brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.62.2020.2.KM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.05.2020, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.62.2020.2.KM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2020 r. (data wpływu 10 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2020 r. (data wpływu 27 kwietnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 16 kwietnia 2020 r. (skutecznie doręczone 16 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2020 r. (data wpływu 27 kwietnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 16 kwietnia 2020 r. (skutecznie doręczone 16 kwietnia 2020 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (główny Beneficjent), wraz z 22 Partnerami (podmiotami zaangażowanymi w realizację Projektu) przygotowuje dokumentację pozwalającą na uzyskanie dofinansowania realizacji projektu z funduszy unijnych.

Projekt e-Zdrowie dla (), zwany dalej Projektem, realizowany będzie w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego () na lata 2014 - 2020, Osi priorytetowej II - Wzrost e-potencjału , Działania , Poddziałania , Typ projektu: ...

Projekt realizowany będzie w siedzibach u głównego Beneficjenta oraz u Partnerów Projektu. Partnerzy Projektu ()

W ramach Projektu planowane są zadania: identyfikacja i analiza usług oraz procesów biznesowych jednostek-mapowanie i modelowanie procesów biznesowych zgodnie ze standardem (). Wykonanie dokumentacji projektowej pt.: Centrum Obsługi Pacjenta () (model logiczny systemu informatycznego wraz ze Specyfikacją Wymagań Systemowych (SWS)); budowa portalu Centrum Obsługi Pacjenta () - front Office; analiza, stworzenie dokumentacji, wdrożenia rozwiązań związanych z rozbudową, modyfikacją istniejących systemów w Jednostkach Zdrowia oraz wdrożonych regionalnie, i integracją z systemami rządowymi oraz rozwiązaniami, które powstaną w e-Zdrowia dla - back Office; projekt i budowa Data Center lub wynajem rozwiązań chmurowych lub hostingu wraz z infrastrukturą bezpieczeństwa danych i systemów informatycznych (backup danych i systemów - zapewnienie odtworzenia danych i systemów "po katastrofie" tzw. ... (...)) oraz rozbudowa infrastruktury teleinformatycznej, w tym zakup sprzętu komputerowego i niezbędnego oprogramowania; budowa sieci ... (..., rozległa sieć komputerowa) w architekturze ...; wsparcie techniczne; adaptacja pomieszczeń; promocja Projektu; wynagrodzenia; zarządzenie projektem.

W ramach Projektu planowane są wydatki związane z:

  • przygotowaniem szczegółowej dokumentacji techniczno - wdrożeniowej,
  • zakupem sprzętu komputerowego, który uzupełni sprzęt u głównego Beneficjenta i Partnerów Projektu,
  • wyposażeniem jednostek w łącza internetowe zapewniające pełną wymianę danych medycznych między jednostkami służby zdrowia,
  • rozbudową systemów informatycznych umożliwiających dokumentowanie zdarzeń medycznych zgodnie z Ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657 i Nr 174, poz. 1039), w tym prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej zgodnie ze standardem HL 7 CDA, oraz jej wymianę zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 28 marca 2013 r. w sprawie wymagań dla Systemu Informacji Medycznej (Dz. U. 2013 poz. 463),
  • rozbudową regionalnego repozytorium dokumentacji medycznej prowadzonej w sposób elektroniczny, w tym elektronicznej dokumentacji medycznej, która zapewni efektywne wykorzystanie powyższych zadań oraz budowę głębokiego archiwum do przechowywania tej dokumentacji,
  • rozbudową programu zarządczego (...) umożliwiającego tworzenie opracowań statystycznych na potrzeby nadzoru merytorycznego sprawowanego przez Samorząd () nad jednostkami, dla których jest organem tworzącym lub właścicielem,
  • budową Centrum Obsługi Pacjenta, czyli platformy Internetowej, na której udostępniane będą usługi elektroniczne świadczone przez Partnerów Projektu na rzecz pacjentów, w zakresie udostępniania niektórych usług,
  • wdrożeniami, zakupem licencji oraz wdrożeniami, zmianami i aktualizacjami oprogramowania wykorzystywanego przez Partnerów Projektu,
  • wdrożeniami, zakupem licencji oraz wdrożeniami, zmianami i aktualizacjami oprogramowania wykorzystywanego przez głównego Beneficjenta,
  • wsparciem technicznym realizowanego Projektu dla głównego Beneficjenta i Partnerów,
  • promocją Projektu,
  • zarządzaniem Projektem,
  • adaptacją wybranych pomieszczeń do realizacji Projektu.

Powyższe urządzenia oraz systemy będą w części przeznaczone do przetwarzania dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, w tym elektronicznej dokumentacji medycznej.

Wszystkie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które będą nabywane w ramach Projektu z przeznaczeniem do bezpośredniego wykorzystania w siedzibach Partnerów Projektu, będą im przekazywane nieodpłatnie na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wszystkie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które będą nabywane w ramach Projektu przekaże nieodpłatnie (czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT) Partnerom, którzy będą je wykorzystywali do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Partnerzy Projektu, będą realizować zadania w obszarach telekonsultacji medycznej lub telemonitoringu, a wdrożone usługi ukierunkowane zostaną na poprawę bezpieczeństwa i komfortu w leczeniu pacjentów. Projekt umożliwi zatem przeprowadzenie kompleksowej diagnostyki i terapii dobranej indywidualnie dla chorych z uwzględnieniem specyfiki ich choroby z wykorzystaniem telekonsultacji między podmiotami leczniczymi. Wobec tego, usługi i towary nabywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu będą docelowo ściśle związane ze świadczeniem usług (przez Partnerów) z zakresu opieki medycznej, służącym profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, jako główny Beneficjent Projektu, może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu, ponieważ wydatki te w żaden sposób nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące odliczenie VAT wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak zostało wskazane, Wnioskodawca wszystkie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które będą nabywane w ramach Projektu przekaże nieodpłatnie (czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT) Partnerom, którzy będą je wykorzystywali do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy () organy samorządu () działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu () należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze (), niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie ustawą () wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem (), prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Stosownie do art. 14 ust. 1 pkt 2 i 15a ustawy (), samorząd () wykonuje zadania o charakterze () określone ustawami, w szczególności w zakresie promocji i ochrony zdrowia oraz działalności w zakresie telekomunikacji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wraz z Partnerami przygotowuje dokumentację pozwalającą na uzyskanie dofinansowania realizacji projektu z funduszy unijnych.

Projekt e-Zdrowie dla (), realizowany będzie w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego () na lata 2014 - 2020.

Projekt realizowany będzie w siedzibach u głównego Beneficjenta oraz u Partnerów Projektu. Partnerzy Projektu.

W ramach Projektu planowane są zadania: identyfikacja i analiza usług oraz procesów biznesowych jednostek - mapowanie i modelowanie procesów biznesowych zgodnie ze standardem (). Wykonanie dokumentacji projektowej pt.: Centrum Obsługi Pacjenta () (model logiczny systemu informatycznego wraz ze Specyfikacją Wymagań Systemowych (SWS)); budowa portalu Centrum Obsługi Pacjenta () - front Office; analiza, stworzenie dokumentacji, wdrożenia rozwiązań związanych z rozbudową, modyfikacją istniejących systemów w Jednostkach Zdrowia oraz wdrożonych regionalnie, i integracją z systemami rządowymi oraz rozwiązaniami, które powstaną w e-Zdrowia dla - back Office; projekt i budowa Data Center lub wynajem rozwiązań chmurowych lub hostingu wraz z infrastrukturą bezpieczeństwa danych i systemów informatycznych (backup danych i systemów - zapewnienie odtworzenia danych i systemów "po katastrofie" tzw. ()) oraz rozbudowa infrastruktury teleinformatycznej, w tym zakup sprzętu komputerowego i niezbędnego oprogramowania; budowa sieci () w architekturze (); wsparcie techniczne; adaptacja pomieszczeń; promocja Projektu; wynagrodzenia; zarządzenie projektem.

Wszystkie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które będą nabywane w ramach Projektu z przeznaczeniem do bezpośredniego wykorzystania w siedzibach Partnerów Projektu, będą im przekazywane nieodpłatnie na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Wnioskodawca wszystkie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które będą nabywane w ramach Projektu przekaże nieodpłatnie (czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT) Partnerom, którzy będą je wykorzystywali do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Partnerzy Projektu, będą realizować zadania w obszarach telekonsultacji medycznej lub telemonitoringu, a wdrożone usługi ukierunkowane zostaną na poprawę bezpieczeństwa i komfortu w leczeniu pacjentów. Projekt umożliwi zatem przeprowadzenie kompleksowej diagnostyki i terapii dobranej indywidualnie dla chorych z uwzględnieniem specyfiki ich choroby z wykorzystaniem telekonsultacji między podmiotami leczniczymi. Wobec tego, usługi i towary nabywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu będą docelowo ściśle związane ze świadczeniem usług (przez Partnerów) z zakresu opieki medycznej, służącym profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie pomimo, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony. Jak wskazał Zainteresowany wszystkie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które będą nabywane w ramach Projektu będą przekazywane Partnerom nieodpłatnie w ramach czynności niepodlegająca opodatkowaniu VAT, z kolei Partnerzy będą je wykorzystywali do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Zatem, w analizowanej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż ponoszone wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Jak wskazał Wnioskodawca, nabyte środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zostaną nieodpłatnie przekazane Partnerom w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, którzy będą je wykorzystywali do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. W związku z tym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej