Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji polegającej na budowie odwiertu geotermalnego – Etap I: wykonanie pierwszego odwiertu oraz przeprowadzenie szczegółowych badań fizykochemicznych pozyskanej wody termalnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji polegającej na budowie odwiertu geotermalnego w zakresie I Etapu realizowanej inwestycji – tj. wykonania pierwszego odwiertu na głębokość ok. 2000 m w głąb ziemi oraz przeprowadzenia szczegółowych badań fizykochemicznych pozyskanej wody termalnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Miasto (zwane dalej: „Miasto”, „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Dzięki staraniom samorządu gminnego opracowano program pozyskania gorącej wody poprzez wykonanie otworu geotermalnego i rozpoczęcie procesu pozyskania wód o wysokiej temperaturze dla utworzenia ciepłowni termalnej w Mieście (zwany dalej: „zadaniem”, „inwestycją”). Program został zatwierdzony decyzją Marszałka Województwa nr (…) z dnia (…) 2018 r.
Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 2.3.1 „Geologia i górnictwo Część 1) Poznanie budowy geologicznej kraju oraz gospodarka zasobami złóż kopalin i wód podziemnych”.
Miasto (…) 2021 r. podpisało umowę o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umowa przewiduje przekazanie refundacji dla Miasta w wysokości 12,8 mln zł netto po zakończeniu robót wiertniczych i wszelkich badań fizykochemicznych pozyskanej wody. Podatek VAT został wskazany jako wydatek niekwalifikowany. Zgodnie z przyjętą zasadą, Miasto jest zobowiązane zabezpieczyć środki finansowe na pokrycie podatku VAT od kwoty uzyskanej w wyniku postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót wiertniczych. Otrzymana dotacja ma pokryć 100% kosztów kwalifikowanych realizacji inwestycji. Podatek VAT nie zostanie sfinansowany przez otrzymaną dotację.
Inwestycja jest pierwszym etapem dużego przedsięwzięcia budowlanego, które doprowadzi do powstania ciepłowni korzystającej z odnawialnych źródeł energii. Przedmiotowy wniosek o interpretację dotyczy pierwszego etapu zadania.
Miasto przewiduje następujące etapy realizacji:
‒ etap I - wykonanie pierwszego odwiertu na głębokość ok. 2000 m w głąb ziemi oraz przeprowadzenie szczegółowych badań fizykochemicznych pozyskanej wody termalnej;
‒ etap II - wykonanie drugiego odwiertu powrotnego, do którego zostanie skierowana woda schłodzona po wykorzystaniu jej w systemie sieci ciepłowniczej;
‒ etap III - wybudowanie zespołu wymienników, które będą przesyłać pozyskaną wodę termalną do całego systemu zapewniającego ogrzewanie dla tysięcy mieszkańców Miasta;
‒ etap IV - rozbudowa istniejącej sieci ciepłowniczej i wykonanie przyłączy dla wielu mieszkańców nieposiadających ogrzewania centralnego i korzystających obecnie z własnych źródeł grzewczych.
Wszystkie wymienione wyżej etapy doprowadzą do zwiększenia ilości sprzedawanej usługi ciepłowniczej. W chwili obecnej z sieci centralnego ogrzewania korzysta około 4000 mieszkańców. Istniejąca sieć ciepłownicza obejmuje około 25% obszaru Miasta i ma około 12 km długości. Planowana kilkuletnia inwestycja pozyskania wody termalnej przewiduje budowę kolejnych kilku kilometrów nowej sieci ciepłowniczej oraz przyłączenia kilkudziesięciu posesji zamieszkiwanych przez kilka tysięcy mieszkańców, którzy dotychczas nie mieli możliwości korzystania z sieci centralnego ogrzewania. Wykonanie zamierzonych robót doprowadzi do zwiększenia ilości odbiorców ciepła sieciowego, a przy tym zwiększy wielkość sprzedaży usługi ciepłowniczej. W konsekwencji doprowadzi to do zwiększenia sprzedaży, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
W harmonogramie kosztów zostały wskazane następujące koszty Inwestycji:
‒prace przygotowawcze,
‒wykonanie otworu badawczego,
‒badania hydrogeologiczne,
‒badanie geofizyczne,
‒badania laboratoryjne,
‒nadzór i dozór geologiczny,
‒demontaż urządzeń wiertniczych, rekultywacja terenu, utylizacja odpadów,
‒opracowanie i zatwierdzenie dokumentacji hydrogeologicznej.
Podczas realizacji planowanego etapu Inwestycji zostanie osiągnięty następujący zakres rzeczowy:
1)Otwór badawczy (…) GT-1
Otwór badawczy zostanie wykonany metodą obrotową z zastosowaniem urządzenia wiertniczego i płuczki wiertniczej odpowiedniej do rodzaju przewiercanych skał. Otwór będzie głębiony za pomocą gryzera, natomiast w interwałach rdzeniowanych otwór będzie wykonywany koronką. Konstrukcja otworu i zarurowanie przedstawione są w zatwierdzonym projekcie robót geologicznych.
2)Dokumentacja hydrogeologiczna
Dokumentacja hydrogeologiczna będzie wykonana po zakończeniu wiercenia otworu oraz zakończeniu wszystkich badań polowych i laboratoryjnych. W dokumentacji tej zostanie opisana budowa geologiczna badanego rejonu oraz zostaną przeanalizowane przebadane warunki hydrogeologiczne. Dokumentacja hydrogeologiczna będzie stanowiła podstawę do zatwierdzenia zasobów wód termalnych oraz do wystąpienia o koncesję na ewentualną eksploatację. W skład dokumentacji hydrogeologicznej zostaną przedstawione następujące wyniki: badań fizyko-chemicznych prób okruchowych, badań rdzeni geologicznych, badań geofizycznych, badań hydrogeologicznych, badań petrograficznych, badań laboratoryjnych wody i gazu.
W wyniku realizacji robót geologicznych przewiduje się ustalenie zasobów eksploatacyjnych możliwych do ujęcia z utworów wodonośnych jury dolnej. Projektowany otwór będzie pełnił rolę otworu wydobywczego wód termalnych, o ile parametry wody będą na to pozwalały.
Otwór geotermalny (…) GT-1 wykonany zostanie na działce należącej do Miasta.
Jeżeli parametry wód termalnych okażą się odpowiednie do wykorzystania w ciepłownictwie, po wykonaniu analizowanego przedsięwzięcia zakłada się budowę ciepłowni geotermalnej eksploatującej wody termalne.
Istniejąca obecnie sieć ciepłownicza na terenie Miasta doprowadza ciepło z Elektrociepłowni (…). Ciepło pochodzące ze źródła geotermalnego będzie sprzedawane przez Miasto do sieci ciepłowniczej zasilającej Miasto, zaopatrywanej przez Elektrociepłownię (…) – sprzedaż taka stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (to Miasto będzie sprzedawać ciepło na rzecz Elektrociepłowni). Analizowane rozwiązanie zakłada budowę ciepłowni geotermalnej eksploatującej wody termalne w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego otworu (…) GT-1. Ciepło wyprodukowane przez ciepłownię (miejską) byłoby sprzedawane do Elektrociepłowni (…), a więc efekty realizowanej inwestycji Miasto zamierza wykorzystać do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją Inwestycji, będą wystawiane na Miasto.
Pytanie
Czy Miasto ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją opisanej inwestycji polegającej na budowie odwiertu geotermalnego w zakresie I Etapu realizowanej inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Miasta, ma ono prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją opisanej inwestycji polegającej na budowie odwiertu geotermalnego w zakresie I Etapu realizowanej inwestycji.
Uzasadnienie
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 tj. z dnia 19 marca 2021 r., zwana dalej: „ustawą o VAT”). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wystąpi pod warunkiem spełnienia przez podatnika zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wynikających z art. 88 ustawy o VAT.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższe oznacza, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 tj. z dnia z dnia 7 lutego 2022 r.), mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ilekroć w ustawie jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast w świetle art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
W przedmiotowej sprawie Miasto, będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, podpisało umowę o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i uzyskało dofinansowanie na wykonanie pierwszego otworu poszukiwawczego dla pozyskania wody termalnej.
W ramach niniejszej inwestycji realizowane są przedsięwzięcia w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż wód termalnych w celu ich udostępnienia do wykorzystania pozyskanego ciepła do ogrzewania.
Prace, które zostały opisane w stanie faktycznym zostaną wykonane na działce, której właścicielem jest Miasto. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizowanym projektem wystawiane będą na Miasto.
Projektowany otwór będzie pełnił rolę otworu wydobywczego wód termalnych, jeżeli parametry wody termalnej będą odpowiednie, który zgodnie z planami Gminy ma być wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - tj. sprzedaży ciepła.
Po wykonaniu analizowanego przedsięwzięcia zakłada się budowę ciepłowni geotermalnej eksploatującej wody termalne (inwestorem również ma być Miasto). Ciepło pochodzące ze źródła geotermalnego miałoby być sprzedawane przez Miasto do sieci ciepłowniczej, zasilającej Miasto, zaopatrywanej przez Elektrociepłownię (…). Tym samym Miasto będzie wykonywało odpłatną usługę dostarczania ciepła na rzecz innego podatnika (Elektrociepłowni (…)), która będzie opodatkowana podatkiem VAT.
Analizowane rozwiązanie zakłada budowę ciepłowni geotermalnej eksploatującej wody termalne w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego otworu (…) GT-1. Ciepło wyprodukowane przez ciepłownię byłoby sprzedawane do miejskiej sieci ciepłowniczej zasilanej z Elektrociepłowni (…), a więc efekty realizowanej inwestycji Miasto zamierza wykorzystać do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Miasto zakłada budowę ciepłowni geotermalnej eksploatującej wody termalne w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego otworu. Należy wskazać, że wykorzystanie w przyszłości otworu eksploatacyjnego wód termalnych oraz późniejszych inwestycji do zasilania w ciepło sieci ciepłowniczej w ramach odpłatnej umowy będzie stanowiło świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Bez otworu geotermalnego, nie jest możliwe wybudowanie ciepłowni geotermalnej, która będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę na rzecz Elektrociepłowni (…).
Podsumowując, w przypadku odpowiednich do zastosowania w ciepłownictwie parametrów wód termalnych, Miasto zamierza wykorzystywać efekt przedmiotowej inwestycji, tj. otwór geotermalny, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Zatem w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług z zamiarem wykorzystania ich do wykonywania czynności opodatkowanych VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to – bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności – należy uznać, że w momencie nabycia zakupione towary i usługi miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Należy w tym miejscu podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Należy zatem wskazać, że bez względu na fakt, czy realizacja zadania inwestycyjnego odniesie zamierzony skutek, gdy od momentu nabycia towarów i usług w ramach projektu zostanie zachowana pierwotna intencja ich dokonania – będą one nabyte w celu wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji, jeżeli nawet Miasto z tytułu realizacji przedmiotowego zadania nie osiągnie żadnych przychodów z powodów obiektywnych, tzn. parametry wód termalnych okażą się nieodpowiednie do wykorzystania w ciepłownictwie, to czynności opodatkowane nie wystąpią nie dlatego, że Miasto świadomie zmieni pierwotne przeznaczenie nabytych towarów i usług, lecz dlatego, że wskutek niezależnych od Miasta czynników, wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych – będzie niewykonalne.
Należy zwrócić uwagę na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w którym poruszono kwestię zasady neutralności podatku od wartości dodanej w sprawie dotyczącej przypadku, gdy z powodów niezależnych od podatnika, podatnik nigdy nie wykorzystał nabytych towarów i usług do prowadzenia działalności opodatkowanej, ale nabycie zostało dokonane z zamiarem takiego wykorzystania. Sytuacja tego rodzaju miała miejsce w przypadku spółki belgijskiej, która dokonała odliczenia podatku VAT związanego z robotami inwestycyjnymi przeprowadzonymi na nabytej przez firmę działce (sprawa Ghent Coal Terminal NV C-37/95). TSUE stwierdził, że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo do odliczenia zostaje zachowane.
Miasto będzie realizować inwestycję w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż wód termalnych w celu ich udostępnienia do wykorzystania pozyskanego ciepła, energii do ogrzewania. Miasto działa z zamiarem wykorzystania pozyskanego ciepła do wykonywania czynności opodatkowanych, działając w roli podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
W konsekwencji, wypełnione są przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zatem w zakresie, w jakim zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.
Aktualny publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.