Temat interpretacji
Brak prawa do zwrotu podatku VAT, związanego z wydatkami na realizację przedmiotowego projektu pn. „…”.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT, związanego z wydatkami na realizację przedmiotowego projektu pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina X. – Inwestor, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Inwestor złożył wniosek, następnie otrzymał dofinansowanie na realizację ww. zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w którym wskazał, że będzie jedynym beneficjentem dofinansowania. W związku z prowadzoną przez siebie działalnością opodatkowaną Inwestor składa co miesiąc pliki JPK_VAT do właściwego urzędu skarbowego. Inwestor podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi oraz zakładami budżetowymi.
Inwestor zakłada utworzenie nad zalewem w m. A. na użyczonych Gminie przez Y. nr 1 i 2, obr. geodez. A, gm. X. obiektu sportowo-rekreacyjnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą niezbędną dla jego właściwego funkcjonowania – kąpieliska strzeżonego, czynnego w okresie lipiec-sierpień każdego roku. Plaża przy brzegu zbiornika zostanie odpowiednio zorganizowana poprzez dostawę 60 kamizelek ratunkowych dla użytkowników parku oraz ustawienie na niej 10 szt. parasoli krytych strzechą, które będą ogólnodostępne na zasadzie pierwszeństwa zajęcia. Główną atrakcją stanowić będzie natomiast park wodny wykonany z modułowych elementów dmuchanych z PCV o wymiarach ok. 25 m x ok. 30 m. Projekt obejmuje swym zakresem zagospodarowanie plaży oraz zakup parku wodnego.
Jednocześnie z parku korzystać będzie mogło maksymalnie 60 osób. Wstęp do parku będzie bezpłatny. Na koszty składać się będą:
1) koszty wynagrodzenia dwóch ratowników (2 etaty przez 2 m-ce w roku), nadzorujących zarówno zachowanie użytkowników parku wodnego, jak też otwarty akwen,
2) nocnego dozoru obiektu (1 etat przez 2 m-ce w roku, zabezpieczenie przed aktami wandalizmu oraz przed korzystaniem poza godzinami otwarcia),
3) rozłożenia i złożenia parku odpowiednio przed i po sezonie letnim, jak również
4) niezbędnych napraw i konserwacji.
Tym samym operacja będzie miała charakter niekomercyjny i nie będzie przynosić zysku.
Koszty roczne wyniosą ok. …zł, w tym … koszty zatrudnienia (2 ratowników x 2 m-ce x 8.500 zł i 1 pracownik nadzoru x 2 m-ce x …zł) i …. zł pozostałe związane z rozłożeniem i złożeniem parku i drobnymi naprawami/konserwacją. Wszystkie powyższe wydatki stanowić będą koszt własny Gminy. Zakłada się, że w ciągu dwóch miesięcy otwarcia kąpieliska przez około 30 dni pogoda będzie sprzyjać wypoczynkowi nad wodą. Przyjęto ponadto, iż czas korzystania z parku wodnego przez jedną osobę to 30 min. Obiekt będzie otwarty przez 8 godzin dziennie, a średnia liczba użytkowników w jednej turze wyniesie 50 osób. Tym samym z samego parku wodnego skorzysta 50 osób x 15 tur dziennie x 30 dni = … osób. Dodatkowo przyjęto, że co trzeci użytkownik kąpieliska nie będzie zainteresowany atrakcją w postaci parku wodnego i będzie korzystał z rekreacji jedynie na plaży i na strzeżonym kąpielisku. Przy tych założeniach łączna liczba użytkowników obiektu wyniesie … osób/rok.
Łączny planowany koszt brutto realizacji inwestycji to … zł (słownie: … …). Realizacja inwestycji będzie finansowana z dwóch źródeł.
Środki własne w wysokości … zł (słownie: ….. złotych ….) zabezpieczone są przez Inwestora, pozostała część w wysokości … zł (słownie: ….) pochodziła będzie z dofinansowania z PROW. Zakres inwestycji objęty 23 % stawką VAT. Dotacja nie będzie stanowiła dochodu Gminy. Cała suma będzie wydatkowana na realizację inwestycji i stanowiła będzie dochód wykonawcy inwestycji wyłonionego w przetargu. Założeniem jest, aby Inwestor nie osiągał korzyści finansowych w wyniku realizacji projektu i świadczenia usług w tym zakresie. We wniosku o udzielenie dotacji, podatek VAT od inwestycji został ujęty jako koszt kwalifikowalny i wykazany do objęcia dotacją w zakresie dostaw (stawka VAT 23 %).
Do dnia składania niniejszego wniosku Inwestycja jest na etapie wyłonienia wykonawcy i przygotowań do montażu parku na zalewie oraz parasoli na plaży.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Realizacja projektu uzależniona jest od uzyskania dofinansowania w ramach PROW, w sytuacji, w której Gmina nie otrzymałaby dofinansowania nie realizowałaby całego przedsięwzięcia. Dotacja otrzymana z PROW jest przekazywana na pokrycie ogólnych kosztów inwestycji. Realizacja Inwestycji odbywać się będzie na mieniu będącym własnością podmiotu trzeciego działają na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne oraz statutu nadanego Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 28 grudnia 2017 r.
Y są …osobą prawną (art….). Inwestor posiada prawo do dysponowania nieruchomościami na cele związane z realizacją przedmiotowego zadania.
Po zakończeniu inwestycji, infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu stanowić będzie własność Inwestora. Poza wskazanym sezonem będzie demontowana i zabezpieczania, do następnego sezonu.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje zwrot podatku naliczonego, związanego z wydatkami na realizację przedmiotowego projektu pn. „…”?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie nie przysługuje zwrot naliczonego podatku VAT, gdyż podatek VAT, znajdujący się w kosztach inwestycji ujęty jest we wniosku o dofinansowanie projektu jako koszt kwalifikowalny i nie może być odzyskany. Gmina oświadczyła we wniosku o dofinansowanie, iż w przypadku otrzymania dofinansowania na realizację projektu nie naruszy zasady zakazu podwójnego finansowania oznaczającej niedozwolone zrefundowanie całkowite lub częściowe danego wydatku dwa razy ze środków publicznych (unijnych lub krajowych).
Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z kolei stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W przedmiotowym stanie faktycznym, wniosek dotyczy możliwości rozliczenia podatku VAT od realizacji inwestycji realizowanej z znacznej mierze z dotacji, nie dotyczy natomiast funkcjonowania Parku Wodnego, a głównym zamierzeniem Inwestycji nie jest prowadzenie działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy o VAT regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zakładają Państwo utworzenie nad zalewem na użyczonych działkach obiektu sportowo-rekreacyjnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą niezbędną dla jego właściwego funkcjonowania – kąpieliska strzeżonego, czynnego w okresie lipiec-sierpień każdego roku. Projekt obejmuje swym zakresem zagospodarowanie plaży oraz zakup parku wodnego. Po zakończeniu inwestycji, infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu stanowić będzie Państwa własność. Poza wskazanym sezonem będzie demontowana i zabezpieczania, do następnego sezonu.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją opisanej inwestycji.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki nie wystąpi, bowiem efekty realizowanego projektu w postaci zakupionego parku wodnego i zagospodarowania plaży nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Inwestycja jak Państwo wskazują będzie miała charakter niekomercyjny i nie będzie przynosić zysku. Plaża przy brzegu zbiornika zostanie odpowiednio zorganizowana poprzez dostawę 60 kamizelek ratunkowych dla użytkowników parku oraz ustawienie na niej 10 szt. parasoli krytych strzechą, które będą ogólnodostępne na zasadzie pierwszeństwa zajęcia. Wstęp do parku będzie bezpłatny.
W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Nie będzie również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do zwrotu podatku VAT związanego z wydatkami na realizację projektu pn. „….”, ponieważ efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).