Prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.479.2020.3.RR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2020, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.479.2020.3.RR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2020 r. (data wpływu 29 października 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 14 października 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.479.2020.1.RR o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2020 r. (data wpływu 29 października 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 14 października 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.479.2020.1.RR (skutecznie doręczone w dniu 20 października 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 1 kwietnia 2004 roku prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej sklasyfikowaną pod kodem 41.20.Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz inne roboty budowlane sklasyfikowane w PKD pod nr 42.11.Z, 42.12.Z, 42.13.Z, 42.22.Z, 42.91.Z, 42.99.Z, 43.11.Z, 43.12.Z, 43.13.Z, 43.21.Z, 43.22.Z, 43.29.Z, 43.31.Z, 43.32.Z, 43.33.Z, 43.34.Z, 43.39.Z, 43.91.Z, 43.99.Z. W zasadzie największy zakres usług stanowią roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych dla rolnictwa (np. fermy drobiu, fermy trzody oraz obiekty towarzyszące). W listopadzie 2017 roku Wnioskodawca rozpoczął dodatkową działalność - konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych oraz sprzedaż części samochodowych (PKD 45.20.Z, 45.31.Z, 45.32.Z).

Wnioskodawca jestem czynnym podatnikiem VAT i nie świadczy usług zwolnionych z VAT. Głównym odbiorcą świadczonych przez Stronę usług są podatnicy VAT na terenie Polski, przede wszystkim z województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego.

Wnioskodawca jest w trakcie nabycia lokalu mieszkalnego o powierzchni około 70 mkw. wraz z przynależnym lokalem użytkowym o powierzchni 6 mkw. oraz udziału w prawie własności lokalu użytkowego (klubu fitness), na rynku pierwotnym (od dewelopera) w (). Do lokali przynależy także udział w części wspólnej nieruchomości oraz powierzchnia gruntu. Przynależny do lokalu mieszkalnego lokal użytkowy jest pomieszczeniem gospodarczym usytuowanym w piwnicy budynku. Klub Fitness będzie wyodrębnioną nieruchomością, składającą się z saun, sali fitness, pokoju wypoczynkowego, natrysków, szatni i pomieszczeń sanitarnych i będzie służył współwłaścicielom.

Zakupione lokale oraz udział w części nieruchomości wspólnej i powierzchni gruntu będzie traktowany jako inwestycja w nieruchomości i będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie w ramach działalności gospodarczej na wynajem krótkoterminowy. W niedalekiej przyszłości może zostać zbyta, jeżeli będzie to ekonomicznie uzasadnione. Może być również wykorzystywany jako biuro firmy (sekretariat, miejsce przechowywania dokumentacji, spotkań z kontrahentami), w przypadku wykonywania usług w rejonie jego lokalizacji.

Lokal mieszkalny, przynależny lokal użytkowy oraz udział w klubie fitness będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Żaden składnik nieruchomości nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Do chwili obecnej Wnioskodawca otrzymał od dewelopera dwie faktury częściowe z tytułu nabycia nieruchomości. Zakończenie prac nastąpi w terminie do 30 listopada 2021 roku. Płatności za obydwie faktury od dewelopera zostały opłacone.

Zgodnie z umową z deweloperem płatności za faktury przekazywane są na otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy, a ramach prowadzonego rachunku powierniczego na Indywidualny Rachunek Bankowy Nabywcy (IRB Nabywcy). Umowa z deweloperem zawiera informację o prowadzonym przez bank mieszkaniowym rachunku powierniczym oraz numer tego rachunku. Jest to rachunek, na którym będą gromadzone środki pieniężne nabywcy (Indywidualny Rachunek Bankowy Nabywcy). Następnie, w miarę postępu robót będą przekazywane przez bank na rachunek dewelopera na pokrycie kolejnych rat. Zatem jest to rachunek, o którym mowa w art. 22p ust. 4 pkt 2 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Rachunek powierniczy nie znajduje się w wykazie podatników, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie informował naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury o dokonaniu płatności na rachunek inny niż zawarty na dzień dokonania przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponoszone wydatki związane z nabyciem nieruchomości będą stanowiły wartość początkową inwestycji, ustaloną zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W koszty uzyskania przychodów będą zaliczane raty amortyzacji naliczane zgodnie z art. 22a ustawy. Wydatki związane z inwestycją dokumentowane są częściowymi fakturami VAT, wystawionymi przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Amortyzacji będą podlegały: lokal mieszkalny o pow. 70 mkw., lokal użytkowy o pow. 6 mkw. oraz udział we współwłasności klubu fitness. Nie będzie podlegał amortyzacji udział we współwłasności gruntu.

Lokale będą amortyzowane metodą liniową według stawek amortyzacji określonych w załączniku nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca będzie posiadał udział we współwłasności lokalu użytkowego odpowiadający iloczynowi skorygowanego udziału w nieruchomości wspólnej oraz udziału w łącznej powierzchni budynków usytuowanych na osiedlu, nabywających udział w klubie fitness. Zatem udział nie jest w tej chwili jednoznacznie określony i uzależniony jest również od nabywców posiadających lokale w sąsiednich budynkach, którzy ewentualnie wykupią udziały.

Wydatki związane z płatnością dotyczą z działalności gospodarcze opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym stanowią koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

w zakresie podatku od towarów i usług:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego (klubu Fitness) z tytułu nabycia nieruchomości?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego oraz lokali użytkowych i udziału powierzchni gruntu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zostaną zatem spełnione wymagane warunki tj. odliczenie zostanie dokonane przez czynnego podatnika VAT, a zakupiony towary będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupiona nieruchomość zostanie przeznaczona wyłącznie na cele działalności opodatkowanej i nie będzie wykorzystywana na inne cele niż czynności opodatkowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.). W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Faktura stanowi podstawę dla nabywcy towaru lub usługi do odliczenia podatku naliczonego, bowiem z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wynika, że podatkiem naliczonym jest kwota podatku wynikająca z faktury.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT. Strona jest w trakcie nabycia lokalu mieszkalnego o powierzchni około 70 mkw. wraz z przynależnym lokalem użytkowym o powierzchni 6 mkw. oraz udziału w prawie własności lokalu użytkowego (klubu fitness), na rynku pierwotnym (od dewelopera) w (). Do lokali przynależy także udział w części wspólnej nieruchomości oraz powierzchni gruntu. Przynależny do lokalu mieszkalnego lokal użytkowy jest pomieszczeniem gospodarczym usytuowanym w piwnicy budynku. Klub Fitness będzie wyodrębnioną nieruchomością, składającą się z saun, sali fitness, pokoju wypoczynkowego, natrysków, szatni i pomieszczeń sanitarnych i będzie służył współwłaścicielom. Zakupione lokale oraz udział w części nieruchomości wspólnej i powierzchni gruntu będzie traktowany jako inwestycja w nieruchomości i będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie w ramach działalności gospodarczej na wynajem krótkoterminowy. W niedalekiej przyszłości może zostać zbyta, jeżeli będzie to ekonomicznie uzasadnione. Może być również wykorzystywany jako biuro firmy (sekretariat, miejsce przechowywania dokumentacji, spotkań z kontrahentami), w przypadku wykonywania usług w rejonie jego lokalizacji. Lokal mieszkalny, przynależny lokal użytkowy oraz udział w klubie fitness będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Żaden składnik nieruchomości nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Do chwili obecnej Wnioskodawca otrzymał od dewelopera dwie faktury częściowe z tytułu nabycia nieruchomości. Zakończenie prac nastąpi w terminie do 30 listopada 2021 roku. Płatności za obydwie faktury od dewelopera zostały opłacone. Zgodnie z umową z deweloperem płatności za faktury przekazywane są na otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy, a ramach prowadzonego rachunku powierniczego na Indywidualny Rachunek Bankowy Nabywcy (IRB Nabywcy). Umowa z deweloperem zawiera informację o prowadzonym przez bank mieszkaniowym rachunku powierniczym oraz numer tego rachunku. Jest to rachunek, na którym będą gromadzone środki pieniężne nabywcy (Indywidualny Rachunek Bankowy Nabywcy). Następnie, w miarę postępu robót będą przekazywane przez bank na rachunek dewelopera na pokrycie kolejnych rat.

Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego (klubu Fitness).

Odnosząc się do sprawy będącej przedmiotem zapytania należy podkreślić, że w zakresie w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pod warunkiem, że nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając treść wyżej powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy, umożliwiające Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane wpłaty na zakup lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego.

W omawianej bowiem sprawie Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto jak wyżej wskazano lokal mieszkalny i przynależny lokal użytkowy oraz udział w klubie fitness będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Żaden składnik nieruchomości nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego oraz lokalu użytkowego i udziału powierzchni gruntu jest prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie (w tym dotyczące okresu, w którym Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego o którym mowa w art. 86 ust. 10 ustawy), które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Niniejszą interpretację wydano w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej