brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z wykonaniem robót w zakresie wykonania otworu poszukiwawc... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.714.2020.2.AKA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.10.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.714.2020.2.AKA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z wykonaniem robót w zakresie wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2020 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z wykonaniem robót w zakresie wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z wykonaniem robót w zakresie wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 2 października 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina ... planuje wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie do przedsięwzięcia polegającego na wykonaniu otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego ... ... wód termalnych, ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego Udostępnienie wód termalnych w Polsce.

Projektowany otwór ... zlokalizowany jest w miejscowości ..., gmina ..., powiat ..., województwo ..., na działce nr ewidencyjny 1, obręb 13 w południowej części miasta ..., której właścicielem jest Gmina .... Celem wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego ... jest rozpoznanie występowania i wykształcenia utworów wodonośnych, określenie parametrów hydrogeologicznych perspektywicznych horyzontów wodonośnych oraz mineralizacji, wydajności i temperatury wód w utworach triasu.

Biorąc pod uwagę, że podjęte przez Gminę ... zamierzenia mają charakter poszukiwawczo-rozpoznawczy, trudno jest zagwarantować osiągnięcie zamierzonego celu, którym jest występowanie wód termalnych o parametrach możliwych do wykorzystania do planowanych celów.

Planuje się, że wydobyta woda termalna będzie wykorzystywana do celów ciepłowniczych. Pozyskane ciepło geotermalne będzie mogło być wykorzystywane w obiektach położonych na terenie Gminy .... Wydobyta woda termalna będzie mogła być wykorzystana również do celów balneologiczno-rekreacyjnych, np. do zasilania basenów termalnych planowanych do wykonania na terenie ....

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od warów i usług.

Na pytanie nr 2 Organu Do nabywania jakich czynności będą służyły Wnioskodawcy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania - Udostępnienie wód termalnych w Polsce, tj. czy do czynności:

  1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług
  2. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług
  3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Wnioskodawca odpowiedział:

W przypadku, gdy odwiert poszukiwawczo-rozpoznawczy wykaże istnienie podziemnych wód termalnych nadających się do wykorzystania do celów ciepłowniczych (grzewczych), wówczas wody termalne zostaną udostępnione Komunalnemu Związkowi Ciepłownictwa ..., w celu gospodarowania nimi.

Komunalny Związek Ciepłownictwa ... w ... to związek, którego jednym z członków jest Gmina .... Związek działa na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Związek posiada osobowość prawną.

Jeżeli woda termalna nie będzie spełniała parametrów nadających się do wykorzystania do celów ciepłowniczych a parametry jej pozwolą na wykorzystanie do zasilania basenów termalnych - wówczas Gmina ... udostępni wodę termalną innemu Podmiotowi prywatnemu. W tych przypadkach towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania będą służyły Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przypadku gdy po wykonaniu przedmiotowego odwiertu wody termalne nie będą posiadały temperatury oraz parametrów zapewniających ich wykorzystanie do zakładanych celów, wówczas otwór spełni funkcje jedynie badawcze (poszukiwawczo-rozpoznawcze). W tym przypadku towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania będą służyły Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na pytanie nr 3 Organu: Czy realizacja ww. projektu należy do zadań własnych Gminy? Jeśli tak, należy wskazać podstawę prawną - przepis ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), Wnioskodawca wskazał: Projekt stanowi realizację zadań własnych Gminy obejmujących sprawy ochrony środowiska i przyrody zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) art. 7 ust. 1 pkt 1).

Na pytanie nr 4 Organu: Czy ponoszone w ramach realizacji ww. zadania wydatki będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Wnioskodawcę? Wnioskodawca wskazał: Tak, ponoszone w ramach realizacji ww. zadania wydatki będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Wnioskodawcę.

Na pytanie nr 5 Organu: Czy Wnioskodawca udostępni efekty inwestycji jakiemuś podmiotowi (spółce)? Wnioskodawca wskazał, że: W przypadku jeżeli odwiert poszukiwawczo-rozpoznawczy wykaże istnienie podziemnych wód termalnych nadających się do wykorzystania do celów ciepłowniczych (grzewczych) wówczas wody termalne zostaną udostępnione Komunalnemu Związkowi Ciepłownictwa .... Jeżeli woda termalna nie będzie spełniała parametrów nadających się do wykorzystania do celów ciepłowniczych a parametry jej pozwolą na wykorzystanie do zasilania basenów termalnych - wówczas Gmina ... udostępni wodę termalną innemu Podmiotowi prywatnemu. W przypadku, gdy po wykonaniu przedmiotowego odwiertu wody termalne nie będą posiadały temperatury zapewniającej ich wykorzystanie do zakładanych celów, wówczas otwór spełni funkcje jedynie badawcze (poszukiwawczo - rozpoznawcze). Zaznaczyć należy, że przystępując do wykonania otworu geotermalnego, Wnioskodawca nie ma gwarancji istnienia wód termalnych o parametrach możliwych do późniejszej ich eksploatacji.

Wnioskodawca podkreśla, że wykonanie samego odwiertu termalnego służy jedynie określeniu parametrów istniejącej ewentualnie wody termalnej. Faktyczne wykorzystanie odwiertu będzie możliwe dopiero po wykonaniu niezbędnej infrastruktury technicznej, służącej do pozyskania ciepła i wykorzystania go na zakładane cele. Wykonanie tej infrastruktury nie jest przewidziane we wskazanym we wniosku etapie realizacji odwiertu.

Na pytanie nr 6 Organu: Czy udostępnienie to będzie miało charakter odpłatny czy nieodpłatny? Wnioskodawca wskazał, że: W przypadku udostępnienia, o którym mowa w pkt 5, Komunalnemu Związkowi Ciepłownictwa ... lub podmiotowi prywatnemu, udostępnienie będzie miało charakter odpłatny.

W przypadku, gdy po wykonaniu przedmiotowego odwiertu wody termalne nie będą posiadały temperatury zapewniającej ich wykorzystanie do zakładanych celów, wówczas otwór spełni funkcje jedynie badawcze (poszukiwawczo-rozpoznawcze) i Gmina ... nie będzie miała możliwości osiągnięcia żadnych przychodów związanych z jego eksploatacją.

Na pytanie nr 7 Organu: Na podstawie jakiego tytułu prawnego Wnioskodawca udostępni inwestycję podmiotowi wskazanemu w uzupełnieniu wniosku? Wnioskodawca wskazał, że: Jeżeli odwiert wykaże, że woda termalna jest dostępna, a jej parametry pozwolą na wykorzystanie do celów ciepłowniczych (grzewczych) wówczas otwór geotermalny zostanie odsprzedany do Komunalnego Związku Ciepłownictwa .... W przypadku, gdy parametry wody termalnej nie będą nadawać się do celów ciepłowniczych rozważana jest współpraca z podmiotem prywatnym na zasadzie partnerstwa publiczno- prywatnego. W przypadku, gdy po wykonaniu przedmiotowego odwiertu wody termalne nie będą posiadały temperatury zapewniającej ich wykorzystanie do zakładanych celów, wówczas otwór spełni funkcje jedynie badawcze (poszukiwawcze - rozpoznawcze) i Gmina ... nie będzie miała możliwości osiągnięcia żadnych przychodów związanych z jego eksploatacją.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Gmina ... w związku z planowaną realizacją przedsięwzięcia ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z wykonaniem robót w zakresie wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z realizacją robót w zakresie wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z wykonaniem robót w zakresie wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie, we wskazanym we wniosku etapie realizacji odwiertu, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ brak związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca - projekt stanowi realizację zadań własnych, wykonanie samego odwiertu termalnego służy jedynie określeniu parametrów istniejącej ewentualnie wody termalnej, faktyczne wykorzystanie odwiertu będzie możliwe po wykonaniu infrastruktury technicznej, wykonanie tej infrastruktury nie jest przewidziane we wskazanym we wniosku etapie realizacji odwiertu. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania we wskazanym we wniosku etapie. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z wykonaniem robót w zakresie wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych, we wskazanym we wniosku etapie realizacji odwiertu, ponieważ nabywane towary i usługi objęte zakresem pytania - nie będą służyły Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zastrzec, że w sytuacji, gdy ww. efekty zadania zostaną wykorzystane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, niniejsza interpretacja traci aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, wydając niniejszą interpretację, Organ przyjął jako element zdarzenia przyszłego wskazane okoliczności, że wydatki objęte zakresem pytania stanowią realizację zadań własnych, wykonanie samego odwiertu termalnego służy jedynie określeniu parametrów istniejącej ewentualnie wody termalnej, faktyczne wykorzystanie odwiertu będzie możliwe po wykonaniu infrastruktury technicznej, wykonanie tej infrastruktury nie jest przewidziane we wskazanym we wniosku etapie realizacji odwiertu. Należy jednak zastrzec, że w sytuacji, gdy przedmiotowa inwestycja zostanie wykorzystana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej