Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację Projektu - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.329.2020.DM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.07.2020, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.329.2020.DM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację Projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2020 r. (data wpływu 30 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację Projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację Projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn.: () który jest realizowany w ramach projektu pn. Zdalna Szkoła - wsparcie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej w systemie kształcenia zdalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 - 2020, Osi Priorytetowej nr I Powszechny dostęp do szybkiego Internetu, działania 1.1: Wyeliminowanie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do szerokopasmowego Internetu o wysokich przepustowościach.

Gmina () (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest odpowiedzialna za realizację w/w unijnego projektu polegającego na zakupie sprzętu i oprogramowania wspierającego zdalne nauczanie. W związku z tym Gmina ponosi różne wydatki, między innymi na zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, akcesoriów (słuchawki z mikrofonem) oraz ubezpieczenie w/w.

W ramach projektu zaplanowano zakup 17 szt. laptopów wraz z oprogramowaniem (pakiet biurowy i program antywirusowy) oraz 17 szt. słuchawek z mikrofonem. Wymienione zakupy zostaną ubezpieczone w ramach wydatków z projektu.

Faktury/rachunki/umowy dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizowanym projektem wystawiane będą na Gminę.

Gmina (), będzie ponosiła wszelkie koszty związane z obsługą projektu oraz utrzymaniem i eksploatacją zakupionego wyposażenia, co najmniej przez okres trwałości projektu.

Zakupy w ramach projektu zostaną przekazane nieodpłatnie jednostkom organizacyjnym Gminy tj. szkołom podstawowym na terenie Gminy(). Sprzęt i oprogramowanie będą wykorzystywane do wsparcia zdalnego nauczania w trakcie trwania pandemii, powstały w wyniku realizacji projektu majątek po zakończeniu pandemii będzie ogólnodostępny i będzie służył do przeprowadzania nieodpłatnych zajęć dydaktycznych w tych placówkach zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.

Realizacja ww. projektu nie ma charakteru zarobkowego i zakupy w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabyte przez Gminę nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawcą jest Gmina (), projekt realizowany jest bez udziału partnerów.

Do zadań Gminy należy: promocja projektu, koordynacja i realizacja projektu, przeprowadzenie procedury wyboru wykonawców i dostawców, ubezpieczenie zakupów, prowadzenie spraw finansowo-księgowych, przekazanie sprzętu i oprogramowania do szkół na terenie Gminy, rozliczenie projektu, itp.

Osoby korzystające z zakupionego sprzętu i oprogramowania nie będą ponosić żadnej odpłatności z tego tytułu.

Po okresie realizacji projektu, sprzęt zakupiony w projekcie będzie wykorzystywany wyłącznie do przeprowadzania zajęć dydaktycznych w tych placówkach zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będąca podatnikiem VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację wyżej opisanego Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację opisanego projektu, ze względu na fakt, iż wydatki poniesione na realizację projektu nie będą związane z czynnościami Gminy opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, art. 86 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowych zakupów, ponieważ towary i usługi, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych, nie posłużą czynnościom opodatkowanym.

Gmina realizując projekt pn.: (), nie będzie prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Jak zostało opisane w stanie faktycznym, Gmina, w ramach Projektu zrealizuje zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania, z którego nieodpłatnie korzystać będą: szkoły podstawowe Gminy () oraz ich nauczyciele i uczniowie. W trakcie trwania pandemii sprzęt będzie wspierał zdalne nauczanie, a po jej zakończeniu będzie wykorzystywany do przeprowadzania bezpłatnych zajęć dydaktycznych w tych placówkach zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.

Realizacja przedmiotowego projektu już w założeniach nie ma celu zarobkowego.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże komputery oraz pozostałe towary i usługi (oprogramowanie, słuchawki, ubezpieczenie) nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. Jak wskazał Wnioskodawca, w trakcie realizacji przedmiotowego projektu ani nabyty sprzęt komputerowy ani pozostałe towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakupiony sprzęt i oprogramowanie po ich ubezpieczeniu zostaną przekazane do szkół podstawowych z terenu Gminy (), aby mogli z niego korzystać nieodpłatnie zarówno nauczyciele jak i uczniowie.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację projektu (). Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Konsekwentnie, w ocenie Gminy wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. Poniesione w ramach realizacji projektu wydatki nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W przepisie tym została określona lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina () otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn.: () który jest realizowany w ramach projektu pn. Zdalna Szkoła - wsparcie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej w systemie kształcenia zdalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 2020. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za realizację w/w unijnego projektu polegającego na zakupie sprzętu i oprogramowania wspierającego zdalne nauczanie. W związku z tym Gmina ponosi różne wydatki, między innymi na zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, akcesoriów oraz ubezpieczenie w/w.

W ramach projektu zaplanowano zakup 17 szt. laptopów wraz z oprogramowaniem oraz 17 szt. słuchawek z mikrofonem. Wymienione zakupy zostaną ubezpieczone w ramach wydatków z projektu.

Faktury/rachunki/umowy dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizowanym projektem wystawiane będą na Gminę.

Gmina będzie ponosiła wszelkie koszty związane z obsługą projektu oraz utrzymaniem i eksploatacją zakupionego wyposażenia, co najmniej przez okres trwałości projektu.

Zakupy w ramach projektu zostaną przekazane nieodpłatnie jednostkom organizacyjnym Gminy, tj. szkołom podstawowym na terenie Gminy (). Sprzęt i oprogramowanie będą wykorzystywane do wsparcia zdalnego nauczania w trakcie trwania pandemii, powstały w wyniku realizacji projektu majątek po zakończeniu pandemii będzie ogólnodostępny i będzie służył do przeprowadzania nieodpłatnych zajęć dydaktycznych w tych placówkach zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.

Realizacja ww. projektu nie ma charakteru zarobkowego i zakupy w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabyte przez Gminę nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Osoby korzystające z zakupionego sprzętu i oprogramowania nie będą ponosić żadnej odpłatności z tego tytułu.

Po okresie realizacji projektu, sprzęt zakupiony w projekcie będzie wykorzystywany wyłącznie do przeprowadzania zajęć dydaktycznych w tych placówkach zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sytuacji nie zostanie spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego od poniesionych wydatków w związku z realizacją opisanego Projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej