Temat interpretacji
w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 września 2020 r. (data wpływu 25 września 2020 r.) uzupełnionego pismem z 24 listopada 2020 r. (data wpływu 1 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą () - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą (). Ww. wniosek uzupełniono pismem z 24 listopada 2020 r. (data wpływu 1 grudnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie znak: 0111-KDIB3-3.4012.575.2020.1.MPU.
We wniosku
przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gmina () (dalej jako ,,Wnioskodawca lub ,,Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina () planuje realizację projektu pod nazwą () na podstawie umowy o przyznaniu pomocy () zarejestrowanej w rejestrze UM pod nr () zawartej w dniu () r. Realizacja w ramach poddziałania () () objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W związku z realizacją powyższego projektu Gmina poniesie wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Celem projektu jest promocja walorów i dziedzictwa obszaru () poprzez wydanie publikacji albumowej, kolorowanki, zakup zestawu kredek i toreb ekologicznych.
W ramach projektu powstaną materiały promujące obszar () () - ()(), w tym Gminę (): publikacja o charakterze albumowym, kolorowanka dla dzieci z zestawem kredek oraz torby ekologiczne. W realizację projektu zaangażowane będą instytucje - Urząd Miejski w (), Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy w () oraz Miejski Dom Kultury w () w zakresie określonym zawartą umową partnerską.
Główne zadanie biblioteki to opracowanie tekstu publikacji, a Miejskiego Domu Kultury to działania ekologiczno-promocyjne projektu, w tym dystrybucja przekazanych przez Lidera materiałów powstałych w ramach projektu. Publikacje powstaną w oparciu o zasoby i możliwości ww. instytucji oraz w oparciu o udział zainteresowanych mieszkańców i osób związanych z regionem.
Cel operacji zostanie osiągnięty poprzez wydanie ww. publikacji i toreb ekologicznych i szeroką ich dystrybucję. Publikacja wraz z materiałami udostępnione będą nieodpłatnie.
Gmina nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu przekazywania publikacji i materiałów dla celów promocyjnych.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu. Publikacje albumowe, kolorowanki, zestawy kredek i toreb ekologicznych, które powstaną w wyniku realizacji projektu będą służyły wyłącznie celom promocyjnym, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina () realizując projekt wykonuje zadania określone w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. z 2020 r. Dz. U. poz.713 ze zm.), tj. promocji gminy;
W związku z powyższym Wnioskodawca
zadał następujące pytanie:
Czy Gminie () przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą ()?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu), Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą ().
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz.106 t.j. z dnia 2020.01.23 ze zm.), Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z wydaniem publikacji, kolorowanki, zakupu zestawu kredek i toreb ekologicznych, ponieważ nie są one wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu.
Publikacje albumowe, kolorowanki, zestawy kredek i toreb ekologicznych, które powstaną w wyniku realizacji projektu będą służyły wyłącznie celom promocyjnym, a więc wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy. Z tytułu ich przekazywania Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, ponieważ nabywane podczas realizacji projektu towary i usługi będą służyć do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, skoro efekty realizowanego projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
W świetle obowiązującego stanu
prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej
przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym: w zakresie promocji gminy.
W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja zadań własnych ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.
Zatem czynności wynikające z zadań własnych, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina planuje realizację projektu którego celem jest promocja walorów i dziedzictwa obszaru () poprzez wydanie publikacji albumowej, kolorowanki. zakupu zestawu kredek i toreb ekologicznych. W związku z realizacją powyższego projektu Gmina poniesie wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. W realizację projektu zaangażowane będą instytucje - Urząd Miejski, Biblioteka Publiczna oraz Miejski Dom Kultury, w zakresie określonym zawartą umową partnerską. Gmina nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu przekazywania publikacji i materiałów dla celów promocyjnych. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu. Publikacje albumowe, kolorowanki, zestawy kredek i toreb ekologicznych, które powstaną w wyniku realizacji projektu będą służyły wyłącznie celom promocyjnym, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina realizując projekt wykonuje zadania określone w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym, tj. promocja gminy.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie występuje jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. Efekty projektu (tj. publikacje albumowe, kolorowanki, zestawy kredek i toreb ekologicznych), które powstaną w wyniku realizacji będą służyły wyłącznie celom promocyjnym, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina realizując projekt wykonuje zadania własne w zakresie promocji gminy.
Uwzględniając zatem powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo, do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. Ww. projekt realizowany będzie przez organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu przekazywania publikacji i materiałów dla celów promocyjnych.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą ()
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, zpóźn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej