Temat interpretacji
w zakresie braku prawa do pełnego lub częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2019 r. wg daty nadania (data wpływu 6 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pełnego lub częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pełnego lub częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina Miasto posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7.
Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na terenie Gminy funkcjonują jednostki budżetowe zajmujące się działalnością oświatową (przedszkola i szkoły podstawowe). Przedszkola i szkoły podstawowe nie są odrębnymi podatnikami VAT z uwagi na to, że od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina Miasto prowadzi skonsolidowane rozliczenia z tytułu VAT, obejmujące również czynności przeprowadzane przez ww. jednostki.
Szkoły podstawowe i przedszkola realizują zadania własne Gminy w zakresie edukacji publicznej w myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.). Zgodnie z art. 8 ust. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 z późn. zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych szkół i przedszkoli jest zadaniem własnym gminy.
Istniejące przedszkola pobierają opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego (zgodnie z Uchwałą nr Rady Miejskiej w ) oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia (zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza Miasta nr z dnia 2017r.). Opłaty wspomniane w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku. Przedszkole osiąga ewentualne prowizje z ZUS i urzędu skarbowego oraz darowizny, które nie są objęte VAT.
Gmina Miasto jako Wnioskodawca, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Zarząd Województwa złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. w ramach Osi Priorytetowej VIII. Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej Działanie 8.5 Rewitalizacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.
Z uwagi na konieczność zapewnienia dzieciom miejsc w przedszkolach przez samorządy gminne Wnioskodawca postanowił przeprowadzić modernizację Przedszkola Nr wraz z zagospodarowaniem terenu, wykonaniem placu zabaw i poprawą efektywności energetycznej budynku (odgrzybienie i docieplenie budynku), z dobudowaniem klatki schodowej i zagospodarowaniem pomieszczeń strychu, wymianą dachu na całym budynku, wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, przebudową węzła ciepłowniczego, wymianą instalacji hydraulicznej zastosowanie rekuperacji, wymianą podłóg w salach i na schodach klatek, remontem łazienek. Planowana jest także wymiana ogrodzenia od strony ul. , zagospodarowanie terenu placu zabaw oraz wyposażenie go w nowy sprzęt.
Główną grupę docelową projektu stanowią dzieci i ich rodzice. Termin rzeczowej realizacji projektu pn. zapisany został na okres od .2019 r. do .2020 r.
W ramach realizacji projektu przewidziano następujące zadania: Studium wykonalności zadanie zostało zrealizowane. Dokumentacja techniczna zadanie zostało zrealizowane.
Roboty budowlane i zakup wyposażenia:
- termomodernizacja budynku ocieplenie ścian piwnic, wykonanie opaski betonowej wokół budynku, ocieplenie ścian zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;
- roboty budowlane w zakresie zmiany sposobu użytkowania poddasza (wykorzystanie do prowadzenia działalności edukacyjnej);
- rozbudowa budynku o klatkę schodową zaplanowano wykonanie obiektu w technologii tradycyjnej murowanej, jako część budynku podpiwniczoną z dachem płaskim;
- zagospodarowanie terenu w otoczeniu budynku remont schodów, tarasów, pochylni dla niepełnosprawnych, wykonanie ogrodzenia, trawników, sadzenie zieleni niskiej, wypełnienie piaskownic piaskiem, montaż pergoli i zasadzenie winorośli;
- wymiana dachu rozebranie obecnego pokrycia dachowego i wykonanie nowego pokrycia z blachy ocynkowanej, montaż rynien;
- remont łazienek;
- wymiana podłóg w salach i na schodach klatek;
- budowa i wyposażenie placu zabaw;
- wyposażenie sal zajęć: krzesła, stoły, szafki, biblioteczki, pojemniki na zabawki, leżaki, materace, biurka z szufladami, fotele biurowe, sprzęt drobny, przybory;
- wyposażenie sali gimnastyczno-ruchowej: drabinki, materace, kozioł do skakania;
- wykonanie instalacji sanitarnych wewnętrznych, przebudowa przyłączy (wodociągowego i cieplnego), przebudowa węzła cieplnego w celu poszerzenia o moduł pracujący na cele ciepła technologicznego;
- wykonanie wentylacji mechanicznej;
- instalacja klimatyzacji dla pomieszczenia magazynu na parterze;
- przebudowa instalacji elektrycznej.
Nadzór inwestorski.
Promocja Projektu.
Po zakończeniu inwestycji nie przewiduje się możliwości odpłatnego udostępniania pomieszczeń w budynku przedszkola.
Przedszkole nr planuje podpisać, z trzema przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą, umowy użyczenia pomieszczeń dla wykonywania określonych celów: wspomaganie nauczycielek i dyrektora w pracy z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niepełnosprawności itp., będą prowadzić również badania przesiewowe, będą instruować rodziców odnośnie potrzebnych zajęć, terapii itp. Podmioty te będą posiadały dodatkowe stałe miejsca wykonywania działalności gospodarczej uwzględnione w CEiDG pod adresem placówki. Zarówno Przedszkole jak i Rodzice nie będą ponosić żadnych kosztów terapii i zajęć, a pomieszczenia będą udostępniane nieodpłatnie na rzecz ww. przedsiębiorców na podstawie umowy użyczenia, w której będzie zapis, iż ...Użyczający użycza Biorącemu w Używanie pomieszczenie z przeznaczeniem na: działalność służącą wyłącznie dzieciom uczęszczającym do Przedszkola nr w i ich rodzicom ... oraz ...Biorącemu w używanie nie wolno oddać przedmiotu użyczenia do korzystania osobom trzecim ani świadczyć usług na rzecz osób spoza placówki..
Nie przewidziano żadnych wpływów z tytułu udostępniania pomieszczeń, a przedsiębiorcy nie będą pobierać opłat za prowadzone przez siebie zajęcia. Zatem, z tytułu prowadzenia działalności w budynku Przedszkola wskazane przedsiębiorstwa nie będą osiągały przychodu, jednak będą mogły promować swoją działalność wśród rodziców wychowanków i zachęcać ich do skorzystania z szerszej oferty w gabinetach prowadzonych poza budynkiem Przedszkola, co będzie przynosiło im przychód.
Mając na uwadze, iż Gmina za pośrednictwem jednostki Przedszkola nr , będzie wykorzystywała budynek Przedszkola wyłącznie na cele statutowe Przedszkola oraz będzie nieodpłatnie udostępniała niektóre z pomieszczeń na rzecz ww. podmiotów zewnętrznych, zdaniem Gminy nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności podlegających ustawie o VAT, aczkolwiek korzystających ze zwolnienia przedmiotowego z VAT i czynności niepodlegających ustawie o VAT (opieka nad dziećmi w czasie programowym, opieka nad dziećmi w czasie wykraczającym poza minimum programowe, wyżywienie dzieci oraz nieodpłatne udostępnianie powierzchni na rzecz podmiotów zewnętrznych).
Z tytułu dokonywanych przez Gminę zakupów towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, będą wystawiane na Gmina Miasto faktury VAT.
Realizacja przedmiotowego projektu będzie należała do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a szczegółowo z art. 8 ust. 15 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Gmina Miasto w związku z możliwością zaliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego, zobligowana będzie dostarczyć interpretację indywidualną do Urzędu Marszałkowskiego Województwa . Interpretacja ta musi być wydana przez właściwy organ podatkowy, przedstawiająca możliwość odliczenia podatku VAT dotyczącego realizowanego projektu.
Czy Gminie Miastu przysługuje prawo do pełnego lub częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. ?
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. .
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Mając na uwadze powyższe przepisy, w opinii Gminy w odniesieniu do wydatków na realizację Projektu Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż nie jest spełniona żadna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia.
Po pierwsze, Inwestycja prowadzona jest w ramach realizacji przez Gminę nałożonych na nią przepisami ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o systemie oświaty obowiązków w zakresie edukacji publicznej. Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie, w jakim Projekt ograniczony jest do wykonywania statutowych czynności z zakresu edukacji publicznej, są to działania o charakterze władczym, pozostające w publicznoprawnej sferze działań Gminy. Wnioskodawca realizując te zadania, nie występuje więc w roli podatnika VAT, lecz wykonuje swoje zadania jako organ władzy publicznej.
Po drugie, odpłatne czynności wykonywane przez Gminę za pośrednictwem Przedszkola, stanowią czynności, które stanowią czynności opodatkowane VAT, aczkolwiek korzystające ze zwolnienia z VAT, zatem nie generują prawa do odliczenia VAT od ponoszonych wydatków umożliwiających ich świadczenie (opieka nad dziećmi w wymiarze ponadprogramowych, wyżywienie dzieci).
Końcowo, należy wskazać, iż nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń na cele prowadzenia przez podmioty zewnętrzne nieodpłatnych zajęć zdaniem Gminy, nie stanowi czynności opodatkowanych VAT.
Mając powyższe na uwadze, w związku z realizowaną inwestycją, Gminie Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji tego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106). W myśl tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. . Główną grupę docelową projektu stanowią dzieci i ich rodzice.
Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca nie przewiduje możliwości odpłatnego udostępniania pomieszczeń.
Przedszkole nr planuje podpisać umowy użyczenia pomieszczeń z trzema przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą dla wykonywania określonych celów: wspomaganie nauczycielek i dyrektora w pracy z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niepełnosprawności itp., będą prowadzić również badania przesiewowe, będą instruować rodziców odnośnie potrzebnych zajęć, terapii itp. Zarówno Przedszkole jak i Rodzice nie będą ponosić żadnych kosztów terapii i zajęć, a pomieszczenia będą udostępniane nieodpłatnie na rzecz ww. przedsiębiorców na podstawie umowy użyczenia. Nie przewidziano żadnych wpływów z tytułu udostępniania pomieszczeń, a przedsiębiorcy nie będą pobierać opłat za prowadzone przez siebie zajęcia.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej