Temat interpretacji
brak zwolnienia z podatku VAT sprzedaży zabudowanej działki nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2020 r. (data wpływu 21 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zwolnienia z podatku VAT sprzedaży zabudowanej działki nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zwolnienia z podatku VAT sprzedaży zabudowanej działki nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 grudnia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
W dniu ...2009 r. Gmina ... nabyła od osoby fizycznej nieruchomość z przeznaczeniem na cele drogowe inwestycja współfinansowana przez Gminę ... i Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Powyższa czynność została dokonana w oparciu o Uchwałę Rady Gminy z dnia ... r. Nieruchomość, którą Gmina nabyła stanowiła nieruchomość rolną, grunt orny kl. IIIb, i w związku z tym została najpierw sporządzona umowa warunkowa pod warunkiem, że . nie skorzysta z przysługującego mu prawa pierwokupu a następnie umowa przeniesienia. Cena przedmiotu umowy została ustalona na kwotę ... zł i została zapłacona w całości dla strony.
W dniu ...2018 r. ... Zarząd Dróg Wojewódzkich w ... zwrócił się z wnioskiem o wyrażenie zgody na nieodpłatne przekazanie na rzecz Województwa ... ww. nieruchomości powołując się na art. 13 ust. 2 i 2a ustawy o gospodarce nieruchomościami i fakt, że działka ta zajęta jest pod pas drogowy drogi wojewódzkiej ....
W dniu ... 2018 r. Rada Gminy w ... podjęła uchwałę w sprawie bezprzetargowego zbycia nieruchomości na rzecz Województwa ... (zbycie bezprzetargowe nieruchomości na podst. art. 37 ust. 2 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami). W związku z powyższym, został przygotowany operat szacunkowy dla ww. działki i na jego podstawie przygotowano protokół uzgodnień.
Na przedmiotową nieruchomość w 2010 została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji celu publicznego (budowa ścieżki rowerowej wraz z przyłączami).
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z dnia 1 grudnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał:
Na pytanie nr 1:
Jaki jest numer ewidencyjny działki, będącej przedmiotem sprzedaży
Odpowiedź:
Przedmiotem sprzedaży będzie działka o numerze ewidencyjnym 1 obręb , gmina ... o powierzchni m2.
Na pytanie nr 2:
Czy w związku z nabyciem przez Wnioskodawcę działki będącej przedmiotem sprzedaży była wystawiona faktura z wykazaną kwotą podatku VAT?
Odpowiedź:
Nie, w związku z nabyciem przez Wnioskodawcę działki będącej przedmiotem sprzedaży nie była wystawiona faktura VAT.
Na pytanie nr 3:
Czy z tytułu nabycia działki będącej przedmiotem sprzedaży, Wnioskodawcy przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Odpowiedź:
Nie, z tytułu nabycia działki będącej przedmiotem sprzedaży Wnioskodawcy nie przysługiwało, ani w całości ani w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na pytanie nr 4:
Czy działka będąca przedmiotem sprzedaży była wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była dana działka, wykonywał Wnioskodawca należy podać podstawę prawną zwolnienia?
Odpowiedź:
Nie, działka będąca przedmiotem sprzedaży nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Na pytanie nr 5:
Czy na dzień sprzedaży przedmiotowej działki będzie nadal obowiązywała wydana dla tej działki decyzja o ustaleniu lokalizacji celu publicznego (budowa ścieżki rowerowej wraz z przyłączami)? Jeżeli nie, to czy działka:
- będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie będzie przeznaczenie tej działki według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
- zostanie dla niej wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też inna decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293)?
Odpowiedź:
Tak, na dzień sprzedaży przedmiotowej działki będzie nadal obowiązywała wydana dla tej działki decyzja o ustaleniu lokalizacji celu publicznego (budowa ścieżki rowerowej wraz z przyłączami).
Na pytanie nr 6:
Jakie konkretnie obiekty budowlane (budynki/budowle/urządzenia budowalne) znajdują się na działce będącej przedmiotem sprzedaży
Odpowiedź:
Na sprzedawanej działce znajduje się:
- część Drogi Wojewódzkiej nr ... stanowiąca budowlę w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1333; dalej: Prawo budowlane),
- część ścieżki rowerowej wraz z oświetleniem oraz przyłączami do sieci infrastruktury podziemnej stanowiąca budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego.
Na pytanie nr 7:
Jeżeli na działce będącej przedmiotem sprzedaży znajdują się urządzenia budowalne, to należy wskazać, z jakim budynkiem/budowlą są one powiązane?
Odpowiedź:
Urządzenia budowlane znajdujące się na sprzedawanej działce są związane ze ścieżką rowerową oraz drogą wojewódzką nr ....
Na pytanie nr 8:
Jeżeli na działce będącej przedmiotem sprzedaży znajdują się urządzenia to czy stanowią urządzenia budowalne, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.)?
Odpowiedź:
Na sprzedawanej działce znajdują się przyłącza do sieci infrastruktury podziemnej stanowiące urządzenia budowlane w rozumieniu Prawa budowlanego.
Na pytanie nr 9:
Czy budynek/budynki, znajdujący/znajdujące się na działce jest/są budynkiem/budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane?
Odpowiedź:
Na sprzedawanej działce nie znajdują się budynki.
Na pytanie nr 10:
Jeżeli na działce będącej przedmiotem sprzedaży znajdują się budowle to czy są budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane?
Odpowiedź:
Na sprzedawanej działce znajdują się następujące budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
- część Drogi Wojewódzkiej nr ...,
- część ścieżki rowerowej.
Na pytanie nr 11:
Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynków/budowli, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?
Odpowiedź:
Zdaniem Wnioskodawcy znajdujące się na sprzedawanej działce budowle należy sklasyfikować w następujący sposób:
- część Drogi Wojewódzkiej nr ... symbol PKOB 2112; nazwa grupowania: ulice i drogi pozostałe; wyszczególnienie: Klasa obejmuje: - drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np.: drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych, wraz z: instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, nasypami, rowami, słupkami bezpieczeństwa, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi;
- część ścieżki rowerowej symbol PKOB 2112; nazwa grupowania: ulice i drogi pozostałe; wyszczególnienie: Klasa obejmuje: - drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np.: drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych, wraz z: instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, nasypami, rowami, słupkami bezpieczeństwa, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi.
Na pytanie nr 12:
Czy poszczególne budynki/budowle są trwale związane z gruntem?
Odpowiedź:
Tak, wszystkie wskazane obiekty znajdujące się na działce, tj.:
- część Drogi Wojewódzkiej nr ...,
- część ścieżki rowerowej,
- przyłącza do sieci infrastruktury podziemnej,
- oświetlenie uliczne,
są trwale związane z gruntem.
Na pytanie nr 13:
Czy budynki, budowle, urządzenia budowalne zostały nabyte, czy wybudowane przez Wnioskodawcę? Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania.
Odpowiedź:
Wnioskodawca nie nabywał i nie wybudował części Drogi Wojewódzkiej nr ....
Wnioskodawca nie nabywał ale wybudował :
- część ścieżki rowerowej,
- przyłącza do sieci infrastruktury podziemnej,
- oświetlenie uliczne.
Wybudowanie ww. budowli i urządzeń budowlanych rozpoczęło się 2010 r. a zakończyło 2010 r.
Na pytanie nr 14:
Jeżeli Wnioskodawca nabył poszczególne budynki/budowle to czy z tytułu tego nabycia Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
Odpowiedź:
Wnioskodawca nie nabywał budowli i sieci infrastruktury technicznej.
Na pytanie nr 15:
Jeżeli Wnioskodawca wybudował poszczególne budynki/budowle to czy z tytułu ich wybudowania Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
Odpowiedź:
Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ przeprowadzono inwestycję w infrastrukturę komunalną, tj. zadanie własne gminy wynikające z przepisów ustawowych.
Na pytanie nr 16:
Czy nastąpiło pierwsze zajęcie/używanie budynków/budowli lub ich części? Jeżeli tak, to proszę wskazać kiedy (miesiąc i rok).
Odpowiedź:
Tak, jednakże Wnioskodawca nie prowadził inwestycji związanej z wybudowaniem części Drogi Wojewódzkiej nr ... i nie może wskazać daty zakończenia inwestycji. Wnioskodawca wybudował część ścieżki rowerowej, przyłącza do sieci infrastruktury podziemnej, oświetlenie uliczne. Wybudowanie ww. budowli i urządzeń budowlanych rozpoczęło się 2010 r. a zakończyło ...2010 r.
Na pytanie nr 17:
Jeżeli nastąpiło pierwsze zajęcie/używanie części budynków/budowli, to należy wskazać w jakiej części?
Odpowiedź:
Wnioskodawca nie prowadził inwestycji związanej z wybudowaniem części Drogi Wojewódzkiej nr ....
Wnioskodawca wybudował :
- część ścieżki rowerowej,
- przyłącza do sieci infrastruktury podziemnej,
- oświetlenie uliczne.
Wybudowanie ww. budowli i urządzeń budowlanych rozpoczęło się 2010 r. a zakończyło 2010 r. Zakończenie inwestycji dotyczyło budowy ścieżki rowerowej i przyłączy na powierzchni objętej całą inwestycja, w tym również na części działki nr 1 obr. ....
Na pytanie nr 18:
Czy pomiędzy pierwszym zajęciem/używaniem przedmiotowych budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Odpowiedź:
Wnioskodawca nie prowadził inwestycji związanej z wybudowaniem części Drogi Wojewódzkiej nr ....
Pomiędzy pierwszym zajęciem / używaniem przedmiotowych budynków / budowli lub ich części tj. :
- część ścieżki rowerowej,
- przyłącza do sieci infrastruktury podziemnej,
- oświetlenie uliczne
a ich dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata ponieważ inwestycja została zakończona ...2010 r.
Na pytanie nr 19:
Czy budynki/budowle były/są przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.? Jeżeli tak, to należy wskazać kiedy budynki/budowle lub ich części zostały oddane w najem (należy wskazać miesiąc i rok).
Odpowiedź:
Żadne budowle znajdujące się na sprzedawanej działce nie były i nie są przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia i innych tym podobnych umów.
Na pytanie nr 20:
Czy budynki/budowle były/są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są ww. budynki/budowle, wykonywał Wnioskodawca należy podać podstawę prawną zwolnienia?
Odpowiedź:
Żadne budowle znajdujące się na sprzedawanej działce nie były wykorzystywane przez Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.
Na pytanie nr 21:
Czy Wnioskodawca ponosił nakłady na ulepszenie budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Odpowiedź:
Nie, Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie budowli (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) znajdujących się na sprzedawanej działce.
Na pytanie nr 22:
Jeżeli Wnioskodawca ponosił nakłady na ulepszenie budynków/budowli to proszę wskazać w jakim okresie były ponoszone ww. wydatki na ulepszenie?
Odpowiedź:
Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie budowli (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) znajdujących się na sprzedawanej działce.
Na pytanie nr 23:
Jeżeli Wnioskodawca ponosił nakłady na ulepszenie budynków/budowli to czy ww. wydatki na ulepszenie były wyższe niż 30% wartości początkowej budynku/budowli?
Odpowiedź:
Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie budowli (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) znajdujących się na sprzedawanej działce.
Na pytanie nr 24:
Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 21 i 23 jest twierdząca, to proszę wskazać:
- Czy ulepszenia stanowiły przebudowę rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania budynków/budowli lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
- Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania budynków/budowli po ulepszeniu?
- Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zajęcie/używanie budynków/budowli?
- Jeżeli miało miejsce pierwsze zajęcie/używanie budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?
- Czy pomiędzy pierwszym zajęciem/używaniem budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Odpowiedź:
Nie dotyczy odpowiedź Wnioskodawcy na pytanie nr 21 i 23 nie jest twierdząca.
Na pytanie nr 25:
Czy przed sprzedażą budynki/budowle znajdujące się na działce będącej przedmiotem sprzedaży zostaną przeznaczone do rozbiórki? Jeżeli tak, to należy wskazać:
- Czy została/zostanie wydana decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę?
- Kiedy rozpoczną się prace rozbiórkowe, tj. przed czy po sprzedaży?
- Czy na dzień dostawy prace rozbiórkowe zostaną zakończone?
- Czy w związku z rozbiórką na dzień dostawy przedmiotowa działka będzie działką zabudowaną czy niezabudowaną?
Odpowiedź:
Przed sprzedażą działki Gmina nie planuje dokonania rozbiórki istniejących na działce budowli.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż opisanej działki będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT nie będzie miało zastosowania w opisanym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. A zatem, dostawa terenów budowlanych nie korzysta ze zwolnienia z VAT na mocy wskazanego przepisu.
Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
- lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
- sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego jest zatem rodzajem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.
W związku z powyższym, z uwagi na to, że działka będąca przedmiotem sprzedaży jest terenem budowlanym na gruncie ustawy o VAT, sprzedaż tej działki nie może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zawartego w przytoczonym art. 7 ust. 1 ustawy wyrażenia przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel nie należy utożsamiać z prawem własności. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, definiując wyrażenie dostawa towarów, akcentuje własność ekonomiczną funkcjonującą w oderwaniu od krajowych przepisów prawa cywilnego, regulujących przeniesienie prawa własności. W orzeczeniu w sprawie C-320/88 Staatssecretaris van Financiën v. Shipping and Forwarding Safe B.V. TSUE wyraził pogląd, że wyrażenie dostawa towarów w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy oznacza także przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, nawet jeżeli nie dochodzi do przeniesienia własności rzeczy w sensie prawnym (pkt 1), jednak jednocześnie zastrzegł, że zadaniem sądu krajowego jest określenie w każdym przypadku, na podstawie stanu rzeczy, czy przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy, miało miejsce (pkt 2).
Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 11 grudnia 2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca zamierza sprzedać (zbycie bezprzetargowe nieruchomości) zabudowaną działkę nr 1. Na działce znajdują się budowle, tj. część Drogi Wojewódzkiej nr ..., część ścieżki rowerowej, oraz urządzenia budowlane, tj. przyłącza do sieci infrastruktury podziemnej, oświetlenie uliczne.
Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego w analizowanej sprawie, stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że sprzedaż ww. działki będzie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), tym samym dla planowanej czynności sprzedaży ww. zabudowanej działki Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Zauważyć tu należy, że znajdująca się na działce nr 1 część drogi wojewódzkiej nr ... nie została wybudowana przez Wnioskodawcę, a zatem nie będzie ona stanowiła przedmiotu sprzedaży.
W konsekwencji, sprzedaż działki nr 1 wraz z posadowioną na ww. działce częścią ścieżki rowerowej wraz z oświetleniem oraz przyłączami do sieci infrastruktury podziemnej będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane są zwolnione od podatku.
W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1378), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
- lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
- sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
Z okoliczności sprawy wynika, że na działce nr 1 jak wskazał Wnioskodawca znajdują się: część Drogi Wojewódzkiej nr ..., część ścieżki rowerowej - stanowiące budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane wraz z oświetleniem oraz przyłączami do sieci infrastruktury podziemnej - stanowiącymi urządzenia budowlane w rozumieniu Prawa budowlanego. Zatem działka nr 1 jest gruntem zabudowanym.
Zauważyć należy, że przepisy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy odnoszą się do zwolnienia od podatku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Natomiast w przedmiotowej sprawie przedmiotem dostawy będzie działka zabudowana.
Wobec powyższego sprzedaż działki nr 1 wraz z częścią ścieżki rowerowej oraz oświetlenia i przyłączy do sieci infrastruktury podziemnej nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9.
Stanowisko Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, uznano za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej