Temat interpretacji
Prawidłowość potwierdzenia dostarczenia faktury korygującej uprawniającej do obniżenia podstawy opodatkowania z faktury pierwotnej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2020 r. (data wpływu 14 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości potwierdzenia dostarczenia faktury korygującej uprawniającej do obniżenia podstawy opodatkowania z faktury pierwotnej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 września 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości potwierdzenia dostarczenia faktury korygującej uprawniającej do obniżenia podstawy opodatkowania z faktury pierwotnej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka () (dalej Wnioskodawca lub Spółka) jest podmiotem prawa polskiego specjalizującym się w sprzedaży okien dachowych, rolet oraz markiz. Spółka prowadzi sprzedaż zarówno na rzecz klientów biznesowych, jak i indywidualnych. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.
Wnioskodawca dokumentuje dokonaną sprzedaż poprzez wystawienie faktur VAT. Klienci, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej, otrzymują faktury (w tym faktury korygujące) w formacie PDF, jako załącznik do korespondencji elektronicznej. Akceptacja przyjmowania faktur w formacie elektronicznym wyrażana jest przez klienta biznesowego w oświadczeniu, w którym określone są m.in. adresy e-mail, na które przesyłane mają być faktury. W przypadku klientów indywidualnych zgoda wyrażana jest poprzez akceptację warunków zakupu, a faktury wysyłane są na adres poczty elektronicznej podany przez klienta przy zakupie.
W praktyce zdarzają się sytuacje, w których Spółka po dokonaniu dostawy towarów i wystawieniu faktury dokumentującej to zdarzenie gospodarcze - z różnych przyczyn np. zwrot towaru, udzielenie rabatu - zmuszona jest do obniżenia podstawy opodatkowania i wystawienia faktury korygującej in minus. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT), Spółka jest uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi.
Spółka zamierza usprawnić proces weryfikacji uprawnienia do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu wystawionych przez Spółkę faktur korygujących in minus. W tym celu, Wnioskodawca planuje wdrożyć rozwiązanie wspierające obsługę poczty elektronicznej, dzięki któremu Spółka każdorazowo otrzymywałaby w formie elektronicznej informację zwrotną o statusie dostarczenia wiadomości e-mail (zawierającej fakturę korygującą) na serwer obsługujący konto poczty elektronicznej kontrahenta.
Wiadomości e-mail z załączoną fakturą korygującą w formacie PDF będą wysyłane do odbiorcy końcowego (klienta) bezpośrednio z systemu ERP Spółki, tj. systemu SAP. Zaimplementowany zostanie automatyczny skrypt rejestrujący drogę e-maili wysyłanych przez odpowiednią skrzynkę pocztową SAP.
Raz dziennie mechanizm ten będzie wysyłać do określonej skrzynki pocztowej Wnioskodawcy raport wszystkich wiadomości zawierających faktury korygujące, wysłanych do odbiorców poprzedniego dnia, ze wskazaniem następujących danych:
- adres e-mail nadawcy,
- adres e-mail odbiorcy (klienta),
- temat wiadomości e-mail (w tym numer faktury korygującej),
- data i godzina dostarczenia e-maila,
- status dostarczenia e-maila,
- nazwa hosta lub adres IP serwera poczty odbiorcy (klienta).
Wnioskodawca będzie analizować dzienny raport i zamieszczony w nim status wysłanych wiadomości. Dokumenty, dla których status dostarczenia wiadomości e-mail na serwer docelowy odbiorcy będzie pozytywny, zostaną uznane za dostarczone. Pozytywny status dostarczenia wiadomości będzie potwierdzeniem, iż serwer pocztowy odbiorcy odebrał wiadomość i odesłał informację zwrotną zawierającą m.in. czas dostarczenia, temat wiadomości oraz adresy nabywcy i odbiorcy.
Spółka planuje obniżyć podstawę opodatkowania z tytułu wystawionych faktur korygujących in minus w okresie, w którym otrzymano opisane powyżej elektroniczne potwierdzenie dostarczenia wiadomości e-mail zawierającej fakturę korygującą z serwera, który obsługuje konto poczty elektronicznej kontrahenta.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy otrzymanie elektronicznego potwierdzenia dostarczenia wiadomości e-mail zawierającej fakturę elektroniczną z serwera obsługującego pocztę elektroniczną odbiorcy stanowi potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę w rozumieniu art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, upoważniające Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania w okresie, w którym potwierdzenie to otrzymano?
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego metoda uzyskiwania przez Wnioskodawcę elektronicznego potwierdzenia dostarczenia wiadomości e-mail zawierającej fakturę elektroniczną z serwera obsługującego pocztę elektroniczną odbiorcy stanowi potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę w rozumieniu art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, upoważniające Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania w okresie, w którym potwierdzenie to otrzymano.
Uzasadnienie
Zgodnie z treścią art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się m.in. o:
- kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
- wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
- zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
- wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Jednocześnie, stosownie do treści art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.
Zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy o VAT, powyższy przepis stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Konieczność posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Food Polska S.A. W wyroku tym Trybunał orzekł, że wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż przepisy ustawy o VAT nie zawierają konkretnych wymogów dotyczących formy takiego potwierdzenia. Zatem, zdaniem Spółki, potwierdzenie odbioru może być dokonane w dowolnej formie, w tym elektronicznej.
W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca dysponować będzie elektronicznym potwierdzeniem dostarczenia wiadomości na serwer obsługujący konto poczty elektronicznej kontrahenta. W szczególności, nie powinno budzić wątpliwości, że wysłana przez Spółkę wiadomość e-mail zawierająca fakturę korygującą, która została prawidłowo doręczona na serwer poczty elektronicznej nabywcy czyni zadość wymaganiom potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Istnieją bowiem podstawy do przyjęcia, iż od tej chwili kontrahent Spółki może w dowolnym momencie otworzyć, pobrać, czy też wydrukować otrzymaną wiadomość zawierającą fakturę korygującą.
Stanowisko Spółki potwierdza treść uzasadnienia do projektu ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2013, poz. 835; druk sejmowy nr 805). W uzasadnieniu tym, w ramach wyjaśnienia do wprowadzenia definicji faktury elektronicznej wskazano, iż faktura powinna zostać uznana, w świetle zaproponowanej definicji, za otrzymaną, gdy dotrze do odbiorcy - np. w momencie jej pobrania z portalu internetowego lub w momencie wpływu wiadomości e-mail zawierającej fakturę elektroniczną na serwer pocztowy odbiorcy.
Stanowisko Spółki, zgodnie z którym momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez kontrahenta jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią potwierdzają również interpretacje organów podatkowych. Co więcej, organy podatkowe potwierdzają wprost, iż komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy faktury informujący o wpłynięciu wiadomości zawierającej fakturę korygującą do systemu informatycznego odbiorcy może zostać uznany za potwierdzenie odbioru faktury korygującej w rozumieniu analizowanych przepisów ustawy o VAT.
Taki pogląd wyraził między innymi Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 8 października 2019 r. o sygnaturze 0114-KDIP1-3.4012.434.2019.1.JG, stwierdzając, iż: (...) moment, w którym Spółka otrzyma na swoją skrzynkę pocztową zwrotny komunikat o przekazaniu wiadomości e-mail z załącznikiem w postaci e-faktur na serwer poczty przychodzącej Kontrahenta, jest potwierdzeniem otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru i będzie spełniać warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez Kontrahenta jest -moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Zatem, uzyskanie przez Wnioskodawcę wiedzy na temat tej okoliczności (w jakiejkolwiek formie) uznać należy za posiadanie przez niego potwierdzenia, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 lutego 2019 r., sygn. I FSK 230/17, uznając, że: zaproponowany przez podatnika sposób doręczenia faktury drogą elektroniczną poprzez otrzymanie wygenerowanej przez system (serwer pocztowy) informacji zwrotnej, że wiadomość e-mail z informacją o wystawieniu faktury korygującej wraz z załączonym skonem tej faktury dotarła na skrzynkę odbiorczą kontrahenta posiada walor wiarygodnego potwierdzenia, pozwalającego podatnikowi na przyjęcie, że faktura dotarła do kontrahenta.
Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego forma elektronicznego potwierdzenia dostarczenia wiadomości e-mail zawierającej fakturę elektroniczną z serwera obsługującego pocztę elektroniczną odbiorcy stanowi potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę w rozumieniu art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, upoważniające Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania w okresie, w którym potwierdzenie to otrzymano.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
- sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
- sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
- wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
- otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.
Art. 2 pkt 31 ustawy wskazuje, że ilekroć mowa o fakturze rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym art. 2 pkt 32 ustawy.
Jak stanowi art. 106n ust. 1 ustawy, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.
Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.
Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 10 ustawy podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:
- kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
- wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
- zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
- wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Stosownie do treści art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.
Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:
- eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
- dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
- sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
- gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.
Jak stanowi art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.
Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
- udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
- udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
- dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
- dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
- podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
podatnik wystawia fakturę korygującą.
Jak wynika art. 106j ust. 2 ustawy faktura korygująca powinna zawierać:
- wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA albo wyraz KOREKTA;
- numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
- dane zawarte w
fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
- określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
- przyczynę korekty;
- jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
- w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 prawidłową treść korygowanych pozycji.
Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku u dostawcy.
Uregulowanie zawarte w art. 29a ust. 13 ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy.
Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.
W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca dokonuje sprzedaży zarówno na rzecz podatników, dla których sprzedaż dokumentowana jest fakturą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, dla których sprzedaż Wnioskodawca ma obowiązek udokumentować paragonem i dodatkowo fakturą na żądanie tych osób. Ponieważ Wnioskodawca całość sprzedaży (na rzecz podatników i niepodatników) dokumentuje wystawianymi fakturami, to w odniesieniu do tych drugich, Wnioskodawca również powinien posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej w celu obniżenia podstawy opodatkowania z faktury, której dotyczy korekta. Zatem z uwagi na stosowany przez Spółkę sposób dokumentacji realizowanej sprzedaży, także w odniesieniu do transakcji dotyczących osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych Wnioskodawcę obowiązują przedmiotowe przepisy.
Konieczność posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Food Polska S.A. W wyroku tym Trybunał orzekł, że wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednocześnie Trybunał w niniejszym wyroku uznał, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.
Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi posiadać dokumentację potwierdzającą próbę doręczenia faktury korygującej oraz wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.
Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą w formie listu poleconego przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.
Momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez kontrahenta jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Skoro w przypadku korekt faktur dostarczanych za pośrednictwem tradycyjnej poczty akceptowalną formą udokumentowania dostarczenia przesyłki jest zwrotne potwierdzenie odbioru, nie można odmówić takiej mocy dowodowej otrzymanej informacji o dostarczeniu do kontrahenta faktury korekty drogą mailową (potwierdzenie automatyczne z serwera nabywcy). Niezależnie od formy otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, dotyczyć ono powinno konkretnej albo konkretnych faktur korygujących.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT jest podmiotem prawa polskiego specjalizującym się w sprzedaży okien dachowych, rolet oraz markiz. Spółka prowadzi sprzedaż zarówno na rzecz klientów biznesowych, jak i indywidualnych.
Wnioskodawca dokumentuje dokonaną sprzedaż poprzez wystawienie faktur. Klienci, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej, otrzymują faktury (w tym faktury korygujące) w formacie PDF, jako załącznik do korespondencji elektronicznej. Akceptacja przyjmowania faktur w formacie elektronicznym wyrażana jest przez klienta biznesowego w oświadczeniu, w którym określone są m.in. adresy e-mail, na które przesyłane mają być faktury. W przypadku klientów indywidualnych zgoda wyrażana jest poprzez akceptację warunków zakupu, a faktury wysyłane są na adres poczty elektronicznej podany przez klienta przy zakupie.
W praktyce zdarzają się sytuacje, w których Spółka po dokonaniu dostawy towarów i wystawieniu faktury dokumentującej to zdarzenie gospodarcze - z różnych przyczyn np. zwrot towaru, udzielenie rabatu - zmuszona jest do obniżenia podstawy opodatkowania i wystawienia faktury korygującej in minus.
Spółka zamierza usprawnić proces weryfikacji uprawnienia do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu wystawionych przez Spółkę faktur korygujących in minus. W tym celu, Wnioskodawca planuje wdrożyć rozwiązanie wspierające obsługę poczty elektronicznej, dzięki któremu Spółka każdorazowo otrzymywałaby w formie elektronicznej informację zwrotną o statusie dostarczenia wiadomości e-mail (zawierającej fakturę korygującą) na serwer obsługujący konto poczty elektronicznej kontrahenta.
Wiadomości e-mail z załączoną fakturą korygującą w formacie PDF będą wysyłane do odbiorcy końcowego (klienta) bezpośrednio z systemu ERP Spółki, tj. systemu SAP. Zaimplementowany zostanie automatyczny skrypt rejestrujący drogę e-maili wysyłanych przez odpowiednią skrzynkę pocztową SAP.
Raz dziennie mechanizm ten będzie wysyłać do określonej skrzynki pocztowej Wnioskodawcy raport wszystkich wiadomości zawierających faktury korygujące, wysłanych do odbiorców poprzedniego dnia, ze wskazaniem następujących danych: adres e-mail nadawcy, adres e-mail odbiorcy (klienta), temat wiadomości e-mail (w tym numer faktury korygującej), data i godzina dostarczenia e-maila, status dostarczenia e-maila, nazwa hosta lub adres IP serwera poczty odbiorcy (klienta).
Dokumenty, dla których status dostarczenia wiadomości e-mail na serwer docelowy odbiorcy będzie pozytywny, zostaną uznane za dostarczone. Pozytywny status dostarczenia wiadomości będzie potwierdzeniem, iż serwer pocztowy odbiorcy odebrał wiadomość i odesłał informację zwrotną zawierającą m.in. czas dostarczenia, temat wiadomości oraz adresy nabywcy i odbiorcy.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawidłowości potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru w rozumieniu art. 29a ust. 13 ustawy, poprzez otrzymanie elektronicznego potwierdzenia dostarczenia wiadomości e-mail zawierającej fakturę elektroniczną z serwera obsługującego pocztę elektroniczną odbiorcy, upoważniającego Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania w okresie, w którym potwierdzenie to otrzymano.
Jak wskazano w niniejszej interpretacji ustawodawca nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wnioskodawca wskazał, że wiadomości e-mail z załączoną fakturą korygującą w formacie PDF będą wysyłane do odbiorcy końcowego (klienta) bezpośrednio z systemu ERP Spółki, tj. systemu SAP. Wnioskodawca każdorazowo otrzymywałby w formie elektronicznej informację zwrotną o statusie dostarczenia wiadomości e-mail (zawierającej fakturę korygującą) na serwer obsługujący konto poczty elektronicznej kontrahenta. Dokumenty, dla których status dostarczenia wiadomości e-mail na serwer docelowy odbiorcy będzie pozytywny, zostaną uznane za dostarczone. Pozytywny status dostarczenia wiadomości będzie potwierdzeniem, iż serwer pocztowy odbiorcy odebrał wiadomość i odesłał informację zwrotną zawierającą m.in. czas dostarczenia, temat wiadomości oraz adresy nabywcy i odbiorcy.
Z uwagi zatem na opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że opisany sposób otrzymania przez Wnioskodawcę zwrotnej informacji w postaci elektronicznego potwierdzenia dostarczenia wiadomości e-mail zawierającej fakturę elektroniczną z serwera obsługującego pocztę elektroniczną odbiorcy, spełnia warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez klienta jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Zatem, uzyskanie przez Wnioskodawcę wiedzy na temat tej okoliczności (w jakiejkolwiek formie) uznać należy za posiadanie przez niego potwierdzenia, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy.
W konsekwencji należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca uzyska potwierdzenie doręczenia faktury korygującej do nabywcy w postaci elektronicznego potwierdzenia dostarczenia wiadomości e-mail zawierającej fakturę elektroniczną z serwera obsługującego pocztę elektroniczną odbiorcy, to będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy.
Podsumowując, elektroniczne potwierdzenie dostarczenia wiadomości e-mail zawierającej fakturę elektroniczną z serwera obsługującego pocztę elektroniczną odbiorcy jest potwierdzeniem otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru w rozumieniu art. 29a ust. 13 ustawy o VAT i w związku z czym za moment uzyskania potwierdzenia otrzymania takich e-faktur przez Kontrahenta może być uznana przez Wnioskodawcę chwila, w której Spółka otrzyma na swoją skrzynkę pocztową zwrotny komunikat z serwera nabywcy o dostarczeniu wiadomości e-mail z załącznikiem w postaci faktury korygującej w formacie PDF na serwer docelowy odbiorcy.
W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej