Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.108.2022.1.AG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.108.2022.1.AG

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…) - projekt realizowany będzie w (…). Uzupełnili go Państwo pismem z 5 kwietnia 2022 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (…) (dalej: „Miasto”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jako organ prowadzący (…) placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) w ramach konkursu pn. (…) projektu: (…) - projekt realizowany będzie w (…) (dalej „Projekt”).

Celem Konkursu pn. (…) jest dokonanie wyboru najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) Funduszem, w ramach bloków tematycznych polegających na:

a)zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej (blok I);

b)polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach, poprzez ich wyremontowanie, wyposażenie   w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok II).

Jednostką realizującą zadanie będzie (…), usytuowany przy ul. (…) w (…). Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.) szkoły są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy - Miasta (…), a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Szkoła jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.

Cele Projektu:

Stworzenie miejsca przyjaznego dla środowiska naturalnego,

Uzupełnienie bazy edukacyjnej szkoły,

Stworzenie możliwości prowadzenia „żywych lekcji przyrody”,

Umożliwienie uczniom prowadzenia bezpośrednich obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie,

Wdrażanie dzieci do poszanowania środowiska naturalnego,

Kształtowanie postaw oraz nawyków proekologicznych i prozdrowotnych,

Podnoszenie poziomu wiedzy dotyczącej ziół, krzewów, drzew, kwiatów,

Poszerzenie wiedzy na temat zastosowania wyhodowanych ziół i roślin w gospodarstwie domowym,

Doskonalenie umiejętności związanych z pracą w ogrodzie,

Poszerzanie wiedzy o świecie owadów,

Poszerzenie wiedzy o ptakach i ich zwyczajach,

Pobudzenie odpowiedzialności ucznia za stan środowiska przyrodniczego.

Opis Projektu:

(…) dysponuje ogrodzonym, wydzielonym miejscem znajdującym się z boku budynku szkolnego. Od lat pełni ono funkcję ogródka, w którym uczniowie zdobywają podstawowe umiejętności z zakresu ogrodnictwa. Rośnie tam kilka wrzosów, poziomki, lawenda, mięta, juka ogrodowa i trawy ozdobne. Jest też sosna zwyczajna, jodła i tuja oraz kilka klonów. Projekt (…) zakłada doposażenie tego miejsca w dodatkowe rośliny posadzone tematycznie. Planowane jest również zbudowanie pergoli, która będzie pełniła funkcję centrum edukacyjnego. Stanie w niej stół z blatem dydaktycznym i ławkami do siedzenia dla uczniów. W ogrodzie prowadzone będą „zielone lekcje”, podczas których dzieci ucząc się przyrody bezpośrednio jej doświadczą. W trakcie pracy przy tworzeniu ogródka, a później przy jego pielęgnacji i rozwijaniu, uczniowie nauczą się zespołowego, planowanego i systematycznego działania, co w przypadku osób niepełnosprawnych jest niezmiernie ważne.

Planowany ogród oprócz oczywistych walorów naukowych z pewnością przyczyni się do kształtowania postaw proekologicznych, prozdrowotnych wśród uczniów i ich rodziców. Będzie bowiem miejscem gdzie dzieci wraz z opiekunami będą mogły spędzać czas i wspólnie dbać o rośliny, a także obserwować zachowania ptaków i owadów.

Zakres dydaktyczny Projektu:

I.Segmenty tematyczne

Rośliny sadzone w ogrodzie zostaną podzielone tematycznie i dobrane zgodnie ze zmiennością pór roku. Umożliwi to uczniom prowadzenie obserwacji zmian zachodzących      w przyrodzie.

1.Zioła i rośliny lecznicze

Zostaną tu posadzone rośliny o walorach smakowych i zdrowotnych. Dzięki tej uprawie dzieci nauczą się jak wzbogacić dietę w zioła, poznają zastosowanie wielu roślin leczniczych (między innymi rumianku, szałwii, mięty, kopru włoskiego).

2.Rośliny chronione

Dzięki tej rabacie uczniowie poszerzą wiedzę z zakresu ochrony środowiska. Nauczą się rozpoznawać niektóre gatunki roślin chronionych takich jak np. kocanka piaskowa, rozchodnik purpurowy, barwinek pospolity, ostrożeń panoński, cis pospolity, arcydzięgiel litwor, kopytnik pospolity.

3.Krzewy i krzewinki owocowe

Uczniowie nauczą się sadzić i pielęgnować owoce rosnące na krzewach i krzewinkach. Wykorzystają wyhodowane owoce do przyrządzenia potraw na zajęciach kulinarnych.

4.Rośliny miododajne

Rośliny takie jak: lawenda wrzos, facelia błękitna, chaber, macierzanka i inne, wzbogacą walory estetyczne ogrodu i dostarczą pszczołom pokarmu.

5.„Wiosna, lato, jesień” (zwiastuny pór roku)

Zakwitną tu między innymi: przebiśniegi, zawilce, krokusy, tulipany, słoneczniki, jaśmin, goździki, piwonie, wrzosy, łubin, astry. Dzieci będą obserwowały zmiany w rozwoju roślin w poszczególnych porach roku.

6.Skalnik i rośliny charakterystyczne dla terenów górskich

Dzieci poznają zasady tworzenia skalnika. Poszerzą zakres wiadomości dotyczących roślin górskich i warunków ich rozwoju.

II.Zbudowanie pergoli - centrum edukacyjnego

Pergola wyposażona zostanie w stół, ławki do siedzenia dla uczniów oraz narzędzia i materiały umożliwiające prowadzenie lekcji o tematyce przyrodniczej. Nauczyciele będą mogli wykonywać tu z dziećmi praktyczne ćwiczenia z zakresu ogrodnictwa takie jak np: przesadzanie roślin, pikowanie oraz pielęgnacja siewek, porządkowanie, segregowanie nasion, cebul i inne.

Miejsce realizacji Projektu:

Szkoła, przy której planowane jest powstanie ogródka dydaktycznego mieści się na ul. (…) w (…). W pobliżu znajdują się bloki mieszkalne, kamienice i kilka lokali usługowych. Sąsiadujące ulice to: (…). Niedaleko jest dworzec kolejowy (…) i park (…), ul. (…) w części lokalizacyjnej szkoły jest dość gęsto zabudowana, panuje na niej duży ruch samochodowy. Stworzenie pięknego, kwitnącego ogrodu, widocznego z ulicy z pewnością wzbogaci okolicę. Zostanie zorganizowane miejsce dające wytchnienia zarówno dzieciom jak i dorosłym. Odpowiednio dobrane rośliny stworzą warunki do rozwoju owadów. Poidełka i karmniki zamontowane na drzewach pomogą ptakom przetrwać czas suszy i mrozu. Ogród wpłynie też pozytywnie na ilość tlenu w atmosferze; będzie można zatem mówić o nauce, zabawie i rekreacji na świeżym powietrzu.

Etapy realizacji Projektu:

1.Zorganizowanie zapytania ofertowego na budowę pergoli.

2.Budowa pergoli wraz ze stołem do pracy i ławkami do siedzenia dla dzieci.

3.Zakup ziemi, żwiru, przygotowanie podłoża dla roślin.

4.Zakup piaskowca na skalnik.

5.Zakup roślin z uwzględnieniem zaplanowanej segmentacji i różnorodności biologicznej.

6.Zakup pojemników do ziół i bylin.

7.Zakup brakujących narzędzi ogrodniczych.

8.Zakup folii zabezpieczającej przed chwastami.

9.Sadzenie roślin we wcześniej wytyczonych miejscach.

10.Układanie piaskowca, formowanie skalnika, sadzenie roślin.

11.Wytyczenie alejek i wysypanie ich żwirem.

12.Znakowanie roślin - opracowanie, drukowanie i foliowanie etykiet.

13.Zakupienie tablicy informacyjnej z logo WFOŚiGW.

14.Zakup pomocy niezbędnych do prowadzenia obserwacji (lornetka, lupy).

15.Zakup domków dla owadów i odpowiednie rozmieszczenie ich w ogrodzie.

16.Zakup poidełek i wykonanie karmników dla ptaków, odpowiednie rozmieszczenie ich w ogrodzie.

Projekt (…) to żywa pracownia, w której uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną będą mogli prowadzić badania, eksperymenty, obserwacje, a także będą mogli mieć zapewniony kontakt z przyrodą, którego nie zastąpi nawet najlepiej wyposażona klasa w budynku szkolnym. Ogród będzie wykorzystywany do podstawowych celów dydaktycznych i wychowawczych w ramach zajęć przyrody, biologii, edukacji wczesnoszkolnej, funkcjonowania osobistego i społecznego oraz przysposobienia do pracy. Dzięki prowadzonym zajęciom dydaktycznym dzieci spotkają się z dendrologiem, leśniczym, pszczelarzem. Będą mogły obserwować przyrodę, rozwój roślin, dostrzegać ich piękno,      a także doskonalić umiejętność rozpoznawania gatunków drzew, krzewów, przeprowadzać doświadczenia, badać pogodę, a następnie analizować dane i konstruować wnioski.

Projekt (…) wpisuje się doskonale w program wychowawczo - profilaktyczny oraz agendę działań ekologicznych szkoły, w której duży nacisk kładziony jest na kształtowanie postaw proekologicznych wśród dzieci i młodzieży.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez jednostkę działalności w zakresie edukacji publicznej            i nie będą wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Miasto nie będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez (…) projektu pn. (…) w ramach konkursu pn. (…)

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372, ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

W Państwa ocenie, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w Państwa ocenie wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, Państwa zdaniem, nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w Państwa ocenie nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawiliście we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję ponadto, że aktualny publikator ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to: Dz. U. z 2022 r., poz. 559 z późn. zm.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540           ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.