Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług prywatnego nauczania - gry w piłkę nożną.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 26 stycznia 2022 r.o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług prywatnego nauczania - gry w piłkę nożną.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - 4 marca 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie określonym w PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
Ze względu na osiągane obroty (nieprzekraczające 200 000 zł) nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystając ze zwolnienia z opodatkowania ze względu na nieprzekroczenie wskazanego obrotu.
Zamierza Pan rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej o usługi prywatnego nauczania w zakresie wychowania fizycznego (zajęcia z piłki nożnej), które będą wykonywane przez Pana osobiście na rzecz uczniów. Świadczenie będzie odbywać się na podstawie zawartej umowy z rodzicem/opiekunem prawnym ucznia.
Powziął Pan wątpliwość, co do możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania przedmiotowych usług w podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu wniosku na następujące pytania:
1.Czy posiada Pan wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, publicznym bądź prywatnym (np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym) w zakresie nauki gry w piłkęinnych osób?
2.Czy posiada Pan wykształcenie kierunkowe w zakresie wychowania fizycznego?
3.Czy ma Pan przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela? Jeżeli tak, to należy opisać, jakie.
4.Czy będzie istniał związek pomiędzy treścią przekazywaną na zajęciach w zakresie gry w piłkę nożną, a posiadanymi przez Pana kwalifikacjami?
5.Czy świadczone przez Pana usługi objęte zakresem pytania, są usługami prywatnego nauczania na poziome przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym i są świadczone przez nauczyciela?
6.Czy świadczone przez Pana usługi w zakresie wychowania fizycznego (zajęcia z piłki nożnej)będą równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego?
odpowiedział Pan, że:
1.Posiada Pan uprawienia trenera UEFA A nr ... ważne do dnia 31 grudnia 2024 r., przyznane przez Zespół Kształcenia i Licencjonowania Trenerów PZPN. Zgodnie z dokumentem Polskiego Związku Piłki Nożnej pt. „...” zatwierdzonego w dniu 10 czerwca 2014 r.: „Kwalifikacje trenera UEFA A, to kolejny trzeci stopień na drodze podnoszenia kwalifikacji zgodnie z wytycznymi UEFA. Zasób wiedzy i kompetencje trenera UEFA A określają zakres jego aktywności do pracy z zespołami młodzieżowymi, seniorskimi najwyższych klas amatorskich, niższych zawodowych oraz przygotowują do pełnienia funkcji asystenta pierwszego trenera w najwyższych ligach zawodowych. Najbardziej istotnym przesłaniem trenera pracującego na najwyższym poziomie amatorskim winno być przygotowanie utalentowanych piłkarzy do treningu i gry w piłce nożnej zawodowej”.
Powyższe założenia kursu, jak i uzyskany przez Pana status trenera UEFA A, świadczy o posiadanych uprawnieniach nadanych przez PZPN do treningu i gry w piłce nożnej zawodowej. W Pana ocenie, uprawnienie ma charakter oficjalny: Polski Związek Piłki Nożnej – inne przepisy niż wskazane w wezwaniu.
2.Poza uprawnieniami wskazanymi w odpowiedzi na pytanie nr 1, nie posiada Pan wykształcenia kierunkowego w zakresie wychowania fizycznego.
3.W oparciu o dokument i uprawnienia wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 1, posiada Pan wiedzę i kompetencję będącą wynikiem uzyskania, będącej istotą kursu i uzyskanego uprawnienia wiedzy:
„a) Umożliwienie trenerom z licencją UEFA B podniesienie kwalifikacji trenerskich oraz uzyskanie dyplomu i licencji trenera UEFA A,
b) Stworzenie dogodnych warunków do zdobywania wiedzy oraz ułatwienie rozwoju zawodowego trenerów,
c) Ukształtowanie wśród uczestników kursu właściwego postępowania niezbędnego w pracy pedagogicznej trenera, tzn. umiejętnego łączenia w swojej pracy wiedzy teoretycznej z praktyką treningową, przestrzegania zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podopiecznych, przestrzegania zasad etyki, odpowiedzialności obiektywności,
d) Przekazanie pogłębionej i nowoczesnej wiedzy z przedmiotów uzupełniających specjalizację, rozszerzenie i uzupełnienie wiedzy z zakresu teorii i praktyki prowadzenia zajęć treningowych ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych tendencji w zakresie metodyki treningu odnoszącej się do przygotowania motorycznego, technicznego, taktycznego oraz psychicznego piłkarzy,
e) Przygotowanie do prowadzenia zespołu w charakterze pierwszego trenera, zarządzającego pracą sztabu szkoleniowego w warunkach pracy treningowej i gry meczowej, przygotowanie do planowania i koordynowania pracy szkoleniowej zespołów młodzieżowych oraz do roli trenera asystenta w klubach zawodowych.”.
4.Tak, będzie istniał związek pomiędzy treścią przekazywaną na zajęciach w zakresie gry w piłkę nożną, a posiadanymi przez Pana kwalifikacjami w zakresie wskazanym w odpowiedzi na poprzedzające pytania.
5.Stoi Pan na stanowisku, że wiedza dotycząca treningu i gry w piłce nożnej zawodowej w oparciu o uprawnienia wykazane powyżej, daje podstawę do wywiedzenia, że wiedza ta ma charakter wiedzy na określonych poziomach wskazanych w pytaniu, przy czym nie opiera się na aspektach normatywnych (co nie jest warunkiem wynikającym z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), a w oparciu o etapy szkolenia celem osiągnięcia statusu piłkarza zawodowego, które to szkolenie odbywa się przez wiele lat na wielu poziomach (od przedszkolnego do wyższego).
6.Stoi Pan na stanowisku, że usługi w zakresie wychowania fizycznego (zajęcia z piłki nożnej) są charakterystyczne dla wiedzy w zakresie wychowania fizycznego, która to wiedza ma charakter powszechny, szeroki i stanowi element nauczania na wielu poziomach, w tym przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym (które są elementem oficjalnego programu nauczania). Pana zdaniem, nauczanie na poziomie przedszkolnym, podstawowym i ponadpodstawowym stanowi element nauczania powszechnego.
Pytanie
Czy przysługuje Panu prawo do stosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu świadczenia usług prywatnego nauczania?
Pana stanowisko w sprawie
Stoi Pan na stanowisku, że przysługuje Panu prawo do stosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu świadczenia usług prywatnego nauczania. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zwolnione z opodatkowania są usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Wskazana regulacja prawna stanowi implementację do krajowego porządku prawnego normy prawnej wynikającej z art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy Rady Nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z opodatkowania nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Obie regulacje prawne mają zatem tożsamy zakres i w sposób spójny regulują przedmiotowe zwolnienie.
Mając powyższe na względzie zwolnieniem, wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., objęte może być nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Natomiast określenie „prywatne nauczanie” obejmuje swym zakresem czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność oraz we własnym imieniu bez względu od istnienia prawnej relacji w formie umowy między nauczycielem a uczniem (bądź uczniami). Co istotne, usługa prywatnego nauczania, aby mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, musi być wykonywana przez nauczyciela bezpośrednio na rzecz ucznia.
Jak wynika ze stanu faktycznego wniosku, zamierza Pan świadczyć usługi nauczania w zakresie wychowania fizycznego bezpośrednio na rzecz uczniów. W ramach tej relacji będzie posiadał Pan zawarte umowy z uczniami (prawnymi opiekunami) i usługa ta będzie wykonywana przez Pana we własnym imieniu i na własną rzecz. Co więcej nie ulega wątpliwości, że usługi w zakresie wychowania fizycznego (wychowanie fizyczne jest elementem procesu nauczania, m.in. na poziomie przedszkolnym, podstawowym czy ponadpodstawowym), mieszczą się w zakresie przedmiotowym wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Co za tym idzie spełnione będą oba warunki wynikające ze wskazanego przepisu, które warunkują zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., tj.: a) nauczanie będzie odbywać się na poziomie i w zakresie wskazanym w tym przepisie, b) nauczenia będzie miało charakter nauczania prywatnego, wykonywanego przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz ucznia.
Oznacza to, że spełnione będą warunki normatywne do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Stosowanie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Powyższe przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którymi:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
i) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie
zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów
ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty
prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane
są za podobne przez dane państwo członkowskie;
j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub
wyższe.
W tym miejscu należy przywołać wyrok TSUE z dnia 21 października 2021 r. w sprawie C-373/19 Dubrovin & Tröger GbR – Aquatics, w którym Trybunał rozpatrywał kwestię, czy pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ono udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania.
Jak wskazał TSUE:
(20) Artykuł 132 dyrektywy 2006/112 przewiduje zwolnienia, które, jak wskazuje tytuł rozdziału, w którym przepis ów się znajduje, mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności wykonywanych w interesie publicznym. Niemniej jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności w interesie publicznym, a jedynie tych, które zostały w sposób szczegółowy wyliczone i opisane (wyroki: z 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU;C;2019;202, pkt 17).
21 Wedle orzecznictwa Trybunału omawiane zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcie prawa Unii, które mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich.
22 Trybunał orzekł już, że wyrażenia użyte do określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 dyrektywy 2006/112 powinny podlegać wykładni ścisłej, ponieważ stanowią one wyjątki od wynikającej z art. 2 tej dyrektywy zasady ogólnej, zgodnie z którą VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Niemniej jednak powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień przewidzianych w owym art. 132 należy interpretować w sposób, który pozbawiałby te zwolnienia skuteczności (wyroki: z dnia 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 19).
23 Należy przypomnieć, że art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 nie zawiera żadnej definicji pojęcia „kształcenia powszechnego lub wyższego”.
24 Niemniej jednak Trybunał uznał, po pierwsze, że przekazywanie wiedzy i kompetencji pomiędzy nauczycielem i uczniami jest szczególnie ważnym elementem działalności kształcenia (wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 18; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 21).
25 Po drugie, Trybunał wyjaśnił, że „pojęcie kształcenia powszechnego i wyższego” w rozumieniu dyrektywy 2006/112 nie ogranicza się jedynie do nauczania, które kończy się egzaminami w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu, ale obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w szkołach lub na uniwersytetach w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem iż działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego (wyroki: z dnia 28 stycznia 2010 r., Eulitz, C-473/08, EU:C:2010:47, pkt 29 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 22, 23).
26 W związku z tym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 obejmuje rodzaje działalności, które różnią się ze względu na swój charakter, jak i ze względu na ramy, w jakich są prowadzone (zob. podobnie wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 20, z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 24).
27 Z powyższego wynika, że w pojęciu tym prawodawca Unii zamierzał zawrzeć określony rodzaj systemu nauczania, który jest wspólny dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od cech własnych każdego z systemów krajowych (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 25).
28 Tym samym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu systemu VAT odsyła co do zasady do zintegrowanego systemu przekazywania wiedzy i kompetencji dotyczącego obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, jak również do pogłębiania i rozwoju owej wiedzy i kompetencji przez uczniów i studentów w miarę ich postępów i ich specjalizacji w ramach poszczególnych stopni składających się na ten system (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 26).
W konsekwencji TSUE orzekł:
31 Tymczasem należy zauważyć, że choć prawdą jest, że udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania, takie jak to, o którym mowa w postępowaniu głównym, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego (zob. analogicznie wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 29; a także postanowienie z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst, C-47/19, niepublikowane, EU:C:2019:840, pkt 33).
32 O ile bowiem nie można zanegować znaczenia wiedzy przekazanej w ramach kształcenia związanego z kierowaniem pojazdami samochodowymi oraz nauki żeglarstwa, w szczególności w celu stawienia czoła trudnym sytuacjom, a ogólniej w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności fizycznej osób, o tyle Trybunał orzekł, odpowiednio, w wyroku z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie (C-449/17, EU:C:2019:202) i w postanowieniu z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst (C-47/19, niepublikowanym, EU:C:2019:840), że tego rodzaju nauczanie nie jest objęte pojęciem „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.
33 Z uwagi na powyższe na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, iż pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie obejmuje ono udzielania lekcji pływania przez szkołę pływania.
Powyższe przepisy art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 zostały implementowane do prawa krajowego w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie określonym w PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Zamierza Pan rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej o usługi prywatnego nauczania w zakresie wychowania fizycznego (zajęcia z piłki nożnej), które będą wykonywane przez Pana osobiście na rzecz uczniów. Świadczenie będzie odbywać się na podstawie zawartej umowy z rodzicem/opiekunem prawnym ucznia. Posiada Pan uprawienia trenera UEFA A nr ... ważne do dnia 31 grudnia 2024 r., przyznane przez Zespół Kształcenia i Licencjonowania Trenerów PZPN. Poza ww. uprawnieniami nie posiada Pan wykształcenia kierunkowego w zakresie wychowania fizycznego. Będzie istniał związek pomiędzy treścią przekazywaną na zajęciach w zakresie gry w piłkę nożną, a posiadanymi przez Pana kwalifikacjami. Stoi Pan na stanowisku, że wiedza dotycząca treningu i gry w piłce nożnej zawodowej w oparciu o uprawnienia wykazane powyżej daje podstawę do wywiedzenia, że wiedza ta ma charakter wiedzy na określonych poziomach wskazanych w pytaniu, przy czym, nie opiera się na aspektach normatywnych oraz że usługi w zakresie wychowania fizycznego (zajęcia z piłki nożnej) są charakterystyczne dla wiedzy w zakresie wychowania fizycznego, która to wiedza ma charakter powszechny, szeroki i stanowi element nauczania na wielu poziomach, w tym przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowy (które są elementem oficjalnego programu nauczania). Pana zdaniem, nauczanie na poziomie przedszkolnym, podstawowym i ponadpodstawowym stanowi element nauczania powszechnego.
Rozpatrując kwestię ewentualnego zwolnienia od podatku od towarów i usług wykonywanych przez Pana czynności, należy dokonać oceny, czy usługi będące przedmiotem wniosku mogą zostać objęte zwolnieniem z podatku VAT jako usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym w rozumieniu wskazanych powyżej przepisów ustawy o VAT, jak i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej C-373/19 jednoznacznie wynika, że udzielanie lekcji pływania, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego, w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.
Analiza ww. orzeczenia prowadzi do wniosku, że ma ono również zastosowanie w odniesieniu do innych usług prywatnego nauczania, które są nauczaniem specjalistycznym, świadczonym – tak jak ww. lekcje pływania - w sposób doraźny i które nie spełniają przesłanek do uznania ich za kształcenie powszechne lub wyższe, w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.
W ocenie tut . Organu, nauka gry w piłkę nożną jest właśnie takim nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, którego głównym celem jest poprzez trening (tj. ćwiczenia wykonywane w celu uzyskania większej sprawności w uprawianej dyscyplinie sportu) rozwijanie umiejętności w tym zakresie. W efekcie wykonywanych przez Pana usług, uczeń będzie nabywać wiedzę oraz doskonalić umiejętności w zakresie gry w piłkę nożną, a więc w dyscyplinie sportu, którą będzie mógł uprawiać na poziomie amatorskim, a być może nawet na poziomie zawodowym.
Nauczanie to nie ma jednak, w świetle ww. orzeczenia TSUE, charakteru kształcenia powszechnego ani wyższego, gdyż nie wiąże się z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębiania oraz rozwoju.
W konsekwencji świadczone przez Pana usługi w zakresie nauki gry w piłkę nożną objęte zakresem wniosku - nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, stanowiącego implementację ww. przepisu art. 132 ust. 1 lit. j) dyrektywy 2006/112.
Wynika to z faktu, że świadczonych przez Pana usług – w świetle ww. orzeczenia TSUE C-373/19, nie można uznać za usługi obejmujące kształcenie powszechne - na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym.
W konsekwencji Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).