Temat interpretacji
prawo do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. prawa do wstecznej rejestracji jako czynny podatnik VAT, tj. z datą faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej. Uzupełniła go Pani pismem z 11 lutego 2022 r. (data wpływu 11 marca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu (...) września 2021 złożyła Pani wniosek w formie elektronicznej o wpis Pani, jako przedsiębiorcy do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej „CEiDG ”).
W dniu (...) września 2021 roku rozpoczęła Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem prowadzonej przez Panią działalności jest świadczenie usług prawniczych, które podlegają pełnemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa o VAT”).
Przy składaniu wniosku o wpis do CEiDG omyłkowo nie złożyła Pani deklaracji rejestracyjnej do podatku VAT (VAT-R).
Od początku prowadzenia działalności gospodarczej oraz wraz z wystawieniem pierwszej faktury VAT, działała Pani jak czynny podatek podatku VAT. Podatek ten naliczała Pani, wypełniała (i nadal wypełnia) deklaracje podatkowe (w rozliczeniu miesięcznym), jak również podatek ten regularnie odprowadza Pani do urzędu skarbowego. Prowadzi Pani także, zgodnie z art. 109 ust. 3 Ustawy o VAT, ewidencję do celów rozliczeń podatku VAT.
W grudniu 2021 roku uzyskała Pani wiedzę z Pierwszego Urzędu Skarbowego w (...) (dalej: „Urząd Skarbowy”), że nie jest Pani formalnie podatnikiem VAT, drogą telefoniczną od pracownika rzeczonego Urzędu Skarbowego.
W dniu (...) stycznia 2022 roku dokonała Pani aktualizacji danych w CEiDG, jednocześnie dokonując rejestracji podatku VAT, poprzez wypełnienie w formie elektronicznej formularza VAT-R. W Urzędzie Skarbowym odmówiono Pani jednak przyjęcia wniosku VAT-R z datą wsteczną, tj. od momentu faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej (tj. od (...) września 2021 r.). Jako podatnik, wskazała Pani, że składa regularnie deklaracje, nalicza i odprowadza podatek VAT. Pomimo tego, Urząd Skarbowy nie zgodził się na rejestrację z datą wsteczną. Została Pani poinformowana, że w związku z brzmieniem art. 96 ust. 1 ustawy o VAT będzie mogła Pani być podatnikiem czynnym dopiero od 14 stycznia 2022 r., tj. od momentu wpływu wniosku VAT-R do Urzędu Skarbowego. Z taką datą polecono Pani złożyć zgłoszenie.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
Działalność gospodarczą rozpoczęła Pani (…) września 2021 r. w (…) i wówczas Urzędem Skarbowym był dla Pani (…) Urząd Skarbowy w (…). Następnie, w dniu (…) grudnia 2021 roku, dokonała Pani zmiany wpisu do CEIDG, w związku ze zmianą miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a co za tym idzie, nastąpiła zmiana Urzędu Skarbowego na (…) Urząd Skarbowy w (…). To wówczas okazało się, że nie widnieje Pani jako czynny podatnik podatku VAT w rejestrze VAT.
Pytanie przedstawione we wniosku
Czy Wnioskodawca ma prawo do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą faktycznego rozpoczęcia działalności, tj. od (…) września 2021 r., skoro od tego momentu chciał być podatnikiem VAT czynnym i działał jako podatnik VAT czynny i co za tym idzie - czy ma prawo do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R od dnia (…) września 2021 r.?
Pani stanowisko w zakresie ww. pytania:
W Pani ocenie możliwe jest zarejestrowanie Pani, jako czynnego podatnika podatku VAT z datą wsteczną, od momentu faktycznego rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, tj., od dnia (…) września 2021 roku. Od początku jej prowadzenia, zachowywała się Pani jak czynny podatek podatku VAT.
Dodatkowo, wskazuje Pani, że na oficjalnym portalu Ministerstwa Finansów Biznes.gov.pl znajduje się informacja dla przedsiębiorców, w której omówiony został analogiczny do niniejszego przypadek: „Gdy stajesz się podatnikiem VAT, to najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT, powinieneś we właściwym urzędzie skarbowym dokonać zgłoszenia. A co jeśli nie spełnisz tego obowiązku? Należy rozróżnić dwa przypadki. Pierwszy to sytuacja, kiedy nie złożysz wniosku, ale zachowujesz się jak podatnik VAT czynny - składasz deklaracje podatkowe VAT-7 albo VAT-7K i wpłacasz należny podatek VAT na indywidualny mikrorachunek podatkowy. Uwzględniasz też w deklaracjach VAT naliczony (pomniejszając kwotę wpłaty o zapłacony z faktur zakupowych podatek). W takim przypadku organy podatkowe pozwalają złożyć z datą wsteczną formularz rejestracyjny VAT-R. Ponieważ składałeś deklaracje i rozliczałeś należny podatek, nie doszło do uszczuplenia należności budżetowych”.
Dodatkowo, nie zostały spełnione przesłanki z art. 96 ust. 4a Ustawy o VAT, uzasadniające odmowę rejestracji Pani jako czynnego podatnika podatku VAT. Analogiczne interpretacje zostały wydane w podobnych sprawach, w szczególności w interpretacji indywidualnej 0114-KDIP1-3.4012.201.2020.1.KP z dnia 28 maja 2020 r., w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że możliwe jest wsteczne zarejestrowanie podatnika, jako czynnego podatnika podatku VAT z datą wsteczną, tj. z datą w której podatnik rozpoczął działalność gospodarczą. Podobnie w interpretacjach Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z 25 kwietnia 2017 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.31.2017.1.MT, czy w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 18 stycznia 2017 r., 1061-IPTPP1.4512-647.2016.1.MW.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie prawa do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą faktycznego rozpoczęcia działalności jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Definicja podatnika została ujęta w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Stosownie do tego artykułu:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 ww. ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 96 ust.1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
W świetle art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Zgodnie z art. 96 ust. 4a:
Naczelnik urzędu skarbowego nie dokonuje rejestracji podmiotu jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania podmiotu, jeżeli:
1)dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą lub
2)podmiot ten nie istnieje, lub
3)mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z tym podmiotem albo jego pełnomocnikiem, lub
4)podmiot albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego, lub
5)z posiadanych informacji wynika, że podatnik może prowadzić działania z zamiarem wykorzystania działalności banków w rozumieniu art. 119zg pkt 1 Ordynacji podatkowej lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi w rozumieniu art. 119zg pkt 9 Ordynacji podatkowej, lub
6)wobec tego podmiotu sąd orzekł, na podstawie odrębnych przepisów, zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
A zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.
Zgodnie z art. 99 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Wątpliwości Pani dotyczą kwestii prawa do wstecznej rejestracji jako czynny podatnik VAT, tj. z datą faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, a co za tym idzie prawa do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.
W niniejszej sprawie od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. (…) września 2021 r. zachowywała się Pani jak czynny podatnik podatku od towarów i usług. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej wystawiała Pani faktury VAT naliczając podatek VAT, wypełniała Pani miesięczne deklaracje podatkowe odprowadzając należny podatek do urzędu skarbowego. Prowadzi Pani także, zgodnie z art. 109 ust. 3 Ustawy o VAT, ewidencję do celów rozliczeń podatku VAT.
Okoliczności te wskazują, że pomimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT zachowywała się Pani jak zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT. Takie zachowanie wskazuje, że od chwili rozpoczęcia działalności zamierzała Pani być czynnym podatnikiem podatku VAT.
W konsekwencji powinna Pani złożyć do urzędu skarbowego formularz VAT-R podając faktyczną datę złożenia zgłoszenia do urzędu. Następnie powinna Pani skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R poprzez jego aktualizację i wskazując w nim datę faktycznego rozpoczęcia działalności, tj. (…) września 2021 r. oraz wskazać faktyczny okres rozliczeniowy, za który złożyła Pani pierwszą deklarację VAT.
Zatem Pani stanowisko w zakresie prawa do rejestracji jako podatnik VAT czynny z datą faktycznego rozpoczęcia działalności jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Informujemy, że wniosek w zakresie do którego odnosi się pytanie sformułowane w uzupełnieniu z 11 lutego 2022 r (data wpływu 11 marca 2022 r.) tj. ustalenia właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).