Temat interpretacji
Uznanie Pana za podatnika podatku VAT z tytułu sprzedaży Nieruchomości i obowiązek rozpoznania podatku należnego w przypadku rezygnacji przez Pana i nabywcę ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury wystawionej przez Spółkę K z tytułu świadczenia usług obejmujących przekazanie nakładów inwestycyjnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 4 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług w zakresie uznania Pana za podatnika podatku VAT z tytułu sprzedaży Nieruchomości i obowiązku rozpoznania podatku należnego w przypadku rezygnacji przez Pana i nabywcę ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury wystawionej przez Spółkę K z tytułu świadczenia usług obejmujących przekazanie nakładów inwestycyjnych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2022 r. (wpływ 23 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonej w A - działki gruntu budowlanego nr 1 o pow. 0,2655 ha (dalej „Gruntu”), którą nabył w 2011 roku jako osoba fizyczna do swojego majątku osobistego. Obecnie Grunt zabudowany jest budynkiem biurowo-handlowym (budowa została zrealizowana przez dzierżawcę gruntu - Spółkę komandytową, której Wnioskodawca jest wspólnikiem). Zabudowana nieruchomość (dalej: „Nieruchomość”) do dnia dzisiejszego stanowi majątek osobisty Wnioskodawcy. Aktywność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi:
a)w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej (dalej JDG) w zakresie opodatkowanych VAT-em usług budowlanych oraz działalności handlowej również opodatkowanej VAT-em;
b)jako komandytariusz Spółki komandytowej z siedzibą w A (dalej „Spółka K”);
c)w ramach zarządu majątkiem prywatnym z zakresie dzierżawy Gruntu na rzecz Spółki K; czynsz dzierżawny opodatkowany jest podatkiem VAT.
Zarówno Spółka K jak i Wnioskodawca (wykonujący czynności opodatkowane jako JDG oraz w zakresie dzierżawy Gruntu) są zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT czynnymi, wykonującymi wyłącznie czynności opodatkowane VAT. Wnioskodawca rozlicza podatek dochody w następujący sposób:
a)jako JDG na zasadach podatku liniowego, prowadząc KPiR;
b)jako komandytariusz uzyskuje dochody z tytułu udziału w zyskach tej Spółki K (Spółka K prowadzi księgi rachunkowe);
c)jako osoba fizyczna uzyskująca przychody z dzierżawy, opodatkowane na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego.
W roku 2013, w którym Grunt nie był jeszcze zabudowany, Wnioskodawca wydzierżawił go Spółce K. Spółka ta w roku 2014 wybudowała na dzierżawionym Gruncie budynek biurowo-handlowy. Budynek został oddany do użytkowania w roku 2014, a sama inwestycja polegająca na budowie budynku została w kwietniu 2014 r. ujęta w środkach trwałych Spółki K i od maja 2014 r. jest amortyzowana jako inwestycja w obcym środku trwałym. Spółka K odliczyła VAT od zakupów inwestycyjnych związanych z budową budynku, jako że budynek ten wykorzystywała i nadal wykorzystuje wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Wnioskodawca nigdy przedmiotowej Nieruchomości nie wykorzystywał w JDG, nigdy nie ujął w środkach trwałych Gruntu zarówno w okresie, w którym Grunt był niezabudowany jak i po jego zabudowaniu. Budynek stał się środkiem trwałym Spółki K jako inwestycja w obcym środku trwałym (jak to opisano powyżej). W najbliższej przyszłości ma dojść do (planowane kroki w zdarzeniu przyszłym):
1.rozwiązania umowy dzierżawy Gruntu,
2.zwrotu przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki K wartości nakładów na tę nieruchomość z tytułu budowy budynku biurowo-handlowego, w sytuacji rozwiązania umowy dzierżawy. Zwrot ten zostanie dokonany jako spłata wierzytelności z tytułu nakładów inwestycyjnych przysługujących Spółce K na rzecz Wnioskodawcy, wg ceny rynkowej nakładów, ustalonych na dzień spłaty; zwrot wartości nakładów, zostanie na gruncie Ustawy o podatku VAT potraktowany jako świadczenie usług przez Spółkę K na rzecz Wnioskodawcy obejmujących przekazanie nakładów inwestycyjnych na Nieruchomość; świadczenie usług, opodatkowane stawką VAT 23%, zostanie udokumentowana fakturą wystawioną przez Spółkę K (dalej: „Faktura Spółki K”) na rzecz Wnioskodawcy; a następnie ma dojść do:
3.sprzedaży Nieruchomości przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu trzeciego.
Wnioskodawca zamierza zrezygnować ze zwolnienia przysługującego mu przy sprzedaży zabudowanej Nieruchomości. Zwolnienie przysługiwać mu będzie z uwagi na to, że minęły dwa lata od pierwszego zasiedlenia budynku biurowo-handlowego.
W uzupełnieniu wskazał Pan, że:
Z tytułu nabycia działki nr 1 nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż działka stanowiła zakup prywatny Wnioskodawcy zrealizowany od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT.
Budynek biurowo-handlowy jest budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane.
Budynek biurowo-handlowy, od dnia oddania go do użytkowania (w 2014r.) był wykorzystywany przez Spółkę K do działalności gospodarczej.
Symbol PKOB dla budynku biurowo-handlowego to 1220.
Budynek biurowo-handlowy posadowiony na działce 1 jest trwale związany z gruntem.
Dokładna data pierwszego zasiedlenia budynku biurowo-handlowego ( w całości) to 25.04.2014 r.
Nie następowało częściowe zasiedlenie budynku biurowo-handlowego.
Dokładna data zajęcia budynku biurowo-handlowego do używania to 25.04.2014 r.
Zasiedlenie budynku biurowo-handlowego nastąpiło w wyniku przejęcia tego budynku przez Spółkę K do użytkowania w działalności gospodarczej, tj. otwarcie pomieszczeń biurowych, pomieszczeń ekspozycji oraz pomieszczeń magazynowych.
Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku biurowo-handlowego a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Przed zbyciem działki 1 wraz z budynkiem biurowo-handlowym Wnioskodawca nie będzie ponosił nakładów na ulepszenie ww. budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w stosunku do których Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na pytanie Organu „Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 11 jest twierdząca, to należy wskazać:
a)czy nakłady te będą wyższe niż 30% wartości początkowej budynku biurowo-handlowego?
b)kiedy będzie Pan ponosił nakłady na ulepszenie ww. budynku?”
odpowiedział Pan „Nie dotyczy”.
Dzierżawca gruntu nie ponosił nakładów na ulepszenie budynku biurowo-handlowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w stosunku do których Dzierżawcy przysługiwałoby prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na pytanie Organu „Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 13 jest twierdząca, to należy wskazać:
a)czy nakłady te były wyższe niż 30% wartości początkowej budynku biurowo-handlowego?
b)czy nastąpiło/nastąpi rozliczenie nakładów na ulepszenie ww. budynku?
c)kiedy dzierżawca ponosił nakłady na ulepszenie budynku biurowo-handlowego (należy wskazać datę)?
d)kiedy budynek biurowo-handlowy, po jego ulepszeniu, został oddany do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.
e)czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budynku biurowo-handlowy, dzierżawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
f)czy nakłady na ulepszenie budynku biurowo-handlowego, ponoszone przez dzierżawcę stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. budynku w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
g)czy po oddaniu do użytkowania ulepszonego budynku biurowo-handlowego miało miejsce pierwsze zasiedlenie tego budynku? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie.
h)w ramach jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ulepszonego budynku biurowo-handlowego?
i)czy między pierwszym zasiedleniem budynku biurowo-handlowego po ulepszeniu, a jego dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
j)w jaki sposób, do jakich czynności dzierżawca wykorzystywał ulepszony budynek biurowo-handlowy po oddaniu go do użytkowania?”
odpowiedział Pan „Nie dotyczy”.
Budynek biurowo-handlowy nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, gdyż zostanie wykorzystany do wykonania sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.
Nabywca nieruchomości będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
W związku z rezygnacją ze zwolnienia sprzedaży zabudowanej Nieruchomości zostanie złożone przez Wnioskodawcę oraz przez nabywcę nieruchomości zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy budynku biurowo-handlowego.
Pytania
1.(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku) Czy z tytułu sprzedaży Nieruchomości, opisanej w pkt 3 ww. planowanych kroków w zdarzeniu przyszłym, w przypadku rezygnacji przez Wnioskodawcę i nabywcę ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, Wnioskodawca powinien rozpoznać należny podatek od towarów i usług oraz czy tym samym powinien zostać uznany za podatnika podatku VAT przy dokonywaniu tej transakcji?
2.Czy Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT naliczony, wynikający z Faktury Spółki K od swojego podatku należnego wykazanego na Fakturze Wnioskodawcy?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1) (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca uważa, że z tytułu planowanej przez niego sprzedaży Nieruchomości w zdarzeniu przyszłym, w przypadku rezygnacji przez Wnioskodawcę i nabywcę ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, Wnioskodawca powinien rozpoznać należny podatek od towarów i usług oraz tym samym powinien zostać uznany za podatnika podatku VAT przy dokonywaniu tej transakcji. Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż ta powinna zostać udokumentowana fakturą wystawioną przez niego jako osobę fizyczną - podatnika podatku VAT (dalej „Faktura Wnioskodawcy”) na rzecz osoby trzeciej i sprzedaż ta, jeśli strony transakcji skutecznie zrezygnują ze zwolnienia z VAT przy tej transakcji, powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT.
Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż cyt. „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.
Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez niego czynności dzierżawy Nieruchomości na rzecz Spółki K spełniają ww. definicję i należy uznać, iż przedmiotowa Nieruchomość ma związek z ww. czynnościami. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca zamierza zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa poniżej, przysługującego mu przy sprzedaży zabudowanej Nieruchomości, sprzedaż powinna zostać opodatkowana VAT-em. Zwolnienie z podatku VAT przysługiwać mu będzie z uwagi na to, że minęły dwa lata od pierwszego zasiedlenia budynku biurowo-handlowego, posadowionego na Nieruchomości.
Zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
‒dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
‒pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest, co do zasady, zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Dodatkowo, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT: „Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części”.
Zatem przy zachowaniu rygorów ww. art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, Wnioskodawca planowaną sprzedaż powinien opodatkować, wystawiając fakturę VAT jako osoba fizyczna - podatnik podatku VAT.
Ad.2)
Będzie Pan mógł odliczyć podatek VAT naliczony, wynikający z Faktury Spółki K od swojego podatku należnego pod warunkiem, że zakup nakładów – „świadczenia usług” posłuży jego sprzedaży opodatkowanej. Z uwagi na to, iż planuje Pan dokonać sprzedaży Nieruchomości wraz z nakładami jako sprzedaży opodatkowanej, dojdzie w rozważanym przypadku do wykonania czynności opodatkowanej przez podatnika (Wnioskodawcę) w rozumieniu przepisu art. 15 ustawy o VAT. To z kolei spowoduje, iż po Pana stronie powstanie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (na podstawie art. 86 Ustawy o VAT) na Fakturze Spółki K.
Reasumując, z uwagi na to, iż „nabycie nakładów”, objęte Fakturą Spółki K, będzie miało związek z dokonaną w następnej kolejności sprzedażą opodatkowaną Nieruchomości na rzecz osoby trzeciej, będzie Panu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 Ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek oraz budowla spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zatem dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.
Tym samym nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
W kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy, w celu dokonania sprzedaży prawa własności działki nr 1 wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowo-handlowym będzie Pan podejmował aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co będzie skutkowało koniecznością uznania Pana za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.
Uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Na mocy art. 693 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
Istota umowy dzierżawy wskazuje, że na jej podstawie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług przez właściciela na rzecz dzierżawcy. Dzierżawca za oddaną mu w dzierżawę rzecz płaci umówiony czynsz. Istnieje zatem bezpośredni związek między świadczoną usługą a przekazanym za nią wynagrodzeniem.
W konsekwencji, dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.
Zatem wskazać należy, że dzierżawa działki stanowi odpłatne świadczenie usług, a zawarcie umowy dzierżawy powoduje wyłączenie nieruchomości z majątku osobistego. Taki sposób wykorzystania przez Pana przedmiotowej działki sprawił, że jest ona wykorzystywana w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, a nie w ramach majątku osobistego. Tym samym, planując dostawę nieruchomości, Wnioskodawca nie dokona zbycia majątku osobistego, ale majątek wykorzystywany przez Niego w działalności gospodarczej.
Zatem dokonując sprzedaży prawa własności działki nr 1 wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowo-handlowym nie będzie Pan zbywał majątku osobistego. Jak zostało wskazane powyżej, majątek prywatny to majątek danej osoby fizycznej, który nie jest przez nią wykorzystywany dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, a w całym okresie posiadania tego majątku osoba ta musi wykazywać zamiar wykorzystywania go w ramach majątku osobistego.
Tym samym, sprzedaż prawa własności działki
nr 1 wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowo-handlowym będzie dostawą dokonaną w ramach prowadzenia
działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a Pan będzie
działał jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, skoro w przedmiotowej sprawie wystąpią przesłanki stanowiące podstawę uznania Pana za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, to czynność sprzedaży prawa własności działki nr 1 wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowo-handlowym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z przepisu tego wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Według art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub ich część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.
W myśl art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc podatnicy dokonujący dostawy budynków i budowli spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – mają możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.
Rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt. 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt. 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Zatem jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt. 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt. 10a stanie się bezzasadne.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, przeanalizowania wymaga możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o wyżej cytowany przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Analiza przepisów regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Zatem, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione.
Jednocześnie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Pod pojęciem budynku należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Z okoliczności sprawy wynika, że jest Pan właścicielem działki gruntu budowlanego nr 1. Obecnie grunt zabudowany jest budynkiem biurowo-handlowym (budowa została zrealizowana przez dzierżawcę gruntu - Spółkę komandytową, której Wnioskodawca jest wspólnikiem). W roku 2013, w którym grunt nie był jeszcze zabudowany, Wnioskodawca wydzierżawił go Spółce K. Spółka ta w roku 2014 wybudowała na dzierżawionym gruncie budynek biurowo-handlowy. Dokładna data pierwszego zasiedlenia budynku biurowo-handlowego (w całości) to 25.04.2014 r. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku biurowo-handlowego a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Budynek biurowo-handlowy posadowiony na działce 1 jest trwale związany z gruntem. Z tytułu nabycia działki nr 1 nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przed zbyciem działki 1 wraz z budynkiem biurowo-handlowym Wnioskodawca nie będzie ponosił nakładów na ulepszenie ww. budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dzierżawca gruntu nie ponosił nakładów na ulepszenie budynku biurowo-handlowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w stosunku do których Dzierżawcy przysługiwałoby prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek biurowo-handlowy nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, gdyż zostanie wykorzystany do wykonania sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Nabywca nieruchomości będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z rezygnacją ze zwolnienia sprzedaży zabudowanej Nieruchomości zostanie złożone przez Wnioskodawcę oraz przez nabywcę nieruchomości zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy budynku biurowo-handlowego. W najbliższej przyszłości ma dojść do (planowane kroki w zdarzeniu przyszłym): rozwiązania umowy dzierżawy Gruntu, zwrotu przez Pana na rzecz Spółki K wartości nakładów na tę nieruchomość z tytułu budowy budynku biurowo-handlowego, w sytuacji rozwiązania umowy dzierżawy, sprzedaży Nieruchomości przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu trzeciego. Zwrot wartości nakładów zostanie dokonany jako spłata wierzytelności z tytułu nakładów inwestycyjnych przysługujących Spółce K na rzecz Wnioskodawcy, wg ceny rynkowej nakładów, ustalonych na dzień spłaty; zwrot wartości nakładów, zostanie na gruncie Ustawy o podatku VAT potraktowany jako świadczenie usług przez Spółkę K na rzecz Wnioskodawcy obejmujących przekazanie nakładów inwestycyjnych na Nieruchomość; świadczenie usług, opodatkowane stawką VAT 23%, zostanie udokumentowana fakturą wystawioną przez Spółkę K (dalej: „Faktura Spółki K”) na rzecz Wnioskodawcy. W związku z rezygnacją ze zwolnienia sprzedaży zabudowanej Nieruchomości zostanie złożone przez Wnioskodawcę oraz przez nabywcę nieruchomości zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy budynku biurowo-handlowego. Budynek biurowo-handlowy nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, gdyż zostanie wykorzystany do wykonania sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.
W związku z tym, że - przed zbyciem przez Pana nieruchomości - dojdzie do rozliczenia (przeniesieniem za wynagrodzeniem) nakładów poniesionych przez Spółkę na budowę budynku biurowo-handlowego na Pana gruncie, to w niniejszej sprawię przedmiotem transakcji będzie dostawa gruntu zabudowanego, tj. gruntu wraz z położonym na nim budynkiem biurowo-handlowym.
Jak wskazano we wniosku, w odniesieniu do budynku biurowo-handlowego posadowionego na działce nr 1 nastąpiło pierwsze zasiedlenie i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto, na ww. budynek nie były i do dnia zbycia nie będą ponoszone nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Tym samym dostawa ww. budynku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży będzie podlegał opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. Tym samym dostawa gruntu stanowiącego działkę nr 1, na której znajduje się budynek biurowo-handlowy – stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy – również będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W związku z tym, że dostawa budynku biurowo-handlowego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 10, dalsza analiza zwolnień wynikających z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy w odniesieniu do sprzedaży ww. budynku jest bezzasadna.
Podkreślić należy, że w przypadku, gdy Strony - dostawca i nabywca - po spełnieniu warunków sformułowanych w art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy, zrezygnują za zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wybiorą opodatkowanie dostawy budynku biurowo-handlowego, to transakcja sprzedaży tego budynku będzie podlegać opodatkowaniu według właściwej stawki podatku od towarów i usług. W konsekwencji, dostawa gruntu, na którym położony jest budynek biurowo-handlowy, będzie opodatkowana według tych samych regulacji jak zbywany budynek.
Pana wątpliwości dotyczą również prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury wystawionej przez Spółkę K z tytułu świadczenia usług obejmujących przekazanie nakładów inwestycyjnych.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostaną spełnione, ponieważ w odniesieniu do dostawy prawa własności działki nr 1 wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowo-handlowym będzie Pan działał jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy oraz transakcja będzie podlegać opodatkowaniu według właściwej stawki podatku od towarów i usług (jak wynika z okoliczności sprawy - Pan oraz nabywca złożą zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy budynku biurowo-handlowego na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy).
Tym samym, z uwagi na fakt, iż budynek biurowo-handlowy będzie wykorzystany do wykonania sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, będzie Pan miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury wystawionej przez Spółkę K z tytułu świadczenia usług obejmujących przekazanie nakładów inwestycyjnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi Pan się zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).