Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT przez Dzierżawcę Przedsiębiorstwa z faktur wystawionych na Przedsiębiorstwo zmarłego po zawarciu umowy dzierżawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lipca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 5 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT przez Dzierżawcę Przedsiębiorstwa z faktur wystawionych na Przedsiębiorstwo zmarłego po zawarciu umowy dzierżawy. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 sierpnia 2022 r. (wpływ 2 września 2022 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
28 grudnia 2021 r. zmarł przedsiębiorca prowadzący działalność wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej: CEIDG, pod firmą (...).Przedsiębiorca był zarejestrowany jako aktywny podatnik VAT.
Zmarły przedsiębiorca przed śmiercią nie sporządził testamentu, natomiast na podstawie dziedziczenia ustawowego jedyną osobą powołaną do spadku był małoletni syn.
31 grudnia 2021 r. został ustanowiony zarządca sukcesyjny przedsiębiorstwa w spadku. Zarządca od momentu śmierci przedsiębiorcy reprezentował przedsiębiorstwo w spadku i wykonywał zobowiązania cywilnoprawne i obowiązki administracyjnoprawne ciążące na przedsiębiorstwie w spadku.
Wnioskodawczyni, działając w imieniu małoletniego, stawiła się u notariusza celem dokonania notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia, co miało miejsce 18 lutego 2022 r. Wobec czego, z dniem 18 lutego 2022 r. wygasł zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwa spadkodawcy. Tego samego dnia z urzędu dokonano wykreślenia działalności zmarłego, jak również dokonano wykreślenia numeru NIP z ewidencji podatników i płatników.
W momencie nabycia przez syna na podstawie zarejestrowania aktu dziedziczenia (w celu dalszego kontynuowania prowadzenia działalności przedsiębiorstwa zmarłego ojca), całość przejmowanego majątku spełniała definicję przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55(1) k.c. Istnieje możliwość samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o składniki majątku składające się na odziedziczone przedsiębiorstwo.
Wnioskodawczyni jako przedstawiciel ustawowy małoletniego spadkobiercy od dnia śmierci przedsiębiorcy była gotowa w imieniu małoletniego spadkobiercy kontynuować działalność. W celu dalszego kontynuowania prowadzenia działalności zmarłego ojca, Wnioskodawczyni, w imieniu małoletniego spadkobiorcy, złożyła wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przedsiębiorcy. Z uwagi na nadzwyczajną sytuację, tj. dziedziczenie przedsiębiorstwa przez osobę małoletnią, nieposiadającą jeszcze na dzień wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego zdolności do czynności prawnych nie mogącego uzyskać wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zarówno Wnioskodawczyni jako przedstawicielka ustawowa małoletniego, jak i pełnomocnik małoletniego podejmowali wszelkie bieżące i zachowawcze czynności celem kontynuowania prowadzenia działalności przedsiębiorstwa (w tym samym kształcie, w jakim prowadził je zmarły).
Odziedziczone przez małoletniego przedsiębiorstwo wymaga stałego administrowania i zarządzania. Z oczywistych przyczyn małoletni nie był w stanie zarządzać samodzielnie tym przedsiębiorstwem. W celu zapewnienia ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstwa, niezbędne było jego wydzierżawienie na rzecz Wnioskodawczyni. W związku z powyższym, na skutek wniosku Wnioskodawczyni o zezwolenie na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarządu majątkiem małoletniego, zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego Wnioskodawczyni zawarła 22 lutego 2022 r. z małoletnim, reprezentowanym przez kuratora, umowę dzierżawy.
Mocą wyżej wskazanej umowy dzierżawy, Wydzierżawiający (małoletni) oddał w dzierżawę Przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55(1) Kodeksu Cywilnego, które jako zespół składników materialnych i niematerialnych może być podstawą dla prowadzenia działalności gospodarczej wskazanej w § 1 ust. 2 powyżej a Dzierżawca (tj. Wnioskodawczynią prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą A.) dzierżawę przyjęła i zobowiązała się w zamian do pokrywania wszystkich bieżących kosztów działalności Przedsiębiorstwa powstałych po dniu zawarcia niniejszej umowy oraz zapłaty miesięcznego czynszu dzierżawnego na rzecz Wydzierżawiającego.
Z dniem zawarcia niniejszej Umowy na Dzierżawcę przeszły pożytki, korzyści, koszty i niebezpieczeństwo związane z prowadzeniem Przedsiębiorstwa i korzystaniem z jego poszczególnych składników. W szczególności Dzierżawca od dnia zawarcia niniejszej umowy przyjął na siebie odpowiedzialność za ruch Przedsiębiorstwa objętego przedmiotem dzierżawy oraz za ewentualne szkody z niego wynikające w stosunku tak do Wydzierżawiającego, jak i do osób trzecich. Dzierżawca nie odpowiada za żadne zobowiązania Przedsiębiorstwa powstałe przed dniem zawarcia niniejszej Umowy, chyba że strony w odrębnym porozumieniu ustalą inaczej.
Matka małoletniego – Wnioskodawczyni – prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą A., w którym zajmuje się wynajmem i dzierżawą maszyn i urządzeń budowlanych, transportem drogowym towarów oraz robotami związanymi z budową dróg i autostrad. Jednocześnie z chwilą zawarcia umowy dzierżawy rozszerzyła swoją działalność o działalność gospodarczą, które prowadziło przedsiębiorstwo zmarłego. Przedsiębiorca jest zarejestrowany jako aktywny podatnik VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie wniosku
Zmarły prowadził działalność gospodarczą pn. (...) w poniżej przedstawionym zakresie (zgodnie z kodem PKD):
-42.11.Z Roboty związane z budową dróg i autostrad,
-02.20.Z Pozyskiwanie drewna,
-02.40.Z Działalność usługowa związana z leśnictwem,
-08.11.Z Wydobywanie kamieni ozdobnych oraz kamienia dla potrzeb budownictwa, skał wapiennych, gipsu, kredy i łupków,
-08.12.Z Wydobywanie żwiru i piasku; wydobywanie gliny i kaolinu,
-16.10.Z Produkcja wyrobów tartacznych,
-16.23.Z Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa,
-23.63.Z Produkcja masy betonowej prefabrykowanej,
-43.99.Z Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane,
-45.19.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
-46.73.Z Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego,
-46.90.Z Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana,
-47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach,
-49.41.Z Transport drogowy towarów,
-68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
-77.31.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych,
-77.32.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych,
-81.29.Z Pozostałe sprzątanie.
Towary i usługi, których nabycie było udokumentowane fakturami VAT objętymi zakresem pytania są wykorzystywane przez Wnioskodawczynię do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabywcą towarów i usług, których nabycie jest udokumentowane fakturami VAT będącymi przedmiotem zapytania jest Wnioskodawczyni jako dzierżawca (przedmiotem dzierżawy jest przedsiębiorstwo) kontynuujący prowadzenie działalności przedsiębiorstwa zmarłego.
Stronami umów, na podstawie których dokonywane są nabycia towarów i usług udokumentowanych przedmiotowymi fakturami jest przedsiębiorstwo zmarłego pn. (...) oraz podmioty takiej jak: (...).
Pytanie
Czy Wnioskodawczyni prowadząca działalność gospodarczą pod firmą A., jako Dzierżawca Przedsiębiorstwa (które było prowadzone pod firmą zmarłego) ma prawo do uwzględnienia podatku naliczonego z faktur wystawionych na ww. Przedsiębiorstwo zmarłego już po zawarciu umowy dzierżawy przedsiębiorstwa odziedziczonego przez małoletniego (Wydzierżawiającego), tj. po dniu 22 lutego 2022 r.?
Pani stanowisko w sprawie
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej Spadkobierca (tj. na kanwie niniejszej sprawy małoletni) wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki Spadkodawcy.
Kolejno, w sytuacji, gdy działalność ma być kontynuowana przez następcę prawnego ma on obowiązek zarejestrowania się jako odrębny podmiot gospodarczy, gdyż przepisy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nie przewidują możliwości kontynuowania działalności z wykorzystaniem numeru identyfikacji podatkowej zmarłego podatnika, który prowadził działalność jednoosobowo. W niniejszej sprawie zachodzi jednak nadzwyczajna sytuacja polegająca na odziedziczeniu przedmiotowego przedsiębiorstwa przez osobą nieposiadającą zdolności do czynności prawnych ergo nie mogącą zarejestrować się jako odrębny podmiot gospodarczy. W celu kontynuowania działalności gospodarczej zmarłego przedsiębiorcy jedyną możliwością było wydzierżawienie przez Spadkobiercę przedsiębiorstwa przedstawicielce ustawowej małoletniego - Wnioskodawczyni.
Faktury VAT wstawione na rzecz zmarłego potwierdzają to, że wskazane w nich treści transakcje faktycznie zostały dokonane, by pozyskać/utrzymać kontrahenta, świadczyć usługi dla kontrahentów przez Wnioskodawczynię, prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą A. i dbać o socjalny dobrostan pracowników Wnioskodawczyni oraz ich rozwój. Faktury objęte zakresem pytania wystawione na zmarłego przedsiębiorcę dokumentują bowiem zdarzenia gospodarcze w zakresie zakupu towarów i usług, w tym m.in. transportów, leasingów operacyjnych. Zdarzenia powstały zarówno przed śmiercią, jak i po śmierci Spadkodawcy, ale finalnie wystawione zostały na zmarłego Spadkodawcę.
W związku z tym, iż Wnioskodawczyni prowadząca działalność gospodarczą pod firmą A. jest Dzierżawcą (...) ponosi także wszelkie koszty związane z funkcjonowaniem wyżej wskazanego Przedsiębiorstwa stanowiącego przedmiot umowy dzierżawy. Niniejsze natomiast warunkuje możliwość zaliczenia przez Wnioskodawczynię prowadzącą działalność gospodarczą do kosztów uzyskania przychodu faktur VAT wstawionych na rzecz Przedsiębiorstwa zmarłego. Zastosowanie znajdzie więc art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Dzierżawca jako sukcesor kontynuujący prowadzenie działalności gospodarczej zmarłego spadkodawcy powinien mieć prawo rozliczenia VAT z faktur otrzymanych po śmierci spadkodawcy. Ciągłość jest bowiem istotą kontynuacji działalności gospodarczej. W niniejszej sprawie Wnioskodawczyni wyraża przekonanie o prawne zrealizowania w ramach własnej działalności gospodarczej odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących działalności gospodarczej prowadzonej przez Spadkodawcę, a następnie wydzierżawionej od Spadkobiorcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Jak stanowi art. 97 § 1 z ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową:
Spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 1a, 2 i 2a, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.
Zgodnie z art. 97 § 1a Ordynacji podatkowej:
Przedsiębiorstwo w spadku, w przypadku gdy ustanowiono zarząd sukcesyjny, wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie odrębnych ustaw. Przepis art. 26 stosuje się odpowiednio.
Zwrócić należy uwagę, że na podstawie art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej spadkobiercy przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy, zaś na podstawie art. 97 § 1a Ordynacji podatkowej, przedsiębiorstwo w spadku wstępuje w takie prawa i obowiązki (z zastrzeżeniem, że dotyczy to wyłącznie praw i obowiązków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą).
Z powołanych przepisów wynika, że w przypadku śmierci przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą sukcesja podatkowa uzależniona jest od tego, czy ustanowiono zarządcę sukcesyjnego. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, to sukcesorem na mocy przepisów ordynacji podatkowej jest przedsiębiorstwo w spadku. Prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego wykonuje w tym przypadku zarządca sukcesyjny. Te prawa i obowiązki nie przechodzą na spadkobierców mocą wyraźnego zastrzeżenia z art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej.
Natomiast w przypadku wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego ustaje byt prawny przedsiębiorstwa w spadku osoby fizycznej, a naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, z rejestru jako podatnika VAT. Oznacza to, że po wygaśnięciu zarządu sukcesyjnego prawa i obowiązki przejmują spadkobiercy na zasadach ogólnych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.
Z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona od podatku.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy :
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że każdy kto dokonuje czynności dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany, co do zasady, za podatnika podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że Wniokodawczyni jako przedstawiciel ustawowy małoletniego Spadkobiercy – syna, wydzierżawiła od Niego przedsiębiorstwo w celu kontynuowania działalności uprzednio prowadzonej przez zmarłego. W tym celu Wnioskodawczyni, w imieniu małoletniego spadkobiorcy, złożyła wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przedsiębiorcy. Wnioskodawczyni jak i pełnomocnik małoletniego podejmowali wszelkie bieżące i zachowawcze czynności celem kontynuowania prowadzenia działalności przedsiębiorstwa w tym samym kształcie, w jakim prowadził je zmarły. Z dniem zawarcia umowy dzierżawy na dzierżawcę przeszły pożytki, korzyści, koszty i niebezpieczeństwo związane z prowadzeniem Przedsiębiorstwa i korzystaniem z jego poszczególnych składników. W szczególności dzierżawca od dnia zawarcia niniejszej umowy przyjął na siebie odpowiedzialność za ruch Przedsiębiorstwa objętego przedmiotem dzierżawy oraz za ewentualne szkody z niego wynikające w stosunku tak do Wydzierżawiającego, jak i do osób trzecich. Dzierżawca nie odpowiada za żadne zobowiązania Przedsiębiorstwa powstałe przed dniem zawarcia niniejszej Umowy, chyba że strony w odrębnym porozumieniu ustalą inaczej. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, w którym zajmuje się wynajmem i dzierżawą maszyn i urządzeń budowlanych, transportem drogowym towarów oraz robotami związanymi z budową dróg i autostrad. Jednocześnie z chwilą zawarcia umowy dzierżawy rozszerzyła swoją działalność o działalność gospodarczą, które prowadziło przedsiębiorstwo zmarłego. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Stronami umów, na podstawie których dokonywane są nabycia towarów i usług są: przedsiębiorstwo zmarłego oraz podmioty takiej jak (...).
Na tle powyższego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawczyni sprowadzają się do ustalenia, czy ma Ona prawo do uwzględnienia podatku naliczonego z faktur wystawionych na Przedsiębiorstwo zmarłego już po zawarciu umowy dzierżawy przedsiębiorstwa odziedziczonego przez Wydzierżawiającego, tj. po dniu 22 lutego 2022 r.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości, w pierwszej kolejności należy wskazać, że w przedstawionej we wniosku sytuacji wbrew twierdzeniu Wnioskodawczyni nie mamy do czynienia z przejęciem praw i obowiązków spadkodawcy, o których mowa w art. 97 ust. 1 Ordynacji podatkowej, gdyż Wnioskodawczyni jako prowadząca działalność gospodarczą pod firmą A. występuje jako dzierżawca (…), a nie jego spadkobierca. W omawianej sprawie nie dochodzi więc do spadkobrania, gdyż dzierżawca jest odrębnym od spadkobiercy podmiotem.
W odniesieniu do umowy dzierżawy nie można mówić o przeniesieniu prawa własności czy też o jego zbyciu, gdyż przedsiębiorstwo zostaje oddane do odpłatnego używania z możliwością pobierania pożytków, jednakże nadal właścicielem pozostaje wydzierżawiający – w przedmiotowym przypadku małoletni.
Z wniosku wynika, że 18 lutego 2022 r. wygasł zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwa spadkodawcy. Tego samego dnia z urzędu dokonano wykreślenia działalności zmarłego z CEDIG, jak również dokonano wykreślenia numeru NIP zmarłego z ewidencji podatników i płatników.
Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że stroną umów, na podstawie których dokonywane są nabycia towarów i usług, w odniesieniu do których Wnioskodawczyni oczekuje prawa do odliczenia podatku naliczonego jest Przedsiębiorstwo zmarłego, a nie Wnioskodawczyni.
Wobec powyższego pomimo tego, że Wnioskodawczyni jako dzierżawca rozszerzyła swoją działalność o działalność gospodarczą, którą prowadziło Przedsiębiorstwo zmarłego, to jest to zupełnie inne przedsiębiorstwo od tego, którego właścicielką jest Wnioskodawczyni. W omawianej sprawie Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i wykorzystuje nabyte towary i usługi do czynności opodatkowanych tym podatkiem, jednakże z uwagi na to, że faktury wystawiane są na przedsiębiorstwo zmarłego, (Wnioskodawczyni nie jest stroną tych umów i nie widnieje na fakturach) to stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nie ma prawa do odliczenia podatku, gdyż nie jest podmiotem nabywającym towary i usługi, nie jest również spadkobiercą zmarłego.
Należy jeszcze raz podkreślić, że pomimo iż nabywcą towarów i usług jest Wnioskodawczyni jako dzierżawca kontynuujący prowadzenie działalności przedsiębiorstwa zmarłego, to faktury dokumentujące zdarzenia gospodarcze wystawiane są na inny niż Wnioskodawczyni podmiot, czyli przedsiębiorstwo zmarłego pn. (…). Zatem Wnioskodawczyni nie posiada faktur, na których widniałaby jako nabywca towarów/usług od których mogłaby odliczyć podatek VAT naliczony.
Jak wskazuje art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, co oznacza, że aby Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego musi być stroną otrzymanych faktur.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż faktury dokumentujące nabywane towary i usługi nie są wystawiane na Wnioskodawczynię, Zainteresowana nie jest stroną zawieranych transakcji, nie może więc skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych na inne przedsiębiorstwo.
W konsekwencji, Wnioskodawczyni jako dzierżawca Przedsiębiorstwa zmarłego nie ma prawa do uwzględnienia podatku naliczonego z faktur wystawionych na Przedsiębiorstwo zmarłego po zawarciu umowy dzierżawy przedsiębiorstwa, tj. po 22 lutego 2022 r.
Dodatkowe informacje
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 329). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).