Temat interpretacji
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję, polegającą rozbudowie i modernizacji systemu zaopatrzenia w wodę pitną mieszkańców Gminy, wg współczynnika i prewspółczynnika dla zakładu budżetowego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję, polegającą rozbudowie i modernizacji systemu zaopatrzenia w wodę pitną mieszkańców Gminy, wg współczynnika i prewspółczynnika dla zakładu budżetowego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, posiada własny numer NIP i REGON. Rozlicza się na zasadach ogólnych. Gmina od 1 stycznia 2017 dokonała centralizacji podatku VAT, składa jedną, wspólną deklarację JPK-VAT7M wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Ze względów organizacyjnych oraz biorąc pod uwagę zakres realizowanych zadań Gmina, niektóre ze swoich zadań realizuje poprzez specjalnie powołane do tego jednostki organizacyjne (jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy), które nie posiadają osobowości prawnej. Gmina traktuje wewnętrzne rozliczenia pomiędzy Urzędem Gminy oraz jednostkami i zakładem budżetowym oraz pomiędzy samymi jednostkami jako zdarzenia niepodlegające ustawie o VAT.
Zakład (dalej: Zakład) został utworzony w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie gospodarki komunalnej obejmującej następujące obszary działalności:
1. W zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków, w ramach której Zakład dostarcza wodę i odprowadza ścieki, prowadzi eksploatację i konserwację sieci wodociągowej i jej urządzeń do ujęcia uzdatniania i dystrybucji wody oraz opomiarowania jej zużycia, jak również eksploatację i konserwację sieci kanalizacyjnych i urządzeń do odprowadzania ścieków oraz administrację oczyszczania ścieków, zajmuje się budową nowych przyłączy kanalizacyjnych, lub przebudową istniejących w budynkach mieszkalnych mieszkańców;
2. W zakresie utrzymania czystości i porządku w Gminie, w ramach której Zakład usuwa nieczystości ciekłe do stacji zlewnej oczyszczalni ścieków, prowadzi letnie i zimowe oczyszczanie gminnych ulic i chodników oraz utrzymuje zieleń gminną i zadrzewienia;
3. W zakresie prowadzenia targowiska, w ramach której Zakład pobiera opłatę targową i utrzymuje czystość i porządek na targowisku;
4. W zakresie utrzymania i eksploatacji gminnych dróg i chodników, w ramach której Zakład konserwuje i utrzymuje urządzenia organizacji ruchu oraz prowadzi remonty nawierzchni;
5. W zakresie prowadzenia działalności dokumentacyjno-technicznej i inwestycyjnej oraz innych działalności powierzonych Zakładowi.
W konsekwencji powyższego sprzedaż Gminy wykonywana przez Zakład od 1 stycznia 2017 roku, w ramach scentralizowanych rozliczeń podatku VAT obejmuje w szczególności sprzedaż wody ze stawką opodatkowaną 8% stawki VAT w związku z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, ze stawką niepodlegającą pod podatek VAT w związku z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków dla jednostek organizacyjnych, budową nowych oraz przebudową istniejących przyłączy kanalizacyjnych dla odbiorców zewnętrznych ze stawką odpowiednio 23% i 8%.
Gmina jest w trakcie realizacji inwestycji: „(…)” finansowanej ze środków własnych oraz środków pochodzących z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych dla jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 7 200 000 zł.
Projekt polega na modernizacji ośmiu obiektów stanowiących infrastrukturę gminy w zakresie zaopatrzenia mieszkańców w wodę pitną i do celów przeciwpożarowych. Modernizowane obiekty to:
1. Sieciowa pompownia wody A przy barze (…),
2. Głębinowe ujęcia wody oraz sieciowa pompownia wody na Stacji Uzdatniania Wody A(dalej SUW A) zlokalizowanej w kontenerze,
3. Głębinowe ujęcia wody oraz sieciowa pompownia wody B,
4. Sieciowa pompownia wody oraz pompa płucząca w budynku Stacji Uzdatniania Wody C (dalej: SUW C),
5. Sieciowa pompownia wody oraz pompa płucząca w budynku Stacji Uzdatniania Wody D (dalej: SUW D),
6. Sieciowa pompowania wody w budynku Stacji Uzdatniania Wody E (dalej: SUW E),
7. Sieciowa pompownia wody oraz pompa płucząca w budynku Stacji Uzdatniania Wody F (dalej: SUW F),
8. Sieciowa pompownia wody w miejscowości G.
W wyniku przeprowadzonych robót, Gmina oczekuje:
‒ zwiększenia niezawodności pracy eksploatowanych urządzeń pompowych,
‒ zmniejszenia energochłonności eksploatowanych urządzeń poprzez zastosowanie wysokosprawnych pomp pionowych z przetwornicami (niezintegrowanymi z silnikiem pompy) częstotliwości oraz zastosowanie nowych, sprawniejszych pomp w układach płukania filtrów,
‒ stworzenie czynnej rezerwy pompowej w układach pompowni sieciowych,
‒ zwiększenie komfortu odbiorców poprzez ustabilizowanie ciśnienia w sieci wodociągowej,
‒ zmniejszenie strat wody poprzez ustabilizowanie ciśnienia w sieci wodociągowej przez co spadnie awaryjność sieci,
‒ zmniejszenie energochłonności układu i strat wody poprzez zabudowanie układów pompowni sieciowych oferujących jako jeden z algorytmów sterowania pracę z Ciśnieniem Proporcjonalnym do Rozbioru Wody oraz Tryb Nocny.
Wydatki inwestycyjne w zakresie przebudowy, będą służyły działalności Gminy wykonywanej przez Zakład zasadniczo na rzecz podmiotów zewnętrznych:
1. mieszkańców nieruchomości prywatnych, mieszkańców lokalów komunalnych mieszkalnych (przy czym w tym przypadku Gmina wykonuje działalność zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 - najem mieszkań na podstawie umów cywilnoprawnych), a także mieszkańców prowadzących działalność gospodarczą. W tym przypadku Zakład wystawia faktury z należnym 8% podatkiem VAT, dla odbiorców zewnętrznych, sprzedaż taką ujmuje w cząstkowych rejestrach sprzedaży VAT, a następnie Gmina w scentralizowanej deklaracji JPKVAT7M przekazuje należny podatek VAT do Urzędu Skarbowego;
2. jednostek organizacyjnych Gminy (m.in. szkoły, żłobki, Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej a także Urząd Gminy), tu Gmina wykonuje zadania własne i nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej. Działa jako organ władzy publicznej. W tym przypadku Zakład, wystawia noty księgowe (bez podatku VAT) dla Gminy, obciążając ją za zużycie wody poszczególnych jednostek;
3. poszczególne miejscowości, w których znajdują się Stacje Uzdatniania Wody, które kwalifikują się do przebudowy, zaopatrują w wodę także świetlice wiejskie. Budynki Świetlic służą Gminie do zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców, a także do wynajmów prywatnych. Tu Gmina wykonuje działalność opodatkowaną podatkiem VAT a także niepodlegającą pod podatek VAT, przy czym Zakład wystawia dla Gminy noty księgowe (bez podatku VAT), obciążając ją za zużycie wody. Gmina tylko w przypadku najmu świetlic przez osoby zewnętrzne, wystawia faktury VAT za usługę najmu oraz zużycie mediów (prąd i woda).
W szczególności wydatki posłużą:
1. Sieciowa pompownia wody A przy barze (…) – obiekt, który służy dla mieszkańców Gminy (działalność opodatkowana podatkiem VAT – Zakład wystawia faktury z Vatem należnym), oraz dla jednostek Gminy (działalność niepodlegająca podatkowi VAT – Zakład wystawia noty księgowe dla Gminy),
2. Głębinowe ujęcia wody oraz sieciowa pompownia wody na SUW A zlokalizowanej w kontenerze - obiekt, który służy dla mieszkańców Gminy oraz działalności gospodarczych (działalność opodatkowana podatkiem VAT – Zakład wystawia faktury z Vatem należnym), oraz dla jednostek Gminy (działalność niepodlegająca podatkowi VAT – Zakład wystawia noty księgowe dla Gminy),
3. Głębinowe ujęcia wody oraz sieciowa pompownia wody B - obiekt, który służy dla mieszkańców Gminy oraz działalności gospodarczych (działalność opodatkowana podatkiem VAT – Zakład wystawia faktury z Vatem należnym), oraz dla jednostek Gminy (działalność niepodlegająca podatkowi VAT – Zakład wystawia noty księgowe dla Gminy),
4. Sieciowa pompownia wody oraz pompa płucząca w budynku SUW C- obiekt, który służy dla mieszkańców Gminy oraz działalności gospodarczych (działalność opodatkowana podatkiem VAT – Zakład wystawia faktury z Vatem należnym), oraz dla jednostek Gminy (działalność niepodlegająca podatkowi VAT – Zakład wystawia noty księgowe dla Gminy),
5. Sieciowa pompownia wody oraz pompa płucząca w budynku SUW D - obiekt, który służy dla mieszkańców Gminy oraz działalności gospodarczych (działalność opodatkowana podatkiem VAT – Zakład wystawia faktury z Vatem należnym), oraz dla jednostek Gminy (działalność niepodlegająca podatkowi VAT – Zakład wystawia noty księgowe dla Gminy),
6. Sieciowa pompowania wody w budynku SUW E - obiekt, który służy dla mieszkańców Gminy oraz działalności gospodarczych (działalność opodatkowana podatkiem VAT – Zakład wystawia faktury z Vatem należnym), oraz dla jednostek Gminy (działalność niepodlegająca podatkowi VAT – Zakład wystawia noty księgowe dla Gminy),
7. Sieciowa pompownia wody oraz pompa płucząca w budynku SUW F - obiekt, który służy dla mieszkańców Gminy (działalność opodatkowana podatkiem VAT – Zakład wystawia faktury z Vatem należnym), oraz dla jednostek Gminy (działalność niepodlegająca podatkowi VAT – Zakład wystawia noty księgowe dla Gminy),
8. Sieciowa pompownia wody w miejscowości G - obiekt, który służy dla mieszkańców Gminy oraz działalności gospodarczych (działalność opodatkowana podatkiem VAT – Zakład wystawia faktury z Vatem należnym), oraz dla jednostek Gminy (działalność niepodlegająca podatkowi VAT – Zakład wystawia noty księgowe dla Gminy).
Pytanie
Czy do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur zakupu na inwestycję „(…)” poniesione przez Gminę, które jednocześnie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz do działalności niepodlegającej pod VAT, Gmina powinna zastosować prewspółczynnik wyliczony dla Zakładu zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz współczynnik VAT, wyliczony dla Zakładu zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika VAT „organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”, z zastrzeżeniem przepisów niemających zastosowania do przedmiotowej sprawy.
Gmina posiada status czynnego podatnika VAT, przy czym występuje w tej roli wyłącznie w związku z wykonywaniem działalności o charakterze cywilnoprawnym – a tym samym nie występuje w roli czynnego podatnika VAT wykonując działalność jako organ władzy publicznej.
Jak Gmina wskazała w opisanej sprawie będzie ponosiła wydatki inwestycyjne na realizację projektu „(…)”, które będą służyły działalności opodatkowanej (według 8% VAT) Gminy wykonywanej poprzez Zakład w zakresie świadczenia usług dostarczania wody na rzecz podmiotów zewnętrznych – mieszkańców mieszkań komunalnych oraz mieszkań prywatnych, oraz osób prowadzących działalność gospodarczą przy czym dodatkowo w odniesieniu do mieszkań komunalnych, Gmina wykonuje w tym przypadku również działalność zwolnioną z VAT związaną z wynajmem mieszkań komunalnych.
Jednocześnie ta sama infrastruktura będzie również służyć Gminie do wykonywania czynności poza działalnością gospodarczą (dostarczenie wody oraz odbiór ścieków z jednostek organizacyjnych Gminy, z Urzędu Gminy dla których wystawiane są noty księgowe), a także woda dostarczana jest do świetlic wiejskich, gdzie Gmina wykonuje działalność gospodarczą opodatkowaną oraz niepodlegającą pod VAT (w tym przypadku Zakład wystawia noty księgowe dla Gminy za zużycie wody i odbiór ścieków ze świetlic).
Podsumowując Gmina realizując wszystkie opisane zadania będzie wykonywała działalność opodatkowaną, działalność zwolnioną oraz działalność poza podatkiem VAT. W tej sytuacji zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do działalności niepodlegającej podatkowi VAT, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności.
Jednocześnie wykonywana działalność zwolniona z VAT powoduje, że zastosowanie ma również art. 90 ust 3 ustawy o VAT zgodnie z którym: w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Dopiero gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (zgodnie z proporcją ustaloną na zasadzie ust. 3 tego przepisu, czyli jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo). Gmina nie jest w stanie przyporządkować poniesionych kosztów do poszczególnych rodzajów działalności. Zakład jest podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację wszystkich obiektów objętych przebudową i modernizacją na których, realizowany jest ww. projekt, będzie ich użytkownikiem w celu zaspokajania potrzeb w zakresie zbiorowego zaopatrywania w wodę na terenach objętych tymi budynkami oraz urządzeniami. Wobec powyższego kwotę podatku naliczonego należy obliczyć zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 roku w sprawie określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników z wykorzystaniem sposobu ustalonego dla Zakładu, oraz art. 90 ust. 2‑3, obliczoną dla Zakładu.
Mając na uwadze powyższe oraz argumentację przedstawioną w złożonym wniosku w odniesieniu do pytania nr 1 należy uznać, że do odliczenia naliczonego podatku VAT w fakturach na wydatki poniesione przez Gminę na „(…)”, która jednocześnie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej, działalności zwolnionej z podatku VAT oraz działalności niepodlegającej podatkowi VAT, Gmina powinna zastosować prewspółczynnik wyliczony dla Zakładu zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz współczynnik VAT, wyliczony dla Zakładu zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Gmina uzyskała już potwierdzenie zastosowania prewspółczynnika i współczynnika VAT właściwych dla zakładu budżetowego, w interpretacji indywidualnej nr (…), gdzie opisywana była sytuacja bardzo podobna, bo inwestycja polegała na wymianie oraz budowie wodociągów pomiędzy poszczególnymi miejscowościami, oraz (…), z dnia (…) 2022 r. – zadanie dotyczy bardzo podobnej sytuacji, chodzi jedynie o jedną konkretną Stację Uzdatniania Wody w H.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Aktualny publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.
Co istotne, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania, tj. prawa do odliczenia wyłącznie w odniesieniu do wydatków na rozbudowę i modernizację systemu zaopatrzenia w wodę pitną mieszkańców Gminy, natomiast nie rozstrzyga kwestii czy Państwo prawidłowo przyporządkowali czynności wykonywane z wykorzystaniem ww. obiektów do poszczególnych kategorii działalności, tj. opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒ Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒ Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.