Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur w związku z projektem. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.135.2022.1.ALN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.135.2022.1.ALN

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur w związku z projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur w związku z projektem pn.: (...).  Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca - Powiat (...) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat (...) składa wniosek o dofinansowanie ze środków WFOŚiGW w (...) na zadanie pn.: (...).

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją powyższego zadania będą wystawiane na Powiat (...). Wydatki na podstawie wystawionych faktur dotyczących ww. zadania będą realizowane w 2022 i 2023 roku.

Realizacja zadania, o którym mowa w opisie sprawy należy do zadań publicznych Powiatu, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, 13 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 528).

Efekty realizowanego zadania, o których mowa we wniosku będą służyły Powiatowi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W Powiecie (...) są wykonywane nw. czynności:

·opodatkowanie podatkiem od towarów i usług według stawki 23%, 8%,

·zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

·niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca - Powiat (...) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat (...) składa wniosek na udzielenie dofinansowania i zaciągnięcie pożyczki ze środków WFOŚiGW w (...) na zadanie pn.: (...).

Zadanie inwestycyjne będzie realizowane w (...), powiat (...), województwo (…).

Celem projektu jest wykonanie prac termomodernizacyjnych, wymiana oświetlenia, montaż instalacji fotowoltaicznej a także przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej dla obiektów (...)ego szpitala.

Obszar, na którym ma być realizowane przedsięwzięcie objęty jest zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (Uchwała nr (…) Rady Miejskiej w (...) z 28 grudnia 2004 w sprawie uchwalenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Miasta(…) ) i przeznaczony jest pod zabudowę usługową - ochrona zdrowia „UZ". Obiekty znajdujące się na ww. działkach stanowią kompleks budynków użyteczności publicznej, w których prowadzona jest działalność lecznicza nie tylko dla mieszkańców Powiatu (...) przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej – (…) Sp. z o.o.

Spółka w ramach podpisanych umów z NFZ oferuje dostęp do poradni specjalistycznych: rehabilitacji, ortopedycznej, chirurgicznej, chirurgii onkologicznej, urologicznej, proktologicznej, gruźlicy i chorób płuc, otolaryngologicznej, ginekologiczne - położniczej, neonatologicznej, dermatologicznej, medycyny pracy, alergologicznej.

Ponadto świadczy usługi lecznicze obejmujące: Lecznictwo szpitalne wraz z chemioterapią, Lecznictwo ambulatoryjne, Lecznictwo ambulatoryjne - świadczeń diagnostycznych, Rehabilitację leczniczą - szpitalną i ambulatoryjną, Podstawową opiekę zdrowotną - medycyna szkolna, Nocną opiekę lekarską i pielęgniarską, ambulatoryjną i wyjazdową, Transport sanitarny w ramach POZ i szpitalnej.

W budynkach przewidzianych w ramach inwestycji znajdują się następujące oddziały: Szpitalny Oddział Ratunkowy, Chorób Wewnętrznych z Pododdziałem Onkologii Klinicznej, Chirurgii Ogólnej i Onkologicznej z Pododdziałem Urologii, Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Ortopedyczny, Ginekologiczno-Położniczy z Pododdziałem Neonatologicznym, Pediatryczny, Rehabilitacyjny, Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Zakład Opiekuńczo- Leczniczy, Blok operacyjny.

Realizacja zadania przyczyni się do poprawy warunków leczenia i dostosowania obiektów do wymogów Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 05.07.2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Cel zostanie osiągnięty dzięki przeprowadzeniu głębokiej modernizacji energetycznej pięciu budynków służących ochronie zdrowia i ich udostępnieniu dla około 13 219 pacjentów rocznie oraz 510 osób personelu i pracowników administracyjnych.

Ponadto realizacja inwestycji zakładająca wymianę oświetlenia wpłynie na podwyższenie standardów opieki szpitalnej. Poprawa warunków świadczenia usług zdrowotnych może wpłynąć na przyśpieszenie powrotu do zdrowia oraz komfort przebywania pacjentów w szpitalu i poradniach. W związku z faktem, iż (…) Sp. z o.o. świadczy usługi pacjentom z całego regionu realizacja projektu wpłynie pozytywnie na wyrównanie dostępu do infrastruktury społecznej dla mieszkańców obszarów wiejskich wobec innych obszarów województwa, w tym miast.

Ponadto zwiększenie wykorzystania energii z OZE wpłynie na wizerunek Powiatu (...), a także będzie pełnić funkcję edukacyjną i popularyzatorską w odniesieniu do ekologicznych źródeł energii. W wyniku realizacji projektu wzrośnie świadomość mieszkańców: pacjentów szpitala (w tym znaczna grupa osób starszych) i osób odwiedzających w zakresie dbałości o środowisko naturalne oraz o lokalne i regionalne zasoby przyrodnicze.

Pytanie

Czy w związku z zakupami związanymi z realizacją zadania pn.: (...) Powiat (...) posiada prawną możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiat (...) nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami w ramach zadania pn.: (...) na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.). Wydatki związane z realizacją ww. zadania będą służyły wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady, które dotyczą odliczania podatku naliczonego są sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można  obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

  • nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
  • służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
  • służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:

  • spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i
  • nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.      

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528):

Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2, 13, 19 ww. ustawy:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

-polityki prorodzinnej;

-ochrony środowiska i przyrody;

-utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Wskazaliście Państwo, że planujecie  wykonać prace termomodernizacyjne, wymianę oświetlenia, montaż instalacji fotowoltaicznej a także przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej dla obiektów szpitala. Efekty realizowanego zadania będą służyły Państwu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem z tytułu poniesionych wydatków na zakup towarów i usług  na realizowany projekt nie będą Państwo mieć prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego. Tym  samym, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).