług.

    Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie sprowadzają się do wskazania, czy przyznane nagrody pieniężne w Konkursie, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w przypadku ich przyznania podmiotom będącym czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

    Należy zauważyć, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1231 ze zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

    Na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 1 i pkt 6 ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe) oraz architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne.

    W prawie autorskim mamy do czynienia z dwoma rodzajami praw: autorskimi prawami osobistymi oraz autorskimi prawami majątkowymi. Zasadą jest, że z utworu może korzystać lub nim rozporządzać tylko osoba uprawniona. Najczęściej będzie to sam twórca lub - jeżeli z mocy ww. ustawy autorskie prawa majątkowe przysługują innej osobie niż twórca - osoba, która je nabyła lub na rzecz której została ustanowiona licencja.

    W myśl art. 8 ust. 1 - 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

    Jak wynika z opisu sprawy Muzeum zorganizowało Konkurs, w którym przewidziano wypłatę nagród pieniężnych - odpowiednio za zajęcie pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca oraz nagród pieniężnych za przyznanie dwóch wyróżnień. Zgodnie z zapisami zawartymi w Regulaminie Konkursu, wszyscy uczestnicy konkursu występujący samodzielnie albo wszyscy uczestnicy konkursu będący pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, przenoszą na organizatora autorskie prawa majątkowe do ich prac konkursowych, w tym również do prezentacji multimedialnych, na następujących polach eksploatacji: publiczne wystawianie oryginałów utworów w postaci prac konkursowych na terytorium RP w okresie dwóch miesięcy od dnia opublikowania ogłoszenia o wynikach konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej; wytwarzanie dowolną techniką kopii utworów w postaci prac konkursowych w celu umieszczenia w dowolnej publikacji, w dowolnym utworze audiowizualnym lub w dowolnym wideogramie; wprowadzanie do obrotu całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych jako części dowolnej publikacji, dowolnego utworu audiowizualnego lub dowolnego wideogramu; publiczne udostępnianie całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym. Z tytułu przeniesienia ww. autorskich praw majątkowych, żadnemu uczestnikowi nie przysługuje odrębne wynagrodzenie. Ponadto, uczestnik, któremu przyznano pierwszą nagrodę jest dodatkowo zobowiązany, zgodnie z Regulaminem, do przeniesienia na rzecz Muzeum, innych iż wymienione powyżej, autorskich praw majątkowych, tj. praw do: wykonywania wszelkiej dokumentacji objętej zakresem szczegółowego opracowania pracy konkursowej; wykonywania wszelkich robót i innych czynności niezbędnych do zrealizowania pracy konkursowej; w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie dowolną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową; w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy; w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w pkt 4 - publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie, nadawanie, reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym oraz prawa własności wszystkich rzeczy składających się na pracę konkursową.

    Biorąc pod uwagę przywołane przepisy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku pomiędzy Muzeum, będącym organizatorem Konkursu a wykonanymi przez nagrodzone podmioty świadczeniami - przeniesieniem autorskich praw majątkowych do nagrodzonych prac, istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Wypłata nagród następuje bowiem nie w związku z samym udziałem w konkursie ale w zamian za przeniesienie autorskich praw majątkowych do wybranych prac. A zatem wypłata nagród stanowi de facto wynagrodzenie za wykonanie konkretnego świadczenia.

    W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, że przeniesienie autorskich praw majątkowych do prac nagrodzonych w Konkursie wpisuje się w definicję świadczenia usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Jednakże - co wynika z cyt. wyżej przepisów ustawy - warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

    • po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co w analizowanej sprawie niewątpliwie ma miejsce;
    • po drugie - czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

    A zatem, aby zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

    W wyniku rozstrzygnięcia Konkursu, pierwsza nagroda pieniężna została przyznana uczestnikom występującym wspólnie, tj. trzem osobom fizycznym, z których jedna jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz przedsiębiorcą, a pozostałe nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT ani nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej. Występujący wspólnie uczestnicy udzielili pełnomocnictwa do reprezentowania przed Muzeum, w tym odebrania nagrody, jednemu z uczestników. Pierwsza nagroda pieniężna ma być przekazana na wskazany rachunek bankowy jednej z powyższych osób, tj. osoby niezarejestrowanej jako podatnik VAT ani nieprowadzącej pozarolniczej działalności gospodarczej.

    Zatem w analizowanym przypadku, otrzymane przez zdobywcę pierwszej nagrody, będącego czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług, środki finansowe (jako nagroda w Konkursie) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ stanowią wynagrodzenie za wykonaną usługę polegającą na przeniesieniu autorskich praw majątkowych do pracy konkursowej oraz prawa własności wszystkich rzeczy składających się na pracę konkursową na rzecz Muzeum organizatora konkursu.

    Druga nagroda pieniężna w Konkursie została przyznana trzem osobom fizycznym będącym wspólnikami spółki cywilnej, będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, natomiast trzecia nagroda pieniężna oraz wyróżnienia pieniężne zostały przyznane osobom fizycznym które są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą.

    Z Regulaminu Konkursu wynikało, że podmioty, które uczestniczą w Konkursie (a w związku z tym mogą otrzymać nagrody pieniężne) zobowiązane są do przeniesienia na organizatora Konkursu Muzeum, majątkowych praw autorskich do przedłożonych prac konkursowych w celu umożliwienia Muzeum: publicznego wystawiania oryginałów utworów w postaci prac konkursowych na terytorium RP w okresie dwóch miesięcy od dnia opublikowania ogłoszenia o wynikach Konkursu w dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej; wytwarzania dowolną techniką kopii utworów w postaci prac konkursowych w celu umieszczenia w dowolnej publikacji, w dowolnym utworze audiowizualnym lub w dowolnym wideogramie; wprowadzenie do obrotu całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych jako części dowolnej publikacji, dowolnego utworu audiowizualnego lub dowolnego wideogramu; publicznego udostępniania całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

    Biorąc pod uwagę zakres udostępnianych na rzecz Muzeum, przez uczestników Konkursu, majątkowych praw autorskich nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że podmioty, które zdobyły w Konkursie drugą nagrodę, trzecią nagrodę oraz wyróżnienia, nie wykonują na rzecz Organizatora Konkursu świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zauważyć należy, że jak wynika z Regulaminu, Muzeum po nabyciu od uczestników majątkowych prac autorskich może np. w całości lub w części wprowadzać do obrotu (jako np. elementu publikacji czy utworu audiowizualnego) lub publicznie udostępniać utwory w postaci prac konkursowych, a więc może je wykorzystywać. Za tę możliwość wypłaca świadczenie w postaci nagrody pieniężnej. Nie można zatem twierdzić, że pomiędzy Muzeum a laureatami nagród pieniężnych, innych niż pierwsza, nie istnieje umowa zobowiązaniowa, a wypłacone środki pieniężne nie mają charakteru zapłaty za usługę.

    Analogicznie, jak w przypadku laureata pierwszej nagrody (będącego czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług), środki pieniężne otrzymane przez zdobywców drugiej i trzeciej nagrody oraz wyróżnień, którzy są czynnymi podatnikami podatku od towaru i usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ stanowią wynagrodzenie za wykonaną usługę polegającą na przeniesieniu autorskich praw majątkowych do prac konkursowych na rzecz Muzeum organizatora konkursu.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego świadczenia polegającego na przeniesieniu na Muzeum autorskich praw majątkowych przez laureata pierwszej nagrody, będącego czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, należało uznać za prawidłowe. Natomiast za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Strony, że opodatkowaniu podatkiem VAT nie podlega odpłatne świadczenie polegające na przeniesieniu autorskich praw majątkowych przez laureatów drugiej i trzeciej nagrody oraz otrzymujących wyróżnienia, którzy są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT.

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii poprawności określenia podstawy opodatkowania.

    Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

    Zatem ww. art. 29a ust. 1 cyt. ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

    Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 cyt. ustawy, w myśl którego, podstawa opodatkowania obejmuje:

    1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
    2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

    Stosownie do art. 29a ust. 7 ww. ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

    1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
    2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
    3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

    Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, podstawa opodatkowania musi być kwotą niezawierającą podatku. Skoro bowiem podstawa opodatkowania jest kwotą, od jakiej oblicza się podatek, to sama nie może zawierać podatku. Tę cechę podstawy opodatkowania wyraża przepis art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wynika z niego, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwoty podatku (należnego od danych czynności). To znaczy, że zapłata, o której mowa w art. 29a ust. 1 cyt. ustawy, jest kwotą brutto i stanowi podstawę opodatkowania dopiero po pomniejszeniu jej o należny podatek.

    Odniesienie do podstawy opodatkowania podatkiem od wartości dodanej zawiera wyrok TSUE z 7 listopada 2013 r. w sprawach połączonych C-249/12 i C-250/12 (Corina-Hrisi Tulică v. Agenţia Naţională de Administrare Fiscală Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor oraz Călin Ion Plavoşin v. Direcţia Generală a Finanţelor Publice Timiş Serviciul Soluţionare Contestaţii, Activitatea de Inspecţie Fiscală Serviciul de Inspecţie Fiscală Timiş). W wyroku tym Trybunał stwierdził, że przepisy unijne należy interpretować w ten sposób, że jeżeli cena towaru została ustalona przez strony bez żadnej wzmianki dotyczącej podatku od wartości dodanej, a dostawcą tego towaru jest podatnik, ustalona cena, w przypadku gdy dostawca nie może odzyskać od nabywcy podatku od wartości dodanej, którego żąda organ podatkowy, powinna być uznana za cenę obejmującą już podatek od wartości dodanej.

    Treść art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wnioski płynące z ww. wyroku wskazują, że podstawą opodatkowania otrzymanych nagród pieniężnych będzie ich wartość pomniejszona o należny podatek.

    Zgodzić zatem należy się z Wnioskodawcą, że powinien potraktować wypłacane kwoty nagród pieniężnych jako kwoty brutto, a tym samym podstawa opodatkowania oraz wysokość podatku od towarów i usług powinna być określana dla ww. nagród pieniężnych poprzez zastosowanie tzw. metody w stu.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

    Wątpliwości Strony dotyczą również kwestii ustalenia podstawy opodatkowania w odniesieniu do pierwszej nagrody, którą wspólnie otrzymały trzy osoby, z których tylko jedna jest czynnym zrejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

    Jak już wskazano, uczestnicy biorący udział w konkursie są zobowiązani do przeniesienia na Muzeum autorskich praw majątkowych do prac konkursowych, za co zdobywcy pierwszej, drugiej i trzeciej nagrody oraz dwóch wyróżnień otrzymują wynagrodzenie w postaci świadczeń pieniężnych za zajęcie odpowiednio powyższych miejsc w konkursie. Zatem, jak już organ stwierdził udzielając odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 1, w analizowanym przypadku pomiędzy Muzeum, będącym organizatorem Konkursu a wykonanymi przez nagrodzone podmioty świadczeniami - przeniesieniem autorskich praw majątkowych do nagrodzonych prac, istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Wypłata nagród następuje bowiem nie w związku z samym udziałem w konkursie, ale w zamian za przeniesienie autorskich praw majątkowych do wybranych prac. A zatem wypłata nagród stanowi de facto wynagrodzenie za wykonanie konkretnego świadczenia.

    Dlatego też, przeniesienie autorskich praw majątkowych do prac nagrodzonych w Konkursie wpisuje się w definicję świadczenia usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Zauważyć należy, że bez znaczenia dla kwestii uznania powyższych odpłatnych świadczeń za czynność podlegającą opodatkowaniu, pozostaje kwestia braku zarejestrowania dwóch podmiotów, którzy wspólnie zdobyli pierwszą nagrodę, jako podatników VAT czynnych. Osoby te, pomimo ich formalnego niezarejestrowania się jako podatnicy VAT czynni, wykonali na rzecz Muzeum, podobnie jak pozostali zdobywcy nagród pieniężnych, świadczenie w postaci przeniesienia autorskich praw majątkowych do wykonanej pracy konkursowej, za co otrzymali odpowiednie wynagrodzenie. A więc dla powyższej czynności podmioty te działały jak podatnicy podatku od towarów i usług, świadczący odpłatnie usługi.

    W konsekwencji odpłatne przeniesienie majątkowych praw autorskich na rzecz Muzeum należy uznać za świadczenie wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, które stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

    W myśl art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

    Jak stanowi art. 113 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności przed dniem wykonania tej czynności.

    Zaś zgodnie z art. 113 ust. 9 cyt. ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

    Natomiast zgodnie z art. 96 ust. 1 ww. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

    Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

    Kwestie dotyczące wystawiania faktur regulują przepisy określone w art. 106-106q cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

    Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

    Jak wynika z treści art. 106b ust 2 ww. ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

    Stosownie do treści art. 106b ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

    - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

    Szczegółowe elementy, które powinna zawierać faktura, określa art. 106e ww. ustawy.

    Przeniesienie majątkowych praw autorskich za wynagrodzeniem w postaci wypłaty nagrody w Konkursie, przez osoby fizyczne nie zarejestrowane jako czynni podatnicy podatku VAT, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Natomiast w sytuacji, gdy wartość sprzedaży przez każdy z tych podmiotów odrębnie nie przekroczy kwoty 200 000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, to podmiotom tym, z tytułu odpłatnego przeniesienia majątkowych praw autorskich do pracy konkursowej, przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 113 ust. 9. Przy czym podmioty te mogą zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 cyt. ustawy oraz zarejestrować się jako podatnicy VAT czynni, na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Zatem podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwoty stanowiącej pierwszą nagrodę, będzie całość wypłaconego przez organizatora Konkursu świadczenia. Jednocześnie w przypadku spełnienia warunków określonych w ww. art. 113 ust. 9 ww. ustawy, do części wynagrodzenia przypadającej na osoby, które wspólnie zdobyły pierwszą nagrodę, a które dotychczas nie były zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni, będzie możliwe zastosowanie zwolnienia podmiotowego, wynikającego z ww. przepisu. Podmioty te będą zobowiązane do wystawienia faktury, ale tylko w przypadku żądania wystawienia faktury, zgłoszonego przez nabywcę usługi Muzeum. Jeżeli nabywca usługi nie wystąpi z takim żądaniem w odpowiednim czasie, określonym w art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podmioty te nie będą miały obowiązku dokumentowania fakturami świadczenia w zakresie przeniesienia majątkowych praw autorskich do pracy konkursowej w związku z wypłatą pierwszej nagrody w Konkursie.

    Natomiast pozostała część kwoty stanowiącej pierwszą nagrodę w Konkursie, która przypadnie osobie będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, powinna zostać opodatkowana wg właściwej stawki podatku VAT dla tego rodzaju usługi. Laureat ten będzie również zobowiązany do udokumentowania powyższego świadczenia fakturą wystawioną na rzecz Muzeum.

    Zatem stanowisko Strony w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

    Niniejsza interpretacja dotyczy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    w części prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej