Brak prawa do odliczenia podatku VAT. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.110.2020.1.UNR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.04.2020, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.110.2020.1.UNR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2020 r. (data wpływu 12 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na wykonanie mikroinstalacji OZE w Świetlicy Wiejskiej w ., Budynku Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .., Budynku Szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na wykonanie mikroinstalacji OZE w Świetlicy Wiejskiej w .., Budynku Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .., Budynku Szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w ...

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji i wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych - składając jedną deklarację VAT-7.

W dniu 2 lipca 2019 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Gospodarka Niskoemisyjna, Działanie 5.1. Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii, Priorytet inwestycyjny 4.1. Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. W związku z możliwością otrzymania dofinansowania na projekt pn. w ramach ww. programu, Gmina jako Beneficjent ma obowiązek przedstawić pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie przedmiotowego Projektu na podstawie art. 14a-14d Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji Podatkowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.).

Projekt zakłada wykonanie instalacji OZE na obiektach użyteczności publicznej, stanowiących własność Gminy w następujących lokalizacjach:

  • Stacja Uzdatniania Wody w .;
  • Oczyszczalnia ścieków w .;
  • Świetlica Wiejska w .;
  • Świetlica Wiejska w .;
  • Budynek Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .;
  • Budynek Szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w ..

Głównym celem projektu jest zwiększony udział rozproszonej produkcji energii ze źródeł odnawialnych w Gminie w celu dbałości o jakość środowiska naturalnego przez zwiększenie liczby obiektów użyteczności publicznej, dla których energia elektryczna wytwarzana jest z OZE oraz zmniejszenie emisji substancji (CO2) do atmosfery. Realizację projektu Wnioskodawca planuje w 2020 r.

Podatek od towarów i usług, w przypadku starania się o środki zewnętrzne, może być kosztem kwalifikowalnym w przypadku braku możliwości jego odzyskania przez Gminę.

Zakupy realizowane w ramach niniejszego projektu w części dotyczącej wykonania instalacji OZE na:

  • Budynku Świetlicy Wiejskiej w ..
  • Budynku Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .
  • Budynku Szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .
    nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Budynek Świetlicy Wiejskiej w miejscowości . stanowi własność Gminy. Jest ogólnodostępny, a za korzystanie z niego nie są pobierane opłaty. Gmina wykorzystuje świetlicę do realizacji zadań własnych określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Budynek świetlicy nie jest i nie będzie przedmiotem dzierżawy bądź najmu.

Gmina wytworzoną energię elektryczną wykorzystywać będzie wyłącznie na potrzeby własne, nie będzie zatem dostarczała odpłatnie energii elektrycznej. Będąc Prosumentem w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 poz. 2389 ze zm.) będzie wytwarzać energię elektryczną ze słońca w swojej mikroinstalacji fotowoltaicznej w myśl ww. ustawy, korzystać z niej na własne potrzeby, ale jednocześnie może przekazywać do sieci energetycznej nadwyżki energii, którą wyprodukowała (aby odebrać ją później w innym okresie np. zimą).

Wydatki ponoszone w ramach wykonania instalacji OZE na budynku świetlicy wiejskiej w . służyć będą zadaniom własnym Gminy, a wytworzona energia nie będzie przedmiotem sprzedaży, a zatem będzie służyć czynnościom nieopodatkowanym.

Gmina jest również właścicielem budynku Przedszkola i Szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w ., które zostały przekazane w trwały zarząd budżetowej jednostce organizacyjnej - Zespołowi Szkolno-Przedszkolnemu w ., dla której Gmina jest organem prowadzącym.

Ww. jednostką budżetową Gminy zarządza dyrektor w ramach udzielonego mu pełnomocnictwa. Jednostka budżetowa nie posiada osobowości prawnej, co oznacza, że nie działa w imieniu własnym. Wszelką działalność prowadzi w imieniu i na rachunek Gminy, gdyż nie może samodzielnie zaciągać zobowiązań oraz nabywać praw we własnym imieniu.

Każda czynność cywilnoprawna jest czynnością Gminy dokonaną w jej imieniu i na jej rzecz.

Gmina od 1 stycznia 2017 r. scentralizowała się w zakresie rozliczeń podatku od towaru i usług i prowadzi rozliczenia podatku VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, będącymi jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Budynek szkoły i przedszkola wykorzystywany jest do działalności statutowej (oświata) Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w .. Ponadto w budynku szkoły znajduje się komunalny lokal mieszkalny, będący przedmiotem najmu o powierzchni 63,50 m2. Łączna powierzchnia budynku szkoły i przedszkola wynosi 1027 m2.

Czynsz z tytułu umowy najmu mieszkania jest zwolniony od podatku od towaru i usług (wynajem mieszkania jest sprzedażą zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Poza ww. działalnością (wynajem lokalu mieszkalnego) w budynku szkoły i przedszkola nie jest prowadzona działalność gospodarcza a budynki administrowane przez dyrektora są wykorzystywane wyłącznie na cele statutowe, czyli niepodlegające opodatkowaniu VAT.

Gmina (jednostka budżetowa gminy) wytworzoną przez mikroinstalację, zgodnie z ustawą z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 poz. 2389 ze zm.), energię elektryczną wykorzystywać będzie wyłącznie na potrzeby własne - szkoły i przedszkola i nie będzie dostarczała odpłatnie/sprzedawała wytworzonej przez siebie energii elektrycznej.

Gmina w tym przypadku również będzie prosumentem w myśl ww. ustawy tzn. będzie wytwarzać energię elektryczną ze słońca w swojej mikroinstalacji fotowoltaicznej, korzystać z niej na własne potrzeby, ale jednocześnie może przekazywać do sieci energetycznej nadwyżki energii, którą wyprodukowała (aby odebrać ją później w innym okresie np. zimą).

Najemca mieszkania posiada odrębną umowę z zakładem energetycznym na pobór energii elektrycznej na swoje potrzeby i odrębną instalację elektryczną z tym związaną, i nie będzie korzystał z energii wytworzonej przez instalację OZE zamontowaną na budynku szkoły i przedszkola.

A zatem podobnie jak w przypadku świetlicy wiejskiej, wydatki ponoszone w ramach wykonania instalacji OZE na budynku szkoły i przedszkola służyć będą zadaniom własnym Gminy a wytworzona energia nie będzie przedmiotem sprzedaży.

Podobnie jak Gmina, Zespół Szkolno-Przedszkolny wystąpi jako prosument w myśl ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 poz. 2389 ze zm.) tzn. będzie wytwarzał energię elektryczną ze słońca w swojej mikroinstalacji w rozumieniu ww. ustawy, korzystał z niej na własne potrzeby, ale jednocześnie może przekazywać do sieci energetycznej nadwyżki energii, którą wyprodukował (aby odebrać ją później w innym okresie np. zimą). Wytworzona energia nie będzie przedmiotem sprzedaży, a niewykorzystana w ciągu 365 dni nadwyżka energii, wyprodukowanej przez zainstalowaną mikroinstalację nie będzie możliwa do odzyskania.

Podsumowując: Wykonanie instalacji OZE na obiektach użyteczności publicznej w następujących lokalizacjach:

  • Budynku Świetlicy Wiejskiej w .;
  • Budynku Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .;
  • Budynku Szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .;
    nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na wykonanie mikroinstalacji OZE na stanowiących własność Gminy obiektach użyteczności publicznej w następujących lokalizacjach:

  • Świetlica Wiejska w .,
  • Budynek Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .,
  • Budynek Szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków, związanych z wykonaniem instalacji OZE na obiektach użyteczności publicznej w następujących lokalizacjach:

  • Świetlica Wiejska w .;
  • Budynek Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .;
  • Budynek Szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w

Ww. obiekty nie są przedmiotem działalności gospodarczej i wykonywane są w nich wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu lub zwolnione od VAT.

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku, wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go przepisy ustawy (art. 88 cyt. ustawy) lub aktów wykonawczych.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności, polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu powołanej ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy, są wykonywane w ramach działalności gospodarczej i związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych przepisów prawa podatkowego wynika, że aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, niezbędne jest wykazanie przez niego związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z wykonaniem mikroinstalacji OZE na obiektach użyteczności publicznej w następujących lokalizacjach:

  • Świetlica Wiejska w .
  • Budynek Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .
  • Budynek Szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w .

Ww. obiekty nie są przedmiotem działalności gospodarczej i wykonywane są w nich wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu lub zwolnione z VAT.

Tym samym, z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi, w odniesieniu do ww. obiektów Gmina nie spełnia przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na wykonanie instalacji OZE.

W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w żadnym zakresie związanym z wydatkami na wykonanie mikroinstalacji OZE w ww. lokalizacjach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca wykonanie instalacji OZE na obiektach użyteczności publicznej w Budynku Świetlicy Wiejskiej w ., Budynku Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w ., Budynku Szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w ., nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na wykonanie mikroinstalacji OZE w ww. budynkach. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie mikroinstalacji OZE w Świetlicy Wiejskiej w ., Budynku Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w ., Budynku Szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w ., ponieważ ponoszone wydatki nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej