Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT-projekt.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 8 stycznia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2020 r. (data wpływu 21 lutego 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 17 lutego 2020 r. (skutecznie doręczone 17 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizowanym projektem jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 stycznia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizowanym projektem. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 lutego 2020 r. (data wpływu 21 lutego 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 17 lutego 2020 r. (skutecznie doręczone 17 lutego 2020 r.).
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi przede wszystkim działalność edukacyjną, która na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) jest zwolniona z VAT. Sporadycznie i marginalnie jednostka dokonuje sprzedaży opodatkowanej w postaci wynajmu lokali własnych innym podmiotom, dlatego też jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jako podatnik VAT czynny. Wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego nie przekroczyła 2%. Zgodnie z przepisem art. 90 ust. 10 ustawy o VAT proporcja sprzedaży za 2018 r. wyniosła 0,8% nie przekroczyła 2% wobec czego można uznać, że wyniosła 0%.
Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu oraz nie ma możliwości odzyskania w inny sposób podatku VAT, ponieważ zakupy realizowane w ramach projektu związane będą z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
Wnioskodawca od lipca 2019 r. realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (poddziałanie 1.4.3 Technologie informacyjno - komunikacyjne w działalności MSP), w ramach którego zakupuje system informatyczny wspomagający pracę i zarządzanie w firmie, wraz z niezbędnym sprzętem komputerowym (serwerem oraz komputerami do obsługi ww. systemu) oraz szkoleniami wdrożeniowymi obejmującymi wykorzystanie ww. systemu. System obejmować będzie następujące elementy:
- Komponent bazodanowy CRM/HRM zawierający rejestry uczestników szkoleń, kursów i uczniów szkół, a także zgłoszeń osób i firm zainteresowanych kursami/szkoleniami oraz rejestr pracowników zaangażowanych w realizację zadań działalności podstawowej;
- Komponent wykonawczy ERP wykorzystujący ww. dane do realizacji czynności związanych z obsługą podstawowych aspektów działalności;
- Komponent analityczny BI wykorzystujący ww. komponenty i służący poprawie efektywności działania i konkurencyjności w firmie.
Zakupywany sprzęt obejmuje: serwer, komputer stacjonarny - 35 szt., monitor - 35 szt., komputer przenośny - 6 szt., oprogramowanie Office lub równoważne - 41 szt., oprogramowanie serwera - 1 szt., oprogramowanie do zdalnej konserwacji komputerów - 1 szt. Szkolenia obejmować będą 7 grup szkoleniowych z ww. poszczególnych komponentów systemu. Planowane przedsięwzięcie inwestycyjne jest w całości związane wyłącznie z podstawową działalnością przedsiębiorstwa - działalnością edukacyjną, która na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) jest zwolniona z VAT. Wnioskodawca chce ująć cały podatek naliczony VAT jako koszt kwalifikowalny, ze względu na przepis art. 86 oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który nie daje możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego od towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony z tytułu zakupów towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca, korzystający z funduszy pomocowych w celu dokonywania ww. zakupów inwestycyjnych, przeznaczonych wyłącznie do prowadzenia działalności podstawowej, czyli świadczenia usług edukacyjnych zwolnionych z VAT, stoi na stanowisku, iż nie nabędzie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu dóbr i usług w ramach realizowanego projektu.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. 2018 poz. 2174), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, co nie występuje w analizowanej sytuacji. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Co więcej, przy obliczonej na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT proporcji, która za 2018 r. wyniosła 0,8% jednostka przyjęła (zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT), że proporcja ta wyniosła 0%. Z tego powodu VAT od zakupów realizowanych w ramach ww. Projektu, których celem jest dostarczanie towarów czy świadczenie usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, wyszczególnionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy (na podstawie którego zwalnia się od podatku usługi objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania), nie podlega odliczeniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Przepis art. 87 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ww. ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi przede wszystkim działalność edukacyjną, która na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy jest zwolniona od podatku VAT. Sporadycznie i marginalnie jednostka dokonuje sprzedaży opodatkowanej w postaci wynajmu lokali własnych innym podmiotom. Wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego nie przekroczyła 2%. Zgodnie z przepisem art. 90 ust. 10 ustawy o VAT proporcja sprzedaży za 2018 r. wyniosła 0,8% nie przekroczyła 2% wobec czego można uznać, że wyniosła 0%.
Wnioskodawca od lipca 2019 r. realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (poddziałanie 1.4.3 Technologie informacyjno-komunikacyjne w działalności MSP), w ramach którego zakupuje system informatyczny wspomagający pracę i zarządzanie w firmie, wraz z niezbędnym sprzętem komputerowym (serwerem oraz komputerami do obsługi ww. systemu) oraz szkoleniami wdrożeniowymi obejmującymi wykorzystanie ww. systemu. Wnioskodawca wskazał, że planowane przedsięwzięcie inwestycyjne jest w całości związane wyłącznie z podstawową działalnością przedsiębiorstwa - działalnością edukacyjną, która na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy jest zwolniona z VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż jak wynika z opisu sprawy towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji ww. projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, ponieważ będą wykorzystywane do działalności edukacyjnej. Efekty realizowanego ww. projektu - co jednoznacznie wskazał Wnioskodawca - będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale korzystającym ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT.
Zatem analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonywanych w związku z realizacją opisanego projektu, jak również Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie należy wskazać, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejszej interpretacji przyjęto jako element opisu sprawy twierdzenie Wnioskodawcy, że nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy i ta okoliczność nie była przedmiotem oceny Organu. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej