Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego podatku. - Interpretacja - 0114-KDPIP1-1.4012.157.2022.2.IZ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDPIP1-1.4012.157.2022.2.IZ

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego podatku.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania i odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. „(...)” Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 maja 2022 r. (wpływ 11 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina aplikuje o środki na realizację operacji w ramach PROW 2014-2020 na realizację działania pn. „(...)” Przedmiotem zadania jest remont chodnika, (...). Promenada wzdłuż rzeki w centrum miasta dawniej była miejscem spacerowym określanym „(...)”. Brak inwestycji, naturalne zużycie materiałów, dodatkowo akty wandalizmu (mała architektura) przyczyniły się do omijania tej części miasta zarówno przez mieszkańców, jak i turystów. Inwestycja ma zatem na celu przywrócenie jej dawnego blasku oraz przywrócenie na mapę najbardziej atrakcyjnych turystycznie rejonów miasta. Remont będzie składał się z dwóch etapów - wymianie starej nawierzchni chodnika oraz montażu barierki ochronnej wzdłuż rzeki.

Poprzez modernizację alei, która jest obiektem infrastruktury turystycznej zwiększy się dostęp do tej części infrastruktury zgodnie z celem szczegółowym 1.2.LSR.

Ponadto projekt wpisuje się w realizację przedsięwzięć LSR z zakresu przestrzeni publicznej 1.2.1. w zakresie działań polegających na budowie, modernizacji i wyposażeniu bazy kulturalnej i sportowej, rekreacyjnej oraz infrastruktury turystycznej i drogowej.

Koszt operacji związany jest z działaniami polegającymi na budowie, modernizacji i wyposażeniu bazy, m.in. kulturalnej, sportowej, rekreacyjnej oraz infrastruktury turystycznej i drogowej, a jako że inwestorem jest jednostka samorządu terytorialnego udział środków własnych finansowanych w kosztach kwalifikowalnych Gminy zgodnie z rozporządzeniem wynosi 36,37%.

Termin realizacji to 30 grudnia 2022 r.

Wykonawca zostanie wyłoniony w drodze przetargu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi sa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z powołanym przepisem rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupione towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast Gmina nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych z użyciem infrastruktury i sprzętu sfinansowanego w ramach projektu.

Reasumując należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Pytanie

Czy w związku z opisaną powyżej operacją Gmina ma możliwość odzyskania i odliczenia naliczonego podatku VAT ?

Państwa stanowisko w sprawie

Biorąc pod uwagę stan faktyczny Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji. Gmina podkreśla, iż efekty operacji nie będą przedmiotem umów dzierżawy lub najmu i nie będzie osiągany przychód z tego tytułu. Podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym ponieważ jest ostatecznie poniesiony przez Gminę, która będąc podatnikiem VAT nie ma żadnej możliwości odzyskania tego podatku. Gmina uważa, że do wniosku aplikacycjnego powinno być dołączone oświadczenie beneficjenta (Gminy) o deklarowanym przez beneficjenta wykorzystaniu towarów i usług do czynności nieopodatkowanych VAT, zakupionych w związku z realizacją operacji w ramach PROW 2014-2022.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931)

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.):

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z kolei art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ustawodawca stworzył więc podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Aplikujecie Państwo o środki na realizację działania pn. „(...)” Przedmiotem zadania jest remont chodnika, (...). Promenada wzdłuż rzeki w centrum miasta dawniej była miejscem spacerowym określanym „(...)”. Brak inwestycji, naturalne zużycie materiałów, dodatkowo akty wandalizmu przyczyniły się do omijania tej części miasta zarówno przez mieszkańców, jak i turystów. Inwestycja ma zatem na celu przywrócenie jej dawnego blasku oraz przywrócenie na mapę najbardziej atrakcyjnych turystycznie rejonów miasta. Remont będzie składał się z dwóch etapów - wymianie starej nawierzchni chodnika oraz montażu barierki ochronnej wzdłuż rzeki. Ponadto projekt wpisuje się w realizację przedsięwzięć LSR z zakresu przestrzeni publicznej w zakresie działań polegających na budowie, modernizacji i wyposażeniu bazy kulturalnej i sportowej, rekreacyjnej oraz infrastruktury turystycznej i drogowej. Gmina nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych z użyciem infrastruktury i sprzętu sfinansowanego w ramach projektu.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odzyskania i odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją: „(...)”

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z treści wniosku wynika bowiem, że nie będziecie Państwo wykonywać czynności opodatkowanych z użyciem infrastruktury i sprzętu sfinansowanego w ramach projektu. Efekty operacji nie będą przedmiotem umów dzierżawy lub najmu i nie będzie osiągany przychód z tego tytułu

Tym samym w rozpatrywanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze/fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu „(...)” Nie przysługuje Państwu również, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, prawo do zwrotu na rachunek bankowy podatku naliczonego zawartego w nabytych towarach i usługach na potrzeby realizowanego projektu.

Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wyjaśniamy, że pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będziecie mogli Państwo skorzystać jeżeli zastosujecie się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).