W zakresie wskazania czy wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od ... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.1056.2021.5.KO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.1056.2021.5.KO

Temat interpretacji

W zakresie wskazania czy wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z art. 2 pkt 27e tej ustawy.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 13 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z art. 2 pkt 27e tej ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 lutego 2022 r. (wpływ 11 lutego 2022 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Y GmbH

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

J Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Opis zdarzenia przyszłego

Wstęp

Y GmbH („Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest niemiecką spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (GmbH) i rezydentem podatkowym Niemiec, która posiada 100% udziałów w C spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będącą polskim rezydentem podatkowym („Zainteresowany”). Wnioskodawca oraz Zainteresowany są zarejestrowanymi w Polsce podatnikami podatku od towarów i usług („VAT”) czynnymi. Struktura organizacyjna Wnioskodawcy będzie obejmować wyspecjalizowane departamenty, które będą pełnić przypisane im funkcje. Na podstawie wewnętrznego aktu korporacyjnego (uchwały zarządu), departamenty będą się dzielić w szczególności na departament dotyczący inwestycji w Polsce („Departament Polskich Inwestycji”), oraz departament dotyczący inwestycji w Niemczech bądź innych krajach („Departament Zagranicznych Inwestycji”). W celu lepszej organizacji swojej działalności w Polsce, Wnioskodawca planuje przenieść część działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce i aktywa związane z tym obszarem do Zainteresowanego oraz objąć dodatkowe udziały Zainteresowanego poprzez dokonanie aportu, na podstawie którego składniki Departamentu Polskich Inwestycji zostaną przeniesione na rzecz Wnioskodawcy jako wkład niepieniężny („Transakcja”).

W ramach alternatywnego scenariusza Wnioskodawca nie wyklucza sprzedaży składników Departamentu Polskich Inwestycji zamiast wniesienia ich do Zainteresowanego tytułem wkładu niepieniężnego („Alternatywny Scenariusz”).

Dokładny przedmiot działalności Departamentu Polskich Inwestycji.

Obecnie, celem działania Departamentu Polskich Inwestycji jest głównie bieżąca analiza rynku nieruchomości w Polsce pod kątem wyszukiwania atrakcyjnych ofert zakupu i sprzedaży nieruchomości, planowanie inwestycji na nieruchomościach, kontakt z organami władzy publicznej, nabywanie, zarządzanie, administrowanie oraz oferowanie na wynajem nieruchomości położonych w Polsce, będących obecnie własnością Wnioskodawcy, a także potencjalnie inwestowanie w kryptowaluty bądź inne aktywa finansowe.

Na Departament Polskich Inwestycji składają się następujące obiekty położone w Polsce:

-Nieruchomość lokalowa w budynku X oddanym do użytkowania na podstawie ostatecznej decyzji ... wydanej dnia (...) 2020 r. przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w ..., nabyta dnia (...) 2021 roku w drodze umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego (pensjonatowego) i umowy sprzedaży;

-Nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem mieszkalnym w miejscowości (...), województwo ..., bezpośrednio granicząca z polem (...); nieruchomość gruntowa składająca się z działek o numerach 1 oraz 2 została nabyta dnia (...) 2017 r. na podstawie dwóch aktów notarialnych, numer Repertorium .... oraz numer Repertorium ..... Na podstawie decyzji nr ... z dnia (...) 2017 r. o pozwoleniu na budowę, Wnioskodawca w dniu (...) 2018 r. rozpoczął budowę nieruchomości budynkowej, tj. budynku mieszkalnego jednorodzinnego z garażem posadowionego na działkach o numerze 1 oraz 2. W dniu (....) 2019 r. została wydana decyzja nr ... o pozwoleniu na budowę, zmieniająca decyzję nr ...., w oparciu o którą Wnioskodawca dostał pozwolenie na budowę drugiej nieruchomości budynkowej na działkach o numerze 1 oraz 2, tj. „domku gościnnego”, którego budowa rozpoczęła się w (...) 2019 r. - łącznie zwane dalej „Nieruchomości w Polsce”.

Ponadto, Wnioskodawca jako nabywca zawarł umowę ustanowienia odrębnej własności lokali i ich sprzedaży oraz przedwstępną umowę sprzedaży czterech nieruchomości lokalowych w budynku Z, które obecnie są w trakcie budowy. Umowa wprost przewidywała możliwość cesji na rzecz Zainteresowanego i na dzień składania niniejszego wniosku Wnioskodawca przeniósł wszelkie prawa, roszczenia i zobowiązania wynikające z tej umowy na Zainteresowanego.

Departament Polskich Inwestycji odpowiada w szczególności za następujące zadania:

-Analiza rynku nieruchomości w Polsce pod kątem wyszukiwania atrakcyjnych ofert zakupu i sprzedaży Nieruchomości w Polsce;

-Planowanie inwestycji na Nieruchomościach w Polsce, kontakt z organami władzy publicznej;

-Nabywanie Nieruchomości w Polsce;

-Zawieranie umów z deweloperami na budowę oraz rozbudowę Nieruchomości w Polsce;

-Oferowanie Nieruchomości w Polsce na wynajem;

-Zarządzanie Nieruchomościami w Polsce, w tym zapewnienie m.in. obsługi księgowej;

-Administracja Nieruchomościami w Polsce;

-Bieżąca obsługa wszelkich spraw związanych z Nieruchomościami w Polsce.

Zakładany transfer Departamentu Polskich Inwestycji do Zainteresowanego

Ze względu na planowane przeniesienie Departamentu Polskich Inwestycji do odrębnej, dedykowanej do tego spółki, Wnioskodawca nabył 100% udziałów w Zainteresowanym od podmiotu trzeciego.

Należy raz jeszcze podkreślić, iż na dzień Transakcji Wnioskodawca oraz Zainteresowany będą posiadać status podatnika VAT czynnego.

W związku z powyższym, Zainteresowany oraz Wnioskodawca planują przeprowadzić Transakcję, w ramach której dojdzie do przeniesienia na Zainteresowanego własności Departamentu Polskich Inwestycji, obejmującego między innymi składniki materialne w postaci Nieruchomości w Polsce oraz składniki niematerialne w postaci wszelkich umów towarzyszących, takich jak umowy na dostawę energii elektrycznej czy wody, wywóz śmieci oraz innych nieczystości, utrzymanie czystości, umowy ubezpieczenia Nieruchomości w Polsce, umowy na wykonawstwo architektoniczne dotyczące niektórych Nieruchomości w Polsce oraz pozostałe umowy zawierane w toku działalności prowadzonej przez Departament Polskich Inwestycji, a także prawa do tajemnicy przedsiębiorstwa - know-how - obejmujące tajemnicę handlową i usługową („Przedmiot Transakcji”).

Z uwagi na specyfikę przyjętego modelu biznesowego związanego z Przedmiotem Transakcji, Wnioskodawca nie zatrudniał do tej pory pracowników, przy czym Wnioskodawca korzystał z zewnętrznych usługodawców oraz kontrahentów zapewniających bieżące funkcjonowanie działalności dotyczącej Departamentu Polskich Inwestycji, w zakresie m.in.:

     -zarządzania procesem budowlanym dotyczącym nieruchomości w miejscowości (...);

     -wsparcia przy procesie inwestycyjnym, budowlanym oraz spraw bieżących przedsiębiorstwa;

     -stałej obsługi prawnej, przygotowywania analiz prawnych oraz raportów; tłumaczeń z języka niemieckiego, księgowości oraz doradztwa podatkowego, itp.

W ramach przeniesienia Przedmiotu Transakcji, Zainteresowany planuje, co do zasady, kontynuować współpracę z aktualnymi usługodawcami, którzy zapewniają faktyczną możliwość kontynuowania działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w oparciu o składniki majątkowe dotyczące Departamentu Polskich Inwestycji.

Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że przed przeprowadzeniem Transakcji może zatrudnić pracowników zapewniających bieżące funkcjonowanie działalności dotyczącej Departamentu Polskich Inwestycji, którzy na moment przeprowadzenia Transakcji weszliby w zakres Przedmiotu Transakcji.

Wnioskodawca wskazuje, iż Przedmiot Transakcji zostanie przeniesiony na Zainteresowanego - będącego na dzień Transakcji zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce - wyłącznie na cele prowadzenia opodatkowanej VAT działalności gospodarczej przez Zainteresowanego obejmującej w szczególności wynajem nieruchomości położonych w Polsce, będących obecnie własnością Wnioskodawcy.

Przedmiot działalności Wnioskodawcy

Celem nabycia 100% udziałów Zainteresowanego i przeniesienia na Zainteresowanego Departamentu Polskich Inwestycji jest uproszczenie działalności zarządzania Nieruchomościami w Polsce, a także uproszczenie struktury organizacyjnej w ramach grupy spółek obejmujących Wnioskodawcę oraz Zainteresowanego. Ponadto, działalność Zainteresowanego ma pomóc w bardziej efektywnym prowadzeniu działalności przez Departament Polskich Inwestycji oraz wykorzystaniu posiadanych Nieruchomości w Polsce, poprzez obsługę ich za pośrednictwem polskiej spółki. W efekcie, zamiarem Zainteresowanego będzie kontynuacja planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, dotyczącej Departamentu Polskich Inwestycji, polegającej na oferowaniu Nieruchomości w Polsce na cele krótkoterminowego, wakacyjnego najmu oraz potencjalnie inwestowanie w kryptowaluty bądź inne aktywa finansowe. Zainteresowany zamierza wykorzystać w tym celu składniki majątkowe składające się na Przedmiot Transakcji.

Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe

Należy podkreślić, iż działalność prowadzona przez Wnioskodawcę przez Departament Polskich Inwestycji na dzień Transakcji będzie wyodrębniona organizacyjnie w ten sposób, iż przenoszona działalność będzie skupiona w jednej jednostce organizacyjnej Wnioskodawcy. Ponadto, Wnioskodawca przeprowadzi przed Transakcją działania reorganizacyjne mające na celu utworzenie takiej jednostki poprzez przyjęcie wewnętrznego aktu korporacyjnego (uchwały zarządu) o utworzeniu Departamentu Polskich Inwestycji, który będzie wchodził w skład Przedmiotu Transakcji. Dodatkowo, w ramach istniejącej ewidencji finansowej Wnioskodawcy jest możliwe wyodrębnienie finansowe działalności przypadającej na polską działalność dotyczącą Departamentu Polskich Inwestycji. Zarówno przed Transakcją, jak i na dzień Transakcji, Wnioskodawca będzie w stanie przyporządkować przychody i koszty oraz należności i zobowiązania wyłącznie do Przedmiotu Transakcji, w tym w szczególności do Nieruchomości w Polsce. Innymi słowy, będzie możliwe ustalenie wyniku finansowego jedynie na poziomie działalności podejmowanej przez Wnioskodawcę w Polsce.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż jego zdaniem działalność gospodarcza prowadzona przez niego w Polsce dotycząca Departamentu Polskich Inwestycji konstytuuje w Polsce zakład w rozumieniu umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (dalej: „UPO Polska- Niemcy”). Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy, działalność dotycząca Departamentu Polskich Inwestycji jest opodatkowana VAT w Polsce ze względu na fakt, iż dotyczy nieruchomości położonych w Polsce oraz stanowi również stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o VAT.

Ponadto, w zakresie podatku od towarów i usług i podatku od czynności cywilnoprawnych:

a)W ocenie Spółki, przedmiot aportu (Departament Polskich Inwestycji) będzie w dniu Transakcji spełniał przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego.

Oznacza to, że Departament Polskich Inwestycji będzie, zdaniem Spółki, stanowił wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wskazuje na to opis zdarzenia przyszłego, w którym Spółka przedstawiła czynności, które zamierza dokonać w celu spełnienia przesłanek do kwalifikacji jako zorganizowania części przedsiębiorstwa w świetle wyżej wymienionych przepisów prawa.

Jednakże, zdaniem Spółki, to po stronie organu podatkowego leży obowiązek dokonania wykładni przepisów prawa przy ocenie opisanego zdarzenia przyszłego w kontekście pytań zadanych przez Spółkę. Spółka pragnie zaznaczyć, że ocena przedstawiona przez Spółkę nie powinna, w ocenie Spółki, prowadzić do tego, że Spółka jako wnioskodawca osobiście przesądza kwestię, o którą wprost zapytała, lecz jedynie do sprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

b)W ocenie Spółki, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, przedmiot aportu (Departament Polskich Inwestycji) będzie w stanie samodzielnie funkcjonować jako odrębny podmiot samodzielnie realizujący określone zadania gospodarcze.

Ponadto, Spółka pragnie podkreślić, iż zdaniem Spółki przedmiot aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). W oparciu o definicję zawartą w art. 55 (1) w związku z art. 55 (2) kc można stwierdzić, iż część aktywów i pasywów przedsiębiorstwa, zdefiniowanego w wyżej wymienionych przepisach, tworząca niezależną jednostkę gospodarczą zdolną do samodzielnej działalności stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa również w rozumieniu Ustawy o PCC.

Spółka pragnie zaznaczyć, że ocena przedstawiona przez Spółkę nie powinna, w ocenie Spółki, prowadzić do tego, że Spółka jako wnioskodawca osobiście przesądza kwestię, o którą wprost zapytała, lecz jedynie do sprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

Ponadto, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:

a)W ocenie Spółki, przedmiot wkładu, tj. „Departament Polskich Inwestycji” będzie w opisanym zdarzeniu przyszłym spełniać przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego w istniejącym przedsiębiorstwie.

Spółka stoi na stanowisku, że na wyodrębnienie funkcjonalne będzie wskazywać między innymi okoliczność, iż Departament Polskich Inwestycji może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej przede wszystkim na oferowaniu na wynajem nieruchomości położonych w Polsce. Powyższe stanowisko uzasadnia fakt, iż Departament Polskich Inwestycji będzie obejmował również składniki niematerialne, takie jak umowy na dostawę energii elektrycznej czy wody, wywóz śmieci oraz innych nieczystości, utrzymanie czystości, umowy ubezpieczenia Nieruchomości w Polsce, umowy na wykonawstwo architektoniczne oraz pozostałe umowy zawierane w toku działalności prowadzonej przez Departament Polskich Inwestycji, a także prawa do tajemnicy przedsiębiorstwa - know-how - obejmujące tajemnicę handlową i usługową.

W ocenie Spółki, nabywca (Zainteresowany) będzie w stanie w sposób niezakłócony kontynuować planowaną działalność Spółki bezpośrednio po nabyciu Departament Polskich Inwestycji z wykorzystaniem składników majątkowych składających się na Przedmiot Transakcji.

Zdaniem Spółki, na wyodrębnienie funkcjonalne może również wskazywać fakt, iż prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza w Polsce dotycząca Departamentu Polskich Inwestycji konstytuuje w Polsce zakład w rozumieniu UPO Polska- Niemcy.

Spółka pragnie zaznaczyć, że ocena przedstawiona przez Spółkę nie powinna, w ocenie Spółki, prowadzić do tego, że Spółka jako wnioskodawca osobiście przesądza kwestię, o którą wprost zapytała, lecz jedynie do sprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

b)W ocenie Spółki, przedmiot wkładu (zespół składników majątku), tj. „Departament Polskich Inwestycji” w dniu wniesienia aportu będzie spełniać przesłanki do samodzielnego funkcjonowania, tj. do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych, których realizacji służył w istniejącym przedsiębiorstwie oraz świadczenia usług bez angażowania zasobów nabywcy.

Spółka pragnie zaznaczyć, że ocena przedstawiona przez Spółkę nie powinna, w ocenie Spółki, prowadzić do tego, że Spółka jako wnioskodawca osobiście przesądza kwestię, o którą wprost zapytała, lecz jedynie do sprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

c)W ocenie Spółki, wskazane we wniosku działania zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym bądź jednym z głównych celów tych działań nie było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Spółka wskazuje, iż celem Transakcji jest zbycie aktywów służących realizacji działalności operacyjnej w Polsce oraz wyłączenie działalności biznesowej w Polsce spod zakresu Spółki mającej siedzibę w Niemczech.

Zdaniem Spółki, na poziomie całej grupy kapitałowej efektywniejszym modelem będzie skupienie aktywów z Departamentu Polskich Inwestycji w odrębnym podmiocie posiadającym siedzibę na terytorium Polski oraz zarządzanym w Polsce (tj. Zainteresowanym). Restrukturyzacja ma też na uwadze plany dalszego rozwoju działalności biznesowej Zainteresowanego w Polsce i poszerzenie jej zakresu poza rynek nieruchomości. Rozwój ten zdaniem Spółki oraz Zainteresowanego wymaga odrębnego podmiotu, gdyż powiększenie skali inwestycji w Polsce mogłoby prowadzić do trudności operacyjnych na poziomie Spółki (podatkowych, księgowych, strategicznych itp.).

Spółka pragnie zaznaczyć, że ocena przedstawiona przez Spółkę nie powinna, w ocenie Spółki, prowadzić do tego, że Spółka jako wnioskodawca osobiście przesądza kwestię, o którą wprost zapytała, lecz jedynie do sprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

Pismem z 11 lutego 2022 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy następująco.

1.1Spółka potwierdza, iż w dniu Transakcji przedmiot aportu (Departament Polskich Inwestycji) będzie wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. będzie stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania. Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego we wniosku o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, „należy podkreślić, iż działalność prowadzona przez Wnioskodawcę przez Departament Polskich Inwestycji na dzień Transakcji będzie wyodrębniona organizacyjnie w ten sposób, iż przenoszona działalność będzie skupiona w jednej jednostce organizacyjnej Wnioskodawcy. Ponadto, Wnioskodawca przeprowadzi przed Transakcją działania reorganizacyjne mające na celu utworzenie takiej jednostki poprzez przyjęcie wewnętrznego aktu korporacyjnego (uchwały zarządu) o utworzeniu Departamentu Polskich Inwestycji, który będzie wchodził w skład Przedmiotu Transakcji.”

1.2Spółka pragnie zaznaczyć, iż Przedmiot Transakcji będzie wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, tj. będzie posiadać samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności (Departamentu Polskich Inwestycji). W świetle opisu zdarzenia przyszłego złożonego wniosku o interpretację „(...) w ramach istniejącej ewidencji finansowej Wnioskodawcy jest możliwe wyodrębnienie finansowe działalności przypadającej na polską działalność dotyczącą Departamentu Polskich Inwestycji. Zarówno przed Transakcją, jak i na dzień Transakcji, Wnioskodawca będzie w stanie przyporządkować przychody i koszty oraz należności i zobowiązania wyłącznie do Przedmiotu Transakcji, w tym w szczególności do Nieruchomości w Polsce. Innymi słowy, będzie możliwe ustalenie wyniku finansowego jedynie na poziomie działalności podejmowanej przez Wnioskodawcę w Polsce.”

1.3Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności wyłożone w opisie zdarzenia przyszłego, Przedmiot Transakcji będzie na dzień Transakcji wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej, gdyż będzie stanowił on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

2.Przedmiot Transakcji będzie posiadał zdolność, aby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielne realizujące przypisane mu zadania, bez angażowania zasobów Zainteresowanego jako nabywcy. Dowodem na to może być przejęcie składników majątkowych wchodzących w skład Przedmiotu Transakcji jak Nieruchomości w Polsce oraz wszelkie umowy towarzyszące, takie jak umowy na dostawę energii elektrycznej czy wody, wywóz śmieci oraz innych nieczystości, utrzymanie czystości, umowy ubezpieczenia Nieruchomości w Polsce, umowy na wykonawstwo architektoniczne dotyczące niektórych Nieruchomości w Polsce oraz pozostałe umowy zawierane w toku działalności prowadzonej przez Departament Polskich Inwestycji, a także prawa do tajemnicy przedsiębiorstwa - know-how - obejmujące tajemnicę handlową i usługową. Umożliwi to niezakłócone kontynuowanie działalności Spółki przez Zainteresowanego od pierwszego dnia po Transakcji. Wyjątkowo niektóre zasoby mogą być zaangażowane przez Zainteresowanego zamiast przejęcia od Spółki, np. obsługa księgowa, która już funkcjonuje u Zainteresowanego i nie ma praktycznej potrzeby transferu tej usługi.

Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności wyłożone w opisie zdarzenia przyszłego, Przedmiot Transakcji powinien być na dzień Transakcji wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej, gdyż będzie stanowił on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

3.Spółka wskazuje, iż celem Transakcji jest zbycie aktywów służących realizacji działalności operacyjnej w Polsce oraz wyłączenie działalności biznesowej w Polsce spod zakresu Spółki mającej siedzibę w Niemczech. Zdaniem Spółki, na poziomie całej grupy kapitałowej efektywniejszym modelem będzie skupienie aktywów z Departamentu Polskich Inwestycji w odrębnym podmiocie posiadającym siedzibę na terytorium Polski oraz zarządzanym w Polsce (tj. Zainteresowanym). Restrukturyzacja ma też na uwadze plany dalszego rozwoju działalności biznesowej Zainteresowanego w Polsce i poszerzenie jej zakresu poza rynek nieruchomości. Rozwój ten zdaniem Spółki oraz Zainteresowanego wymaga odrębnego podmiotu, gdyż powiększenie skali inwestycji w Polsce mogłoby prowadzić do trudności operacyjnych na poziomie Spółki (podatkowych, księgowych, strategicznych itp.). Kolejnym argumentem jest dywersyfikacja ryzyka w ramach całej grupy kapitałowej i skupienie różnych profili działalności oraz ich lokalizacji w odrębnych podmiotach, dywersyfikacja zminimalizuje bowiem wpływ ewentualnych negatywnych zdarzeń gospodarczych na polskim rynku na Spółkę i vice versa.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług

1.Czy prawidłowe jest stanowisko, że opisane w niniejszym wniosku składniki materialne i niematerialne składające się na Przedmiot Transakcji będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT?

2.W konsekwencji, czy prawidłowe jest stanowisko, że wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji zostanie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT i nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju?

6.W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznaniu przez Organ podatkowy, iż Przedmiot Transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a Transakcja powinna być opodatkowana VAT, czy Zainteresowany po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej faktyczne wniesienie aportem Przedmiotu Transakcji będzie uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu Przedmiotu Transakcji lub do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym?

7.W Scenariuszu Alternatywnym (sprzedaż Przedmiotu Transakcji), w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznaniu przez Organ podatkowy, iż Przedmiot Transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz zakładając, że sprzedaż powinna podlegać opodatkowaniu VAT, czy Zainteresowany po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej faktyczną sprzedaż Przedmiotu Transakcji będzie, co do zasady, uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu Przedmiotu Transakcji lub do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Ad. 1) Stanowisko

Zdaniem Wnioskodawcy, Przedmiot Transakcji opisany w zdarzeniu przyszłym będzie na moment wniesienia wkładu niepieniężnego stanowił zorganizowaną części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.

Uzasadnienie

W celu rozstrzygnięcia, czy Transakcja podlega opodatkowaniu VAT, konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy mieści się ona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT oraz czy żadne z wyłączeń wskazanych w art. 6 Ustawy o VAT, nie znajdzie zastosowania.

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w świetle ustawodawstwa polskiego Przepisy Ustawy o VAT nie zawierają własnej definicji „przedsiębiorstwa”. W konsekwencji, dla celów wykładni tego pojęcia należy stosować definicję zawartą w art. 551 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z powyższym przepisem prawa, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności: oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa), własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych, wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne, koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej, majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne, tajemnice przedsiębiorstwa, księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Kodeks cywilny nie definiuje jednak pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zakres tego pojęcia został natomiast określony w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, zgodnie z którym zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Podstawowym wymogiem jest zatem, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników majątkowych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne jest rozumiane jako odpowiednie umiejscowienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej podatnika – w szczególności jako pionu, działu, biura, wydziału, oddziału. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wyodrębnienie organizacyjne zachodzi w następujących przypadkach: „O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 5 października 2016 roku, sygn. I SA/Sz 437/16; podobnie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 25 listopada 2015 roku, sygn. I SA/Sz 1517/14). „Wydzielenie na płaszczyźnie organizacyjnej oznacza określenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa zbywcy, jako: działu, oddziału, wydziału.” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 stycznia 2014 roku, sygn. I SA/Wr 1915/13). Podobnie, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 9 kwietnia 2013 r (sygn. I SA/Rz 120/13), sąd stwierdził, że „wyodrębnienie organizacyjne to kwestia wyłącznie wewnętrznej organizacji przedsiębiorstwa, która nie została poddana regulacji prawnej, niemniej jednak przedmiotowe wyodrębnienie musi być dostatecznie widoczne, tj. dokonane w oparciu o zobiektywizowane kryteria, znajdujące odzwierciedlenie w strukturze całego przedsiębiorstwa.”

Analogiczne stanowisko znajdziemy w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 czerwca 2019 roku (sygn. 0114- KDIP1-1.4012.292.2019.2.EW), organ podkreślił, iż „Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części działalności przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej całego podmiotu. W odniesieniu do tej przesłanki przyjmuje się, że jest ona spełniona, jeżeli konkretny zespół składników jest pewną całością organizacyjnie wyodrębnioną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.”

Podobne stanowisko można znaleźć w następujących interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego:

-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 maja 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.94.2021.5.MS;

-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 października 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4O12.735.2020.1.MGO;

-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 lutego 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-2.40I2.877.2017.2.DM;

-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.9I.2018.1.JN;

-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 grudnia 2017 r., sygn. 0112- KDIL1-2.4012.505.2017.1.AW.

Należy podkreślić, iż w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z Transakcją obejmującą składniki majątkowe przypisane do dwóch formalnie wyodrębnionych departamentów, tj. departamentu związanego z polską działalnością Wnioskodawcy, tj. Departamentu Polskich Inwestycji oraz departamentu związanego z pozostałą działalnością, m.in. inwestycjami w aktywa położone poza Polską, tj. Departamentu Zagranicznych Inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie wyodrębnienia organizacyjnego zgodnie z przywołanym powyżej orzecznictwem i interpretacjami indywidualnymi przepisów prawa podatkowego należy rozumieć ściśle, ma ono bowiem wpływ na wyłączenie z opodatkowania VAT, tj. wyjątek od zasady powszechności opodatkowania (w przypadku podatników VAT czynnych). W efekcie, skoro w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy przed Transakcją będą podjęte formalne kroki w celu utworzenia oddzielnego pionu, działu lub departamentu, do którego przypisane byłby składniki materialne oraz niematerialne składające się na Przedmiot Transakcji, to można mówić o wyodrębnieniu organizacyjnym. Przedmiot Transakcji będzie bowiem faktycznie obejmował jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy i będzie skoncentrowany w jednej, formalnej strukturze utworzonej na podstawie wewnętrznego aktu korporacyjnego (uchwały zarządu). W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, Przedmiot Transakcji będzie spełniać przesłanki wyodrębnienia o charakterze organizacyjnym, a więc spełni pierwszy z wymogów określonych w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.

Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Innymi słowy, wyodrębnienie finansowe powinno zapewniać możliwość wydzielenia z finansów całego przedsiębiorstwa rozliczeń dotyczących jego zorganizowanej części, tj. w omawianej sytuacji, Departamentu Polskich Inwestycji stanowiącego Przedmiot Transakcji. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wyodrębnienie finansowe zachodzi w następujących przypadkach: „Wyodrębnienie finansowe z kolei najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie oznacza ono samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 23 lutego 2016 roku, sygn. I SA/Rz 19/16). „Wydzielenie na płaszczyźnie finansowej oznacza, że możliwe jest, poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych, przyporządkowanie przychodów, kosztów uzyskania przychodów, także należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tak aby mogło stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, które samodzielnie realizuje zadanie gospodarcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa winna zatem posiadać pewną wewnętrzną niezależność finansową.” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 stycznia 2014 r., sygn. I SA/Wr 1915/13).

Podobne stanowisko możemy znaleźć w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 czerwca 2019 roku (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.292.2019.2.EW) organ zaznaczył, iż „Warunkiem istnienia odrębności finansowej ZCP jest możliwość przypisania do niego określonych kosztów, przychodów, należności i zobowiązań. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku samodzielnego finansowo zakładu lub oddziału osoby prawnej. W orzecznictwie podkreśla się, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP.” Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w:

-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 maja 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.94.2021.5.MS;

-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 października 2020 r., sygn. 0111- KDIB3-2.4012.735.2020.1.MGO;

-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 czerwca 2017 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.40I2.226.2017.1.IZ);

-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 czerwca 2017 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.106.2017.2.ISK);

Zgodnie z powyższym opisem zdarzenia przyszłego, w ramach istniejącej ewidencji finansowej Wnioskodawcy jest możliwe wyodrębnienie finansowe Departamentu Polskich Inwestycji stanowiącego Przedmiot Transakcji i zarówno przed Transakcją, jak i na dzień Transakcji, Wnioskodawca będzie w stanie przyporządkować przychody i koszty oraz należności i zobowiązania wyłącznie do Przedmiotu Transakcji. Innymi słowy, będzie możliwe ustalenie wyniku finansowego jedynie na poziomie Departamentu Polskich Inwestycji stanowiącego Przedmiot Transakcji. Wnioskodawca stosuje tego rodzaju mechanizm w celu odrębnego ustalenia sytuacji finansowej swojej działalności związanej z Polską, w szczególności prowadził osobną księgowość zgodnie z przepisami polskiego prawa, która dotyczyła Departamentu Polskich Inwestycji. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę cytowane wyżej orzecznictwo oraz interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego, w ocenie Wnioskodawcy Departament Polskich Inwestycji stanowiący Przedmiot Transakcji będzie posiadać przymiot samodzielności finansowej: w ramach prowadzonej księgowości możliwe jest bowiem określenie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań przypisanych wyłącznie Przedmiotowi Transakcji. Tym samym, będzie spełniony kolejny z warunków określonych w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, decydujących o kwalifikacji Przedmiotu Transakcji jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Z wyodrębnieniem funkcjonalnym danej jednostki mamy do czynienia, gdy jest ona w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Oznacza to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników majątkowych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe, wchodzące w skład Przedmiotu Transakcji powinny zatem wskazywać, iż zarówno Wnioskodawca, jak i Zainteresowany mogliby hipotetycznie prowadzić działalność gospodarczą przy wykorzystaniu Przedmiotu Transakcji w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić zespół składników majątkowych (w tym zobowiązań), który zarazem mógłby potencjalnie funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Oznacza to, że nie jest wystarczające jakiekolwiek zaistnienie lub zorganizowanie masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

W ocenie Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że w odniesieniu do Przedmiotu Transakcji uprawniony jest wniosek o funkcjonalnym wyodrębnieniu grupy składników majątkowych służących prowadzonej działalności w ramach przedsiębiorstwa. Składniki majątkowe objęte Przedmiotem Transakcji pozwalają bowiem teoretycznie na samodzielne prowadzenie działalności w obrocie rynkowym, jako że Przedmiot Transakcji może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej przede wszystkim na oferowaniu na wynajem nieruchomości położonych w Polsce.

Ponadto, na rzecz Zainteresowanego przeniesione zostaną również składniki niematerialne, takie jak umowy na dostawę energii elektrycznej czy wody, wywóz śmieci oraz innych nieczystości, utrzymanie czystości, umowy ubezpieczenia Nieruchomości w Polsce, umowy na wykonawstwo architektoniczne oraz pozostałe umowy zawierane w toku działalności prowadzonej przez Departament Polskich Inwestycji, a także prawa do tajemnicy przedsiębiorstwa - know-how - obejmujące tajemnicę handlową i usługową.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe elementy wskazują, iż Departament Polskich Inwestycji stanowiący Przedmiot Transakcji mógłby samodzielne funkcjonować w obrocie gospodarczym. Wnioskodawca oraz Zainteresowany zakładają bowiem, iż Zainteresowany będzie w stanie w sposób niezakłócony kontynuować planowaną działalność Wnioskodawcy bezpośrednio po nabyciu Przedmiotu Transakcji z wykorzystaniem składników majątkowych składających się na Przedmiot Transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, na wyodrębnienie funkcjonalne może również wskazywać fakt, iż zdaniem Wnioskodawcy prowadzona przez niego działalność gospodarcza w Polsce dotycząca Departamentu Polskich Inwestycji konstytuuje w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o VAT.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy Departament Polskich Inwestycji stanowiący Przedmiot Transakcji posiada przymiot odrębności funkcjonalnej. Wyraża się ona zdolnością do samodzielnego realizowania określonych zadań gospodarczych, przy wykorzystaniu przenoszonego zespołu składników majątkowych oraz umów z osobami trzecimi.

Zdaniem Wnioskodawcy, Przedmiot Transakcji mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania stanowiące przedmiot działalności Departamentu Polskich Inwestycji. W efekcie, Przedmiot Transakcji spełni ostatni z warunków określonych w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W związku z tym, skoro zostaną spełnione wspomniane wcześniej kryteria wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego, to zdaniem Wnioskodawcy w przypadku Przedmiotu Transakcji można mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.

Ad. 2) Stanowisko

Przedmiot Transakcji będzie stanowił zorganizowaną części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, a zatem wniesienie przez Wnioskodawcę na rzecz Zainteresowanego wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji będzie wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT i nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Uzasadnienie

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, jak również wszelkie postacie energii. W myśl art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy o VAT, w tym również:

-przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

-zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

-świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ustawodawca w przepisach Ustawy o VAT poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów. Zatem przyjęcie podziału na dostawę towarów oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów, to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług. Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały wyłączone lub zwolnione z opodatkowania. Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, przepisów Ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak podkreślają organy podatkowe, przez transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się również wniesienie zorganizowanego przedsiębiorstwa do spółki aportem (zob. np. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 26 maja 2021 roku, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.94.2021.5.MS; z dnia 2 sierpnia 2019 roku, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.303.2019.3.MN). W związku z powyższym, oraz biorąc pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy opisane w pkt 1 powyżej, zgodnie z którym Przedmiot Transakcji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy stanąć na stanowisku, że wkład niepieniężny w postaci Przedmiotu Transakcji stanowi transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT i w związku z tym jest wyłączony z opodatkowania podatkiem VAT.

Ad. 6) Stanowisko

W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznaniu przez Organ podatkowy, iż Przedmiot Transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a Transakcja powinna być opodatkowana VAT, zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej faktyczne wniesienie aportem Przedmiotu Transakcji będzie uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu Przedmiotu Transakcji (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 Ustawy o VAT) lub do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 Ustawy o VAT).

Uzasadnienie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Przedmiot Transakcji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W związku z tym, jego zdaniem, wniesienie przez Wnioskodawcę na rzecz Zainteresowanego wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji powinno być wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT i nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Alternatywnie jednak, w przypadku uznania przez organ podatkowy, iż Przedmiot Transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a Transakcja powinna być opodatkowana VAT, Wnioskodawca wskazuje, iż Zainteresowany po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej wniesienie tytułem wkładu niepieniężnego Przedmiotu Transakcji powinien być uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy przeniesieniu Przedmiotu Transakcji (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 Ustawy o VAT) lub do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 Ustawy o VAT).

Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT.

Jeżeli zatem dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich nabyciu, przy założeniu, że pozostałe ograniczenia nie mają zastosowania (w szczególności ograniczenia wynikające z art. 88 Ustawy o VAT, dotyczące m.in. braku prawa odliczenia w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT bądź podlega zwolnieniu z VAT). Zainteresowany na dzień Transakcji będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce. Przedmiot Transakcji zostanie na niego przeniesiony wyłącznie na cele prowadzenia opodatkowanej VAT działalności gospodarczej obejmującej w szczególności wynajem nieruchomości położonych w Polsce, będących obecnie własnością Wnioskodawcy.

Podsumowując, z uwagi na fakt, że Przedmiot Transakcji będzie wykorzystywany przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w przypadku opodatkowania VAT czynności wniesienia tytułem wkładu niepieniężnego Przedmiotu Transakcji, Zainteresowany będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy przeniesieniu na niego Przedmiotu Transakcji od Wnioskodawcy oraz do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym na rachunek bankowy Zainteresowanego w przypadku wystąpienia takiej nadwyżki w danym okresie rozliczeniowym.

Ad. 7) Stanowisko

W Scenariuszu Alternatywnym (sprzedaż Przedmiotu Transakcji), w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznaniu przez Organ podatkowy, iż Przedmiot Transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a sprzedaż powinna być opodatkowana VAT, zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej faktyczną sprzedaż Przedmiotu Transakcji będzie, co do zasady, uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu Przedmiotu Transakcji (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 Ustawy o VAT) lub do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 Ustawy o VAT).

Uzasadnienie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Przedmiot Transakcji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W związku z tym, jego zdaniem, w Scenariuszu Alternatywnym dokonanie zakupu Departamentu Polskich Inwestycji stanowiącego Przedmiot Transakcji powinno być wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT i nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W Scenariuszu Alternatywnym (sprzedaż Przedmiotu Transakcji), w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznaniu przez Organ podatkowy, iż Przedmiot Transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a Transakcja powinna być opodatkowana VAT, Wnioskodawca wskazuje, iż Zainteresowany po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej dokonaniu zakupu Departamentu Polskich Inwestycji stanowiącego Przedmiot Transakcji powinien być uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy przeniesieniu Przedmiotu Transakcji (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 Ustawy o VAT) lub do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 Ustawy o VAT). Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż przedmiotem tego pytania jest uzyskanie potwierdzenia co do prawa do odliczenia VAT w przypadku Scenariusza Alternatywnego przy założeniu, iż sprzedaż będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych (tj. nie będzie miało zastosowania zwolnienie z VAT na gruncie art. 43 Ustawy o VAT bądź strony dobrowolnie zrezygnują ze zwolnienia na gruncie art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT). Kwestia opodatkowania bądź zwolnienia z VAT sprzedaży Przedmiotu Transakcji pozostaje zatem poza zakresem tego zapytania.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli zatem dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich nabyciu, przy założeniu, że pozostałe ograniczenia nie mają zastosowania (w szczególności ograniczenia wynikające z art. 88 Ustawy o VAT, dotyczące m.in. braku prawa odliczenia w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT bądź podlega zwolnieniu z VAT).

Zainteresowany na dzień Transakcji będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce. Przedmiot Transakcji zostanie na niego przeniesiony wyłącznie na cele prowadzenia opodatkowanej VAT działalności gospodarczej obejmującej w szczególności wynajem nieruchomości położonych w Polsce, będących obecnie własnością Wnioskodawcy.

Podsumowując, z uwagi na fakt, że Przedmiot Transakcji będzie wykorzystywany przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w przypadku opodatkowania VAT dokonania zakupu Departamentu Polskich Inwestycji stanowiącego Przedmiot Transakcji, Zainteresowany będzie, co do zasady, uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od tej czynności oraz do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym na rachunek bankowy Zainteresowanego w przypadku wystąpienia takiej nadwyżki w danym okresie rozliczeniowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

Z przepisu tego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Pojęcie „transakcji zbycia”, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że:

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

-istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

-zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

-składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

-zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:

-zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

-faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01 Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego. Natomiast w wyroku C-444/10 z dnia 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Z powołanych orzeczeń wynika, że wyodrębnienie organizacyjne i finansowe (wskazane przepisami ustawy) nie musi mieć charakteru bardzo sformalizowanego. Bardziej istotne jest wyodrębnienie stricte funkcjonalne, które pozwala na dalsze funkcjonowanie części przedsiębiorstwa w sposób niezależny po oddzieleniu jego od reszty przedsiębiorstwa.

Ponadto, w wyroku z 21 czerwca 2012 r., sygn. I FSK 1586/11 NSA zauważył, że „Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. (…) Jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega podatkowi od towarów i usług”.

Z opisu sprawy wynika, że struktura organizacyjna Wnioskodawcy będzie obejmować wyspecjalizowane departamenty, które będą pełnić przypisane im funkcje. Na podstawie wewnętrznego aktu korporacyjnego (uchwały zarządu), departamenty będą się dzielić w szczególności na departament dotyczący inwestycji w Polsce („Departament Polskich Inwestycji”), oraz departament dotyczący inwestycji w Niemczech bądź innych krajach („Departament Zagranicznych Inwestycji”). W celu lepszej organizacji swojej działalności w Polsce, Wnioskodawca planuje przenieść część działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce i aktywa związane z tym obszarem do Zainteresowanego oraz objąć dodatkowe udziały Zainteresowanego poprzez dokonanie aportu, na podstawie którego składniki Departamentu Polskich Inwestycji zostaną przeniesione na rzecz Wnioskodawcy jako wkład niepieniężny.

Celem działania Departamentu Polskich Inwestycji jest głównie bieżąca analiza rynku nieruchomości w Polsce pod kątem wyszukiwania atrakcyjnych ofert zakupu i sprzedaży nieruchomości, planowanie inwestycji na nieruchomościach, kontakt z organami władzy publicznej, nabywanie, zarządzanie, administrowanie oraz oferowanie na wynajem nieruchomości położonych w Polsce, będących obecnie własnością Wnioskodawcy, a także potencjalnie inwestowanie w kryptowaluty bądź inne aktywa finansowe.

Na Departament Polskich Inwestycji składają się następujące obiekty położone w Polsce:

-Nieruchomość lokalowa w budynku X,

-Nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem mieszkalnym w miejscowości (...).

Ponadto, Wnioskodawca jako nabywca zawarł umowę ustanowienia odrębnej własności lokali i ich sprzedaży oraz przedwstępną umowę sprzedaży czterech nieruchomości lokalowych w budynku Z, które obecnie są w trakcie budowy. Umowa wprost przewidywała możliwość cesji na rzecz Zainteresowanego i na dzień składania niniejszego wniosku Wnioskodawca przeniósł wszelkie prawa, roszczenia i zobowiązania wynikające z tej umowy na Zainteresowanego.

Departament Polskich Inwestycji odpowiada w szczególności za następujące zadania:

-Analiza rynku nieruchomości w Polsce pod kątem wyszukiwania atrakcyjnych ofert zakupu i sprzedaży Nieruchomości w Polsce;

-Planowanie inwestycji na Nieruchomościach w Polsce, kontakt z organami władzy publicznej;

-Nabywanie Nieruchomości w Polsce;

-Zawieranie umów z deweloperami na budowę oraz rozbudowę Nieruchomości w Polsce;

-Oferowanie Nieruchomości w Polsce na wynajem;

-Zarządzanie Nieruchomościami w Polsce, w tym zapewnienie m.in. obsługi księgowej;

-Administracja Nieruchomościami w Polsce;

-Bieżąca obsługa wszelkich spraw związanych z Nieruchomościami w Polsce.

Ze względu na planowane przeniesienie Departamentu Polskich Inwestycji do odrębnej, dedykowanej do tego spółki, Wnioskodawca nabył 100% udziałów w Zainteresowanym od podmiotu trzeciego.

Zainteresowany oraz Wnioskodawca planują przeprowadzić Transakcję, w ramach której dojdzie do przeniesienia na Zainteresowanego własności Departamentu Polskich Inwestycji, obejmującego między innymi składniki materialne w postaci Nieruchomości w Polsce oraz składniki niematerialne w postaci wszelkich umów towarzyszących, takich jak umowy na dostawę energii elektrycznej czy wody, wywóz śmieci oraz innych nieczystości, utrzymanie czystości, umowy ubezpieczenia Nieruchomości w Polsce, umowy na wykonawstwo architektoniczne dotyczące niektórych Nieruchomości w Polsce oraz pozostałe umowy zawierane w toku działalności prowadzonej przez Departament Polskich Inwestycji, a także prawa do tajemnicy przedsiębiorstwa - know-how - obejmujące tajemnicę handlową i usługową.

Z uwagi na specyfikę przyjętego modelu biznesowego związanego z Przedmiotem Transakcji, Wnioskodawca nie zatrudniał do tej pory pracowników, przy czym Wnioskodawca korzystał z zewnętrznych usługodawców oraz kontrahentów zapewniających bieżące funkcjonowanie działalności dotyczącej Departamentu Polskich Inwestycji, w zakresie m.in.:

      -zarządzania procesem budowlanym dotyczącym nieruchomości w miejscowości (...);

      -wsparcia przy procesie inwestycyjnym, budowlanym oraz spraw bieżących przedsiębiorstwa;

      -stałej obsługi prawnej, przygotowywania analiz prawnych oraz raportów; tłumaczeń z języka niemieckiego, księgowości oraz doradztwa podatkowego, itp.

W ramach przeniesienia Przedmiotu Transakcji, Zainteresowany planuje, co do zasady, kontynuować współpracę z aktualnymi usługodawcami, którzy zapewniają faktyczną możliwość kontynuowania działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w oparciu o składniki majątkowe dotyczące Departamentu Polskich Inwestycji.

Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że przed przeprowadzeniem Transakcji może zatrudnić pracowników zapewniających bieżące funkcjonowanie działalności dotyczącej Departamentu Polskich Inwestycji, którzy na moment przeprowadzenia Transakcji weszliby w zakres Przedmiotu Transakcji.

W dniu Transakcji przedmiot aportu (Departament Polskich Inwestycji) będzie wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. będzie stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.

Przedmiot Transakcji będzie wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, tj. będzie posiadać samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności (Departamentu Polskich Inwestycji).

Przedmiot Transakcji będzie na dzień Transakcji wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej, gdyż będzie stanowił on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Przedmiot Transakcji będzie posiadał zdolność, aby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielne realizujące przypisane mu zadania, bez angażowania zasobów Zainteresowanego jako nabywcy. Dowodem na to może być przejęcie składników majątkowych wchodzących w skład Przedmiotu Transakcji jak Nieruchomości w Polsce oraz wszelkie umowy towarzyszące, takie jak umowy na dostawę energii elektrycznej czy wody, wywóz śmieci oraz innych nieczystości, utrzymanie czystości, umowy ubezpieczenia Nieruchomości w Polsce, umowy na wykonawstwo architektoniczne dotyczące niektórych Nieruchomości w Polsce oraz pozostałe umowy zawierane w toku działalności prowadzonej przez Departament Polskich Inwestycji, a także prawa do tajemnicy przedsiębiorstwa - know-how - obejmujące tajemnicę handlową i usługową. Umożliwi to niezakłócone kontynuowanie działalności Spółki przez Zainteresowanego od pierwszego dnia po Transakcji.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii wskazania czy wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z art. 2 pkt 27e tej ustawy.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Ponadto dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część przedsiębiorstwa jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, personel, infrastrukturę itp. na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu możliwe musi być kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.

Jednocześnie należy zauważyć, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług okolicznością determinującą możliwość wyłączenia, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, stosowania przepisów ustawy do czynności zbycia określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem przepisy ustawy nie miały zastosowania do zbywanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, musi on obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w jego skład muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Konfrontując zaprezentowany opis sprawy z powołanymi regulacjami prawnymi, zdaniem Organu, opisany we wniosku zespół składników majątkowych i niemajątkowych w postaci Departamentu Polskich Inwestycji, który zostanie wniesiony aportem będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy.

Departament Polskich Inwestycji będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych, który na dzień transakcji, jak Państwo wskazaliście, będzie wydzielony w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Ponadto, co istotne w sprawie, Przedmiot Transakcji będzie posiadał zdolność, aby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielne realizujące przypisane mu zadania, bez angażowania zasobów Zainteresowanego jako nabywcy.

W związku z powyższym Departament Polskich Inwestycji, który zostanie wniesiony aportem będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i wniesienie aportem Departamentu Polskich Inwestycji nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. 

Zatem przedstawione przez Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 1 i 2) jest prawidłowe.

W związku z warunkowym pytaniem nr 6 - 7 oraz uznaniem Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe nie udziela się odpowiedzi na pytania nr 6 – 7.

Dodatkowe informacje

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ocena prawna stanowiska Państwa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).