Temat interpretacji
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług otrzymanej przez Gminę darowizny.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lutego 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 16 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług otrzymanej przez Gminę darowizny.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 20 kwietnia 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina ... (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) JST jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina świadczy usługi w zakresie dostawy wody oraz odbioru ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji oraz dostarcza wodę/odbiera ścieki w jednostkach organizacyjnych Gminy oraz w innych miejscach wykorzystywanych do realizacji zadań własnych Gminy. Do realizacji powyższych zadań służy posiadana przez Gminę infrastruktura wodociągowa oraz kanalizacyjna.
Gmina zawarła umowę darowizny (dalej: „Umowa”) ze spółką prawa handlowego niepowiązaną z Gminą (dalej: „Darczyńca”) - Gmina nie posiada udziałów w przedmiotowej spółce. Na mocy przedmiotowej Umowy Darczyńca przekazał na rzecz Gminy darowiznę w postaci środków pieniężnych w kwocie …. zł brutto. Jednocześnie, zgodnie z §3 ust. 2 Umowy Darczyńca zobowiązał Gminę „do przystąpienia do podjęcia przeprowadzenia modernizacji gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę”.
Gmina pragnie wskazać, że umową darowizny zobowiązała się do przystąpienia do podjęcia przeprowadzenia modernizacji gminnej sieci wodno-kanalizacyjnej, umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę.
W 2021 roku Gmina ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej gospodarki wodno-ściekowej ww. zakresie, jednakże postępowania zostało unieważnione … r.
Na chwilę obecną Gmina jest w trakcie przygotowania kolejnego przetargu na realizację ww. zadania.
W konsekwencji, Gmina na chwilę obecną podejmuje wstępne działania, które zmierzają do przeprowadzenia ww. modernizacji, ale faktyczne prace budowlane jeszcze się nie rozpoczęły.
Gmina pragnie wskazać, że z umowy darowizny zawartej z Darczyńcą, poza wskazanym we Wniosku zobowiązaniem tj. przystąpieniem do podjęcia przeprowadzenia modernizacji gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, nie wynikają dla Gminy inne obowiązki.
Zawarta przez Gminę z Darczyńcą umowa darowizny nie przewiduje możliwości odstąpienia od niej przez ww. strony. Jednocześnie Gmina pragnie wskazać, że w odniesieniu do przedmiotowej darowizny zastosowanie mają ogólne zasady dot. umów oraz darowizn wynikające z ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, dalej: „Kodeks cywilny").
Gmina pragnie wskazać, że umowa darowizny nie zawiera zapisów dotyczących zwrotu wniesionej przez Darczyńcę na rzecz Gminy kwoty w przypadku niezrealizowania modernizacji gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę. Jednocześnie Gmina pragnie wskazać, że w odniesieniu do przedmiotowej darowizny zastosowanie mają ogólne zasady dot. umów oraz darowizn wynikające z Kodeksu cywilnego.
Między Gminą a Darczyńcą nie został ustalony termin, w którym Gmina ma przystąpić do przeprowadzenia ww. modernizacji gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
Całkowity koszt modernizacji gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę ma wynieść ok. … zł, w tym:
-ok. …. zł stanowił będzie koszt modernizacji stacji uzdatniania wody wraz z budową odcinka sieci wodociągowej;
-ok. …. zł stanowił będzie koszt modernizacji przepompowni ścieków na sieci kanalizacji sanitarnej.
Pytanie
Czy otrzymana przez Gminę darowizna podlega opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Otrzymana przez Gminę darowizna nie podlega opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jednocześnie, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Z powyższego wynika, że darowizna jest świadczeniem jednostronnym, gdyż darczyńca nie żąda od obdarowanego żadnego świadczenia wzajemnego.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę przedstawiony wcześniej stan faktyczny, należy stwierdzić iż w przypadku otrzymanej przez Gminę darowizny mamy do czynienia z jednostronnym, bezpłatnym świadczeniem niepowiązanym ze świadczeniem wzajemnym, a w konsekwencji - nie dochodzi do odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenie usług. W efekcie przedmiotowa darowizna, w ocenie Gminy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Należy zauważyć, że generalnie – poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.
Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca, wierzyciel) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina zawarła umowę darowizny ze spółką prawa handlowego niepowiązaną z Gminą - Gmina nie posiada udziałów w przedmiotowej spółce. Na mocy przedmiotowej Umowy Darczyńca przekazał na rzecz Gminy darowiznę w postaci środków pieniężnych w kwocie … zł brutto. Jednocześnie, zgodnie z §3 ust. 2 Umowy Darczyńca zobowiązał Gminę „do przystąpienia do podjęcia przeprowadzenia modernizacji gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę”. Państwa Gmina wskazała, że umową darowizny zobowiązała się do przystąpienia do podjęcia przeprowadzenia modernizacji gminnej sieci wodno-kanalizacyjnej, umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę. W 2021 roku Państwa Gmina ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej gospodarki wodno-ściekowej w ww. zakresie, jednakże postępowanie zostało unieważnione. Na chwilę obecną Państwa Gmina jest w trakcie przygotowania kolejnego przetargu na realizację ww. zadania. W konsekwencji, Gmina na chwilę obecną podejmuje wstępne działania, które zmierzają do przeprowadzenia ww. modernizacji, ale faktyczne prace budowlane jeszcze się nie rozpoczęły.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy otrzymana przez Państwa darowizna podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Państwa Gmina w istocie wykonuje usługę polegającą na przeprowadzeniu modernizacji gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę.
Opis sprawy wskazuje więc, że Państwa Gmina wykonuje czynności na zlecenie innego podmiotu za konkretnym wynagrodzeniem – Państwa Gmina umową darowizny zobowiązała się do przystąpienia do podjęcia przeprowadzenia modernizacji gminnej sieci wodno-kanalizacyjnej, umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę.
W świetle powyższego należy uznać, że otrzymana przez Państwa Gminę kwota od Darczyńcy jest zapłatą za wykonanie na zlecenie Darczyńcy usługi polegającej na wykonaniu ustalonego przez strony zadania tj. przeprowadzenie modernizacji gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę.
Fakt, że zadanie to ma charakter „ogólnie użyteczny” jak też określenie przekazanej kwoty mianem darowizny na gruncie prawa cywilnego nie może wpływać na kwalifikację czynności na gruncie ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby.
Z powyższego wynika, że darowizna jest świadczeniem jednostronnym, gdyż darczyńca nie żąda od obdarowanego żadnego świadczenia wzajemnego.
W niniejszej sprawie nie mamy do czynienia z taką sytuacją, bowiem występuje skonkretyzowane świadczenie w zamian za otrzymane określone wynagrodzenie.
W opisanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją w której Państwa Gmina w związku z darowizną została zobowiązana przez Darczyńcę do przeprowadzenia modernizacji gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę.
Zatem, z uwagi na fakt, iż Państwa Gmina w zawartej umowie darowizny została zobowiązana w zamian za otrzymane od Darczyńcy środki pieniężne do realizacji konkretnego zadania tj. przeprowadzenia modernizacji gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę, to tym samym w niniejszej sprawie nie mamy do czynienia z darowizną na rzecz Państwa Gminy
W opisanej sprawie wystąpiła zatem czynność opodatkowana, bowiem w tym przypadku wystąpiło świadczenie wzajemne, tj. czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W konsekwencji otrzymane przez Państwa Gminę środki nie stanowią darowizny na rzecz Państwa Gminy lecz są zapłatą za realizację ustalonego między Stronami ww. zadania.
Przedstawione w opisie sprawy zachowanie Państwa Gminy polegające na przystąpieniu do podjęcia przeprowadzenia modernizacji gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej umożliwiającej podłączenie lokali mieszkalnych budowanych przez Darczyńcę, na podstawie wynikającego z umowy zawartej z Darczyńcą zobowiązania Państwa Gminy do spełnienia ww. świadczenia na rzecz Darczyńcy, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, darowizna otrzymana przez Państwa Gminę stanowi wynagrodzenie z tytułu powyższego świadczenia na rzecz Darczyńcy, wobec czego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).