Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: .
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 października 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z 23 listopada 2020 r. (data wpływu 2 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: -jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 października 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacja pn.: .
Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 23 listopada 2020 r. (data wpływu 2 grudnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 10 listopada 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.619.2020.1.MS.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Operacja pod nazwą realizowana przez Wnioskodawcę w ramach osi priorytetowej 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania w zakresie działania 5.3. środki dotyczące obrotu, ma na celu prowadzenie międzynarodowej kampanii reklamowej promującej jako produkt rybołówstwa i akwakultury. Kampania promocyjna opiera się na idei podróży po całym świecie. Celem jest prowadzenie krajowych, transnarodowych kampanii komunikacyjnych i promujących, służących podniesieniu poziomu publicznej świadomości na temat zrównoważonych produktów rybołówstwa i akwakultury. Operacja uzyskała pozytywną opinię Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na temat potencjalnych i faktycznych możliwości poprawy rynku krajowych produktów rybołówstwa i akwakultury.
Kampania rozpoczęła się od uczestnictwa w programie telewizyjnym relacjonującym międzynarodowe . Dzięki temu możliwe było promowanie w różnych zakątkach świata.
W kolejnych latach Wnioskodawca pragnie nadal pielęgnować ideę promowania jako produktu tradycyjnego, nie tylko na rynku krajowym, ale i na arenie międzynarodowej, co będzie miało odzwierciedlenie we wszystkich składowych operacji jakie planowane są do realizacji w kolejnych etapach kampanii. () przypominał będzie odbiorcom jak wiele krajów już odwiedził oraz podejmie próby dotarcia w inne zakątki świata za pośrednictwem mediów społecznościowych. Kampania będzie promowana w telewizji by trafić do jak największej liczby odbiorców, a także w prasie wraz z wkładką promocyjną zaproszenia na eventy regionalne. Dodatkowym źródłem informacji są także gazety branżowe skierowane głównie do hodowców, co dodatkowo powinno zmobilizować do aktywności we włączeniu się w realizację kampanii. Dodatkowo takie czasopisma są również dostarczane do wielu hurtowni, marketów i innych placówek. Celem publikacji w czasopismach jest informowanie o istnieniu kampanii oraz zapraszanie do wzięcia udziału w różnego typu imprezach, eventach. W czasopismach zamieszczane będą również relacje z eventu, który już się odbył w celu ukazania zasięgu zainteresowania oraz osiągnięć kampanii. Pomocnicza w promocji produktu będzie również reklama w lokalnych stacjach radiowych, zamieszczanie promocyjnych postów reklamujących kampanię w mediach społecznościowych m.in. na Facebooku, Instagramie, YouTube.
Kampania skierowana jest do każdej grupy odbiorców dla starszych i najmłodszych. Poprzez promowanie kampanii odbędą się konkursy z nagrodami dla dzieci i młodzieży. Powstanie jednolita szata graficzna dla plakatów, banerów, nadruków na gadżety, nowa szata graficzna strony internetowej, banery do promocji internetowej.
Powstaną banery dla gospodarstw , na potrzeby eventów plenerowych, rollupy, torby reklamowe , fartuchy z logo kampanii, wykorzystywane również jako gadżety reklamowe.
Powstaną również dla właścicieli gospodarstw bezrękawniki softhellowe z logo kampanii, koszulki z logo kampanii, czapli z logo kampanii, note, kalendarze ścienne, terminarze, które będą również formą nagród w konkursach. W celu promocji eventów powstaną ulotki i foldery informacyjne. W roku 2019/2021 będzie promowanie sektora akwakultury zarówno od strony prowadzenia gospodarstwa jak i aspektów prawa i weterynarii. Do gazet dołączone będą wkładki kulinarne przygotowane przez profesjonalnych kucharzy przygotowujących innowacyjne potrawy z . W prasie zamieszczone zostaną także wywiady z , zdjęcia z eventów.
W czasie trwania kampanii promocyjnej zostanie wydanych 6 numerów w ciągu roku, łącznie 12 numerów. Powstanie książka dla dzieci wraz z promocją . W związku z tym odbywać się będą spotkania autorskie w szkołach na terenie całej Polski.
W piśmie z 23 listopada 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie ma charakteru dochodowego. Działalność Wnioskodawcy polega przede wszystkim na prowadzeniu i promowaniu , a także produktów , pomocy członkom w zakresie modernizacji bazy i przetwórczej, poprawie warunków dystrybucji i sprzedaży produktów i członków Towarzystwa. Działania organizacji polegają na dostosowaniu podaży produktów do pobytu pod względem ilościowym i jakościowym, dążeniu do optymalizacji i stabilizacji cen produktów . Wnioskodawca zachęca do stosowania metod połowowych wspierających połowy zachowawcze. Opiera o swoją działalność w sektorze na rzecz poprawy warunków higieny, zdrowia ludzi i zwierząt oraz jakości produktów, a także zmniejszenia negatywnego oraz wspierania pozytywnego wpływu gospodarki na środowisko, a także prowadzenia działalności edukacyjnej, kulturalnej, w szczególnie w zakresie promocji , ekologii i zdrowego trybu życia. Stowarzyszenie działa od 2005 r.
Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatków VAT i nigdy nie figurował. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie ma charakteru dochodowego, nie ma możliwości odzyskiwania podatku VAT.
Wydatki w związku z realizacją projektu pn.: . nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonania czynności opodatkowanych od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w związku z projektem, za które zostaną wystawione faktury, nie będą związane z wykorzystaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dokonywanie w ramach kampanii promocyjnej zakupy towarów i usług nie są związane z czynnościami obciążonymi podatkiem VAT, według art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Z uwagi na fakt, iż dokonywane zakupy w ramach projektu nie będą związane z działalnością opodatkowaną, a Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Towary i usługi nabywane w związku z projektem, za które zostały wystawione faktury, nie będą związane z wykorzystaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca nie uzyskiwał/nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał jakichkolwiek przychodów w związku z realizacją projektu. Operacja polega na realizacji kampanii informacyjno-promocyjnej. W związku z faktem, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej ani sprzedaży produktów i w tym przypadku nie nastąpi przychód.
Dokonywane w ramach projektu zakupy towarów i usług nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Według art. 86 ust 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT w przypadku gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Z uwagi na fakt, iż dokonywane zakupy w ramach projektu nie będą związane z działalnością opodatkowaną, a Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. W związku z realizacją projektu w ramach działania 5.3 Środki dotyczące obrotu w ramach Priorytetu 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania zawartego w Programie Operacyjnym i Morze konieczne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT związanego z ponoszonymi w związku z tą operacją kosztami.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca będzie mógł odzyskać podatek VAT w związku z wydatkami poniesionymi w trakcie trwania projektu ?
Zdaniem Wnioskodawcy,
Wnioskodawca realizuje swoje cele poprzez następujące działania: reprezentowanie interesów przed władzami i instytucjami w kraju, współpracę z instytucjami i organizacjami reprezentującymi interesy , przetwórstwa , wędkarstwa w kraju i za granicą, opracowanie i przeprowadzanie rynku , prowadzenie szkoleń i doradztwa w zakresie produkcji , ich sprzedaży, przetwórstwa i konsumpcji . Nabywanie, przejmowanie i użytkowanie wód oraz prowadzenie na tych wodach racjonalnej gospodarki . Oddziaływanie na rozwój rynku , podejmowanie innych działań służących realizacji celów. Wnioskodawca nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, gdyż nie prowadzi działalności o charakterze dochodowym. W związku z realizacją projektu w ramach osi priorytetowej 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania w zakresie działania 5.3 środki dotyczące obrotu, o którym mowa w art. 68 rozporządzenia nr 508/2014 zawartej w programie operacyjnym i morze koniecznym jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT związanego z tą operacją i jej kosztami.
Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji podatników VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2019 r., poz. 713, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).
Na podstawie art. 34 cyt. ustawy, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi kampanię reklamową pod nazwą realizowaną w ramach osi priorytetowej 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania w zakresie działania 5.3. środki dotyczące obrotu. Działania Wnioskodawcy mają na celu prowadzenie międzynarodowej kampanii reklamowej promującej polskiego jako produkt rybołówstwa i akwakultury. Kampania promocyjna opiera się na idei podróży po całym świecie. Celem jest prowadzenie krajowych, transnarodowych kampanii komunikacyjnych i promujących, służących podniesieniu poziomu publicznej świadomości na temat zrównoważonych produktów rybołówstwa i akwakultury.
Kampania będzie promowana w telewizji, w gazetach branżowych skierowanych głównie do hodowców a ponadto do wielu hurtowni, marketów i innych placówek, w różnego typu imprezach, eventach, w lokalnych stacjach radiowych oraz w mediach społecznościowych m.in. na Facebooku, Instagramie, YouTube.
Ponadto w ramach kampanii powstanie jednolita szata graficzna dla plakatów, banerów, nadruków na gadżety, nowa szata graficzna strony internetowej, banery do promocji internetowej. Powstaną banery dla gospodarstw , na potrzeby eventów plenerowych, rollupy, torby reklamowe na , fartuchy z logo kampanii, wykorzystywane również jako gadżety reklamowe a dla właścicieli gospodarstw bezrękawniki softhellowe z logo kampanii, koszulki z logo kampanii, czapli z logo kampanii, note, kalendarze ścienne, terminarze. W celu promocji eventów powstaną ulotki i foldery informacyjne. Do gazet dołączone będą wkładki kulinarne przygotowane przez profesjonalnych kucharzy przygotowujących innowacyjne potrawy z . W prasie zamieszczone zostaną także wywiady z , zdjęcia z eventów. W czasie trwania kampanii promocyjnej zostanie wydanych 6 numerów w ciągu roku, łącznie 12 numerów. Powstanie książka dla dzieci wraz z promocją . W związku z tym odbywać się będą spotkania autorskie w szkołach na terenie całej Polski.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie uzyskiwał/nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał jakichkolwiek przychodów. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn.: nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług towarów.
Wątpliwości Wnioskodawcy, przy tak przedstawionym opisie sprawy, dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację ww. projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wynika z opisu sprawy Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu. Ponadto Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu podatku na podstawie art. 87 ustawy.
W zakresie przedmiotowego działania Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał więc możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pod nazwą .
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej