Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.41.2020.1.AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.03.2020, sygn. 0112-KDIL3.4012.41.2020.1.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa (dalej: PWSZ) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem będąc podatnikiem VAT, PWSZ składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7.

PWSZ za pośrednictwem Inkubatora Przedsiębiorczości będącego jednostką organizacyjną Uczelni, powołaną Zarządzeniem Rektora ... realizowała projekt pod nazwą .

ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU

Projekt skierowany jest do MŚP funkcjonujących na rynku nie dłużej niż 3 lata. Inkubowane przedsiębiorstwa w ramach projektu otrzymały bezpłatnie następujące usługi:

  1. Udostępnienie powierzchni biurowej z niezbędnym wyposażeniem oraz bieżącym utrzymaniem (w tym niezbędne media), tj. m.in. podstawowy sprzęt biurowy, dostęp do szerokopasmowego Internetu, linii telefonicznej, dostęp do części wspólnej socjalnej, szkoleniowej.
  2. Usługi szkoleniowe obejmujące swoim zakresem zorganizowanie i przeprowadzenie dwóch weekendowych warsztatów stacjonarnych rozwijających interpersonalnej menedżerskiej sprzedażowe oraz zapewnienie biblioteki szkoleń e-learningowych wspierających ww. kompetencje.
  3. Usługi ICT, zgodne z przeprowadzoną analiza potrzeb, obejmujące m.in.:
    • Wykonanie strony internetowej typu wizytówka przedsiębiorstwa;
    • Wykonanie strony internetowej typu e-commerce;
    • Hosting internetowy na potrzeby utrzymania stron;
    • Udostępnienie prywatnego wirtualnego serwera VPS-Wariant podstawowy VPS;
    • Udostępnienie prywatnego wirtualnego serwera VPS-Wariant rozszerzony VPS;
    • Administrowanie, pozycjonowanie stroną internetową;
    • Dostęp do pakietu oprogramowania biurowego;
    • Dostęp do pakietu oprogramowania graficznego;
    • Dostęp do pakietu oprogramowania graficznego;
    • Dostęp do pakietu oprogramowania wspomagającego zarządzanie projektami;
    • Dostęp do bazy zamówień publicznych.
  4. Usługi specjalistyczne związane z promocją m.in.:
    • Opracowanie strategii sprzedaży zawierającej elementy strategii marketingowej;
    • Opracowanie identyfikacji wizualnej i księgi znaków;
    • Stworzenie lub modyfikacja istniejącego profilu w mediach społecznościowych typu wraz z poprowadzeniem kampanii reklamowej przedsiębiorstwa;
    • Stworzenie filmowej wizytówki przedsiębiorstwa (nagranie i montaż);
    • Artykuły reklamowe lub wywiad z przedstawicielem firmy Inkubowanej;
    • Spotkanie promocyjne/reklamowe;
    • Ulotki reklamowe, wizytówki, teczki papierowe, długopisy, rollup, kubek z logo, notes z logo, smycz reklamowa, torba materiałowa z logo;
    • Pakiet powitalny (notes, długopis, smycz, torba papierowa);
    • Opracowanie projektu graficznego i wykonanie oklejenia samochodu osobowego.
  5. Mentoring w zakresie rozwoju działalności gospodarczej przedsiębiorstwa objętego wsparciem inkubacji.
  6. Usługi księgowe obejmujące m.in.: prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie pełnej księgowości na potrzeby ewidencjowania osiągniętych przychodów i ponoszonych kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (ze zmianami).
  7. Usługi doradcze m.in.: związane z coachingiem, w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych, w zakresie RODO oraz opiekuna firmy, który przeprowadzał analizy potencjału i potrzeb przedsiębiorstwa.
  8. Usługi kancelaryjne oraz prawne, świadczone przez Realizatora projektu w ramach zasobów własnych.

CELE PROJEKTU

Na podstawie diagnozy potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego określono następujące cele projektu:

Cel główny:

  1. Wykreowanie na terenie miasta oraz województwa sprzyjających warunków do powstawania i rozwoju MŚP.

Cele szczegółowe:

  1. Zapewnienie wystandaryzowanych usług, według zidentyfikowanego zapotrzebowania, do funkcjonowania przedsiębiorstwa w początkowej fazie rozwoju.
  2. Ułatwienie dostępu MŚP i podniesienie standardu usług świadczonych przez PWSZ w .
  3. Podniesienie konkurencyjności oraz rozwój 15 przedsiębiorstw w regionie.
  4. Rozwój i zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw z regionalnych inteligentnych specjalizacji, o charakterze innowacyjnym oraz z przedsiębiorstw z branż średnio -wysokiej i wysokiej techniki.

Zgodnie z , zgodnie z postanowieniami art. 71 rozporządzenia ogólnego, trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta (tj. w przypadku, gdy w ramach rozliczenia wniosku o płatność końcową beneficjentowi przekazywane są środki daty dokonania przelewu na rachunek bankowy beneficjenta; w pozostałych przypadkach daty zatwierdzenia wniosku o płatność końcową).

Naruszenie zasad trwałości następuje w sytuacji wystąpienia w okresie trwałości co najmniej jednej z poniższych przesłanek:

  1. zaprzestano działalności produkcyjnej lub ją relokowano poza obszar wsparcia Programu Operacyjnego.
  2. nastąpiła zmiana własności (rozumiana jako rozporządzenie prawem własności) elementu współfinansowanej infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu niezależne korzyści.
  3. nastąpiła istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.

W związku z powyższym PWSZ zachowuje cele projektu, tj. w dalszym ciągu świadczyć będzie usługi inkubacji zgodnie z Regulaminem Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości PWSZ. Natomiast właścicielem powstałych wartości niematerialnych i prawnych oraz praw autorskich wytworzonych wartości niematerialnych i prawnych w związku z realizowanymi usługami na rzecz MŚP są firmy inkubowane (MŚP), które otrzymały wsparcie zgodnie z regulaminem świadczenia bezpłatnych usług inkubacji opracowanym na podstawie wytycznych Konkursu 1.3.1 Inkubowanie przedsiębiorstw w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa nie prowadzi działalności gospodarczej. Nabywane przez Uczelnię towary/usługi są wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Przedmiotem konkursu, na który Uczelnia otrzymała dofinansowanie ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 jest Inkubowanie przedsiębiorstw. Zgodnie z § 3 pkt 2 Regulaminu konkursu nr. Inkubacja wspierana w ramach niniejszego poddziałania opierać się będzie na wspieraniu poprzez wyspecjalizowane podmioty firm w początkowej fazie rozwoju, tj. funkcjonujące na rynku nie dłużej niż 3 lata poprzez wystandaryzowane usługi niezbędne do funkcjonowania przedsiębiorstwa (w tym m.in. udostępnienie powierzchni biurowej z niezbędnym wyposażeniem oraz bieżącym utrzymaniem (w tym niezbędne media), usługi prawne, księgowe, promocyjne, ICT, mentoring, szkolenia, uzasadnione z punktu widzenia potrzeb i rozwoju wspieranego przedsiębiorstwa/przedsiębiorstw).

Wszystkie usługi/towary, które zostały zakupione w projekcie zostały przekazane firmom inkubowanym jako pomoc de minimis.

Wszystkie faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu były wystawiane na Państwową Wyższą Szkołę Zawodową jako Beneficjenta realizującego ww. projekt.

Z uwagi na fakt, że Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa występuje w charakterze płatnika podatku VAT i zgodnie ze złożonym na etapie aplikowania oświadczeniem Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa oświadcza, że w związku z realizacją projektu nie ma prawa odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony, związany z realizacją projektu był możliwy do odzyskania przez realizatora projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od wytworzonych wartości materialnych i prawnych oraz usług przekazanych na rzecz firm inkubowanych oraz kosztów utrzymania powierzchni biurowej, przekazanej w użytkowanie przedsiębiorstwom inkubowanym, stanowiącej jednocześnie część projektu (zwrot poniesionych kosztów utrzymania obiektu, tj. ogrzewania, energii elektryczne, sprzątania, ochrony, itp.) nie jest możliwy do odzyskania, a co za tym idzie powinien być kosztem kwalifikowanym projektu. Do kosztów kwalifikowanych Beneficjent zaliczył również koszt opracowania studium wykonalności oraz usługę promocji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. Z okoliczności sprawy wynika, że nabywane w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem jak wskazał Wnioskodawca Nabywane przez Uczelnię towary/usługi są wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu podatku na podstawie art. 87 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: , ponieważ nabywane w związku z realizowanym projektem towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej