Temat interpretacji
opodatkowanie darowizny sprzętu pożarniczego na rzecz Komendy Powiatowej Straży Pożarnej, prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z nabyciem sprzętu pożarniczego
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku dnia 17 czerwca 2020 r. (data wpływu 19 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2020 r. (data wpływu 13 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- opodatkowania darowizny sprzętu pożarniczego na rzecz Komendy Powiatowej Straży Pożarnej,
- prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z nabyciem sprzętu pożarniczego
jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej:
- podatku dochodowego od osób fizycznych
- podatku od towarów i usług w
zakresie:
- opodatkowania darowizny sprzętu pożarniczego na rzecz Komendy Powiatowej Straży Pożarnej,
- prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z nabyciem sprzętu pożarniczego.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 sierpnia 2020 r. (data wpływu 13 sierpnia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan fatyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).
G.. prowadzący działalność pod firmą: .. z siedzibą ., zwany dalej podatnikiem, stroną, przedsiębiorcą lub Wnioskodawcą, prowadzi samodzielną działalność gospodarczą, w zakresie wykonywania posadzek w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych, wykonywanych na terenie całego kraju.
Strona jest podatnikiem czynnym VAT w zakresie podatku od towarów i usług, zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych podatnik jako przedsiębiorca, był zobowiązany w roku 2020 do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Od uzyskanego dochodu z tytułu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej Wnioskodawca opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki podatkowej w wysokości 19,00%. Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych podatnik płaci miesięcznie.
Podatnik w miesiącu maju 2020 r. nabył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od podatników VAT czynnych poniżej opisane ruchomości z zakresu pożarnictwa, na kwotę brutto 19.945,36 zł, a mianowicie suszarkę do ubrań specjalnych: , buty skórzane, ubranie specjalne oraz aparat oddechowy, zwanymi dalej sprzętem pożarniczym lub towarami. Nabycie ww. towarów zostało udokumentowane fakturami, a podatnik nie odliczył od podatku należnego za maj 2020r. podatek naliczony wyszczególniony ww. fakturach na kwotę ogółem 3.729,76 zł.
W dniu 18 maja 2020r. Wnioskodawca popisał umowę z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w ., zwaną dalej w skrócie Komendą, i w ramach niniejszej umowy podarował nieodpłatnie sprzęt pożarniczy dla Komendy wskazując w ww. umowie wartość darowizny na kwotę 19.946,16 zł, zwaną dalej w skrócie darowizną sprzętu pożarniczego i naliczył podatek należny od ww. darowizny na kwotę 3.729,76 zł, który zadeklarował w deklaracji dla podatku od towarów i usług za maj 2020r.
W umowie darowizny strony wskazały, iż podatnik podarowuje ww. sprzęt gaśniczy, celem poprawienia jakości prowadzonych przez Komendę działań ratowniczo - gaśniczych z związku z panującą pandemią koronawirusa. Komenda oświadczyła, iż ww. darowiznę przyjmuje. Wartość darowizny sprzętu pożarniczego z dnia 18 maja 2020 r. oraz innych darowizn, o których mowa w art. 26 ust. 1 u.p.d.o.f., nie przekroczy 6,00 % uzyskanego przez stronę dochodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Strona nie zaliczyła wydatków poniesionych na nabycie sprzętu pożarniczego do kosztów uzyskania przychodu roku podatkowego 2020 r.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż sprzęt pożarniczy, o którym mowa we wniosku o interpretację indywidualną był przedmiotem darowizny, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2020r., poz. 106 ze zm.).
Umowa darowizny została zwarta w formie pisemnej i z ww. umowy darowizny wynika że przekazany przez Wnioskodawcę sprzęt pożarniczy będzie przeznaczony na cele związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzeniania się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2.
Mając na względzie ostrożność procesową, jednostkowość zdarzenia gospodarczego oraz wysokość kar przewidzianych w kodeksie karnym skarbowym związanych z błędnym odliczeniem od podatku należnego, podatku naliczonego, Wnioskodawca postanowił dokonać ewentualnego odliczenia po otrzymaniu interpretacji indywidualnej.
Przyjmując jako zasadę neutralność podatku od towarów i usług oraz fakt naliczenia podatku należnego z tytułu ww. darowizny sprzętu pożarniczego, stronie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego za maja 2020r. o całość podatku naliczonego wyszczególnionego w fakturze dokumentującej nabycie ww. sprzętu.
Faktura na sprzęt pożarniczy była wystawiona na Wnioskodawcę.
Wnioskodawca w momencie zakupu sprzętu pożarniczego nie miał zamiaru używać ww. towarów do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy na Wnioskodawcy spoczywał obowiązek zadeklarowania oraz zapłaty podatku od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 23,00% za maj 2020 r. należnego od podarowanego w dniu 18 maja 2020 r. Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w .... sprzętu pożarniczego?
Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku):
Ad. 1
Zgodnie z art. 5 ust. l pkt l ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega między innymi dostawa towarów, w tym sprzętu pożarniczego.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu uznaje się także nieodpłatne przekazanie towarów.
Wskazać należy, iż w dniu 18 maja 2020 r. strona podarowała dla Komendy sprzęt pożarniczy, która to darowizna nie jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dlatego też reasumując powyższe, należy uznać, iż na Wnioskodawcy spoczywał obowiązek zadeklarowania oraz zapłaty podatku od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 23,00% za maj 2020 r. należnego od podarowanego w dniu 18 maja 2020 r. Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w . sprzętu pożarniczego.
Ad. 2
Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym uprawionym do odliczania na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatku od towarów i usług naliczonego wyszczególnionego w fakturach dokumentujących nabycie przez stronę towarów i usług.
Wskazać należy, iż sprzęt pożarniczy został nabyty przez stronę od podatników VAT czynnych oraz został udokumentowany przez sprzedawców fakturami. Wskazać także należy, iż strona aczkolwiek nabyła ww. sprzęt pożarniczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to nie zalicza wydatków ww. do kosztów uzyskania przychodu, gdyż został nabyty wyłącznie celem podarowania go Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w ..
Dlatego też reasumując powyższe, należy uznać, iż na podstawie art. 86 ust. 1 p.t.u. z uwagi na fakt, iż darowizna ww. sprzętu pożarniczego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia od podatku należnego za miesiąc maj 2020r. podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przez stronę sprzętu pożarniczego, który został w dniu 18 maja 2020 r. podarowany Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w ..
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przy czym, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Przepis art. 7 ust. 4 ustawy definiuje prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
Z kolei na podstawie art. 7 ust. 7 ustawy, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:
- ma na celu promocję tego towaru oraz
- nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z cytowanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.
Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi oraz w zakresie wykonywania czynności zwolnionych z podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym VAT w zakresie podatku od towarów i usług, zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych. Wnioskodawca w miesiącu maju 2020 r. nabył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od podatników VAT czynnych ruchomości z zakresu pożarnictwa na kwotę brutto 19.945,36 zł, a mianowicie suszarkę do ubrań specjalnych: , buty skórzane, ubranie specjalne oraz aparat oddechowy. W dniu 18 maja 2020r. Wnioskodawca popisał umowę z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w i w ramach niniejszej umowy podarował nieodpłatnie sprzęt pożarniczy dla Komendy, wskazując w ww. umowie wartość darowizny na kwotę 19.946,16 zł. Wnioskodawca w momencie zakupu sprzętu pożarniczego nie miał zamiaru używać ww. towarów do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wskazać należy, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji. Najistotniejszym warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni ze sprzedażą opodatkowaną.
Jak wynika z ww. okoliczności sprawy, Wnioskodawca nabył przedmiotowy sprzęt pożarniczy wyłącznie celem podarowania go Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w . Zatem, już w momencie zakupu Wnioskodawca wiedział, że towary te zostaną od razu przeznaczone w celu darowania ich Komendzie, na podstawie umowy darowizny. Oznacza to, że sprzęt pożarniczy nie został zakupiony na cele związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.
Zatem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z zakupem ww. towarów mających być przedmiotem darowizny, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary te nabyte zostały w innym celu niż wykonywanie działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę.
Tym samym, na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, darowizna tych towarów (sprzętu pożarniczego) nie stanowi podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy objęte zakresem pytań dotyczących podatku od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej