Prawo do odliczenia podatku naliczonego (działalność rolnicza) od zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.133.2020.2.RMA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.06.2020, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.133.2020.2.RMA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego (działalność rolnicza) od zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2020 r. (data wpływu 24 marca 2020 r.), uzupełnionym w dniu 7 maja 2020 r. (data wpływu 15 maja 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr 0114-KDIP4-1.4012.133.2020.1.RMA z dnia 27 kwietnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 4 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2020 r. (data wpływu 15 maja 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (opis wynikający z uzupełnienia z dnia 7 maja 2020 r.):

W związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa V, Działanie 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii, Priorytet inwestycyjny 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej prawa do pełnego odliczania podatku od towarów i usług. W lipcu 2019 r. złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. Uruchomienie produkcji energii elektrycznej z energii słonecznej, który polega na zakupie i uruchomieniu instalacji fotowoltaicznej dla potrzeb gospodarstwa rolniczego, które specjalizuje się w chowie bydła mlecznego. Większą część wyprodukowanej energii elektrycznej Wnioskodawca będzie zużywał na bieżąco na potrzeby budynku chlewni, a nadwyżki będą odprowadzane do dostawcy energii elektrycznej. Jego gospodarstwo uzyskuje przychód tylko ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, nie uzyskuje innych przychodów z innej sprzedaży, która byłaby nieopodatkowana podatkiem od towarów i usług, czyli całość wykorzystywanej przez Wnioskodawcę energii elektrycznej będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nadmienia, że jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT - zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej, która będzie produkowała energię elektryczną na potrzeby prowadzonej przez niego działalności rolniczej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym biorąc pod uwagę, że jest czynnym podatnikiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy uważa, że ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od planowanej do zakupu instalacji fotowoltaicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa V, Działanie 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii, Priorytet inwestycyjny 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w lipcu 2019 r. złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. Uruchomienie produkcji energii elektrycznej z energii słonecznej, który polega na zakupie i uruchomieniu instalacji fotowoltaicznej dla potrzeb gospodarstwa rolniczego, które specjalizuje się w chowie bydła mlecznego. Większą część wyprodukowanej energii elektrycznej Wnioskodawca będzie zużywał na bieżąco na potrzeby budynku chlewni, a nadwyżki będą odprowadzane do dostawcy energii elektrycznej. Jego gospodarstwo uzyskuje przychód tylko ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, nie uzyskuje innych przychodów z innej sprzedaży, która byłaby nieopodatkowana podatkiem od towarów i usług, czyli całość wykorzystywanej przez Wnioskodawcę energii elektrycznej będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT - zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 4 ustawy, warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a całość wyprodukowanej energii elektrycznej będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca ma zatem prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej w związku z realizacją zadania inwestycyjnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa V, Działanie 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii, Priorytet inwestycyjny 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, na który złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. Uruchomienie produkcji energii elektrycznej z energii słonecznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Henryka Sienkiewicza 84, 15-005 Białystok za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej