Temat interpretacji
Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 marca 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. „…” w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w …..
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego podlega prawu publicznemu. Gmina zawiera umowy cywilnoprawne, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i w związku z tym ma obowiązek składania deklaracji VAT-7. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Od dnia 1 stycznia 2017 roku Gmina ….. jako podatnik rozpoczęła wspólne rozliczanie podatku VAT z własnymi jednostkami budżetowymi.
Gmina …. zamierza zrealizować zadanie pn. „….” w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w …. Zadanie realizowane będzie w ramach konkursu „….” z udziałem środków finansowych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ….. Teren, przestrzeń, na której realizowane będzie ww. zadanie, stanowi mienie Gminy …..
Zakres planowanego zadania obejmuje:
-zakup i montaż przyrządów edukacyjnych,
-zakup pomocy dydaktycznych,
-zakup i montaż elementów małej architektury,
-zakup i montaż oznakowania,
-zakup roślin i dokonanie nasadzeń,
-zakup i montaż systemu nawadniającego,
-roboty ziemne i brukarskie,
-prace pielęgnacyjne na istniejących nasadzeniach,
-odtworzenie trawników.
Utworzona w ramach tego zadania przestrzeń przyrodniczo-edukacyjna będzie służyć działalności zwolnionej jednostki budżetowej.
Planowany koszt ww. zadania to:
-Całkowita wartość projektu - ... zł
-Łączna wartość kosztów kwalifikowanych w ramach dotacji z WFOŚiGW w … - ... zł
-Wkład własny Gminy … - ... zł
Planowany okres realizacji zadania - 2023 rok.
Data rozpoczęcia oraz zakończenia zadania - od dnia 1 stycznia 2023 roku do dnia 30 czerwca 2023 roku. Ustawa o podatku VAT stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (...) oraz obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W tym kontekście jednostka budżetowa gminy, jaką jest Zespół Szkolno-Przedszkolny w …. nie prowadzi działalności gospodarczej. Na tej podstawie stwierdza się, że Gmina …. nie będzie prowadzić działalności związanej z wynajmem utworzonej przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej w związku z realizacją tego zadania. Będzie ona służyła do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, do których samorząd gminny został powołany, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
Gmina …. planuje realizację zadania polegającego na utworzeniu przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej na terenie obiektów użyteczności publicznej, będących własnością Gminy na podstawie art. 7 ust. 1, w związku z art. 9 ust. 4 oraz art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559).
Celem głównym realizowanego zadania jest funkcja edukacyjna i rekreacyjna. Przestrzeń zagospodarowana w ramach tego zadania będzie sprzyjała integracji i terapeutyzacji dzieci, będzie również służyć do celów edukacji ekologicznej i przyrodniczej.
Nowo zagospodarowana przestrzeń będzie służyć wychowankom i uczniom Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w …. Przestrzeń będzie również otwarta dla lokalnej społeczności, jako miejsce do spotkań rekreacyjno-edukacyjnych dla rodzin z dziećmi.
Na utworzonej przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej realizowane będą wyłącznie cele publiczne a Gmina … jako inwestor i dysponent będzie realizowała ww. projekt.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy, czyli Gminie …., która od dnia 1 stycznia 2017 roku rozlicza się z podatku VAT łącznie ze wszystkimi jednostkami budżetowymi jako płatnik czyli gmina, przysługuje zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek naliczony, zawarty na fakturach zakupu towarów i usług dotyczących utworzenia przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej pn. „….” przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w …?
Państwa stanowisko w sprawie
Od dnia 1 stycznia 2017 roku Gmina …. rozlicza się z podatku VAT łącznie ze wszystkimi własnymi jednostkami budżetowymi jako podatnik - Gmina.
Ww. projekt realizowany jest na składniku mienia Gminy, na terenie należącym do Gminy …., który służy do realizacji zadań publicznoprawnych Gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Są to czynności, do których Gmina została powołana, niepodlegające opodatkowaniu.
Gmina …. planuje realizację zadania pod nazwą „….” przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w …. na podstawie art. 7 ust. 1, w związku z art. 9 ust. 4 oraz art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.559).
Nabywane w ramach realizacji tego zadania towary i usługi będą wykorzystywane przez jednostkę budżetową do:
-czynności opodatkowanych - NIE (przestrzeń przyrodniczo-edukacyjna nie będzie wynajmowana),
-czynności zwolnionych - NIE (nie będą świadczone odpłatne usługi edukacyjne na terenie powstałej przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej uprawnione do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług),
-czynności niepodlegające opodatkowaniu - TAK (usługi edukacyjne),
-do różnych kategorii - NIE (czynności opodatkowane, zwolnione i niepodlegające VAT - jak wyżej).
Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie jest podatnikiem organ władzy publicznej oraz urząd obsługujący ten organ w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zgodnie z powyższym organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach: gdy wykonuje czynności inne, niż te które wynikają z jego zadań ustawowych oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w katalogu ustawowym jego zadań, ale są realizowane w oparciu o umowy cywilnoprawne. Zgodnie z powyższym, wyłączenie z kategorii podatników organów władzy publicznej oraz urzędów, które obsługują te organy ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego. Ma ono miejsce w dwóch przypadkach:
-gdy dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów, które je obsługują,
-gdy odnosi się tylko do czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane.
Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej możliwe jest wówczas, gdy realizują one czynności w oparciu o przypisane im specyficzne zadania i funkcje państwowe. Wyłączenie z opodatkowania w tym przypadku nie narusza zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności mających charakter cywilnoprawny, tzn. realizowanych w oparciu o umowy cywilnoprawne.
Realizacja czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza te podmioty z kategorii podatników. Realizacja czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkuje uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług a realizowane przez nie odpłatnie dostawy towarów i usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszystkich czynności mających charakter cywilnoprawny, tj. realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych, np.: czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości, wynajmu, dzierżawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 z późn. zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazała Państwa Gmina – utworzona przestrzeń przyrodniczo-edukacyjna będzie służyła do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
Zatem, Państwa Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach zakupu towarów i usług dotyczących utworzenia ww. przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej. Z tego tytułu Państwa Gminie nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Państwa Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty na fakturach zakupu towarów i usług dotyczących utworzenia przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej pn. „….” przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w …., ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Gminy musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina musi się zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).