Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości niezabudowanej. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.105.2022.2.GK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.105.2022.2.GK

Temat interpretacji

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości niezabudowanej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości niezabudowanej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 kwietnia 2022 r. (wpływ 2 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Państwo działacie od 2006 r. Działalność realizowana przez Państwa polega m.in. na:

1)prowadzeniu niepublicznych placówek oświatowych (szkoły podstawowe, przedszkola) oraz opiekuńczych (niepubliczne żłobki), przy czym jest to działalność częściowo odpłatna,

2)wspieraniu lokalnych inicjatyw społecznych w ramach programu (...) poprzez przyznawanie dotacji na rzecz podmiotów lokalnych (działalność nieodpłatna),

3)prowadzeniu działalności na rzecz aktywizacji osób starszych poprzez organizowanie zajęć dla seniorów z obszaru (...) (działalność nieodpłatana).

Państwo nie macie statusu OPP, nie prowadzicie działalności gospodarczej, macie status czynnego podatnika VAT. W znacznym zakresie Państwo prowadzicie działalność zwolnioną przedmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24, 26 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego nie dokonujecie odliczeń z tytułu podatku naliczonego. Państwo świadczycie usługi podlegające podatkowi VAT, w zakresie wynajmu własnych pomieszczeń, co stanowi jedynie marginalną część działalności, która nie stanowi nawet 1% przychodów.

Priorytetowym Państwa działaniem jest prowadzenie niepublicznych placówek oświatowych i opiekuńczo - wychowawczych, w których świadczone są na rzecz uczniów i wychowanków usługi edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze. Działalność ta jest finansowana z różnych źródeł, m.in. ze środków publicznych pochodzących z dotacji od jednostek samorządowych, jednostek państwowych, w ramach projektów dofinansowanych ze środków unijnych, a także z opłat wnoszonych przez rodziców podopiecznych. Wzrost kosztów prowadzenia Państwa działalności statutowej spowodował, iż Państwo chcąc pozyskać dodatkowe środki finansowe na swoją działalność, podjęliście decyzję o zamiarze zbycia majątku nieruchomego, którego jesteście właścicielem. Państwo jesteście właścicielem nieruchomości niezbudowanej, składającej się z działek oznaczonych numerami (...) i (...), o łącznej powierzchni 0,3181 ha, położonej w (...), dla której prowadzona jest księga wieczysta o numerze (...). Przedmiotowa nieruchomość została zakupiona przez Państwa od Miasta (...) w dniu 18 maja 2017 r. za łączną kwotę 151.290,00 zł, z tego kwota netto wynosiła 123.000,00 zł, a podatek VAT 28.290,00 zł. Cała kwota została już zapłacona na rzecz Sprzedającego. Państwo nie odliczaliście z tytułu nabycia nieruchomości naliczonego podatku VAT.

Nieruchomość ta nie została nabyta przez Państwa z celem jej dalszej odsprzedaży, na działce tej miała zostać wybudowana placówka przedszkolna. Cel ten niestety z przyczyn finansowych nie został zrealizowany, a działki wchodzące w skład nieruchomości są obecnie niezabudowane, a zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego stanowią tereny mieszkaniowe. Na nieruchomości Państwo nie czyniliście dotąd żadnych istotnych nakładów inwestycyjnych, np. w zakresie uzbrojenia terenu.

Nieruchomość ta od początku jej nabycia nie była wykorzystywana przez Państwa. Państwo jesteście właścicielem lub współwłaścicielem innych nieruchomości, które są obecnie wykorzystywane na cele statutowe. W okresie ostatnich 10-u lat Państwo nie dokonywaliście sprzedaży żadnych nieruchomości będących jej własnością.

Państwo zamierzacie sprzedać wskazaną nieruchomość a pozyskane środki przeznaczyć na bieżące finansowanie działalności statutowej, przede wszystkim działalność oświatowo -opiekuńczą. Wartość działki wg wyceny rzeczoznawcy to kwota (...). W tym celu Państwo rozpoczęliście poszukiwanie potencjalnego nabywcy nieruchomości, wykorzystując do tego biuro pośrednictwa obrotu nieruchomościami, z uwagi na brak doświadczenia w zakresie obrotu nieruchomościami, a także wykorzystując własne kontakty na rynku lokalnym. Nabywcą nieruchomości może być zarówno osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorca, który nabędzie nieruchomość z przeznaczeniem na działalność gospodarczą, w zależności od oferowanej ceny.

Pytanie

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego, powstaje pytanie, czy sprzedaż przez Fundację opisanej we wniosku nieruchomości niezabudowanej, ale przeznaczonej na budownictwo mieszkaniowe, zarówno na rzecz osoby nie prowadzącej działalności gospodarczej, jak i na rzecz przedsiębiorcy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem sprzedaż przez Państwa opisanej nieruchomości, niezależnie do tego na rzecz jakiego podmiotu zostanie dokonana (osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, czy też przedsiębiorcy), nie będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem VAT, gdyż z tytułu jej sprzedaży Państwo nie będziecie podatnikiem VAT.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej ustawa o VAT), o ile czynności te są dokonywane przez podatników, którzy działają w charakterze podatników.

Podatnikami są zaś osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonał w ramach działalności gospodarczej. Należy wobec tego stwierdzić, że podatnikiem VAT się bywa, gdyż status ten nie jest stałą cechą danego podmiotu. Definicja „podatnika” wskazana w ustawie o VAT, pozwala na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Należy zatem przyjąć, że działalnością gospodarczą jest w zasadzie tylko ta aktywność, która jest wykonywana zawodowo, w sposób profesjonalny. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności, gdyż nie działa on wówczas w charakterze odpowiednio: producenta, handlowca, usługodawcy, rolnika czy wykonującego wolny zawód.

Państwo nie prowadzicie działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami, nie podejmujecie aktywnych działań w zakresie tego typu czynności, nie angażujecie środków podobnych do wykorzystywanych w tym celu przez producentów, handlowców i usługodawców.

W celu pozyskania nabywcy Państwo poszukujecie nabywcy poprzez zlecenie usługi pośrednikowi obrotu nieruchomościami z uwagi na brak doświadczenia w tym zakresie i charakter zbywanej nieruchomości.

Państwo nie zamieszczacie w innych miejscach (gazety, portale internetowe związane ze sprzedażą nieruchomości) żadnych dodatkowych ogłoszeń mających cechy działań marketingowych. Państwo nie zamierzacie też dokonywać podziału nieruchomości na mniejsze działki celem sprzedaży na rzecz kilku podmiotów.

Prowadzi to do wniosku, że sprzedaży wskazanej nieruchomości Państwo nie dokonacie jako podatnik VAT, a więc jej sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez:

Towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Wskazać jednak należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy :

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe może mieć miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo. Dla uznania czynności za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej nie ma bowiem znaczenia częstotliwość jej wykonywania, lecz zamiar z jakim została zrealizowana i okoliczności w jakich ją wykonano. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem „podatnika” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest zatem spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do kwalifikacji podmiotowej należy podkreślić, że aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być dokonywana przez podatnika tego podatku działającego w związku z określoną czynnością w tym charakterze. Oznacza to, że gdy dana czynność zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała charakter profesjonalny ciągły. Podatnikiem będzie zatem dany podmiot tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonał w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności – będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług – niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika i nie podlega opodatkowaniu.

Należy wskazać, że działalność fundacji uregulowana jest w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 poz. 2167).

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach:

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ustawy o fundacjach :

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach :

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu i statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach :

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Co do zasady, na podstawie ww. przepisów działalność fundacji można więc podzielić na działalność związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana (statutową) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Należy wskazać, że działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie musi, co do zasady, być prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów innych niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane odpłatnie. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów zawarta w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L. z 2006 r., nr 347/1), zgodnie z którym:

Podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Natomiast zgodnie z ust. 2 ww. artykułu dyrektywy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Powyższe przepisy stanowią o realizacji zasady powszechności opodatkowania VAT, wynikającej zarówno z przedmiotowego opodatkowania tym podatkiem, który obejmuje wszelkie dostawy towarów i usług za wynagrodzeniem, jak i zakresu podmiotowego z uwagi na szeroko zakreślony krąg podmiotów uznawanych za podatników VAT.

Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b) powołanej Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że:

Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego.

Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Zatem wszelkie czynności wykonywane odpłatnie przez fundacje, czyli odpłatna dostawa towarów, czy odpłatne świadczenie usług, będą podlegać regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, jako czynności wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Państwo działacie od 2006 r. Państwa działalność polega na prowadzeniu niepublicznych placówek oświatowych (szkoły podstawowe, przedszkola) oraz opiekuńczych (niepubliczne żłobki) jest to działalność częściowo odpłatna, polegająca na wspieraniu lokalnych inicjatyw społecznych w ramach programu (...) poprzez przyznawanie dotacji na rzecz podmiotów lokalnych (działalność nieodpłatna) oraz prowadzeniu działalności na rzecz aktywizacji osób starszych poprzez organizowanie zajęć dla seniorów z obszaru (...) (działalność nieodpłatna). Państwo nie macie statusu OPP, macie status czynnego podatnika VAT. Państwo świadczycie usługi podlegające podatkowi VAT, w zakresie wynajmu pomieszczeń, co stanowi jedynie marginalną część działalności. Państwa priorytetowym działaniem jest prowadzenie niepublicznych placówek oświatowych i opiekuńczo – wychowawczych. Działalność ta finansowana jest z różnych źródeł, m.in. ze środków publicznych pochodzących z dotacji od jednostek samorządowych, jednostek państwowych, w ramach projektów dofinansowanych ze środków unijnych, a także z opłat wnoszonych przez rodziców podopiecznych. Państwo chcąc pozyskać dodatkowe środki finansowe na Państwa działalność, podjęliście decyzję o zamiarze zbycia majątku nieruchomego. Państwo jesteście właścicielem nieruchomości niezabudowanej składającej się z działek o numerach (...) i (...), o łącznej powierzchni 0,3181 ha, położonej w (...), dla którego prowadzona jest księga wieczysta (...). Przedmiotowa nieruchomość została zakupiona przez Państwa od Miasta (...) w dniu 18 maja 2017 r. Państwo nie odliczyli z tytułu nabycia nieruchomości naliczonego podatku VAT. Na działce miała zostać wybudowana placówka przedszkolna. Działki wchodzące w skład nieruchomości są obecnie niezabudowane, a zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego stanowią tereny mieszkaniowe. Na nieruchomości Państwo nie czyniliście dotąd żadnych istotnych nakładów inwestycyjnych. Nieruchomość od początku nabycia nie była przez Państwa wykorzystywana. W okresie ostatnich 10 lat Państwo nie dokonywaliście sprzedaży żadnych nieruchomości. Państwo rozpoczęliście poszukiwanie potencjalnego nabywcy nieruchomości, wykorzystując do tego biuro pośrednictwa obrotu nieruchomościami.

Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia czy sprzedaż przez Państwa nieruchomości niezabudowanej, ale przeznaczonej na budownictwo mieszkaniowe, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz zawarty opis sprawy stwierdzić należy, że planowana sprzedaż gruntu niezabudowanego, będzie stanowić dostawę dokonywaną przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Należy zauważyć, że Fundacja nie posiada majątku prywatnego, nie podejmuje też działań w sferze prywatnej – jak wynika z treści wniosku – macie Państwo status czynnego podatnika VAT. Prowadzicie Państwo działalność zwolnioną przedmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy. Nieruchomość będącą przedmiotem wniosku nabyli Państwo z zamiarem wybudowania na niej placówki przedszkolnej. Oprócz działalności zwolnionej świadczycie Państwo również usługi podlegające podatkowi VAT, w zakresie wynajmu. Zatem Państwa działalność nie może być traktowana, ani oceniana na równi z działaniami podejmowanymi w zakresie zarządu przez osobę fizyczną majątkiem osobistym. Oznacza to, że zbycie przez Państwa nieruchomości niezabudowanej, bez względu na kogo zostanie dokonana sprzedaż, mieści się – wbrew Państwa twierdzeniom – w działalności gospodarczej o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym czynność sprzedaży opisanej nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Państwa stanowisko, zgodnie z którym sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości niezabudowanej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż z tytułu jej sprzedaży Państwo nie będziecie działać w charakterze podatnika VAT – należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga tylko w zakresie uznania Państwa za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży nieruchomości niezabudowanej. Natomiast nie dotyczy kwestii ewentualnego zwolnienia z podatku VAT, ponieważ Państwo nie sformułowaliście wątpliwości oraz nie przedstawiliście własnego stanowiska w sprawie.

Tym samym organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem i nie zajęto stanowiska wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwa do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).