Temat interpretacji
brak możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji projektu pn. . jest prawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 12 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Uniwersytet (Wnioskodawca), jest publiczną uczelnią działającą na podstawie:
- ustawy z dnia 20 lipca 2016 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668),
- ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym oraz
- Statutu Uniwersytetu (Załącznik nr 1 do Uchwały nr Senatu Uniwersytetu tekst jednolity z dnia ...).
Jako uczelnia publiczna Uniwersytet w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo - badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą.
W swoich działaniach UR kieruje się zasadami wolności nauczania, badań naukowych oraz twórczości artystycznej. Do podstawowych zadań UR należy:
- kształcenie na studiach I i II stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich;
- kształcenie na studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia;
- prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
- kształcenie doktorantów;
- stwarzanie warunków do przygotowywania studentów do samodzielniej pracy naukowej, artystycznej, dydaktycznej i zawodowej oraz kształcenie i promowanie kadr;
- stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia oraz kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej;
- wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka;
- stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
- upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych, archiwalnych i muzealnych;
- działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
- uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej w zakresie i formach określonych w przepisach o działalności leczniczej.
Uniwersytet jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i prowadzi:
- działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, finansowaną z dotacji budżetowej (subwencji) czynności niepodlegające VAT;
- odpłatną działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT oraz
- działalność pomocniczą, m.in. działalność wydawniczą i usługową (np. usługi najmu) - czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT.
Ze względu na charakter prowadzonej działalności Wnioskodawca zgodnie z obowiązującymi przepisami od nabywanych towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej (działalność opodatkowana i zwolniona z VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza stosuje rozliczenie podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz w stosunku do nabywanych towarów i usług, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia VAT, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje tzw. wskaźnikiem proporcjonalnego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 i art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi od podatku, podatek naliczony nie podlega odliczeniu.
Wnioskodawca w dniu 13 czerwca 2018 r. podpisał z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę o przyznaniu pomocy Nr , w ramach Grupy Operacyjnej , Beneficjentem, reprezentowanej przez: A lidera grupy operacyjnej
W skład Grupy wchodzą:
- A. z siedzibą, w ,
- B,
- C.
- Wnioskodawca,
- D
- E,
- F,
- G,
- H,
- I
Czas trwania Projektu zgodnie z aneksem do umowy z dnia 13 czerwca 2018 r. od dnia 1 lipca 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.
Całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi 4.350.897,00 zł (słownie złotych: cztery miliony trzysta pięćdziesiąt tysięcy osiemset dziewięćdziesiąt siedem, 00/100).
Na realizację operacji zostają przyznane środki finansowe na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy w wysokości 4.350.897 zł (słownie złotych: cztery miliony trzysta pięćdziesiąt tysięcy osiemset dziewięćdziesiąt siedem, 00/100), w tym:
- ze środków EFRROW w wysokości 2.768.475,76 zł (słownie złotych: dwa miliony siedemset sześćdziesiąt osiem tysięcy czterysta siedemdziesiąt pięć, 76/100), co stanowi 63,63% przyznanej pomocy na realizację operacji,
- druga płatność w wysokości 1.942.961 zł (słownie złotych, jeden milion dziewięćset czterdzieści dwa tysiące dziewięćset sześćdziesiąt jeden, 00/100).
Umowa określa prawa i obowiązki Stron związane z realizacją operacji pn. .. realizowaną w ramach działania Współpraca objętego Programem (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, o którym mowa w Komunikacie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 maja 2015 r. o zatwierdzeniu przez Komisję Europejską Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020).
Realizowana przez Beneficjenta operacja, prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla działania Współpraca, Wspieranie innowacyjności, współpracy i rozwoju bazy wiedzy na obszarach wiejskich, Wzmacnianie powiązań między rolnictwem, produkcją żywności i leśnictwem, a badaniami i innowacją, w tym do celów ulepszonego zarządzania środowiskiem
i lepszych wyników, ...
W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel zaimplementowanie i dostosowanie do warunków klimatyczno-glebowych Polski innowacyjnej technologii produkcji owoców . mającej na celu opracowanie i wdrożenie nowoczesnej i innowacyjnej technologii do produkcji owoców o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych w rezultacie fortyfikacji selenem i jodem, poprzez następujące wskaźniki jego realizacji:
- opracowanie i wdrożenie udoskonalonej 1 szt. technologii hydroponicznej do produkcji owoców .. o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych w rezultacie fortyfikacji selenem i jodem.
Wszystkie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu, objętego zakresem wniosku będą wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb badawczych Wnioskodawcy. Prace badawcze mają na celu publikację wyników i ich rozpowszechnienie wśród przedsiębiorców rolnych. Nie jest planowane po stronie Uniwersytetu prowadzenie operacji sprzedażowych w ramach tego projektu. Projekt nie ma wymiaru komercyjnego. Uczelnia od samego momentu przystąpienia do projektu nie planuje wykorzystania wyników badań do sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zakupy towarów/usług nabywanych w projekcie posłużą do badań naukowych, dzięki którym poszerzy się wiedza naukowa związana z opracowaniem technologii produkcji owoców z zamkniętym system nawadniania i biofortyfikacji jodem i selenem. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem. Powstała baza naukowo-techniczna wykorzystywana będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Za badania, opracowania i wdrożenie Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat. Opisany we wniosku projekt nie będzie służył do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z warunkami umowy, jeżeli w ramach projektu do kategorii wydatków kwalifikowalnych Wnioskodawca zaliczy wydatki związane z podatkiem od towarów i usług VAT jest zobligowany do pozyskania od właściwego organu podatkowego indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów nabywanych w ramach projektu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji projektu pn. ..?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, w trakcie realizacji projektu pn. .., w ramach Grupy Operacyjnej nie będzie on posiadał uprawnienia do odzyskania naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług.
Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, w związku z czym Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu i podatek VAT naliczony będzie stanowił wydatek kwalifikowalny w projekcie. Nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w którym towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w wyniku nabycia których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu nie będą stanowiły czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Uniwersytet nie może skorzystać z prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od poniesionych wydatków, co zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnia uznanie podatku VAT naliczonego jako wydatek kwalifikowalny w przedmiotowym projekcie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony należy mieć na uwadze, że system odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.
Z uwagi na treść cytowanych przepisów ustawy należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako uczelnia publiczna w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo-badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą. Wnioskodawca w dniu 13 czerwca 2018 r. podpisał z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę o przyznaniu pomocy w ramach Grupy Operacyjnej w skład, której wchodzi 10 podmiotów. Umowa określa prawa i obowiązki Stron związane z realizacją operacji pn. realizowaną w ramach działania Współpraca objętego Programem (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020). W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel zaimplementowanie i dostosowanie do warunków klimatyczno-glebowych Polski innowacyjnej technologii produkcji owoców , mającej na celu opracowanie i wdrożenie nowoczesnej i innowacyjnej technologii do produkcji owoców o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych w rezultacie fortyfikacji selenem i jodem, poprzez następujące wskaźniki jego realizacji:
- opracowanie i wdrożenie udoskonalonej 1 szt. technologii hydroponicznej do produkcji owoców o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych w rezultacie fortyfikacji selenem i jodem.
Wszystkie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu, objętego zakresem wniosku będą wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb badawczych Wnioskodawcy. Prace badawcze mają na celu publikację wyników i ich rozpowszechnienie wśród przedsiębiorców rolnych. Nie jest planowane po stronie Uniwersytetu prowadzenie operacji sprzedażowych w ramach tego projektu. Projekt nie ma wymiaru komercyjnego. Uczelnia od samego momentu przystąpienia do projektu nie planuje wykorzystania wyników badań do sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Czas trwania projektu od dnia 1 lipca 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.
Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji projektu pn. ..
Odnosząc się więc do wątpliwości Wnioskodawcy powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.
Zatem dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji projektu, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.
Z przedstawionych okoliczności bezsprzecznie wynika, że wszystkie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu, objętego zakresem wniosku będą wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb badawczych Wnioskodawcy. Prace badawcze mają na celu publikację wyników i ich rozpowszechnienie wśród przedsiębiorców rolnych. Nie jest planowane po stronie Uniwersytetu prowadzenie operacji sprzedażowych w ramach tego projektu. Projekt nie ma wymiaru komercyjnego. Uczelnia od samego momentu przystąpienia do projektu nie planuje wykorzystania wyników badań do sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupy towarów/usług nabywanych w projekcie posłużą do badań naukowych, dzięki którym poszerzy się wiedza naukowa związana z opracowaniem technologii produkcji owoców z zamkniętym system nawadniania i biofortyfikacji jodem i selenem. Jak wprost wskazał Wnioskodawca nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem. Powstała baza naukowo-techniczna wykorzystywana będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Za badania, opracowania i wdrożenie Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat. Opisany we wniosku projekt nie będzie służył do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W analizowanej sprawie nie wystąpi więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego.
Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług, w trybie art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co oznacza, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu, jest prawidłowe.
Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej