Temat interpretacji
Ustalenie, czy Teatr jest zobligowany do odliczenia podatku od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika, oraz w sytuacji, gdy Teatr zdecyduje się na prowadzenie w Inwestycji poza działalnością opodatkowaną również działalność odpłatną zwolnioną z VAT, będzie on zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:
-czy Teatr jest zobligowany do odliczenia podatku od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
-w sytuacji, gdy Teatr zdecyduje się na prowadzenie w Inwestycji poza działalnością opodatkowaną również działalność odpłatną zwolnioną z VAT, będzie on zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 grudnia 2022 r. (wpływ 13 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
X (dale: „Teatr” lub „Wnioskodawca’’) jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury prowadzoną jako wspólna instytucja kultury Miasta (…) oraz ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Miasto (…) pod nr (…), działającą w szczególności na podstawie:
-ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.; dalej „ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”);
-umowy w sprawie prowadzenia jako wspólnej instytucji kultury – X, zawartej pomiędzy Miastem (…), a ministrem właściwym do spraw kultury i dziedzictwa narodowego;
-statutu zatwierdzonego Uchwałą nr (…) Rady Miasta (…) (dalej: „Statut”).
W świetle postanowień Statutu organizatorem Teatru jest Miasto (…). Wnioskodawca jest obecnie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
W świetle postanowień Statutu Teatr jest instytucją artystyczną, której działalność kulturalna organizowana jest zgodnie z sezonami artystycznymi, na które ustala się plany repertuarowe. Terenem działania Teatru jest województwo (…), w szczególności miasto (…) oraz powiat (…), jednakże w celu realizacji zadań statutowych Teatr może również działać na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
Zgodnie z treścią Statutu celem działalności Teatru jest krzewienie kultury poprzez:
-prowadzenie działalności artystycznej;
-kształtowanie i prezentację współczesnego dorobku kultury z uwzględnieniem jej obecności w przestrzeni publicznej;
-realizowanie i organizowanie przedstawień teatralnych (...) oraz przedstawień dla dzieci i innych form scenicznych, w szczególności z udziałem własnego zespołu artystycznego.
Do przedmiotu działania Teatru należą także:
-szeroko pojęte działania edukacyjne skierowane przede wszystkim do młodego pokolenia, mające na celu przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze;
-stwarzanie możliwości rozwijania zainteresowań dziedziną sztuki (...);
-wymiana dorobku artystycznego z innymi teatrami w kraju i za granicą;
-zwiększanie dostępności oferty kulturalnej dla osób z niepełnosprawnościami oraz zagrożonych wykluczeniem z udziału w kulturze.
Wskazane działania statutowe są realizowane w ramach odpłatnej działalności statutowej Teatru, która zasadniczo sprowadza się do organizacji wydarzeń kulturalnych (w siedzibie Teatru lub poza nią), na które wstęp jest odpłatny. Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT.
Głównymi źródłami finansowania działalności Teatru są:
-dotacje podmiotowe na dofinansowanie statutowej działalności bieżącej, w tym utrzymanie i remont obiektów przekazywane przez Miasto (…) i Ministra;
-dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie wskazanych zadań i programów, w tym również kosztów realizacji inwestycji, przekazywane przez Miasto (…) i Ministra;
-przychody pochodzące z prowadzonej przez Teatr działalności, w tym:
·ze sprzedaży biletów wstępu i z innych opłat za usługi artystyczne,
·ze sprzedaży składników majątku ruchomego,
·przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych,
·środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych, w tym darowizny i zapisy.
Zgodnie z postanowieniami Statutu Teatr prowadzi gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a także ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.; dalej: „ustawa o finansach publicznych”) i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa, kierując się zasadami legalności, efektywności, gospodarności i celowości ich wykorzystania.
Działalność statutowa może być prowadzona w szczególności w zakresie:
-działalności impresaryjnej;
-działalności wydawniczej;
-realizowania transmisji, nagrań telewizyjnych, radiowych, fonograficznych i wideo, wydawania płyt, a także ich dystrybucji;
-wynajmu pomieszczeń i powierzchni;
-wynajmu kostiumów teatralnych i środków inscenizacji;
-świadczenia usług reklamowych;
-prowadzenia działalności edukacyjno-szkoleniowej.
Faktycznie prowadzona (lub planowana) działalność Teatru będzie działalnością odpłatną (prowadzoną w ramach odpłatnej działalności statutowej) i obejmuje/obejmować będzie:
1)sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne,
2)sprzedaż biletów na wydarzenia innych podmiotów za wynagrodzeniem,
3)najem/dzierżawa przestrzeni Teatru,
4)odpłatne udostępnianie (np. instrumenty, kostiumy, rekwizyty itp.),
5)sprzedaż towarów (np. kubki, koszulki, skarpetki itp. materiały reklamowe) w tym w ramach umowy komisu,
6)świadczenie usług reklamowych oraz podobnych w ramach zawartych umów (np. reklama drukowana w repertuarze, na stronie www itp.),
7)świadczenia sponsorskie na podstawie zawartych umów sponsoringu lub podobnych,
8)odpłatne udostępnianie filmów i nagrań (w ramach usług streamingowych).
Teatr rozważa również prowadzenie działalności w zakresie odpłatnych występów poza siedzibą Teatru (w kraju lub za granicą), w ramach której Teatr uzyskiwałby wynagrodzenie za występ, zaś sprzedaż biletów prowadzona byłaby przez podmiot zapraszający Teatr do gościnnych występów.
Teatr może prowadzić działalność gospodarczą, wykorzystując środki uzyskane tą drogą wyłącznie na realizację działalności statutowej. Teatr nie osiąga w sposób systematyczny zysków z działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług w ramach odpłatnej działalności statutowej Teatru.
Teatr obecnie nie prowadzi działań nieodpłatnych w ramach działalności statutowej i nie planuje takich działań. W szczególności nie planuje organizacji nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych, czy nieodpłatnego udostępniania treści kulturalnych w ramach działalności statutowej. Swoje cele statutowe Teatr realizował będzie wyłącznie w ramach prowadzonej działalności odpłatnej. Teatr może podejmować działania w szczególności zmierzające do zwiększenia sprzedaży biletów na organizowane wydarzenia kulturalne (np. akcje promocyjne, reklamy w sieci społecznościowej), nie zamierza jednak realizować swoich celów statutowych poprzez prowadzenie działań nieodpłatnych (takich jak np. organizacja nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych). Działalność statutowa Teatru ma być w całości działalnością odpłatną.
Działalność Teatru jest (będzie) finansowana wpływami z ww. działalności. Niezależnie od powyższego Teatr otrzymuje: (i) od Miasta (…) dotacje na potrzeby prowadzonej działalności statutowej, (ii) może otrzymywać darowizny. Dodatkowo 20 kwietnia 2022 r. została podpisana pomiędzy (…), a Miastem (…) umowa w sprawie prowadzenia Teatru jako wspólnej instytucji kultury (stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). W świetle ww. umowy (…) i Miasto (…) zobowiązały się zapewnić Teatrowi, w formie dotacji podmiotowej, środki finansowe niezbędne do prowadzenia działalności statutowej.
Teatr jako wspólna instytucja kultury może otrzymywać dodatkowe środki na wydatki bieżące i wydatki majątkowe z budżetu Miasta (…) oraz Ministra.
Ponadto w latach 2022-2025 (…) oraz Miasto (…) zobowiązały się do przekazania Teatrowi środków finansowych w określonych umową wysokościach w formie dotacji celowej na wydatki inwestycyjne związane z budową nowej siedziby Teatru (dalej: „Inwestycja”), z partycypacją środków z budżetu Państwa i budżetu Miasta (…), przy czym będą one przekazywane w określonych umową transzach, a pierwotnie określone kwoty partycypacji ze strony Miasta (…) zostaną zwiększona zgodnie ze zmianami w planach finansowych Miasta (…) w oparciu o nw. program inwestycji, pod warunkiem ich uchwalenia przez Miasto (…). Inwestycja obejmować będzie budowę nowego funkcjonalnego obiektu obejmującego niezbędną przestrzeń biurową oraz powierzchnię umożliwiającą prowadzenie działalności odpłatnej w postaci sprzedaży biletów na organizowane przez Teatr wydarzenia kulturalne. Charakter Inwestycji w tym w szczególności planowana zwiększona liczba miejsc na widowni, mają w założeniu zwiększyć wpływy Teatru z odpłatnej działalności artystycznej jak i odpłatnego udostępniania przestrzeni teatralnych w Inwestycji.
Teatr zobowiązał się przekazać Ministrowi i Miastu (…) „(…)” prezentujący wydatki inwestycyjne związane z budową nowej siedziby Teatru wraz z przewidywanym harmonogramem ich realizacji, w celu zaakceptowania ww. programu przez (…) i Miasto (…).
Po zaakceptowaniu ww. programu i uchwaleniu wnioskowanych zmian w planach inwestycyjnych Miasta (…), (…) zawarł z Teatrem umowę dotyczącą udzielenia dotacji celowej na wydatki inwestycyjne na dany rok budżetowy ze środków finansowych Ministra pochodzących z budżetu Państwa wraz z określeniem zakresu rzeczowo-finansowego prac inwestycyjnych. Umowy na wydatki inwestycyjne będą corocznie zawierane po wejściu w życie kolejnych ustaw budżetowych.
Na dzień złożenia przedmiotowego wniosku Inwestycja w zakresie budowy siedziby Teatru jest prowadzona przez Miasto (…), natomiast obecnie Teatr wspiera działania Miasta (…) w tym procesie.
W związku z realizacją zadania Teatr ponosi określone wydatki związane z realizacją inwestycji i jej zaprojektowaniem, od których odlicza VAT. Dodatkowo w ramach dotychczas zrealizowanych działań na potrzeby budowy siedziby Teatru zostało wydanych szereg decyzji administracyjnoprawnych, niezbędnych na potrzeby realizacji inwestycji, w tym stosowne pozwolenie na budowę. Budowa Inwestycji jeszcze się nie rozpoczęła (w dalszym ciągu są procedowane dalsze decyzje niezbędne na potrzeby rozpoczęcia budowy).
Inwestycja w sposób formalny (m.in. w zakresie przeniesienia pozwolenia na budowę na Teatr) zostanie dokonana w konsekwencji podjęcia szeregu czynności cywilnoprawnych i administracyjnoprawnych, w wyniku których Teatr będzie pełnił rolę inwestora.
Wnioskodawca podkreśla, że zamiarem Teatru jest wykorzystywanie nowej siedziby Teatru do czynności opodatkowanych VAT. W siedzibie Teatru prowadzona będzie działalność polegającą na:
-prezentacji spektakli, za które Teatr będzie pobierał stosowne wynagrodzenie w postaci sprzedaży biletów wstępu na spektakle;
-sprzedaży materiałów promocyjnych związanych z Teatrem (np. wydawnictwa, książki, gadżety reklamowe etc.);
-odpłatnym udostępnianiu przestrzeni siedziby Teatru, za które Teatr będzie pobierał stosowne wynagrodzenie, w szczególności w oparciu o umowy najmu.
Teatr nie zamierza prowadzić w nowej siedzibie Teatru nieodpłatnej działalności statutowej. Siedziba Teatru będzie w założeniu wykorzystywana do prowadzenia opisanej powyżej działalności odpłatnej.
Jednocześnie Teatr nie wyklucza, że w przyszłości zaistnieją okoliczności, w których zdecyduje się on na prowadzenie w siedzibie Teatru działalności zwolnionej od VAT (np. prowadzenie działań związanych z wystawianiem spektaklu poza siedzibą Teatru za wynagrodzeniem). Niezależnie od okoliczności Teatr nie rozważa prowadzenia działalności nieodpłatnej w nowej siedzibie Teatru.
W założeniu, Teatr będzie wykorzystywał nową siedzibę tylko do prowadzenia działalności odpłatnej. Sale koncertowo-konferencyjne powstałe w wyniku budowy nowej siedziby Teatru w ramach Inwestycji będą służyły działaniom związanym z organizacja odpłatnych wydarzeń kulturalnych w szczególności wystawianiu spektakli, na które Teatr będzie sprzedawał bilety lub ewentualnie uzyskiwał wynagrodzenie w innej formie. Ponadto, planowane jest, iż przestrzenie nowej siedziby Teatru będą udostępnianie odpłatnie innym podmiotom. W nowej siedzibie Teatru będzie także dokonywana sprzedaż różnego rodzaju wydawnictw związanych z Teatrem i jego przedstawieniami a także innych towarów (np. gadżety reklamowe). Teatr nie planuje działań nieodpłatnych w Inwestycji, nie zamierza również udostępniać nieodpłatnie nowej siedziby Teatru osobom trzecim. Teatr nie zamierza też prowadzić działań w ramach nieodpłatnej działalności statutowej w nowej siedzibie Teatru.
W związku z planowanym realizowaniem budowy siedziby Teatru, Teatr ponosi oraz będzie ponosił określone koszty realizacji Inwestycji związane z procesem budowlanym, w szczególności w zakresie projektowania, wykonawstwa, kosztów zakupionych usług i materiałów.
Uzupełnienie oraz doprecyzowanie opisu sprawy
1.W odpowiedzi na pytanie o treści: „Jaką konkretnie działalność statutową realizuje/będzie realizować Teatr - samorządowa instytucja kultury? Należy wymienić wszystkie rodzaje tej działalności. Podanie przykładów jest niewystarczające” wskazaliście Państwo, że: „Teatr precyzyjnie wskazał we wniosku jaką faktycznie działalność realizuje lub będzie realizował jako samorządowa instytucja kultury. Celem działania Teatru jest krzewienie kultury poprzez realizowanie i organizowanie odpłatnych przedstawień teatralnych (...) przy pomocy własnego zespołu artystycznego.
Zacytowany przez Organ podatkowy fragment wniosku (str. 3 Wezwania) wskazuje na typy działalności, która może być podejmowana przez Teatr. Faktycznie podejmowana lub planowana działalność została przedstawiona w kolejnym akapicie wniosku:
Faktycznie prowadzona (lub planowana) działalność Teatru jest/będzie działalnością odpłatną (prowadzoną w ramach odpłatnej działalności statutowej) i obejmuje/obejmować będzie:
1)sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne,
2)sprzedaż biletów na wydarzenia innych podmiotów za wynagrodzeniem,
3)najem/dzierżawa przestrzeni Teatru,
4)odpłatne udostępnianie (np. instrumenty, kostiumy, rekwizyty itp.),
5)sprzedaż towarów (np. kubki, koszulki, skarpetki itp. materiały reklamowe) w tym w ramach umowy komisu,
6)świadczenie usług reklamowych oraz podobnych w ramach zawartych umów (np. reklama drukowana w repertuarze, na stronie www itp.),
7)świadczenia sponsorskie na podstawie zawartych umów sponsoringu lub podobnych,
8)odpłatne udostępnianie filmów i nagrań (w ramach usług streamingowych).
Teatr rozważa również prowadzenie działalności w zakresie odpłatnych występów poza siedzibą Teatru (w kraju lub za granicą), w ramach której Teatr uzyskiwałby wynagrodzenie za występ, zaś sprzedaż biletów prowadzona byłaby przez podmiot zapraszający Teatr do gościnnych występów.
Teatr obecnie nie prowadzi działań nieodpłatnych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i nie planuje takich działań. W szczególności nie planuje organizacji nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych, czy nieodpłatnego udostępniania treści kulturalnych w ramach działalności statutowej. Swoje cele statutowe Teatr realizował będzie wyłącznie w ramach prowadzonej działalności odpłatnej. Teatr może podejmować działania w szczególności zmierzające do zwiększenia sprzedaży biletów na organizowane wydarzenia kulturalne (akcje promocyjne, reklamy w sieci społecznościowej), nie zamierza jednak realizować swoich celów statutowych poprzez prowadzenie działań nieodpłatnych (takich jak organizacja nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych).
2.Z kolei w odpowiedzi na pytanie: „Czy wszystkie czynności realizowane przez Teatr w ramach działalności statutowej (wymienionej w odpowiedzi na pytanie nr 1) są/będą odpłatne? Jeśli nie, to należy wskazać, które z nich są/będą nieodpłatne i w jaki sposób są/będą realizowane?” wskazaliście Państwo, że:
„Wszystkie czynności realizowane przez Teatr w ramach działalności statutowej będą odpłatne. Teatr może podejmować działania w szczególności zmierzające do zwiększenia sprzedaży biletów na organizowane wydarzenia kulturalne (np. akcje promocyjne, reklamy w sieci społecznościowej), nie zamierza jednak realizować swoich celów statutowych poprzez prowadzenie działań nieodpłatnych (takich jak np. organizacja nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych)”.
3.Natomiast na pytanie: „Czy wszystkie pomieszczenia, które będą znajdować się w nowej siedzibie Teatru (cała powierzchnia nowej siedziby) będą wykorzystywane wyłącznie do prowadzonej przez Teatr działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)? Jeśli nie, to do jakich celów będą wykorzystywane (w ramach jakich czynności)? Czy będą to czynności nieodpłatne?” odpowiedzieliście Państwo, że:
„Wszystkie pomieszczenia, które będą znajdować się w nowej siedzibie Teatru (cała powierzchnia nowej siedziby) będą wykorzystywane do działań odpłatnych wskazanych we wniosku oraz w odpowiedzi na pytanie 1 i 2 niniejszego Wezwania. Działalność odpłatna stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Teatr nie planuje w nowej siedzibie Teatru prowadzić działań nieodpłatnych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej”.
4.W odpowiedzi na pytanie o treści: „Na jakie działania Teatru są przeznaczone środki z dotacji podmiotowych i celowych? Czy służą one wyłącznie odpłatnej działalności statutowej Teatru? Jeśli nie, to na jakie czynności (zadania) Teatru są przeznaczane te dotacje?” wskazaliście Państwo, że:
„Na dzień złożenia wniosku środki z dotacji podmiotowych i celowych są przeznaczone na prowadzenie odpłatnej działalności statutowej Teatru. Teatr obecnie nie prowadzi działań nieodpłatnych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i nie planuje takich działań.
Jak już wcześniej wskazaliśmy Wnioskodawca, faktycznie prowadzona działalność Teatru jest działalnością odpłatną (prowadzoną w ramach odpłatnej działalności statutowej) i obejmuje:
1)sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne,
2)sprzedaż biletów na wydarzenia innych podmiotów za wynagrodzeniem,
3)najem/dzierżawa przestrzeni Teatru,
4)odpłatne udostępnianie (np. instrumenty, kostiumy, rekwizyty itp.),
5)sprzedaż towarów (np. kubki, koszulki, skarpetki itp. materiały reklamowe) w tym w ramach umowy komisu,
6)świadczenie usług reklamowych oraz podobnych w ramach zawartych umów (np. reklama drukowana w repertuarze, na stronie www itp.),
7)świadczenia sponsorskie na podstawie zawartych umów sponsoringu lub podobnych,
8)odpłatne udostępnianie filmów i nagrań (w ramach usług streamingowych).
Teatr rozważa również w przyszłości prowadzenie działalności w zakresie odpłatnych występów poza siedzibą Teatru (w kraju lub za granicą), w ramach której Teatr uzyskiwałby wynagrodzenie za występ, zaś sprzedaż biletów prowadzona byłaby przez podmiot zapraszający Teatr do gościnnych występów.
5.Z kolei w odpowiedzi na pytanie o treści: „Na jakie działania Teatru są/będą przeznaczone środki z darowizn wskazanych w opisie sprawy? Czy są/będą one przekazywane wyłącznie na odpłatną działalność statutową Teatru? Jeśli nie, to na jakie czynności Teatru?” wskazaliście Państwo, że:
„Na dzień złożenia wniosku środki z darowizn są/będą przeznaczone na prowadzenie odpłatnej działalności statutowej Teatru. Teatr obecnie nie prowadzi działań nieodpłatnych w ramach działalności statutowej i nie planuje takich działań.
Jak już wcześniej wskazaliśmy, faktycznie prowadzona działalność Teatru jest działalnością odpłatną (prowadzoną w ramach odpłatnej działalności statutowej) i obejmuje:
1)sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne,
2)sprzedaż biletów na wydarzenia innych podmiotów za wynagrodzeniem,
3)najem/dzierżawa przestrzeni Teatru,
4)odpłatne udostępnianie (np. instrumenty, kostiumy, rekwizyty itp.),
5)sprzedaż towarów (np. kubki, koszulki, skarpetki itp. materiały reklamowe) w tym w ramach umowy komisu,
6)świadczenie usług reklamowych oraz podobnych w ramach zawartych umów (np. reklama drukowana w repertuarze, na stronie www itp.),
7)świadczenia sponsorskie na podstawie zawartych umów sponsoringu lub podobnych,
8)odpłatne udostępnianie filmów i nagrań (w ramach usług streamingowych).
Teatr rozważa również w przyszłości prowadzenie działalności w zakresie odpłatnych występów poza siedzibą Teatru (w kraju lub za granicą), w ramach której Teatr uzyskiwałby wynagrodzenie za występ, zaś sprzedaż biletów prowadzona byłaby przez podmiot zapraszający Teatr do gościnnych występów”.
6.Natomiast na pytanie o treści: „W przypadku, gdy nabywane w związku z realizacją Inwestycji towary i usługi będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, to czy Wnioskodawca będzie miał możliwość przyporządkowania poszczególnych zakupów odrębnie do czynności zwolnionych i opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?” odpowiedzieliście Państwo, że:
„Teatr zakłada, że w przypadku, gdy nabywane w związku z realizacją Inwestycji towary i usługi będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, Teatr nie będzie miał możliwości przyporządkowania poszczególnych zakupów odrębnie do czynności zwolnionych i opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jeśli jednak takie przyporządkowanie będzie możliwe, Teatr zastosuje tzw. alokację bezpośrednią tzn. albo odliczy podatek naliczony w całości, jeśli zakupiony towar lub usługa będą w całości wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT lub nie odliczy podatku w sytuacji gdy dany towar lub usługa będą wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od VAT”.
7.Z kolei w odpowiedzi na pytanie: „Czy nabycie towarów i usług związanych z Inwestycją (w związku, z którymi Wnioskodawca chce dokonać odliczenia) będzie dokumentowane wyłącznie fakturami wystawionymi na Teatr?” wskazaliście Państwo, że:
„Nabycie towarów i usług związanych z Inwestycją (w związku, z którymi Wnioskodawca chce dokonać odliczenia) będące przedmiotem wniosku będzie dokumentowane fakturami wystawianymi na rzecz Teatru jako inwestora. Mogą to być faktury wystawiane zarówno przez podatników VAT krajowych jak i zagranicznych. Ponadto część działań realizowanych przez Teatr związanych z Inwestycją może być wykonywana w ramach umów cywilnoprawnych zawieranych z podmiotami nieprowadzącymi działalności gospodarczej dla potrzeb VAT. Wówczas nabywane towary i usługi nie będą dokumentowane za pomocą faktur VAT, a same transakcje nie będą podlegały opodatkowaniu VAT”.
Pytania
1.Czy w przedstawionych okolicznościach Teatr jest zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik)?
2.Czy w przyszłości, jeżeli Teatr zdecyduje się na prowadzenie w Inwestycji poza działalnością opodatkowaną również działalność odpłatną zwolnioną z VAT, będzie on zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT (proporcja)?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Teatru, w przedstawionych okolicznościach Teatr nie jest zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W piśmiennictwie podkreśla się, że prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z działalnością odpłatną opodatkowaną VAT nie budzi w praktyce wątpliwości.
„ Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika nie tylko podstawowa zasada obowiązująca w VAT, lecz również reguła tzw. alokacji bezpośredniej (por. komentarz do art. 90 ustawy o VAT), polegająca na prawie do odliczenia VAT od wydatków bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną podatnika”.
(Matarewicz Jacek, Art. 86. W: Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2022).
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:
1)odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług czynny,
2)gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto należy także wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jednocześnie, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT).
Działalność gospodarcza dla potrzeb VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).
Ze wskazanej definicji wynika, że działalność gospodarcza dla potrzeb VAT obejmuje każdy przejaw działalności odpłatnej czy to wykonywany przez przedsiębiorcę, czy przez instytucję kultury w ramach odpłatnej działalności statutowej. Nie stanowią działalności gospodarczej działania nieodpłatne prowadzone przez instytucje kultury w ramach nieodpłatnej działalności statutowej, jednak Teatr realizował będzie swoje cele statutowe wyłącznie poprzez prowadzenie działalności odpłatnej (opodatkowanej VAT, ewentualnie zwolnionej od VAT - por. uwagi w dalszej części uzasadnienia). Teatr nie planuje w Inwestycji prowadzenia działań w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Swoje cele realizował będzie poprzez działania odpłatne, przede wszystkim sprzedaż biletów na spektakle, które będą odbywać się w nowej siedzibie Teatru po zakończeniu Inwestycji oraz odpłatne udostępnianie przestrzeni Teatru, jak również sprzedaż towarów.
Skoro Teatr po zakończeniu Inwestycji w nowej siedzibie będzie prowadził wyłącznie działalność odpłatną (opodatkowaną i ewentualnie zwolnioną), wszystkie działania Teatru będą prowadzone w ramach działalności gospodarczej dla potrzeb VAT.
Zatem w przypadku Teatru nie wystąpi obowiązek stosowania prewspółczynnika do odliczenia VAT od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją.
Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe w wydawanych przez siebie interpretacjach indywidualnych. W interpretacji indywidulnej z 28 lipca 2022 r., sygn. 0111- KD1B3-2.4012.441.2022.1.SR Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w zbliżonych okolicznościach do tych przedstawionych we wniosku potwierdził brak obowiązku stosowania prewspółczynnika do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na termomodernizację budynku teatru, w którym będzie prowadzona wyłącznie działalność odpłatna:
„Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że po zakończeniu projektu budynek Teatru będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od tego podatku, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z termomodernizacją ww. budynku wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności nieopodatkowanych tym podatkiem”.
Jeżeli więc, jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Teatr po zakończeniu Inwestycji zamierza w nowej siedzibie Teatru prowadzić wyłącznie działalność odpłatną, brak jest podstaw do stosowania odliczenia VAT od wydatków związanych z Inwestycją z zastosowaniem prewspółczynnika.
Stosując alokację bezpośrednią, wydatki te można w całości przypisać do działalności odpłatnej będącej działalnością gospodarczą, co wyklucza zastosowanie prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i n. ustawy o VAT.
Tożsame wnioski wynikają m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.275.2022.2.AM:
„Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki ponoszone w ramach realizowanej inwestycji na Segment A będą miały związek wyłącznie z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Segment A w całości będzie wykorzystywany do działalności odpłatnej, w tym również pion komunikacyjny, który będzie służył bezpośrednio wykonywaniu działalności opodatkowanej VAT (jako pomieszczenia pomocnicze niezbędne do prowadzenia działalności odpłatnej w postaci udostępniania przestrzeni magazynowej do przechowywania eksponatów muzealnych oraz świadczenia usług dodatkowych).
Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę Segmentu A w związku ze spełnieniem przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wskazanych w art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy tj. wykorzystywania nabywanych towarów i usług przez czynnego podatnika do czynności opodatkowanych”.
Powyższe potwierdza również interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 stycznia 2022 r., sygn. 0115-KDIT3.4012.6.2021.1.AD:
„(...) skoro budynek Izby ... będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych i jednocześnie nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku, ani do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem nie wystąpi sytuacja, o której mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, jako zarejestrowanemu podatnikowi podatku od towarów i usług, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki na ww. przedsięwzięcie, zarówno w trakcie jego realizacji, jak i po zakończeniu od zakupów bieżących (energia, woda, środki czystości), o ile nie wystąpią inne przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy”.
Podobne stanowisko przyjął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 maja 2021 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.146.2021.2.AR:
„ Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Odnosząc powyższe do omawianej sprawy stwierdzić należy, że związek taki występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, efekty inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VA T wg właściwych stawek tj.:
a.odpłatny wstęp na pływalnię,
b.dzierżawa obiektu lub jego poszczególnych części.
Co istotne na pływalni nie jest oraz nie będzie prowadzona działalność zwolniona jak również nieopodatkowana VAT.
Z uwagi więc na spełnienie warunków, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego efekty inwestycji pn. będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, to Wnioskodawca będzie posiadał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu jej realizacji. Prawo to przysługiwało będzie pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy”.
Analogiczne stanowisko zostało przedstawione m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych dotyczących prawa do pełnego odliczenia VAT z tytułu wydatków na inwestycje, które wykorzystywane będą do działalności opodatkowanej:
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.624.2021.1.ASY;
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.788.2019.1.EG;
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2019 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.638.2018.2.AŻ.
W przypadku Teatru planowane jest, że po zakończeniu Inwestycji nowa siedziba Teatru będzie wykorzystywana wyłącznie do prowadzenia działalności odpłatnej. Budynek ten nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności nieodpłatnej.
Zatem biorąc pod uwagę wskazane przepisy ustawy o VAT oraz powołane interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Teatr nie będzie zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Służyć one bowiem będą w całości działalności gospodarczej dla potrzeb VAT prowadzonej przez Teatr.
Ad. 2
Zdaniem Teatru, w przedstawionych okolicznościach, jeżeli w przyszłości Teatr zdecyduje się na prowadzenie w Inwestycji poza działalnością opodatkowaną VAT również działalności zwolnionej z VAT, będzie on zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT (proporcja) w zakresie, w jakim przypisanie wydatków na zakup towarów i usług w całości do działalności opodatkowanej VAT nie będzie możliwe.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT).
Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).
Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 5 ustawy o VAT, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Należy jeszcze raz podkreślić, że zgodnie z wolą Wnioskodawcy w Inwestycji planowane jest prowadzenie wyłącznie działalności odpłatnej, której zasadnicze typy wskazano szczegółowo w treści opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Działalność ta obejmować będzie czynności opodatkowane VAT (np. sprzedaż biletów wstępu na spektakle Teatru, sprzedaż gadżetów, najem powierzchni).
Jeśli jednak Teatr zdecyduje się wykonywać również czynności związane ze świadczeniem usług zwolnionych od VAT (usługi kulturalne w postaci wyjazdowych spektakli za wynagrodzeniem), wydatki związane z Inwestycją mogą dotyczyć zarówno działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności zwolnionej Teatru. Nie będą natomiast dotyczyć działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT.
W takim przypadku do odliczenia VAT od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją stanowiącą nową siedzibę Teatru właściwe będzie zastosowanie proporcji z art. 90 ust. 2 i n. ustawy o VAT, o ile nie będzie możliwe przypisanie konkretnego wydatku w całości do działalności opodatkowanej VAT. Nie będzie natomiast właściwe zastosowanie prewspółczynnika ze względu na to, że Teatr planuje wyłącznie prowadzenie działalności odpłatnej, które spełnia kryterium działalności gospodarczej dla potrzeb VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Należy ponadto podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy, generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową).
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Teatr jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury prowadzoną jako wspólna instytucja kultury Miasta oraz ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Miasto. W świetle postanowień Statutu organizatorem Teatru jest Miasto (…). Wnioskodawca jest obecnie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. W świetle postanowień Statutu Teatr jest instytucją artystyczną, której działalność kulturalna organizowana jest zgodnie z sezonami artystycznymi, na które ustala się plany repertuarowe. Zgodnie z treścią Statutu celem działalności Teatru jest krzewienie kultury poprzez: prowadzenie działalności artystycznej; kształtowanie i prezentację współczesnego dorobku kultury z uwzględnieniem jej obecności w przestrzeni publicznej oraz realizowanie i organizowanie przedstawień teatralnych (...) oraz przedstawień dla dzieci i innych form scenicznych, w szczególności z udziałem własnego zespołu artystycznego. Wskazane działania statutowe są realizowane w ramach odpłatnej działalności statutowej Teatru, która zasadniczo sprowadza się do organizacji wydarzeń kulturalnych (w siedzibie Teatru lub poza nią), na które wstęp jest odpłatny. Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT. Faktycznie prowadzona (lub planowana) działalność Teatru będzie działalnością odpłatną (prowadzoną w ramach odpłatnej działalności statutowej) i obejmuje/obejmować będzie: sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne; sprzedaż biletów na wydarzenia innych podmiotów za wynagrodzeniem; najem/dzierżawę przestrzeni Teatru; odpłatne udostępnianie (np. instrumenty, kostiumy, rekwizyty itp.); sprzedaż towarów (np. kubki, koszulki, skarpetki itp. materiały reklamowe) w tym w ramach umowy komisu; świadczenie usług reklamowych oraz podobnych w ramach zawartych umów (np. reklama drukowana w repertuarze, na stronie www itp.); świadczenia sponsorskie na podstawie zawartych umów sponsoringu lub podobnych oraz odpłatne udostępnianie filmów i nagrań (w ramach usług streamingowych). Teatr rozważa również prowadzenie działalności w zakresie odpłatnych występów poza siedzibą Teatru (w kraju lub za granicą), w ramach której Teatr uzyskiwałby wynagrodzenie za występ, zaś sprzedaż biletów prowadzona byłaby przez podmiot zapraszający Teatr do gościnnych występów. Teatr obecnie nie prowadzi działań nieodpłatnych w ramach działalności statutowej i nie planuje takich działań. W szczególności nie planuje organizacji nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych, czy nieodpłatnego udostępniania treści kulturalnych w ramach działalności statutowej. Swoje cele statutowe Teatr realizował będzie wyłącznie w ramach prowadzonej działalności odpłatnej. Teatr może podejmować działania w szczególności zmierzające do zwiększenia sprzedaży biletów na organizowane wydarzenia kulturalne (np. akcje promocyjne, reklamy w sieci społecznościowej), nie zamierza jednak realizować swoich celów statutowych poprzez prowadzenie działań nieodpłatnych (takich jak np. organizacja nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych). Działalność statutowa Teatru ma być w całości działalnością odpłatną.
W związku z realizacją zadania Teatr ponosi określone wydatki związane z realizacją inwestycji i jej zaprojektowaniem, od których odlicza VAT. Dodatkowo w ramach dotychczas zrealizowanych działań na potrzeby budowy siedziby Teatru zostało wydanych szereg decyzji administracyjnoprawnych, niezbędnych na potrzeby realizacji inwestycji, w tym stosowne pozwolenie na budowę. Budowa Inwestycji jeszcze się nie rozpoczęła (w dalszym ciągu są procedowane dalsze decyzje niezbędne na potrzeby rozpoczęcia budowy).
Wnioskodawca podkreślił, że zamiarem Teatru jest wykorzystywanie nowej siedziby Teatru do czynności opodatkowanych VAT. W siedzibie Teatru prowadzona będzie działalność polegającą na: prezentacji spektakli, za które Teatr będzie pobierał stosowne wynagrodzenie w postaci sprzedaży biletów wstępu na spektakle; sprzedaży materiałów promocyjnych związanych z Teatrem (np. wydawnictwa, książki, gadżety reklamowe etc.); odpłatnym udostępnianiu przestrzeni siedziby Teatru, za które Teatr będzie pobierał stosowne wynagrodzenie, w szczególności w oparciu o umowy najmu.
Teatr nie zamierza prowadzić w nowej siedzibie Teatru nieodpłatnej działalności statutowej. Siedziba Teatru będzie w założeniu wykorzystywana do prowadzenia opisanej powyżej działalności odpłatnej. Jednocześnie Teatr nie wyklucza, że w przyszłości zaistnieją okoliczności, w których zdecyduje się on na prowadzenie w siedzibie Teatru działalności zwolnionej od VAT (np. prowadzenie działań związanych z wystawianiem spektaklu poza siedzibą Teatru za wynagrodzeniem). Niezależnie od okoliczności Teatr nie rozważa prowadzenia działalności nieodpłatnej w nowej siedzibie Teatru. W założeniu, Teatr będzie wykorzystywał nową siedzibę tylko do prowadzenia działalności odpłatnej. Sale koncertowo-konferencyjne powstałe w wyniku budowy nowej siedziby Teatru w ramach Inwestycji będą służyły działaniom związanym z organizacja odpłatnych wydarzeń kulturalnych w szczególności wystawianiu spektakli, na które Teatr będzie sprzedawał bilety lub ewentualnie uzyskiwał wynagrodzenie w innej formie. Ponadto, planowane jest, iż przestrzenie nowej siedziby Teatru będą udostępnianie odpłatnie innym podmiotom. W nowej siedzibie Teatru będzie także dokonywana sprzedaż różnego rodzaju wydawnictw związanych z Teatrem i jego przedstawieniami a także innych towarów (np. gadżety reklamowe). Teatr nie planuje działań nieodpłatnych w Inwestycji, nie zamierza również udostępniać nieodpłatnie nowej siedziby Teatru osobom trzecim. Teatr nie zamierza też prowadzić działań w ramach nieodpłatnej działalności statutowej w nowej siedzibie Teatru. W związku z planowanym realizowaniem budowy siedziby Teatru, Teatr ponosi oraz będzie ponosił określone koszty realizacji Inwestycji związane z procesem budowlanym, w szczególności w zakresie projektowania, wykonawstwa, kosztów zakupionych usług i materiałów.
Teatr rozważa również prowadzenie działalności w zakresie odpłatnych występów poza siedzibą Teatru (w kraju lub za granicą), w ramach której Teatr uzyskiwałby wynagrodzenie za występ, zaś sprzedaż biletów prowadzona byłaby przez podmiot zapraszający Teatr do gościnnych występów.
Teatr obecnie nie prowadzi działań nieodpłatnych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i nie planuje takich działań. W szczególności nie planuje organizacji nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych, czy nieodpłatnego udostępniania treści kulturalnych w ramach działalności statutowej. Swoje cele statutowe Teatr realizował będzie wyłącznie w ramach prowadzonej działalności odpłatnej. Teatr może podejmować działania w szczególności zmierzające do zwiększenia sprzedaży biletów na organizowane wydarzenia kulturalne (akcje promocyjne, reklamy w sieci społecznościowej), nie zamierza jednak realizować swoich celów statutowych poprzez prowadzenie działań nieodpłatnych (takich jak organizacja nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych).
Wszystkie czynności realizowane przez Teatr w ramach działalności statutowej będą odpłatne. Teatr może podejmować działania w szczególności zmierzające do zwiększenia sprzedaży biletów na organizowane wydarzenia kulturalne (np. akcje promocyjne, reklamy w sieci społecznościowej), nie zamierza jednak realizować swoich celów statutowych poprzez prowadzenie działań nieodpłatnych (takich jak np. organizacja nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych).
Wszystkie pomieszczenia, które będą znajdować się w nowej siedzibie Teatru (cała powierzchnia nowej siedziby) będą wykorzystywane do działań odpłatnych wskazanych we wniosku. Działalność odpłatna stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Teatr nie planuje w nowej siedzibie Teatru prowadzić działań nieodpłatnych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Na dzień złożenia wniosku środki z dotacji podmiotowych i celowych są przeznaczone na prowadzenie odpłatnej działalności statutowej Teatru. Teatr obecnie nie prowadzi działań nieodpłatnych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i nie planuje takich działań. Na dzień złożenia wniosku środki z darowizn są/będą przeznaczone na prowadzenie odpłatnej działalności statutowej Teatru. Teatr obecnie nie prowadzi działań nieodpłatnych w ramach działalności statutowej i nie planuje takich działań.
Teatr zakłada, że w przypadku, gdy nabywane w związku z realizacją Inwestycji towary i usługi będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, Teatr nie będzie miał możliwości przyporządkowania poszczególnych zakupów odrębnie do czynności zwolnionych i opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jeśli jednak takie przyporządkowanie będzie możliwe, Teatr zastosuje tzw. alokację bezpośrednią tzn. albo odliczy podatek naliczony w całości jeśli zakupiony towar lub usługa będą w całości wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT lub nie odliczy podatku w sytuacji gdy dany towar lub usługa będą wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od VAT. Nabycie towarów i usług związanych z Inwestycją (w związku, z którymi Wnioskodawca chce dokonać odliczenia) będące przedmiotem wniosku będzie dokumentowane fakturami wystawianymi na rzecz Teatru jako inwestora. Mogą to być faktury wystawiane zarówno przez podatników VAT krajowych jak i zagranicznych. Ponadto część działań realizowanych przez Teatr związanych z Inwestycją może być wykonywana w ramach umów cywilnoprawnych zawieranych z podmiotami nieprowadzącymi działalności gospodarczej dla potrzeb VAT. Wówczas nabywane towary i usługi nie będą dokumentowane za pomocą faktur VAT, a same transakcje nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.
Mają Państwo wątpliwości czy Teatr jest zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (prewspółczynnik) oraz wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy (proporcja).
Wskazaliście Państwo w opisie sprawy, że po zakończeniu Inwestycji w zakresie budowy Siedziby Teatru będzie ona wykorzystywana wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W tym miejscu należy zauważyć, że powołany wyżej przypis art. 86 ust. 2a ustawy ma zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. W omawianej sprawie sytuacja taka nie występuje, bowiem – jak wskazali Państwo we wniosku – Teatr obecnie nie prowadzi działań nieodpłatnych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i nie planuje takich działań. Ponadto w opisie sprawy podkreśliliście Państwo, że zamiarem Teatru jest wykorzystywanie nowej siedziby Teatru tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz, że siedziba Teatru będzie wykorzystywana do prowadzenia opisanej we wniosku odpłatnej działalności statutowej.
W konsekwencji, skoro towary i usługi nabywane w związku z Inwestycją, tj. budową nowej siedziby Teatru będą wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, to art. 86 ust. 2a ustawy w rozpatrywanej sprawie nie znajdzie zastosowania.
Podsumowując, skoro – jak twierdzi Wnioskodawca – budynek Teatru będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych i jednocześnie nie będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (budynek będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy), w przedstawionych okolicznościach sprawy Teatr nie będzie zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Ponadto w opisie sprawy wskazaliście Państwo, że jednocześnie Teatr nie wyklucza, że w przyszłości zaistnieją okoliczności, w których zdecyduje się on na prowadzenie w siedzibie Teatru działalności zwolnionej od VAT (np. prowadzenie działań związanych z wystawianiem spektaklu poza siedzibą Teatru za wynagrodzeniem). Teatr zakłada, że w przypadku, gdy nabywane w związku z realizacją Inwestycji towary i usługi będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, Teatr nie będzie miał możliwości przyporządkowania poszczególnych zakupów odrębnie do czynności zwolnionych od podatku i opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jeśli jednak takie przyporządkowanie będzie możliwe, Teatr zastosuje tzw. alokację bezpośrednią tzn. albo odliczy podatek naliczony w całości, jeśli zakupiony towar lub usługa będą w całości wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT lub nie odliczy podatku w sytuacji, gdy dany towar lub usługa będą wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od VAT.
Z uwagi na brzmienie cytowanych wyżej przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
Jeżeli natomiast dokonanie bezpośredniej alokacji nie będzie możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służyć będzie obu rodzajom działalności, podatnik może odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. Zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli jako "zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną".
Zatem w przypadku opisanej we wniosku Inwestycji, gdzie nie będzie możliwe wyodrębnienie wydatków jako związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług lub czynnościami zwolnionymi od podatku, kwotę podatku podlegającego odliczeniu należy ustalić w oparciu o art. 90 ust. 2 i następne ustawy.
Podsumowując, w przyszłości, jeżeli Teatr zdecyduje się na prowadzenie w Inwestycji poza działalnością opodatkowaną również działalność odpłatną zwolnioną od podatku VAT, w sytuacji gdy nie będzie możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, będzie on zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w szczególności w oparciu o informacje zawarte w opisie sprawy, że: „Teatr obecnie nie prowadzi działań nieodpłatnych w ramach działalności statutowej i nie planuje takich działań. W szczególności nie planuje organizacji nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych, czy nieodpłatnego udostępniania treści kulturalnych w ramach działalności statutowej. Swoje cele statutowe Teatr realizował będzie wyłącznie w ramach prowadzonej działalności odpłatnej” oraz „Wszystkie pomieszczenia, które będą znajdować się w nowej siedzibie Teatru (cała powierzchnia nowej siedziby) będą wykorzystywane do działań odpłatnych wskazanych we wniosku oraz w odpowiedzi na pytanie 1 i 2 niniejszego Wezwania. Działalność odpłatna stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Teatr nie planuje w nowej siedzibie Teatru prowadzić działań nieodpłatnych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej”.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanych pytań i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).