Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług organizowania i obsługi eventu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.334.2020.1.APR

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.09.2020, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.334.2020.1.APR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług organizowania i obsługi eventu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2020 r. (data wpływu 8 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Spółka zamierza rozpocząć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczenie usług na rzecz podmiotów trzecich w zakresie kompleksowej organizacji i obsługi konferencji, różnego rodzaju imprez oraz wydarzeń specjalnych (dalej łącznie zwane są Eventami). Każdorazowo charakter oraz rodzaj Eventu uzależniony będzie od decyzji klientów spółki. Zakres prac wykonywanych przez spółkę w ramach organizacji i obsługi Eventu jest różnorodny oraz uzależniony od rodzaju, charakteru oraz celu organizacji Eventu.

Spółka na podstawie informacji uzyskanych od kontrahenta dotyczących planowanego Eventu będzie przygotowywać wstępny kosztorys obejmujący w szczególności koszty realizacji usług i materiałów realizowanych przez podmioty trzecie przykładowo obejmujący wynajem odpowiedniej lokalizacji, zmówienie oraz organizacja atrakcji w tym artystów występujących podczas Eventu, dokonanie wizji lokalnej, dekoracje kwiatowe, elementy multimedialne, ubezpieczenie dla uczestników oraz wiele innych (dalej: Wstępny kosztorys).

Wstępny kosztorys prac przygotowywany przez spółkę będzie miał charakter wyłącznie poglądowy i będzie zawierać wyłącznie prognozowany koszt materiałów, które nabywane będą przez spółkę od podmiotów trzecich.

Należy wskazać, iż ostatecznie w procesie planowania Eventu może zostać podjęta decyzja o użyciu innego rodzaju materiałów bądź innej ich ilości. Dodatkowo ze względu na fakt, iż są one nabywane u podmiotów trzecich zmianie może ulec również ich koszt, co jest niezależne od spółki.

W ramach usług organizacji i obsługi Eventu spółka obowiązana będzie do wykonywania szeregu czynności zarówno przed datą samego Eventu jak i po tej dacie. Konkretne prace uzależnione będą od indywidualnych ustaleń z klientem i będą obejmować takie czynności, jak planowanie organizacji Eventu, zamówienie oraz przygotowanie odpowiednich materiałów, obsługę Eventu, a także wykonanie prac niezbędnych po dacie Eventu jak uporządkowanie terenu, zgromadzenie użytych materiałów, ewentualnie ich transport i przechowywanie do momentu odbioru i akceptacji praw przez kontrahenta. Dodatkowo po dacie Eventu spółka obowiązana jest również do wykonania wszelkich czynności związanych z postprodukcją filmową, której efektem jest przygotowanie multimedialnej bądź filmowej relacji z przebiegu Eventu.

Z tytułu organizacji i obsługi Eventów spółce należne będzie wynagrodzenie prowizyjne ustalane jako określony procent ostatecznych kosztów poniesionych na zakupione usługi i materiały wykorzystane przy organizacji Eventu. Celem ustalenia ostatecznych kosztów poniesionych przy organizacji Eventu spółka zobowiązana będzie do przedstawienia kontrahentowi do akceptacji dokumentu zawierającego szczegółowe i ostateczne rozliczenie zawierającego wszelkie koszty usług i materiałów poniesionych w związku z organizacją Eventu wraz z odpowiednimi dowodami ich poniesienia.

Wraz z ostatecznym zestawieniem kosztów spółka zobowiązana będzie również do przekazania rekomendacji dotyczących materiałów wykorzystanych przy organizacji Eventu, a w stosunku do towarów przekraczającej wartość określoną przez Wnioskodawcę z klientem - również protokołu zdawczo-odbiorczego określającego wszelkie istotne dane dotyczące tych materiałów. Dodatkowo spółka po dacie Eventu jest zobowiązana zebrać i przedstawić wszelkie faktury od dostawców zewnętrznych. Po dacie Eventu spółka zobowiązana jest również do przygotowania odpowiednich materiałów multimedialnych z jego przebiegu takich jak filmy bądź prezentacje. Na podstawie przedmiotowych dokumentów kontrahent dokonuje odbioru Eventu poprzez zaakceptowanie jego kosztów (dalej jako Odbiór Eventu).

Dopiero natomiast po Odbiorze Eventu i ostatecznym zaakceptowaniu kosztów materiałów poniesionych na organizację Eventu możliwe jest określenie wynagrodzenia spółki.

Należy pod kreślić, iż wcześniejsze określenie wynagrodzenia spółki nie jest możliwe ze względu jedynie na ogólne wskazanie niezbędnych materiałów oraz jedynie szacunkowe wskazanie ich kosztów, które ulegają zmianom w trakcie planowania Eventu oraz uzależnione są od podmiotów zewnętrznych.

Wobec powyższego zdarzają się sytuacje w których sam Event odbywa się w innym okresie rozliczeniowym (np. w innym miesiącu) niż data jego Odbioru, na podstawie którego określane jest wynagrodzenie spółki oraz wystawiana faktura VAT.

W niektórych sytuacjach spółka otrzymuje od kontrahentów przedpłaty związane z realizacją usług u dostawców zewnętrznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z organizacją i obsługą Eventów momentem powstania obowiązku podatkowego spółki w podatku od towarów i usług będzie data Odbioru Eventu przez kontrahenta, w której zawarte jest ostateczne rozliczenie Eventu pozwalające na określenie wysokości wynagrodzenia spółki?

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym obowiązek podatkowy powstanie w momencie Odbioru Eventu przez kontrahenta, w którym zawarte zostanie ostateczne rozliczenie Eventu pozwalające na określenie wynagrodzenia spółki, w szczególności jednak momentem tym nie będzie data Eventu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów bądź wykonania usług, z przewidzianymi w ustawie zastrzeżeniami wynikającymi z ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy wobec tego stwierdzić, iż w podatku od towarów i usług wystawienie faktury VAT przed dokonaniem dostawy towarów bądź świadczenia usług nie ma wpływu na powstanie obowiązku podatkowego w VAT.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT co do zasady faktury wystawia się nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi bądź otrzymania całości lub części zapłaty jednak nie później niż do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie momentu powstania obowiązku podatkowego. Z konstrukcji podatku dochodowego od towarów i usług wynika, ogólna zasada, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi.

W świetle powyższego, w celu prawidłowego ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu usług świadczonych przez spółkę, konieczne jest określenie, w jakim momencie usługi te zostają wykonane.

Należy wskazać, iż ustawa o VAT nie definiuje momentu wykonania usługi, ani nie precyzuje jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. W orzecznictwie wskazuje się, iż o faktycznym wykonaniu danej usługi decyduje jej charakter, który wynika bezpośrednio z umowy określającej zobowiązanie łączące strony. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż usługę należy uznać za wykonaną w momencie zrealizowania przez usługodawcę wszelkich zobowiązań, jakie wiążą się z wykonywaniem przez niego danego świadczenia.

Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 stycznia 2020 roku sygn. IPPP1/443-833/14-3/20-S/KM:

Ustawa nie zawiera legalnej definicji wykonania usługi budowlanej, ani nie precyzuje jakimi kryteriami należy się kierować w celu ustalenia momentu jej wykonania momentem wykonania usługi będzie moment, w którym zostały wypełnione wszelkie obowiązki wynikające z zawartej między stronami umowy o wykonanie robót.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie w celu określenia momentu zrealizowania zobowiązania spółki względem kontrahenta koniecznym jest odniesienie do zakresu obowiązków jakie ciążą na spółce w zakresie organizacji obsługi Eventów.

Spółka wskazuje, iż zgodnie z rodzajem branży w jakiej funkcjonuje oraz standardowymi umowami i wynikającymi z nich obowiązkami, a także zasadami określenia wynagrodzenia, usługę uznaje się za zrealizowaną w momencie Odbioru Eventu przez kontrahenta w postaci akceptacji ostatecznego kosztorysu prac.

Powyższe wynika z faktu, iż dopiero obiór prac przez kontrahenta i akceptacja ostatecznego kosztorysu daje spółce możliwość określenia należnego wynagrodzenia z tytułu organizacji Eventu. Jak bowiem zostało wskazane, spółce należne jest wynagrodzenie prowizyjne określane jako odpowiedni procent łącznej wysokości kosztów poniesionych na organizację Eventu zaakceptowanych w odpowiedni sposób przez kontrahenta. Oznacza to więc, iż spółka dopiero w wyniku Odbioru Eventu jest w stanie określić wysokość należnego jej wynagrodzenia i wystawić odpowiednią fakturę VAT.

Dodatkowo wraz z Odbiorem Prac spółka standardowo przekazuje rekomendacje dotyczące materiałów wykorzystanych przy organizacji Eventu dotyczące ich magazynowania bądź utylizacji. W innych przypadkach mogą być zawierane protokoły zdawczo-odbiorcze określającego wszelkie istotne dane dotyczące materiałów użytych przy organizacji Eventu. Dodatkowo spółka zobowiązana jest do zgromadzenia oraz przedstawienia faktur od dostawców zewnętrznych, a także przygotowania materiałów w formie multimedialnej z przebiegu Eventu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż proces akceptacji kosztów oraz materiałów i usług związanych z Eventem rozumiany jako jego odbiór jest integralną częścią realizowanego przez spółkę świadczenia.

Wobec powyższego spółka stoi na stanowisku, iż dopiero zakończenie realizacji świadczenia poprzez dokonanie akceptacji zrealizowanych prac pozwalających na określenie wysokości należnego spółce wynagrodzenia, oraz przekazania rekomendacji bądź protokołów zdawczo- odbiorczych w stosunku do określonych materiałów, powinno być uznane za wykonanie usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Należy bowiem wskazać, iż nie sposób jest uznać, że usługa zostaje wykonana bez Odbioru Eventu, który jest nieodłączną częścią omawianego świadczenia i stanowi jedno ze zobowiązań spółki względem kontrahenta. Jednoznacznie należy stwierdzić, iż nie można uznać, że świadczenie zostaje zrealizowane przez spółkę w momencie zakończenia Eventu, gdyż spółka po jego zakończeniu zobowiązana jest do powzięcia szeregu czynności począwszy od czynności technicznych przykładowo związanych ze złożeniem, uporządkowaniem, transportowaniem i przechowaniem wykorzystanych materiałów, do przygotowania dodatkowej dokumentacji potwierdzającej rzeczywiste wykonanie usługi wraz z dokładnym jej kosztorysem. Standardowo do zobowiązań spółki należy również przedłożenie dodatkowych dokumentów potwierdzających poniesienie kosztu, a także rekomendacji bądź protokołu zdawczo- odbiorczego w odniesieniu do wykorzystanych i przechowywanych materiałów. Dopiero więc po dokonaniu Odbioru Eventu można mówić o wykonaniu usługi jako rozwiązaniu wszelkich kwestii związanych z jego organizacją, wykorzystanymi materiałami oraz dających podstawę do określenia wysokości wynagrodzenia spółki.

Kwestie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT była przedmiotem rozstrzygnięcia TSUE w wyroku z dnia 2 maja 2019 r. o sygn. C-224/18 w sprawie Budimex S.A. Wskazana sprawa dotyczyła rozstrzygnięcia powstania momentu obowiązku podatkowego w VAT w przypadku, gdy zgodnie z postanowieniami umowy łączącej strony, dla wypłaty wynagrodzenia, niezbędne jest wyrażenie akceptacji ich wykonania przez kontrahenta w protokole odbioru tych robót.

Analizując wskazaną sprawę TSUE stwierdził, iż w określonych przypadkach biorąc pod uwagę postanowienia umowne łączące strony należy uznać, iż usługa została wykonana w następstwie spełnienia się warunków nierozerwalnie związanych z usługą, które wystąpią już po dacie materialnego zakończenia usługi.

Mimo, iż sprawa analizowana przez TSUE bezpośrednio odnosiła się do robót budowalnych należy zauważyć, iż wydane rozstrzygnięcie dotyczy ogólnych przepisów dotyczących określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wynikających z dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zmienionej dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. Należy więc stwierdzić, iż rozważania oraz regulacje przedstawione w przedmiotowym wyroku TSUE w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego odnoszą się również do przedmiotowej sprawy.

TSUE w wyroku z dnia 2 maja 2019 r. o sygn. C-224/18 podkreślił, iż:

Pkt 29. Nie można zatem wykluczyć, że biorąc pod uwagę postanowienia umowne odzwierciedlające rzeczywistość gospodarczą i handlową w dziedzinie, w której usługa jest wykonywana, usługa ta może zostać uznana za wykonaną dopiero po dacie materialnego zakończenia usługi, w następstwie spełnienia pewnych warunków nierozerwalnie związanych z usługą i mających decydujące znaczenie dla zapewnienia jej kompletności.

Pkt 34. W konsekwencji w zakresie, w jakim nie jest możliwe określenie wynagrodzenia należnego od usługobiorcy przed dokonaniem przez niego odbioru usług budowlanych lub budowlano-montażowych, podatek od tych usług nie może stać się wymagalny przed owym odbiorem.

Pkt 35. W tych okolicznościach i w zakresie, w jakim odbiór robót został uzgodniony w umowie o świadczenie usług - w sytuacji gdy tego rodzaju warunek odzwierciedla normy i standardy istniejące w dziedzinie, w której jest dokonywana usługa, co podlega zweryfikowaniu przez sąd odsyłający - należy uznać, że formalność ta jest jako taka objęta usługą i że w związku z tym jest ona decydująca dla uznania, że owa usługa została rzeczywiście wykonana.

Jak już zostało wskazane w przedmiotowym wyroku TSUE odnosi się do ogólnych regulacji dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego, odnosząc się wyłącznie do rzeczywistości gospodarczej i handlowej w dziedzinie, w której usługa jest wykonywana . Z kolei odniesienie się przez TSUE do rzeczywistości gospodarczej i handlowej należy rozumieć w szczególności jako zobowiązania i obowiązki określone między stronami na podstawie łączącego je stosunku prawnego. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż z wyroku TSUE wprost wynika, iż w przypadku ustalenia między stronami obowiązku formalnego odbioru bądź akceptacji wykonanych prac, które nierozerwalnie związane są z usługą i mają decydujące znaczenia dla zapewnienia ich kompletności, nie można mówić o wymagalności podatku VAT do czasu podpisania odpowiedniego dokumentu potwierdzającego dokonanie tych czynności.

Odnosząc powyższe ustalenia na grunt przedmiotowej sprawy należy wskazać, iż zobowiązania Spółki między jej kontrahentami wskazują na konieczność ostatecznej akceptacji wykonanych prac wraz z przedstawieniem odpowiednich dokumentów potwierdzających poniesione koszty. Dodatkowo standardowo wraz z Odbiorem Eventu podejmowane zostają również decyzje związane z materiałami wykorzystanymi podczas organizacji Eventu, które będąc własnością kontrahenta, do czasu ostatecznego rozliczenia przechowywane są przez spółkę. Należy również podkreślić, iż dopiero po dokonaniu Odbioru Eventu spółka na podstawie ostatecznie określonych kosztów jest w stanie określić wysokość należnego jej wynagrodzenia prowizyjnego. To wszystko składa się więc na stwierdzenie, iż usługa wykonana przez spółkę jest kompleta dopiero w momencie realizacji wszystkich zobowiązań wobec kontrahenta, w tym ostatecznie dokonania odpowiedniego rozliczenia i akceptacji wykonanych prac.

Dodatkowo jednym z warunków wskazanych w pkt 34 wyroku TSUE dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wraz z odbiorem prac jest niemożność określenia należnego wynagrodzenia przed dniem dokonania przedmiotowego odbioru. Odnosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy należy wskazać, iż występuje tu analogiczna sytuacja do przedstawionej w wyroku TSUE. Zgodnie bowiem ze specyfiką branży spółce należne jest wynagrodzenie prowizyjne ustalane na podstawie zaakceptowanego przez kontrahenta ostatecznego rozliczenia kosztów usług i materiałów wykorzystanych przy realizacji eventu tj. określonych w Odbiorze Eventu. Należy stwierdzić, iż ustalenie wynagrodzenia nie jest możliwe na wcześniejszym etapie ze względu na fakt, iż każdy z Eventów obejmuje różne materiały oraz usługi. Poszczególne materiały zazwyczaj zamawiane są przez spółkę u dostawców zewnętrznych. Ostateczna ilość oraz rodzaj zamawianych materiałów mogą ulegać nawet znacznym zmianom w trakcie planowania i organizacji Eventu, ze względu na różne czynniki. Również ostateczna cena materiałów nie jest zależna od spółki i może w trakcie planowania i organizacji Eventu ulec zmianom. Ostatecznie wyłącznie zaakceptowane w Odbiorze Eventu przez kontrahenta koszty stanowią podstawę określenia wynagrodzenia spółki. Oznacza to więc, iż samo przygotowanie kosztorysu kosztów bądź nawet ich poniesienie nie stanowi podstawy wynagrodzenia spółki dopóki nie zostaną one zaakceptowane. Wobec powyższego określenie wysokości wynagrodzenia spółki nie jest możliwe przed dokonaniem Odbioru Eventu. W konsekwencji więc należy stwierdzić, iż zgodnie z pkt 34 wyroku TSUE podatek od tych usług nie może stać się wymagalny przed owym odbiorem.

Podsumowując powyższe rozważania oraz odnosząc je do wyroku TSUE należy więc wskazać, iż w przedmiotowym przypadku ze względu na specyfikę współpracy i rozliczeń między spółką, a jej kontrahentami obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje dopiero w momencie akceptacji wykonanych prac oraz kosztu wykorzystanych materiałów i usług przy organizacji Eventu w postaci jego Odbioru. Moment wykonania usługi musi bowiem zostać ustalony w oparciu o charakter usługi oraz jej kompletność rozumianą jako wykonanie wszystkich czynności do których zobowiązane są strony w ramach zawartej umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Unormowanie zawarte w cyt. art. 19a ust. 1 ustawy pozostaje w zgodzie z art. 63 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce, a VAT staje się wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług.

Ponadto w świetle art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Określenie momentu powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzilnością z siedzibą na terytorium Polski. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka zamierza rozpocząć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczenie usług na rzecz podmiotów trzecich w zakresie kompleksowej organizacji i obsługi konferencji, różnego rodzaju imprez oraz wydarzeń specjalnych (dalej łącznie zwane są Eventami). Każdorazowo charakter oraz rodzaj Eventu uzależniony będzie od decyzji klientów spółki. Zakres prac wykonywanych przez spółkę w ramach organizacji i obsługi Eventu jest różnorodny oraz uzależniony od rodzaju, charakteru oraz celu organizacji Eventu.

Spółka na podstawie informacji uzyskanych od kontrahenta dotyczących planowanego Eventu będzie przygotowywać wstępny kosztorys obejmujący w szczególności koszty realizacji usług i materiałów realizowanych przez podmioty trzecie przykładowo obejmujący wynajem odpowiedniej lokalizacji, zmówienie oraz organizacja atrakcji w tym artystów występujących podczas Eventu, dokonanie wizji lokalnej, dekoracje kwiatowe, elementy multimedialne, ubezpieczenie dla uczestników oraz wiele innych (dalej: Wstępny kosztorys).

Wstępny kosztorys prac przygotowywany przez spółkę będzie miał charakter wyłącznie poglądowy i będzie zawierać wyłącznie prognozowany koszt materiałów, które nabywane będą przez spółkę od podmiotów trzecich.

Należy wskazać, iż ostatecznie w procesie planowania Eventu może zostać podjęta decyzja o użyciu innego rodzaju materiałów bądź innej ich ilości. Dodatkowo ze względu na fakt, iż są one nabywane u podmiotów trzecich zmianie może ulec również ich koszt, co jest niezależne od spółki.

W ramach usług organizacji i obsługi Eventu spółka obowiązana będzie do wykonywania szeregu czynności zarówno przed datą samego Eventu jak i po tej dacie. Konkretne prace uzależnione będą od indywidualnych ustaleń z klientem i będą obejmować takie czynności, jak planowanie organizacji Eventu, zamówienie oraz przygotowanie odpowiednich materiałów, obsługę Eventu, a także wykonanie prac niezbędnych po dacie Eventu jak uporządkowanie terenu, zgromadzenie użytych materiałów, ewentualnie ich transport i przechowywanie do momentu odbioru i akceptacji praw przez kontrahenta. Dodatkowo po dacie Eventu spółka obowiązana jest również do wykonania wszelkich czynności związanych z postprodukcją filmową, której efektem jest przygotowanie multimedialnej bądź filmowej relacji z przebiegu Eventu

Z tytułu organizacji i obsługi Eventów Spółce należne będzie wynagrodzenie prowizyjne ustalane jako określony procent ostatecznych kosztów poniesionych na zakupione usługi i materiały wykorzystane przy organizacji Eventu. Celem ustalenia ostatecznych kosztów poniesionych przy organizacji Eventu spółka zobowiązana będzie do przedstawienia kontrahentowi do akceptacji dokumentu zawierającego szczegółowe i ostateczne rozliczenie zawierającego wszelkie koszty usług i materiałów poniesionych w związku z organizacją Eventu wraz z odpowiednimi dowodami ich poniesienia. Wraz z ostatecznym zestawieniem kosztów spółka zobowiązana będzie również do przekazania rekomendacji dotyczących materiałów wykorzystanych przy organizacji Eventu, a w stosunku do towarów przekraczającej wartość określoną przez Wnioskodawcę z klientem - również protokołu zdawczo-odbiorczego określającego wszelkie istotne dane dotyczące tych materiałów. Dodatkowo spółka po dacie Eventu jest zobowiązana zebrać i przedstawić wszelkie faktury od dostawców zewnętrznych. Po dacie Eventu spółka zobowiązana jest również do przygotowania odpowiednich materiałów multimedialnych z jego przebiegu takich jak filmy bądź prezentacje. Na podstawie przedmiotowych dokumentów kontrahent dokonuje odbioru Eventu poprzez zaakceptowanie jego kosztów (dalej jako Odbiór Eventu).

Dopiero natomiast po Odbiorze Eventu i ostatecznym zaakceptowaniu kosztów materiałów poniesionych na organizację Eventu możliwe jest określenie wynagrodzenia spółki.

Należy podkreślić, iż wcześniejsze określenie wynagrodzenia spółki nie jest możliwe ze względu jedynie na ogólne wskazanie niezbędnych materiałów oraz jedynie szacunkowe wskazanie ich kosztów, które ulegają zmianom w trakcie planowania Eventu oraz uzależnione są od podmiotów zewnętrznych.

Wobec powyższego zdarzają się sytuacje, w których sam Event odbywa się w innym okresie rozliczeniowym (np. w innym miesiącu) niż data jego Odbioru, na podstawie którego określane jest wynagrodzenie spółki oraz wystawiana faktura VAT.

W niektórych sytuacjach spółka otrzymuje od kontrahentów przedpłaty związane z realizacją usług u dostawców zewnętrznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ustalenia, jaką datę należy przyjąć dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego.

Należy wskazać, że zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w ww. art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Zasada ta oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Wykonanie usługi oznacza faktyczne jej zrealizowanie. Ustawa nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. O faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter.

Jak stanowi art. 353(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145 ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Z zasady tej wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego. Podkreślić jednakże należy, że ustalenie zakresu świadczonej usługi i w konsekwencji momentu jej wykonania powinno następować w sposób obiektywny. Oznacza to, że postanowienia umowne w tej kwestii niewątpliwie są istotne, niemniej jednak należy zwrócić uwagę na charakter i specyfikę danego świadczenia, aby zapobiec możliwości manipulowania przez strony umowy momentem wykonania danej usługi, a w konsekwencji nieuzasadnionego przesuwania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Zatem ewentualne postanowienia umowne o uznaniu usługi za wykonaną pozostają bez znaczenia dla określenia momentu powstania obowiązku w podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego o wykonaniu usług będzie decydować faktyczne wykonanie usług, nie zaś np. odbiór ich wykonania przez (klienta), tj. data odbioru Eventu.

Forma, sposób i rodzaj dokumentu potwierdzającego wykonanie określonej usługi co do zasady, powinny być określone w umowie łączącej strony.

W niniejszej sprawie odbiór usługi będzie dokonany po wykonaniu takich czynności, jak planowanie organizacji Eventu, zamówienie oraz przygotowanie odpowiednich materiałów, obsługę Eventu, a także wykonanie prac niezbędnych po dacie Eventu jak uporządkowanie terenu, zgromadzenie użytych materiałów, ewentualnie ich transport i przechowywanie do momentu odbioru i akceptacji praw przez kontrahenta. Dodatkowo po dacie Eventu spółka obowiązana jest również do wykonania wszelkich czynności związanych z postprodukcją filmową, której efektem jest przygotowanie multimedialnej bądź filmowej relacji z przebiegu Eventu. Ponadto w ostatecznym zestawieniu kosztów spółka zobowiązana będzie również do przekazania rekomendacji dotyczących materiałów wykorzystanych przy organizacji Eventu, a w stosunku do towarów przekraczającej wartość określoną przez Wnioskodawcę z klientem - również protokołu zdawczo-odbiorczego określającego wszelkie istotne dane dotyczące tych materiałów. Dodatkowo spółka po dacie Eventu jest zobowiązana zebrać i przedstawić wszelkie faktury od dostawców zewnętrznych. Celem ustalenia ostatecznych kosztów poniesionych przy organizacji Eventu spółka zobowiązana będzie do przedstawienia kontrahentowi do akceptacji dokumentu zawierającego szczegółowe i ostateczne rozliczenie zawierającego wszelkie koszty usług i materiałów poniesionych w związku z organizacją Eventu wraz z odpowiednimi dowodami ich poniesienia. Na podstawie przedmiotowych dokumentów kontrahent dokonuje Odbioru Eventu poprzez jego zaakceptowanie.

W rozpatrywanej sprawie za datę wykonania usługi należy uznać dzień, w którym zostanie wykonana ostatnia czynność składająca się na usługę zorganizowania Eventu.

Zatem należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie ostatnią czynnością składająca się na usługę zorganizowania Eventu będzie przedstawienie do akceptacji dokumentu zawierającego szczegółowe i ostateczne rozliczenie zawierającego wszelkie koszty usług i materiałów poniesionych w związku z organizacją Eventu wraz z odpowiednimi dowodami ich poniesienia. Tym samym za datę wykonania usługi organizacji i obsługi Eventu w tym konkretnym przypadku należy przyjąć datę przedstawienia klientowi ostatecznego kosztorysu zorganizowania i obsługi Eventu.

Dodatkowo jak wynika z opisu sprawy w niektórych sytuacjach Spółka otrzymuje od kontrahentów przedpłaty związane z realizacją usług u dostawców zewnętrznych. Odnosząc się do powyższej sytuacji za datę obowiązku podatkowego należy przyjąć dzień otrzymania przedpłaty związanej z realizacją usług u dostawców zewnętrznych, co wynika wprost z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

Zatem nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia przez spółkę usług powstaje z chwilą wykonania usługi rozumianej jako zrealizowaną w momencie Odbioru Eventu przez kontrahenta w postaci akceptacji ostatecznego kosztorysu prac.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, uznające za moment wykonania usługi organizacji i obsługi Eventów moment odbioru Eventu przez kontrahenta w postaci akceptacji ostatecznego kosztorysu prac jest nieprawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że tut. Organ nie ocenia skuteczności opisanej we wniosku umowy, zatem niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu jej skuteczności. Przepisy podatkowe bowiem nie regulują stosunków cywilnoprawnych ani nie mają wpływu na ich treść oraz sposób rozliczania transakcji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), ul. (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej