Brak prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących wydatki poniesione w celu realizacji Projektu badawczego „...... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.362.2022.1.MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.362.2022.1.MG

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących wydatki poniesione w celu realizacji Projektu badawczego „...”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Instytutu w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 maja 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Instytutu z 10 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących wydatki poniesione w celu realizacji Projektu badawczego „...”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Instytut ... (dalej: Wnioskodawca lub Instytut) jest instytutem badawczym, funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 poz. 1158, z późn. zm.). Wnioskodawca posiada osobowość prawną. Zgodnie z przepisami ustawy o instytutach badawczych, do podstawowej działalności Instytutu należy prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz ich wdrażanie. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych.

Program badawczy Instytutu obejmuje wszystkie zagadnienia związane z (...). Wskazane działania badawcze Instytutu nastawione są na komercjalizację ich wyników, czego zresztą wymaga ustawa o instytutach, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych.

Instytut może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie określonym w statucie. Działalność gospodarcza jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności statutowej Instytutu.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Instytut uczestniczy w przedsięwzięciu „...” (zwanym dalej Projektem).

Celem Projektu jest zapewnienie wsparcia (...). Opracowywane metody (systemy) mają przyczyniać się do (...).

W celu realizacji Projektu, Instytut zawarł z ośmioma innymi podmiotami (uczelniami i instytutami) umowę konsorcjum. Instytut jest jednym z partnerów konsorcjum (nie jest liderem). Liderem konsorcjum jest pewna uczelnia z Niemiec. Instytut jest jedynym podmiotem z Polski.

Członkowie konsorcjum pozyskują dotacje na realizację Projektu. Projekt podlega sfinansowaniu z funduszy UE. W przypadku Instytutu, wniosek o dofinansowanie został złożony do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (zwanego dalej NCBiR) - inni uczestniczy uzyskują dofinansowanie za pośrednictwem instytucji ze swoich państw. NCBiR po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie przekazywał płatności zaliczkowe zgodnie z zaplanowanym w umowie harmonogramem płatności.

W związku z realizacją projektu żaden z parterów, w tym także Instytut nie będzie przekazywać na rzecz lidera środków pieniężnych. Instytut nie będzie przekazywał środków do pozostałych partnerów. Instytut nie otrzymuje środków finansowych, ani od lidera, ani od pozostałych członków konsorcjum.

Koszty, jakie w ramach realizacji Projektu ponosi Wnioskodawca, są w całości pokrywane wnioskowaną kwotą dofinansowania.

W ramach Projektu przeprowadzone są wyznaczone działania (zasadniczo: prace badawcze), z określonymi zakładanymi efektami (wspólnymi dla całego Projektu).

Działania podejmowane przez poszczególnych członków konsorcjum (w tym przez Wnioskodawcę) są szczegółowo określone. Zasadniczo sprowadzają się one do: udostępnienia ekologicznym producentom praktycznych zaleceń, opracowania strategii wzbogacania gleby, opracowania składu konsorcjum mikrobiologicznego wzbogacającego glebę oraz sporządzania raportu z oceny parametrów plonu i walorów odżywczych ekologicznych owoców.

Przygotowana będzie także strona internetowa, będąca kanałem upubliczniania informacji o celach, przebiegu i efektach działań prowadzonych w ramach Projektu.

Projekt ma się wiązać z publikacją artykułów naukowych i popularno-naukowych prezentujących jego wyniki, w celu transferu wiedzy i podnoszenia świadomości badaczy, producentów, konsumentów, decydentów i pozostałych zainteresowanych stron. Prowadzane będą także inne formy upowszechniania wiedzy takie jak warsztaty dla interesariuszy.

W ramach swojej odpowiedzialności lider prowadzi ogólną kontrolę prawidłowości przebiegu projektu i zarządzanie danymi; a także inicjuje wydarzenia promujące wyniki projektu (seminaria, warsztaty) i reprezentuje Projekt w wydarzeniach zewnętrznych (konferencje międzynarodowe, targi, wystawy).

Z kolei, rolą Instytutu w Projekcie jest wykonanie ściśle i szczegółowo określonych działań w ramach realizacji poszczególnych zadań projektu (wskazanych wyżej); przede wszystkim - przeprowadzanie prac i analiz badawczych. Wyniki opisanych prac będą stanowić materiał poznawczy, pozwalający na opracowanie nowej strategii introdukcji roślin towarzyszących w ekologicznych. Instytut uczestniczy w promocji i rozpowszechnianiu założeń Projektu. Instytut będzie koordynował niektóre działania Projektu, m.in. w ramach wzbogacania gleby w mikroorganizmy, a także uczestniczył w większości z pozostałych.

Dzięki współpracy międzynarodowej w ramach projektu, Instytut ma okazję do szerszego promowania swojego dorobku naukowego oraz zapoznania partnerów zagranicznych z zakresem wykonywanych badań. Prezentacja wyników projektu podczas różnych spotkań, zaplanowanych w ramach niniejszego projektu, a także publikacja wyników w międzynarodowych czasopismach zwiększy szanse na inicjowanie współpracy pomiędzy instytucjami naukowymi a przedsiębiorstwami w Polsce i UE.

W ramach Projektu, Instytut będzie kupował towary, przede wszystkim narzędzia i materiały do prac badawczych (np. odczynniki, sprzęt, paliwo, odzież ochronna i środki ochrony osobistej do prac polowych i laboratoryjnych). Nabywane będą także usługi, np. serwisowe oraz techniczne.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu, w części realizowanej przez Wnioskodawcę, będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, utwory, które będą wynikiem projektu, wytworzone przez Instytut są własnością Instytutu, jako strony, która je wytworzyła. Jeśli w rezultacie prac prowadzonych w ramach Projektu wytworzone będę utwory wspólnie przez dwie lub więcej storn i nie jest możliwe oddzielenie takiego wspólnego utworu (albo wynalazku, projektu), to będą one przedmiotem współwłasności. Każdy ze współwłaścicieli jest uprawniony do korzystania ze stanowiących jego współwłasność utworów w ramach działalności niekomercyjnej, na zasadach nieodpłatnych i bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody drugiego współwłaściciela. Komisja Europejska ma prawo do wykorzystywania wyników projektu w swoich działaniach komunikacyjnych.

Beneficjentem końcowym wyników prac badawczych są rolnicy, producenci działający w sektorze rolniczym, przemysł zajmujący się produkcją środków na potrzeby produkcji rolniczej, konsumenci warzyw i owoców i całe społeczeństwo ze względu na ochronę środowiska i zwiększenie jego bioróżnorodności.

Wyniki realizacji Projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do opracowania: publikacji do czasopism naukowych, artykułów popularnych do prasy branżowej, doniesień i posterów na konferencjach naukowych, materiałów upowszechnieniowych w formie ulotek i broszur, metodyk integrowanej ochrony truskawek i malin, poradników ekologicznej produkcji roślin, zaleceń dla ekologicznych producentów owoców.

Nie jest przewidziana odpłatność za upowszechnianie wyników projektu. Instytut w ramach Projektu nie będzie realizował jakiejkolwiek sprzedaży. Instytut nie przewiduje odpłatnego upowszechniania wyników Projektu. W szczególności, Wnioskodawca nie będzie przenosił i nie będzie dokonywał przeniesienia praw do wyników badań powstałych w związku z realizacją przedmiotowego projektu na rzecz innych podmiotów.

Efekty Projektu, którymi dysponować będzie Wnioskodawca, to wiedza uzyskana w czasie wykonywanych prac. Wiedza ta będzie rozpowszechniana przez Wnioskodawcę w sposób nieodpłatny.

Efekty realizowanego projektu nie są i nie będą przekazywane innemu podmiotowi. Upowszechnianie wyników projektu nie będzie wiązało się z odpłatnością dla ich odbiorców. Dotyczy to Instytutu oraz pozostałych partnerów konsorcjum.

Nieodpłatne rozpowszechnianie wyników (wiedzy) stanowić będzie przejaw działalności statutowej Wnioskodawcy - niebędącej działalnością gospodarczą.

Tak więc, zakładane jest, że efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Instytut wykorzystuje efekty Projektu wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tymi czynnościami jest nieodpłatne rozpowszechnianie wyników, stanowiące przejaw działalności statutowej Wnioskodawcy - upowszechniania wiedzy. Wnioskodawca nie wykorzystuje efektów Projektu, ani do czynności opodatkowanych, ani do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie przysługuje mu prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Projektu.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonanie odliczenia warunkowane jest więc istnieniem związku pomiędzy danym zakupem, a sprzedażą opodatkowaną. Należy zatem zidentyfikować, czy zakupy finansowane ze środków Projektu mają być wykorzystane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc zasadniczo do odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.

Powyższa zasada wyklucza skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku zakupów wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT. Stosownie do tego przepisu podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT przez działalność gospodarczą rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zaznaczyć należy, że status podatnika VAT powinien być weryfikowany w odniesieniu do każdej wykonywanej przez dany podmiot czynności z osobna. Jak wynika bowiem z art. 2 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, opodatkowaniu podlegają, z zasady wyłącznie czynności wykonywane przez podatnika VAT działającego w takim charakterze. Regulacja ta daje podstawy do wyciągnięcia wniosku, że ten sam podmiot część czynności może dokonywać jako podatnik VAT, a części nie działając w takim charakterze. Okoliczność ta została podkreślona w orzecznictwie TSUE, przykładowo w wyroku z 4.10.1995 r., C-291/92.

Poza działalnością gospodarczą Instytut wykonuje także działalność niegospodarczą, w ramach której wyniki przeprowadzonych badań nie są przeznaczone do komercjalizacji.

W ramach Projektu, zostaną przeprowadzone szczegółowo określone zadania. Będą one miały zakładane efekty (wspólne dla całego Projektu): udostępnienie ekologicznym producentom praktycznych zaleceń, opracowanie strategii wzbogacania gleby, opracowanie składu konsorcjum mikrobiologicznego wzbogacającego glebę.

Instytut uczestniczy w realizacji tych celów wspólnie z innymi członkami konsorcjum. Wszystkie zakładane efekty Projektu mają na celu (...).

Wyniki Projektu (wnioski z przeprowadzonych badań) będą upowszechniane do szerokiego grona odbiorców. Tak wiec, wyniki realizacji Projektu będą wykorzystywane do publikacji i innych form wymiany informacji.

Należy podkreślić, że Instytut w ramach Projektu nie będzie realizował jakiejkolwiek sprzedaży, a wyniki Projektu będą upowszechniane nieodpłatnie. Nie będzie więc określonych (wybranych) podmiotów, do których kierowane byłby efekty Projektu. W konsekwencji, trzeba uznać, że działania Wnioskodawcy nie będą miały wyodrębnionych beneficjentów, tj. podmiotów, które można byłoby uznać za odbiorów.

Wobec powyższego, Instytut w związku z Projektem nie będzie świadczył odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług tj. wyniki badań nie będą odsprzedawane. W konsekwencji, zakupy finansowane ze środków Projektu nie wykazują związku z działalnością opodatkowaną. Nieodpłatne upowszechnianie wyników badań należy do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Nieodpłatne rozpowszechnianie wyników stanowić będzie przejaw działalności statutowej Wnioskodawcy - upowszechniania wiedzy.

W związku z tym, Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji Projektu.

Powyższe zostało potwierdzone w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13.01.2021 r. znak: 0114-KDIP4-1.4012.668.2020.1.SL - „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Jak wynika z wniosku, po zakończeniu Projektu Uczelnia będzie wykorzystywać jego efekty do czynności niepodlegających opodatkowaniu - wyniki badań nie będą sprzedawane, a jedynie będą upowszechniane nieodpłatnie. W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Uczelni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu pn. (...).”

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego został przedstawiony także w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30.03.2021 r. znak: 0114-KDIP4-1.4012.96.2021.2.MK - „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż jak wynika z opisu sprawy - Wnioskodawca będzie udostępniał wyniki przeprowadzanych badań i analiz nieodpłatnie w formie sprawozdań dla Agencji lub ogólnodostępnych publikacji na prowadzonej stronie internetowej. Uzyskane w ramach Projektu wyniki badań nie będą wykorzystywane w celach komercyjnych, tzn. nie będą odsprzedawane, udostępniane w ramach odpłatnej licencji lub w inny odpłatny sposób. Wnioskodawca nie będzie odpłatnie udostępniał wyników badań zarówno Agencji jak i innym podmiotom. Nie zamierza też komercjalizować (sprzedawać) efektów prac w przyszłości. Zatem Instytutowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją Projektu”.

Podsumowując, Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Instytut przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu wskazać należy, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 z późn. zm.) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – Instytut wykorzystuje efekty Projektu wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, Państwa Instytut nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. Projektu. Tym samym Państwa Instytutowi z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Państwa Instytutowi nie przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących wydatki poniesione w celu realizacji Projektu badawczego „...”, ponieważ efekty Projektu Państwa Instytut wykorzystuje wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Państwa Instytut i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Instytutu będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Instytut zastosuje się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).